Gå til innhold

Kildesortering - løsninger i benkeskapet


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Vi har starta opp med kildesortering her jeg bor, men jeg har liksom ikke kommet ordentlig i gang, jeg mangler en god løsning i benkeskapet.

Hvordan løser dere andre det? Vi skal ha tre fraksjoner - restavfall, plast- og matavfall. Ønsker meg visst ideelt sett en stor og to litt mindre firkanta bøtter eller et eller annet som lar seg stappe inn i et altfor trangt benkeskap. Forsøkte både Biltema og Clas Olsson i dag uten antydning til hell. Har fått tips om Ikea av naboen, men de var visst ikke optimale de heller, og jeg kan ikke finne noe på nettsidene.

Foreløpig har jeg en middels stor plastbakk fra Ikea inni benkeskapet for plast og matavfall, mens restavfallet er et helt annet sted. Ikke praktisk. :(

Forslag? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kildesortereren...!

Dette med kildesortering er et lite helvete, rett og slett, for det krever så forbaska mye plass!

Under vasken har vi 3 beholdere: matavfall, glass/metall og restavfall. Restavfallet henger på den ene døra, mens de to andre står i slik "skinne" på gulvet bak den andre døra.

Plast og papir har vi på enden av kjøkkenbenken. Liker det ikke, men siden jeg ikke helt finner formen under benken (ett sted må man ha oppvaskmiddel for maskin og slikt også!), så har vi havnet ut på dette.

Plastsøppel samles i en bærepose som henger på en knagg, mens en papirpose står under plastsøpla. Vi har egen dunk for papirsøppel, men plasten skal samles videre i en større sekk som står i garasjen.

Vi har stoooort kjøkken, lurer virkelig på hvordan folk i små leiligheter og med små kjøkken får dette til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kildesortereren...!

Dette med kildesortering er et lite helvete, rett og slett, for det krever så forbaska mye plass!

Under vasken har vi 3 beholdere: matavfall, glass/metall og restavfall. Restavfallet henger på den ene døra, mens de to andre står i slik "skinne" på gulvet bak den andre døra.

Plast og papir har vi på enden av kjøkkenbenken. Liker det ikke, men siden jeg ikke helt finner formen under benken (ett sted må man ha oppvaskmiddel for maskin og slikt også!), så har vi havnet ut på dette.

Plastsøppel samles i en bærepose som henger på en knagg, mens en papirpose står under plastsøpla. Vi har egen dunk for papirsøppel, men plasten skal samles videre i en større sekk som står i garasjen.

Vi har stoooort kjøkken, lurer virkelig på hvordan folk i små leiligheter og med små kjøkken får dette til...

Glemte å si at det er Ikea vi har funnet våre beholdere hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kurv til restavfall i det ene skapet sammen med oppvaskmiddel osv, og to mindre bokser i på et skinnesystem (som ikke virker særlig godt) bak hverandre i det andre skapet til plast og matavfall. Papir og glass har vi på vaskerommet ved siden av kjøkkenet, metall gidder vi ikke å sortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kildesortering er et lite helvete, rett og slett, for det krever så forbaska mye plass!

Under vasken har vi 3 beholdere: matavfall, glass/metall og restavfall. Restavfallet henger på den ene døra, mens de to andre står i slik "skinne" på gulvet bak den andre døra.

Plast og papir har vi på enden av kjøkkenbenken. Liker det ikke, men siden jeg ikke helt finner formen under benken (ett sted må man ha oppvaskmiddel for maskin og slikt også!), så har vi havnet ut på dette.

Plastsøppel samles i en bærepose som henger på en knagg, mens en papirpose står under plastsøpla. Vi har egen dunk for papirsøppel, men plasten skal samles videre i en større sekk som står i garasjen.

Vi har stoooort kjøkken, lurer virkelig på hvordan folk i små leiligheter og med små kjøkken får dette til...

Ja, det gikk opp for meg at det krevde utrolig mye plass. :( Jeg fikk rydda det dumme benkeskapet i dag, der var det utrolig mye skrot. Glassgreier har jeg bare i en pose under en stol, papir har jeg i en pappeske ved siden av. Altså blir det så mye rot! Jeg har nemlig ikke noe stort kjøkken, og heller ikke mye skapplass. :(

Takk for svar. Det blir nok Ikea på meg en (sein) kveld til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kildesortering er et lite helvete, rett og slett, for det krever så forbaska mye plass!

Under vasken har vi 3 beholdere: matavfall, glass/metall og restavfall. Restavfallet henger på den ene døra, mens de to andre står i slik "skinne" på gulvet bak den andre døra.

