Gå til innhold

(små)allergiske barn. Nøtter og sitrus?


Gjest – Nøtter og slikt

Anbefalte innlegg

Gjest – Nøtter og slikt

Hei

Skrev denne under "allergi", men har ikke fått svar. Kanskje noen her er i samme situasjon? Min sønn (1 år) har atopisk eksem og mild eggeallergi og vi unngår selvfølgelig alt med eggehvitte i seg. I tillegg har hudlegen sagt at vi bør holde ham borte fra sitrus, jordbær og nøtter, så han ikke skal utvikle allergi mot dette. Det har gått greit til nå, men nå som han spiser mer og mer vanlig mat (og julen nærmer seg) lurer jeg på hvor strenge vi må være.

Ang. nøtter, er det noen som vet:

-Er kokos nøtter? -Solsikkefrø? Sesamfrø, linfrø og valmuefrø ol (som ofte er i gode brød)? -Krydder som muskatnøtt og kardemomme?

Sitrus og jordbær:

-er ananas og kiwi ok? -ting med jordbær- el sitrussmak, som godteri, gele ol som antageligvis ikke inneholder naturlig sitrus, men kunstig, er det fyfy? Noen ganger heter det E-et eller annet, sitronsyre eller "naturlig sitronaroma". Bør det skys, eller er jeg da for streng (han har jo ikke allergi mot dette).

Hvor strenge bør vi være syns dere?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om noen som er lett nøtte-allergiske - de holder seg i alle fall unna kokos(melk) og muskattnøtt. Og ting som f.eks. er stekt i jordnøttolje (chips f.eks). Men ikke solsikke og de andre tingene du nevnte. Men dette er jo bare én person, da,- jeg vet ikke noe spesielt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel selv at dere bør være forsiktige med alt du nevner . Men er barnet ellers i god form, så kan dere prøve ut en og en ting om gangen. Blir han verre, så ligg unna ei stund, før dere evt forsøker igjen.

Selv om jeg ikke er nøtteallergiker, så reagerer jeg kraftig på noe av det du nevner. Men lever helt greit ved å holde meg unna. Men det er jo fint for dere å vite om det er noe dere bør være veldig forsiktige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nøtter og slikt

Du vet vel selv at dere bør være forsiktige med alt du nevner . Men er barnet ellers i god form, så kan dere prøve ut en og en ting om gangen. Blir han verre, så ligg unna ei stund, før dere evt forsøker igjen.

Selv om jeg ikke er nøtteallergiker, så reagerer jeg kraftig på noe av det du nevner. Men lever helt greit ved å holde meg unna. Men det er jo fint for dere å vite om det er noe dere bør være veldig forsiktige med.

Takk for svar, men problemet er at han er IKKE allergisk i det hele tatt mot nøtter, sitrus eller jordbær, det er hudlegen som sier at det er lurt å holde seg helt unna akkurat et fordi han er disponert for allergi. Så i begynnelsen vil han jo ikke få noen reaksjoner på noe, før han eventuelt utvikler allergi mot det. Vanlige nøtter og sitrus får han ikke i det hele tatt pga dette, men det andre som jeg nevner, er det nok en sjelden gang til å utvikle allergi? Kardemommekrydder f.eks? Gule seigmenn? Jeg syns det er vanskelig jeg, i lengden blir det ganske mye å passe på at han ikke spiser, selvom han altså ikke får noen reaksjoner. Jordnøttolje som ble nevnt her hadde jeg f.eks. ikke tenkt på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver situasjonen, hadde jeg holdt ham unna nøtteprodukter og sitrusprodukter, men gitt alt det andre du nevner.

Skulle han reagere på noe, så får du prøve å eliminere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matintoleranse

Jeg har en med atopisk eksem og hun reagerer på jordbær, sitrus, krydder, tomat, egg etc. Det er ikke allergi, men disse matvarene inneholder mye histaminer som forverrer eksemet. Vi har holdt henne delvis borte de fleste av disse matvarene, men nå er hun over 6 år og jeg prøver å få henne til å finne grensene for hvor mye kløe hun tolererer. Godteri med for mye E-stoffer reagerer hun også på. I små menger går det meste bra. Så lenge det er matintoleranse kan man teste ut hva som går og ikke, men hvis det er allergi bør man holde seg helt borte fra matvaren for ikke å bli værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"-Er kokos nøtter? -Solsikkefrø? Sesamfrø, linfrø og valmuefrø ol (som ofte er i gode brød)? -Krydder som muskatnøtt og kardemomme?"

Ingen av disse tingene regnes som nøtter, men jeg har hørt man godt kan bli allergisk mot sesamfrø. Spør legen for sikkerhets skyld. Barn under 3 år skal uansett ikke spise nøtter (og spesielt ikke peanøtter -heller ikke peanøtsmør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er veldig seint ute her jeg, men vil bare minne om en ting som ikke alle er klar over.

Det er at noen reagerer mye mer på å få disse matproduktene utenpå huden enn i magen. Jeg har selv alltid vært slik, og det ser ut til at datteren min er det også.

Jeg kan godt spise klementiner i jula for eksempel, men bør IKKE kline det utover hendene, da blusser eksemen opp med en gang. Nøtter skal jeg heller ikke ha, men det eneste jeg merker ved det, er at jeg klør på tunga. Datteren min reagerte mye på å få mat rundt munnen da hun var baby og jeg matet henne. Så tenk litt på dette, at mye kanskje kan gis i små doser, hvis det ikke klines utenpå huden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...