Gå til innhold

Får ungdommen din penger for gode karakterer?


Gjest ssssssåååg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er veldig misforstått å belønne medfødte egenskaper, synes jeg. Hvis intelligens er medfødt, og dermed er årsaken til gode karakterer, så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal premieres. Helt på trynet, spør du meg :-( Det er omtrent som å få belønning for et medfødt pent utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sssssssssssssssåågg

Det er veldig misforstått å belønne medfødte egenskaper, synes jeg. Hvis intelligens er medfødt, og dermed er årsaken til gode karakterer, så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal premieres. Helt på trynet, spør du meg :-( Det er omtrent som å få belønning for et medfødt pent utseende.

De må jo sette seg ned og gjøre jobben med å øve til prøvene da. Her kan karakteren variere mellom 3 og 6 alt etter hva ungdommen har gaddet...

Jeg er egentlig i mot premiering. I tillegg til argumentet om forskjell i søskenflokken, tenker jeg på at det sprer seg i samfunnet (ungdommen blir vant til "lette penger").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vi fikk det i min barndom.

Ikke store penger, men nok til at det var motiverende å komme hjem med prøver.

Karakter S eller 6 ga ekstra premiering. Men ellers fikk vi samme sum enten det var G eller M eller 3, 4, eller 5.

Foreldrene mine ga alltid ros, og de sa alltid at de var fornøyd så lenge vi gjorde vårt beste- uansett om hva karakteren ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Mine 3 barn fikk en fast sum, hver gang de kom hjem med karakterbøker. Det var forskjellig hvor mye hver enkelt måtte gjøre av lekser for å oppnå gode karakterer, men gode resultater i forhold til evner og innsats, kunne de oppnå alle sammen, derfor fikk alle samme beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hver dag

Det er veldig misforstått å belønne medfødte egenskaper, synes jeg. Hvis intelligens er medfødt, og dermed er årsaken til gode karakterer, så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal premieres. Helt på trynet, spør du meg :-( Det er omtrent som å få belønning for et medfødt pent utseende.

''Det er omtrent som å få belønning for et medfødt pent utseende.''

Hvilket skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to tråder om temaet fra tidligere:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2093161

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2399997

De fleste fordømmer det, spesielt de som bare har småbarn.

Det blir litt annerledes hvis man står oppi problemet og ser at motivasjon som går på pliktfølelse, utdanning og framtid ikke virker, men penger viser seg å gjøre det. Karakterene i 10. og 3. vgs har større betydning enn mange tenåringer forstår - men de er selvfølgelig ikke det eneste som betyr noe.

Akkurat det har vi sluppet med vår eldste, som nå er ferdig med vgs. Som jeg skrev i en av de andre trådene - hun fikk gjerne litt "feriepenger" når karakterboka kom, men det var ingen faste satser og ingen likhet med systemer for straff / belønning.

Mange foreldre finner også ut at hvis ungdommen ikke skal bruke i meste laget med tid på ekstrajobber, som fort kan gå ut over skolen, er de nødt til å bidra litt selv. Det blir også en slags lønn for å prioritere skolen, men da ikke så direkte knyttet til resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Mine barn får ikke det . Kunne ikke falt meg inn. En ser jo at barna gjør det beste de kan, ang. lekser og prøver. Hvis en ser at de slurver unna, så må en pushe dem igang igjen. Har et barn med dysleksi, og to uten. Det første barnet hadde karakterer på 2-4. De to neste får 4-6. En kan ikke sammenligne barn, og si at siden den fikk 5, så må du også klare det.

På et foreldremøte vi var på på skolen, så advarte de mot å gi belønning. og de sa også at en 3er var en god karakter, så en måtte ikke presse barna til å få bedre karakterer enn det de hadde evner til.

Barna får ukepenger uavhengig av karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alice 09

Mine barn får ikke det . Kunne ikke falt meg inn. En ser jo at barna gjør det beste de kan, ang. lekser og prøver. Hvis en ser at de slurver unna, så må en pushe dem igang igjen. Har et barn med dysleksi, og to uten. Det første barnet hadde karakterer på 2-4. De to neste får 4-6. En kan ikke sammenligne barn, og si at siden den fikk 5, så må du også klare det.

På et foreldremøte vi var på på skolen, så advarte de mot å gi belønning. og de sa også at en 3er var en god karakter, så en måtte ikke presse barna til å få bedre karakterer enn det de hadde evner til.

Barna får ukepenger uavhengig av karakterer.

Hos oss har vi en jente med dysleksi (voksen nå).Hun mente at belønning for gode karakterer kunne hjelpe henne til motivasjon.

Vi ble enige om 50 kr for hver karakter fra 4 og oppover når karakterboka ble utlevert på våren. Fungerte veldig fint, hun gikk opp fra 3 til 4 i flere fag. Dette var ikke for å glede oss, men HUN ble veldig glad. Og som regel ble det 500 kr i lommepenger også. Vi gjorde selvsagt det samme for den andre dattera vår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig misforstått å belønne medfødte egenskaper, synes jeg. Hvis intelligens er medfødt, og dermed er årsaken til gode karakterer, så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal premieres. Helt på trynet, spør du meg :-( Det er omtrent som å få belønning for et medfødt pent utseende.

Min ungdom har medfødte, gode evner men desverre fulgte ikke arbeidsglød og motivasjon på kjøpet, i allefall var det brukt opp da han kom i 13-års alderen.

Belønning for gode karakterer og arbeid med lekser motiverer til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min får ros. Og det hender et par ganger i året, hvor vi skjemmer henne bort, med argumentasjon for at vi er fornøyde med innsatsen hun gjør! F.eks en date med mamma, en presang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...