Gå til innhold

Bråkemaker og uromoment i klassen - hva gjør vi?


caprice

Anbefalte innlegg

I mitt eldste barns klasse (4.) går det en gutt som stadig vekk er et uromoment, og som nesten ukentlig er hos rektor. Episoder får jeg høre om nesten daglig, både av datteren min og hennes venninner. Klart man ikke nødvendigvis må tro på alt, men det er nå i det minste inspill fra flere. Denne uken var det så graverende at læreren måtte til legevakten etter fysisk angrep. Det er ikke tvil om at dette skaper uro i klasserommet og ødelegger for arbeidsroen. Spørsmålet er: hva gjør vi med dette? Kan vi i det hele tatt gjøre noe? Jeg synes synd på gutten som helt klart må ha noe han sliter med siden han oppfører seg slik.. Jeg er Klassekontakt i klassen, så om det er noen som skal ta initiativ til "noe" så burde det vel også være meg.... Noen som har hatt noe tilsvarende problem? - og hva gjorde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med rektor og krev at det blir gjort noe. Det har vi gjort og nå er PPT inne, de har fått ekstra lærer resursser også er det bare å håpe at ting går seg til for denne gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er skolens oppgave og ikke klassekontaktens. Sånn oppførsel er alltid vanskelig å gripe fatt i.. Han burde få en støttelærer til ekstra oppfølging kanskje? Utrolig leit at noen ødelegger undervisningen for alle de andre, men som du sier er det jo synd på gutten, men han burde allikevel bli fjernet fra klasserommet når han oppfører seg dårlig. Vet du om skolen er i dialog med foreldrene hans da og de hatr en oppfølgingplan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror skolen selv må ordne opp i dette.

Mest sannsynlig jobbes det vel med saken allerede.

Det ville vært merkelig om ikke skolen setter inn ekstra tiltak her.

Kanskje gutten allerede har støttetiltak som skal utvides.

Kan hende de vurderer flere tiltakt enn det som er der i dag?

Du kan jo høre med skolen/lærer ang. denne gutten, men det er vel ikke sikkert du får så mye opplysninger pga taushetsplikten?

(Den er ganske streng, er den ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som klassekontakt skal du vel ta opp ting, som andre foreldre lurer på. Så dette synes jeg du kan be om et møte om. Jeg lurer også på om ikke klassekontakter har taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det burde være skolen sitt ansvar å få ting til å fungere og sette i gang tiltak så er det sikkert bra om klassekontakten tar kontakt og forhører seg litt - om hva som gjøres (selv om det kan være at man får til svar at man ikke kan gi svar på spørsmålet) og eventuellt om det er noe man som foreldre kan gjøre for å hjelpe til med for at ting skal fungere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...