Plast og papir har vi på enden av kjøkkenbenken. Liker det ikke, men siden jeg ikke helt finner formen under benken (ett sted må man ha oppvaskmiddel for maskin og slikt også!), så har vi havnet ut på dette.

Plastsøppel samles i en bærepose som henger på en knagg, mens en papirpose står under plastsøpla. Vi har egen dunk for papirsøppel, men plasten skal samles videre i en større sekk som står i garasjen.

Vi har stoooort kjøkken, lurer virkelig på hvordan folk i små leiligheter og med små kjøkken får dette til...

''Vi har stoooort kjøkken, lurer virkelig på hvordan folk i små leiligheter og med små kjøkken får dette til...''

Vi får det ikke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to av Ikeas "kildesortering-sett" i skapet under vasken. Altså tilsammen 4 bøtter. Der sorterer vi følgende: resteavfall, matavfall, plast, glass+metall. Funker greit, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kildesortereren...!

''Vi har stoooort kjøkken, lurer virkelig på hvordan folk i små leiligheter og med små kjøkken får dette til...''

Vi får det ikke til :(

Nei, da må man i såfall ha sånne bittesmå dunker, i alle fall, og tømme ofte i en større beholder. Det blir for tungvindt for folk flest, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to av Ikeas "kildesortering-sett" i skapet under vasken. Altså tilsammen 4 bøtter. Der sorterer vi følgende: resteavfall, matavfall, plast, glass+metall. Funker greit, synes jeg.

Ah, så Ikea har egne kildesorteringssett? Da blir det visst Ikea på meg også.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kurv til restavfall i det ene skapet sammen med oppvaskmiddel osv, og to mindre bokser i på et skinnesystem (som ikke virker særlig godt) bak hverandre i det andre skapet til plast og matavfall. Papir og glass har vi på vaskerommet ved siden av kjøkkenet, metall gidder vi ikke å sortere.

Heldiggris som har vaskerom... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kildesortereren...!

Ja, det gikk opp for meg at det krevde utrolig mye plass. :( Jeg fikk rydda det dumme benkeskapet i dag, der var det utrolig mye skrot. Glassgreier har jeg bare i en pose under en stol, papir har jeg i en pappeske ved siden av. Altså blir det så mye rot! Jeg har nemlig ikke noe stort kjøkken, og heller ikke mye skapplass. :(

Takk for svar. Det blir nok Ikea på meg en (sein) kveld til uka.

Ja, rot er riktig ord. Når vi får gjester, så fjernes plast- og papirsøppel, og vi gir bæng i å sortere for en kveld. Det er kjipt å ha slikt framme, rett og slett.

'' Det blir nok Ikea på meg en (sein) kveld til uka.''

Furuset? Vel, da ses vi. He-he, skal se etter ei som står og klør seg i hue ved kildesorteringsboksene, jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rot er riktig ord. Når vi får gjester, så fjernes plast- og papirsøppel, og vi gir bæng i å sortere for en kveld. Det er kjipt å ha slikt framme, rett og slett.

'' Det blir nok Ikea på meg en (sein) kveld til uka.''

Furuset? Vel, da ses vi. He-he, skal se etter ei som står og klør seg i hue ved kildesorteringsboksene, jeg! :-)

Hehe, drar dit alltid seint på kvelden. Er ikke et levelig sted å være før etter tidligst 21.30 ;) Så du får gjøre det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kildesortereren...!

Hehe, drar dit alltid seint på kvelden. Er ikke et levelig sted å være før etter tidligst 21.30 ;) Så du får gjøre det. ;)

Man må dit før 12 på formiddagen, helst en tirsdag eller onsdag, eller som du sier seint på kvelden. Derimellom er det helt horribelt, jeg får allergisk utslett av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene dine, men en bekjent hadde kjøpt på Europris som fungerer utmerket :)

Europris, det hadde jeg ikke tenkt på en gang.

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skapet under vasken har vi en ca ti liters behoder til matavfall stående på golvet, og en ca 15 liters dunk hengende på skapdøra til restavfall (har en brukt bærepose oppi den). Glass og metall settes på golvet i skapet og bæres med ujevne mellomrom ut i boden - og så mi levere det til glassigloen på butikken.

Plast har vi ikke kommet i gang med å sortere ennå - *flau*

Papp og papir bæres enten rett ut i stor grønn dunk utenfor, eller i en 20 liters dunk som står på vaskerommet, eller noe går rett i ovnen. Mellomstasjonen for juice- og melkekartonger er skapet under vasken - og det fylles fort opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...