Gå til innhold

Febersyk, når trengs lege?


Gjest pradamm

Anbefalte innlegg

Gjest pradamm

Jeg er en mor med et barn på 2 år. Jeg føler meg så innmari usikker når han er syk, og blir fort engstelig og redd for at det skal være noe farlig. Nå har han feber, ganske høy feber, og jeg er selvfølgelig redd for at det skal feile han noe alvorlig selv om jeg med fornuften vet at barn har hatt feber til all tid og det stort sett går over av seg selv.

Han har sidenmidt på dagen hatt feber på rundt 40, og vil bare ligge. Har fått i han litt drikke og kjeks. Tenker på om det kan være svineinfluensa. Når ville dere kontaktet lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi febernedsettende og rikelig med drikke. Hvis du ikke får feberen ned med Paracel eller Ibux, ville jeg kontakta lege for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Feber er ikke farlig, men han bør få en febernedsettende når feberen er såpass høy. Gi han en stikkpille i rompa.

Pass på at han får i seg nok veske. Vær obs på pusten hans.

Har snakket med foreldre til 2 toåringer med svineinfluensa og pusteproblemene kom veldig plutselig.

Det er vel først og fremst det du bør følge med på. Pusten og at han drikker nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Kle av ungen, la han bare ha på seg et lite teppe og kansjke ligge i bare bleia. Det er viktig at han ikke blir for varm.

Det viktigste er at han får i seg nok drikke. Gi en pinne med saftis, det kan ofte være lurt triks for å få i væske.

God bedring til gutten din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Glemte en ting: Kle av ungen, la han bare ha på seg et lite teppe og kansjke ligge i bare bleia. Det er viktig at han ikke blir for varm.

Det viktigste er at han får i seg nok drikke. Gi en pinne med saftis, det kan ofte være lurt triks for å få i væske.

God bedring til gutten din :)

''Det viktigste er at han får i seg nok drikke. Gi en pinne med saftis, det kan ofte være lurt triks for å få i væske.''

Det var et godt tips som jeg skal huske neste gang det er feber i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det viktigste er at han får i seg nok drikke. Gi en pinne med saftis, det kan ofte være lurt triks for å få i væske.''

Det var et godt tips som jeg skal huske neste gang det er feber i hus :)

Jeg har ofte tydd til det. Da blir det plutselig ihvertfall litt interessant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha ringt legevakta om jeg var bekymret på kvelden/natta. Den som tar telefonen der kan hjelpe deg med å vurdere om du skal snakke med lege og evnt gi deg råd om hva du skal gjøre. Har selv ringt legevakta midt på natta for å få råd om hva jeg skal gjøre fordi jeg har vært usikker. Spesielt når det gjelder små unger er det greit å ringe en gang for mye enn en for lite syns jeg. (en lege jeg var borti på legevakta en gang jeg egentlig var usikker på om vi burde dra eller ikke men endte opp med å dra mente en av oppgavene de hadde på legevakta var nettopp å beroligge nervøse foreldre da jeg nevnte det for ham)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort noe særlig før om 2-3 dager, bortsett fra febernedsettende når temperaturen passerer 39,5. Men om allmenntilstanden forverrer seg med tung pust og en ikke får kontakt overhodet, da ville jeg ringt legevakt.

Småbarn blir gjerne helt slått ut og at de er puddinger er bare sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Allmentilstanden er jo viktigere enn feberen.

Om han er våken og spiser, eller i hvertfall drikker, ville jeg ikke vært veldig bekymret med 40 i feber. Vil han ikke drikke og er så slapp at han virker fraværende, ville jeg nok kontaktet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som venter ganske lenge før jeg kontakter lege (så sant jeg ikke skjønner at det definitivt er påkrevd).

En 2 åring som har hatt 40 i feber en halv dag, som er slapp og som drikker og spiser kjeks, høres fullstendig normalt ut. Jeg hadde ikke ringt lege.

Om han får problemer med pusten, blir vanskelig å få kontakt med eller får kramper (feberkramper - kommer hos noen ved rask temperaturstigning), så ringer du selvfølgelig.

Har ikke feberen sunket noe etter 3-4 dager, så ringer du lege bare for å forhøre deg. Det betyr ikke at noe må være galt, men det kan være greit å være på den sikre siden :)

Fortsett å tilby drikke og den maten han eventuelt orker å spise. Det kan være godt med noe salt når man har feber, litt potetgull f.eks. kan være kjekt.

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Kle av ungen, la han bare ha på seg et lite teppe og kansjke ligge i bare bleia. Det er viktig at han ikke blir for varm.

Det viktigste er at han får i seg nok drikke. Gi en pinne med saftis, det kan ofte være lurt triks for å få i væske.

God bedring til gutten din :)

Smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok som deg og har alltid blitt veldig bekymret når ungene har hatt feber. Nå som de er eldre går det heldigvis lettere ;)

Det viktigste synes jeg er å sjekke om feberen går ned når barnet får stikkpille. Hvis den gjør det, så mener jeg det ikke er noen fare på ferde. Dersom tempen ikke går ned med febernedsettende, så ville jeg nok ringt legen og forhørt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Kle av ungen, la han bare ha på seg et lite teppe og kansjke ligge i bare bleia. Det er viktig at han ikke blir for varm.

Det viktigste er at han får i seg nok drikke. Gi en pinne med saftis, det kan ofte være lurt triks for å få i væske.

God bedring til gutten din :)

Har ikke tall på alle gangene ungene fikk saftis når de hadde mye feber! Kjempefin måte å få i dem væske på :) Vi pleide også alltid å ha mange alternativer til drikke (saft, juice, vann, brus/med sugerør, tutekopp, tåteflaske (stas for større unger ;-)) osv. I slike sammenhenger er alt tillatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...