Gå til innhold

Jobbe både 1.-3. juledag og 1-nyttårsdag?


Gjest nattevakt på institusjon

Anbefalte innlegg

Gjest nattevakt på institusjon

I et anfall av juleånd (?) har turnussjefen satt meg opp på nattevakt både 1., 2. og 3. juledag (min vanlige tredagers periode i helgen) og nyttårsaften og 1. nyttårsdag (min påfølgende todagers midtukevakt). Det vil si at jeg jobber begge røddagene etter julaften *og* røddagen etter nyttårsaften.

Er dette lov? Rettferdig syns jeg ikke at det er i hvertfall... Det er ikke noe vits i å klage på vanlig måte og spørre om det er mulig å bytte, så hvis jeg skal slippe må det være ulovlig eller så urimelig at jeg kan klage på det av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men *kan* man nekte, hvis det ikke er ulovlig?

jeg trodde man egentlig bare kunne jobbe en av disse helligdags helgene jeg? står det ikke noe om det på nett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men *kan* man nekte, hvis det ikke er ulovlig?

Såvidt jeg kan forstå sier ikke arbeidsmiljølovn at dette ikke er lov. Du bør sjekke tariffavtalene som gjelder der du jobber (stat, KS, privat, ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tror nok han har rett:(

Hei! Dette praktiseres ulikt i det offentlige. Min mann må alltid jobbe på de dagene han skulle jobbet etter turnus, hvilket i år betyr både juleaften og nyttårsaften ettermiddag. Hos oss tas vi ut av turnus, men dersom ingen melder seg frivillig må den som skulle jobbet etter liste ta jobben. Er nok ikke noe ulovlig i den praksisen sjefen din har, men jeg skjønner godt du føler det urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt superglad om jeg fikk alle de vaktene. Så mye ekstra penger da, gitt! Jeg skal jobbe natt til andre, tredje og fjerde juledag... men bare en av dem er røddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt superglad om jeg fikk alle de vaktene. Så mye ekstra penger da, gitt! Jeg skal jobbe natt til andre, tredje og fjerde juledag... men bare en av dem er røddag.

Jeg har bare en rød natt i år :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt superglad om jeg fikk alle de vaktene. Så mye ekstra penger da, gitt! Jeg skal jobbe natt til andre, tredje og fjerde juledag... men bare en av dem er røddag.

''Jeg hadde blitt superglad om jeg fikk alle de vaktene. Så mye ekstra penger da, gitt! ''

Sånn tenkte jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en rød natt i år :o(

Jeg har også det, samt nyttårshelga i tillegg. Synes det er helt greit... for jeg trenger pengene. Nesten så jeg skulle tilbudt meg å gå alle nettene hele jula, men må prioritere litt familietid også. Penger er ikke alt, tross alt, selv om de kommer veldig godt med akkurat nå. Snaaart på plussida igjen - kanskje?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattevakt på institusjon

Jeg hadde blitt superglad om jeg fikk alle de vaktene. Så mye ekstra penger da, gitt! Jeg skal jobbe natt til andre, tredje og fjerde juledag... men bare en av dem er røddag.

Jadda, ekstra penger er fint det, men ikke når man jobber nok som det er og heller ville hatt fri. Hvis jeg hadde jobbet mindre enn jeg ville eller som ekstravakt eller noe så hadde jeg vært gladere. Derfor hadde han ikke trengt å sette meg på alle de vaktene, jeg regner med at det er andre som ville bli glad for å få dem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, ekstra penger er fint det, men ikke når man jobber nok som det er og heller ville hatt fri. Hvis jeg hadde jobbet mindre enn jeg ville eller som ekstravakt eller noe så hadde jeg vært gladere. Derfor hadde han ikke trengt å sette meg på alle de vaktene, jeg regner med at det er andre som ville bli glad for å få dem ;-)

Bare å spørre da vel, si til sjefen at du synes det er litt mye å jobbe både jule- og nyttårshelga, og at du gjerne vil ha fri en av dem. Det er helt sikkert noen andre som kunne tenkt seg de ekstra pengene - om ikke annet tar jeg gjerne nyttårshelga for deg! ;) Hehe...

Money, money, money...

(Hva slags institusjon, forresten? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nattevakt på institusjon

Bare å spørre da vel, si til sjefen at du synes det er litt mye å jobbe både jule- og nyttårshelga, og at du gjerne vil ha fri en av dem. Det er helt sikkert noen andre som kunne tenkt seg de ekstra pengene - om ikke annet tar jeg gjerne nyttårshelga for deg! ;) Hehe...

Money, money, money...

(Hva slags institusjon, forresten? ;)

Passer på multihandikappede barn som er på avlastning.

Jaja, uansett, - nå er det snart jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det, samt nyttårshelga i tillegg. Synes det er helt greit... for jeg trenger pengene. Nesten så jeg skulle tilbudt meg å gå alle nettene hele jula, men må prioritere litt familietid også. Penger er ikke alt, tross alt, selv om de kommer veldig godt med akkurat nå. Snaaart på plussida igjen - kanskje?!

Jeg har kun natt til første nyttårsdag. Skulle gjerne hatt flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsykepleieren

I kommunen hvor jeg jobber har vi krav på annenhver rød dag fri.

Dvs at dersom vi i utgangspunktet skal jobbe to røde dager i juleferien, så har vi rett på fri den ene. Jeg skal jobbe sånn som deg og har derfor fått innvilget fri 1.nyttårsdag. Måtte nok godtatt fri 2.juledag i stedet dersom dette hadde passet sjefen bedre..

3.juledag er ikke rød dag, så denne faller utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...