Gå til innhold

FU:Hva gør dere på lillejulaften?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

Ordner dere siste rest til jul, eller er alt ferdig og dere bare sitter dere ned og koser dere?

Noen mattradisjoner på lillejulaften?

Hos oss er vi sjelden helt ferdig. Så det blir en innspurt. I år skal jeg også jobbe formiddagen. Men det blir jo litt snacks og TV på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • annegunn

    17

  • mariaflyfly

    15

  • Dorthe

    4

  • laban

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg har heldigvis feriedag på lillejulaften så da skal jeg pusle og pynte ferdig sammen med ungene, legge pakkene under treet, gjøre klart det av maten som kan gjøres klarte dagen før dagen og bare kose meg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor var alltid i siste liten med å bli ferdig, og lille julaften var preget av stress. Dette vil jeg unngå for alt i verden, og har stort sett klart det.

Lille julaften blir huset pyntet til jul, og juletreet pyntet sammen med ungene.

Vi har ingen mattradisjoner denne dagen. Spiser bare som en vanlig helgedag.

Greven og grevinnen er en tradisjon både vi foreldre og ungene er glade i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn ble lillejulaften alltid benyttte til pynting av tre og huset forøvrig. Men nå liker jeg helst at dette er ferdig den 22 evt 21, men det er ikke alltid det går, da.

Som oftest avspasserer jeg på lille julaften.

Dagen går med til de siste forberedelsene, men også å slappe av litt.

Vi har ingen spesielle mattradisjoner, men lager gjerne noe godt. Grevinnen og hovmesteren er fast takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn ble lillejulaften alltid benyttte til pynting av tre og huset forøvrig. Men nå liker jeg helst at dette er ferdig den 22 evt 21, men det er ikke alltid det går, da.

Som oftest avspasserer jeg på lille julaften.

Dagen går med til de siste forberedelsene, men også å slappe av litt.

Vi har ingen spesielle mattradisjoner, men lager gjerne noe godt. Grevinnen og hovmesteren er fast takst.

Enig med deg. Det er deilig hvis man får pyntet noen dager før. Da får man liksom nytt det litt lengre. Og like etter nyttårsaften er man ganske lei, julepynten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanta mi har, så lenge jeg kan huske, hatt åpent hus lillejulaften. Vi drar derfor til henne og møter resten av slekta, samt venner av dem. Nydelig koldtbord, julenissebesøk og masse kos :) Ofte pynter vi juletreet hjemme på formiddagen før vi drar til tante :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften lager jeg maten, ribbe og pinnekjøtt og da prøvesmaker jeg også og spiser bestandig masse svor.

Før pleide jeg å ha grøtfest, altså grøt og gløgg og så fikk jeg gjestene til å pynte treet for meg, men nå har ingen tid å komme mer og det er trist for vi hadde det alltid så hyggelig. Så nå er det bare tre annenhvert år når minstemann er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på lillejulaften skal jeg jobbe til kl seks. og så skal jeg vel hjem og enten slappe av og spise god mat, eller kanskje drikke litt med venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ordner eventuelt de siste tingene om dagen lillejulaften, sånn at alt er klart. Om ettermiddagen/kvelden er det grøt med gode venner hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi har det likt med dere!

Med ei mor som alltid stresset og var sur lille julaften, og langt utover selve julaften for den saks skyld, så forsøker jeg å legge opp til mest mulig kos. Så tar jeg stresset utover natta når ungene sover. De syns det er magisk å legge seg i småkaos og våkne til julehus.

Vi har julegrøt med saltpinne på lille julaften. Pinnen er gjerne smakebiter av skalkene på julas kjøttpålegg. Så bruker vi restene av grøten til riskrem dagen derpå.

Så kjører vi rundt og leverer de siste julegavene til de eldre vi har å levere sånt til, og får en kaffeskvett her og der - uten å oppta for mye tid. De er som regel ferdige i god tid, og det er koselig å få besøkt dem. Det siste vi gjør før ungene legger seg er å ta badstu og bli julereine både innvendig og utvendig.

Grevinnen og hovmesteren blir jeg bare trist av, så den ser vi aldri. Men vi hører radio. Og om ikke "Driving home for Christmas" kommer på radio, så må jeg sette på CD el mp3 for å høre den noen ganger. The Pouges hører også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som vi har det likt med dere!

Med ei mor som alltid stresset og var sur lille julaften, og langt utover selve julaften for den saks skyld, så forsøker jeg å legge opp til mest mulig kos. Så tar jeg stresset utover natta når ungene sover. De syns det er magisk å legge seg i småkaos og våkne til julehus.

Vi har julegrøt med saltpinne på lille julaften. Pinnen er gjerne smakebiter av skalkene på julas kjøttpålegg. Så bruker vi restene av grøten til riskrem dagen derpå.

Så kjører vi rundt og leverer de siste julegavene til de eldre vi har å levere sånt til, og får en kaffeskvett her og der - uten å oppta for mye tid. De er som regel ferdige i god tid, og det er koselig å få besøkt dem. Det siste vi gjør før ungene legger seg er å ta badstu og bli julereine både innvendig og utvendig.

Grevinnen og hovmesteren blir jeg bare trist av, så den ser vi aldri. Men vi hører radio. Og om ikke "Driving home for Christmas" kommer på radio, så må jeg sette på CD el mp3 for å høre den noen ganger. The Pouges hører også med.

:o)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lutefisk på lillejuleaften

Før i tiden da barna var små var lillejuleaften en hektisk dag med pynting, vasking av hus og diverse andre ting som ikke var ferdige. Nå pynter jeg og mine voksne barn tre på formiddagen og så om ettermiddagen drar vi til min eksmann og hans kone og spiser lutefisk med tilbehør og selvfølgelig øl og akevitt. Etterpå drar jeg hjem og koser meg alene resten av kvelden. Vanligvis er jeg stort sett ferdig med alt annet før lillejuleaften.

I år skal jeg og barna feire jul med familie og slektninger i mitt hjemland. Der er det andre tradisjoner og matvaner og vi gleder oss:-), men jeg kommer kanskje til å savne lutefisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...