Gå til innhold

Ta vaksine når forkjøla?


Minaline

Anbefalte innlegg

6-åringen er forkjøla, har vært hjemme fra skolen idag, og mest sannsynlig også i morgen. Ikke feber, men veldig snørrete og blør neseblod, litt slapp. Ok å ta vaksine, el. utsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det går greit å ta svineinfluensavaksinen (regner med det er den du snakker om?) så lenge man ikke har feber. Ville nok ringt og sjekka først uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt utsette!

Hvorfor? Helsemyndighetene har, så vidt jeg har fått med meg, sagt at vaksinen er helt ufarlig å ta så lenge man ikke har feber. Kan godt forstå at noen ønsker å utsette den av forkjølelsesgrunner, men det høres ut som du mener det bør være helt utelukket å ta den i slike tilfeller?

Minsten min var småforkjøla når hun tok vaksinen. Ingen feber eller spesielle bivirkninger på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Definitivt utsette!

I allverden?? Hvorfor det? Vaksinering skal ikke gjøres ved feber eller akutt infeksjonssykdom. Forkjølelse er ikke noen av delene.

Du sprer jo vranglære her. Basert på hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg tok vaksinen da jeg var søkkforkjøla - det var helt uproblematisk, og forkjølelsen hadde helt normalt forløp og varighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

hos oss vet jeg flere fikk beskjed om å vente noen dager med å ta vaksina hvis de nettopp hadde blitt forkjølet selv om de ikke hadde feber. De som hadde vært forkjølet noen dager fikk ta vaksina.

Så jeg ville ringt og spurt jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten feber og med en grei allmenntilstand går det bra å ta vaksine selv om barnet er forkjølet. Du skriver at han er slapp. Hvis det er en uttalt slapphet, slik at han ikke orker å spise, drikke eller leke som normalt ville jeg ventet - selv uten feber.

Ellers er det bare å vaksinere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allverden?? Hvorfor det? Vaksinering skal ikke gjøres ved feber eller akutt infeksjonssykdom. Forkjølelse er ikke noen av delene.

Du sprer jo vranglære her. Basert på hva da?

Fordi når man er forkjølet så er kroppen opptatt med å bekjempe den infeksjonen som foregår der og da. En vet ikke hvor stor den infeksjonen er.

Jeg mener da det er uklokt å påføre kroppen enda mer den skal kjempemot (danne antistoffer mot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Helsemyndighetene har, så vidt jeg har fått med meg, sagt at vaksinen er helt ufarlig å ta så lenge man ikke har feber. Kan godt forstå at noen ønsker å utsette den av forkjølelsesgrunner, men det høres ut som du mener det bør være helt utelukket å ta den i slike tilfeller?

Minsten min var småforkjøla når hun tok vaksinen. Ingen feber eller spesielle bivirkninger på henne.

Som jeg også svarer tzatziki, så har kroppen til barnet sitt fulle hyre med å bekjempe den infeksjonen som pågår. Da mener jeg det er uklokt å påføre kroppen enda mer den må bekjempe (danne antistoffer mot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også svarer tzatziki, så har kroppen til barnet sitt fulle hyre med å bekjempe den infeksjonen som pågår. Da mener jeg det er uklokt å påføre kroppen enda mer den må bekjempe (danne antistoffer mot).

Det høres fornuftig ut. Jeg trodde bare du hadde ekspertise bak det du uttalte, men skjønner nå at det var logisk sans som lå bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut. Jeg trodde bare du hadde ekspertise bak det du uttalte, men skjønner nå at det var logisk sans som lå bak :)

Har jo fått høre det fra leger jeg har jobbet sammen med, men disse legene er litt mer vennligstilt til litt anderledes-tenking enn mange andre :) De mener blant annet at man kan bruke mat som medisin ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo fått høre det fra leger jeg har jobbet sammen med, men disse legene er litt mer vennligstilt til litt anderledes-tenking enn mange andre :) De mener blant annet at man kan bruke mat som medisin ;D

Er nok veldig ulike grader av leger, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...