Gå til innhold

16 år, hvor mye penger til eget forbruk?


Gjest bidrag og stipend

Anbefalte innlegg

Gjest bidrag og stipend

Samboeren min har en datter på 16 år. Hun går på videregående og bor hjemme hos moren sin. Hun får utbetalt stipend og farsbidraget får hun rett inn på sin egen konto. Både stipend og bidrag bruker hun til forbruksvarer og som lommepenger og hun er alltid blakk når det er noe hun virkelig trenger.

Foreldrene betaler kontantkort, frisørtimer og klær utenom.

Som student mener jeg hun lever godt og har mye penger, og enda klarer hun seg ikke. Min samboer gir henne stadig penger enda vi mange ganger slett ikke har råd. Hvis jeg tar det opp med min samboer sier han bare at hun er nå som ungdom flest, og dagen der hun må tjene sine egne penger og leve mer fornuftig en dag vil komme.

Så nå lurer jeg, er det virkelig vanlig at en 16-åring har flere tusen kroner hver måned i lommepenger? Eller er det meg som er litt kjip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar 16-åringer flest vil bruke de pengene de har til rådighet og ofte vil savne å ha litt mer. Slik var det med meg (som ikke hadde så mye, og dessuten jobbet ved siden av skole), og slik er det sikkert også med henne.

Med mindre hun ikke har råd til helt nødvendige ting er det vel ok at hun må suge litt på labben mot slutten av måneden? Det tror jeg bare er sunt.

Hvor mye som er vanlig å ha for 16-åringer å ha til rådighet i dag vet jeg dessverre ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store variasjoner i hva de har til rådighet, det kommer jo helt an på om de har ekstrajobb, noe fra Lånekassen, farsbidrag osv. Datteren min hadde verken jobb eller noe annet tilskudd fra andre enn oss, da hun var 16.

Men jeg synes det er viktig at de ikke får tilskudd til "uspesifisert forbruk" hver eneste måned. De må venne seg til at det kommer inn en sum, og at det er tomt når den er brukt. Det er sånn livet er. Greit nok at de f.eks. får penger til å kjøpe seg en ordentlig vinterjakke eller noe sånt, men ikke stadig noen hundrelapper her og der som bare går til fjas.

Bli enige om noen faste ting som dekkes, f.eks. månedskort og mobilregning (bare eksempler), og så må de klare resten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvor mye denne 16-åringen har til forbruk hver mnd.

Men at de alltid blir blakke/bruker det de får er nok ganske vanlig.

Jeg syens det er en uting at de stadig får penger til alt mulig. Den beste måten tror jeg er å fortelle hvor mye de får, og at dette skal holde til alt vanlig forbruk. Så dersom det er slutt, så er det slutt.

Som 16-åring fikk jeg ikke ukepenger lenger, men hadde helgejobb/sommerjobb. Jeg fikk alt jeg trengte av klær og skolesaker. Men det begynner jo å bli noen år siden *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun har mer enn nok..

Hun kunne virkelig ha brukt muligheten til å spare noen kroner hver mnd.. Tror ikke jeg hadde støttet ekstre utover det hun allerede får, virker jo som hun har mer enn nok, men må bare lære seg å disponere riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er kjip og 16-åringen kan komme til å gå på en smell den dagen hun må sørge for alt selv og når pengene ikke kommer rennende inn så fort hun knipser med fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 200 kroner i uka som 16-åring. Det skulle holde til byturer (spise på kafe, handle småting/unødvendigheter, kino) og eventuelt godteri jeg hadde lyst på i helgene.

Frisørtimer, klær og skolesaker fikk jeg utenom, men det var ikke akkurat flust med slikt.

Som 17-åring flyttet jeg for meg selv. Da fikk jeg bidrag fra pappa (3000 kroner), stipend (3000 kroner) og hadde en helgejobb (2000 kroner). Jeg betalte 4000 i husleie. 2000 gikk til mat. Da hadde jeg 2000 kroner igjen til alt annet, inkludert busskort (700 kroner).

Så ja. Hun har mye penger og hun kommer til å ende opp med kredittkortgjeld som 20-åring om ingen lærer henne måtehold nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hvor vanlig det er, vet jeg ikke.

Jeg har en femtenåring og hos oss gjelder følgende: Tenåringen får en fast sum hver måned inn på konto. Den skal dekke klær (men det hender vi spytter inn litt ekstra til en god vinterjakke for eksempel), godterier, kinoturer og kafeturer med venner. Mobilen betaler vi. H*n har ikke jobb utenom skolen, men bidrar en god del hjemme.

Når kontoen er tom, er kontoen tom. Da vi begynte med dette, ble kontoen tom på et blunk, nå har tenåringen lært seg å disponere pengene slik at de varer hele måneden.

Jeg mener det er usunt å lære ungdommene opp til at det hele tiden kommer mer penger sånn uten videre. Sett dere sammen med henne og se noen episoder av "Luksusfellen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du sier jo ikke hvor mye dette utgjør i kroner og øre, så vi vet forsåvidt ikke om det dreier seg om 2 000 eller 10 000 pr mnd..

Derfor er det vanskelig å svare på om dette er "mye" eller ikke.

Men med tanke på at foreldrene betaler det meste av andre ting, så vil jo selv et par tusen være forholdsvis mye. - Ihvertfall med tanke på at dette er ting og penger hun bare hun bare FÅR - uten å gjøre en innsats for dem.

Da jeg var 16, hadde jeg ekstrajobb i butikk. Jeg jobbet fra kl 16-20.30 hver fredag og fra kl 09 - 18.30 hver lørdag. + litt ekstra i ferier etc.

Da holdt jeg meg mere eller mindre med lommepenger selv, og kjøpte mine egne klær og andre ting jeg hadde lyst på.

Husker ikke helt hva jeg fikk utbetalt dengang. Men en tilsvarende jobb idag, ville nok gitt rundt 6.-7.000 brutto i mnd.

Dette burde være rikelig for å dekke behovet for både klær og annet forbruk til en ungdom som bor hjemme med "kost og losji"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...