Gå til innhold

FU: Hva skal dere spise på julaften?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    20

  • morsan

    16

  • candyqueen_83

    13

  • Dorthe

    11

Mest aktive i denne tråden

Vi blir mange på julaften i år og med forskjellige preferanser til julematen blir det nok både ribbe og viltstek med masse-masse deilig tilbehør! Nam! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser pinnekjøtt på julaften.

Jeg har vokst opp med ribbe julaften, og ikke minst - kald ribbe og lefse på frokostbordet 1. juledag. Så jeg steker ribbe hver julaften så jeg har kald ribbe dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss har vi ribbe og medisterkaker, og riskrem med mandel til dessert.

Enkelte julaftener er vi hos en eller annen av våre søstre, og da har det stort sett gått i pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ribbe og pinnekjøtt for å imøtekomme enhver smak :)

Og riskrem og multekrem til dessert.

Multekrem til dessert hos oss. Eller det blir til kaffen, sammen med krumkakene. Så vi hopper over desserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir mange på julaften i år og med forskjellige preferanser til julematen blir det nok både ribbe og viltstek med masse-masse deilig tilbehør! Nam! :o)

Håper den som er kokk, får masse hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ribbe og pinnekjøtt for å imøtekomme enhver smak :)

Og riskrem og multekrem til dessert.

Enig med Meegan - håper kokken får masse hjelp:-)

Tør jeg spørre hvorfor dere har dobbeltmeny og hvor mange dere er?

Jeg tror ikke jeg er tilstrekkelig menyekstremist til å orke noe slikt - hadde husbonden nektet for ribbe og tviholdt på lutefisk f eks, ja så hadde det bare blitt lutefisk...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den som er kokk, får masse hjelp ;)

Går så fint at! :o) Steika steker jeg enten dagen før eller over natten og så varmes den i skiver på slutten av ribbe-stekingen. Mye av tilbehøret er jo det samme til både ridde og stek da, poteter, gulrot, rødkål, surkål (de to sistnevnte innrømmer jeg at vi kjøper ferdig og varmer i metallposen oppå potetene på slutten av kokingen...), ertestuing, evt. rosenkål (den blir som regel avglemt i fryseren...) og deilig saus! Viltsausen til steika lager jeg, evt. ribbe-saus får gubben ta seg av for jeg spiser ikke ribbe. :o)

Poteter og gulrot skrelles dagen før og legges i kaldt vann, det gjorde min mormor alltid. Min kjære er kjempeflink på kjøkkenet så vi står begge to over grytene denne dagen og koser oss. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Meegan - håper kokken får masse hjelp:-)

Tør jeg spørre hvorfor dere har dobbeltmeny og hvor mange dere er?

Jeg tror ikke jeg er tilstrekkelig menyekstremist til å orke noe slikt - hadde husbonden nektet for ribbe og tviholdt på lutefisk f eks, ja så hadde det bare blitt lutefisk...;-)

*Blander seg* Vi har dobbeltmeny fordi gubben insisterer på ribbe, men jeg og "mine" (søsken, eksen og stemor osv) spiser ikke ribbe, min far elsker det dog. Så derfor - to menyer. :o)

Vi blir 11 stykker i år, tror jeg har vært med på at vi var så mange kun en gang før, det blir koselig! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går så fint at! :o) Steika steker jeg enten dagen før eller over natten og så varmes den i skiver på slutten av ribbe-stekingen. Mye av tilbehøret er jo det samme til både ridde og stek da, poteter, gulrot, rødkål, surkål (de to sistnevnte innrømmer jeg at vi kjøper ferdig og varmer i metallposen oppå potetene på slutten av kokingen...), ertestuing, evt. rosenkål (den blir som regel avglemt i fryseren...) og deilig saus! Viltsausen til steika lager jeg, evt. ribbe-saus får gubben ta seg av for jeg spiser ikke ribbe. :o)

Poteter og gulrot skrelles dagen før og legges i kaldt vann, det gjorde min mormor alltid. Min kjære er kjempeflink på kjøkkenet så vi står begge to over grytene denne dagen og koser oss. :o)

Jeg hadde blitt gal av stress. Men så er det ikke jeg som er hovedkokken her i huset. Det er min mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Blander seg* Vi har dobbeltmeny fordi gubben insisterer på ribbe, men jeg og "mine" (søsken, eksen og stemor osv) spiser ikke ribbe, min far elsker det dog. Så derfor - to menyer. :o)

Vi blir 11 stykker i år, tror jeg har vært med på at vi var så mange kun en gang før, det blir koselig! :o)

Men som du skriver under så er mye av tilbehøret likt, så da kan det jo gå greit likevel.

Men du har ikke vurdert skinkesteik, da? Den har mindre fett enn ribba, men svorentusiaster får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går så fint at! :o) Steika steker jeg enten dagen før eller over natten og så varmes den i skiver på slutten av ribbe-stekingen. Mye av tilbehøret er jo det samme til både ridde og stek da, poteter, gulrot, rødkål, surkål (de to sistnevnte innrømmer jeg at vi kjøper ferdig og varmer i metallposen oppå potetene på slutten av kokingen...), ertestuing, evt. rosenkål (den blir som regel avglemt i fryseren...) og deilig saus! Viltsausen til steika lager jeg, evt. ribbe-saus får gubben ta seg av for jeg spiser ikke ribbe. :o)

Poteter og gulrot skrelles dagen før og legges i kaldt vann, det gjorde min mormor alltid. Min kjære er kjempeflink på kjøkkenet så vi står begge to over grytene denne dagen og koser oss. :o)

Hva? Har du ikke hjemmelaget surkål og rødkål?!? Du skulle skamme deg, skulle du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe. Same procedure as every year.

''Same procedure as every year.''

*s* Passende kommentaar på mer enn én måte!

Husker en klassevenninne fra barndommen syntes det var sååå rart at alle vi andre hadde fast meny på julaften - så kjedelig liksom. Selv kunne jeg ha byttet ut ribba dersom det var familiært ønske om det, men jeg ville ikke ha hatt ny meny hvert år, og ihvertfall ikke noe u-julete som f eks roastbeef:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som du skriver under så er mye av tilbehøret likt, så da kan det jo gå greit likevel.

Men du har ikke vurdert skinkesteik, da? Den har mindre fett enn ribba, men svorentusiaster får den.

Tro meg - her nytter det ikke å kjøpslå med skinestek. Ribbe skal det være. Med så mye fett som overhodet mulig. Yæk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Har du ikke hjemmelaget surkål og rødkål?!? Du skulle skamme deg, skulle du;)

Jeg laget surkål en gang og det ble faktisk veldig godt. :o) Så kaaaaanskje... Den kan jo fint lages dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Same procedure as every year.''

*s* Passende kommentaar på mer enn én måte!

Husker en klassevenninne fra barndommen syntes det var sååå rart at alle vi andre hadde fast meny på julaften - så kjedelig liksom. Selv kunne jeg ha byttet ut ribba dersom det var familiært ønske om det, men jeg ville ikke ha hatt ny meny hvert år, og ihvertfall ikke noe u-julete som f eks roastbeef:-)

Det blir ikke jul uten den faste menyen! Basta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...