Gå til innhold

Lege som "tillater "røyking


Gjest Fandens lege

Anbefalte innlegg

Gjest Fandens lege

Begynner med å opplyse om at jeg selv har røyket i mange, mange år. Var storrøyker, har prøvd å slutte flere ganger, har hatt måneder med opphold og sluttet å røyke helt for tre å siden.

Jeg vil påstå jeg kjenner til både de positive og negative sidene ved å røyke.

Min kjære er bonde og har jobbet mye med støv i alle år, han har også røyket i "alle år". Mye.

Jeg har prøvd at vi begge skulle slutte flere ganger og har også spurt han om ikke han kan vurdere etter at jeg har klart det.

Min kjære har nemmelig i alle år vi har vært sammen gått til kontroll hos sin lege pga dårlig pust. Han har fått beskjed om nedsatt prosent og at han har 75 % igjen.

Legen har hele vegen sakt til ham at hvis det er bedre for ham å røyke så skal han bare fortsette med det, for han har hatt en del nerver tidligere og litt depresjoner.

Dette har gjort meg ganske oppgitt, at en lege "tillater" en pasient med 75% prosent lungekapasitet å fortsette å røyke pga nerver. Og i allefall så lenge denne pasienten blir godt fulgt opp med tabletter og sånt som støtte for disse nervene.

Jeg har prøvd å få ham til å forstå at dette bare må ende galt og at han ikke må hvile på det legen sier. Men det gjør han selvsakt, han er av den typen som stoler på legen.

Joda, så ble han veldig tungpustet her og fikk dra og ta bilde av lungene og i går kom han hjem med beskjeden om at han hadde forstørrede lunger og diagnosene kronisk asmabronkitt / emfysem.

Faen sier jeg da, for jeg vet veldig godt hva dette er. Og jeg vet veldig godt hva Kols er også.

Det sjokkerende er at vi er inni en vanskelig periode nå ang et familiemedlem og at legen derfor hadde sakt til ham at "det er jo vanskelig å slutte nå da, men om du slutter nå eller om et år er det samme"!!! Da blir jeg forbannet.

For en emfysenpasient så er det søren meg ikke det samme å slutte et år tidligere. Og hvordan kan en lege holde på sånn. Hva om et år da, hva om det da er annet som er "nervepirrende"? Hvor går grensen mener legen da, halvannet år, to; fem? For noe tull sier jeg.

Jeg forklarte min kjære realiteten, og styrket det ved å lese til ham fra internet. Første bud for en emyfempasient er jo å slutte å røyke. En emfysenpasient har allerede kraftige skader i lungene og disse stagnerer ikke i et år bare forde han har nerver!

Og helt ærlig talt, jeg kjenner da min kjære veldig, veldig, godt og han trenger litt hjelp til lettere nerver i blant men så dårlig er han ikke. Har ikke vært alle årene jeg har kjent ham i allefall. Og han er mange ganger bedre nå enn da jeg møtte ham, selv om det som sakt aldri har vært noen "krise"

Nå tror jeg at jeg får min kjære til å høre på meg og internet heller enn legen hans, men hva i all verden sier man om en slik lege?

Han er riktignok blitt kjent etterhvert for en del rare ting denne legen, og flere mener de har blitt overflatisk behandlet og også feilbehandlet, rot med papierer etc Men vi har altså ikke merket annet enn at vi selv må være flinke til å be om undersøkelser og sånn for han kan være veldig dårlig på å følge opp. Han kan også sitte med min kjære og skravle om masse forskjellig langt utover timen. Nå er jo det positivt men jeg har ikke følt at han har vært en lege før en "jevnlig mann" men min kjære.

Er vel ikke noe svar på dette her, men måtte bare lufte ut min frustrasjon.

Nå får jeg bare håpe han klarer å slutte å røyke, og at han klarer å få begynt med litt lettere trening om ikke annet for å få opp kapasiteten sin i lungene på maks.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er at denne legen er storrøyker selv og ikke klarer å slutte og overfører sine egne forsvarstaler til pasientene sine.

Det er vel liten vits å ta dette opp med kommunelege / fylkeslege?

Ang. det du sier om at han sitter og skravler langt utover oppsatt time om alt og ingenting - det er sikkert koselig, men fy søren så respektløst overfor neste pasient som da må sitte og vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig frustrerende. Er det den samme legen som har diagnostisert mannen din? For da virker har litt utdatert, kronisk asmabronkitt / emfysem kalles i dag KOLS. KOLS er en samlebetegnelse for kronisk obstruktive lungesykdommer, og emfysem og kronisk bronkitt hører til her.

Så mannen din har altså KOLS. Å fortsette å røyke med en slik sykdom er i beste fall fullstendig idiotisk. Du får be han ta seg en tur på lungeavdelingen på nærmeste sykehus, og observere KOLS-pasientene der som er så dårlige at de må ha hjelp til absolutt alt i løpet av dagen bare for å ha pust nok til å få i seg mat. Han får ta med seg denne legen sin i samme slengen.

Er han glad i å være bonde? Han kommer ikke til å være i stand til å fortsette med det spesielt lenge dersom han ikke tar sykdommen sin på alvor!

Lykke til videre med å nå inn til han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den legen høres håpløs ut! Jeg ville bare si at når det er lungene som er problemet til din mann, vil f.eks. nikotin-tyggis eller snus være en god erstatning hvis han syns det er vanskelig å slutte. Ingen av delene er skadelig for lungene, i hvert fall, selv om man opprettholder avhengigheten til nikotin.

Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fandens lege

Så utrolig frustrerende. Er det den samme legen som har diagnostisert mannen din? For da virker har litt utdatert, kronisk asmabronkitt / emfysem kalles i dag KOLS. KOLS er en samlebetegnelse for kronisk obstruktive lungesykdommer, og emfysem og kronisk bronkitt hører til her.

Så mannen din har altså KOLS. Å fortsette å røyke med en slik sykdom er i beste fall fullstendig idiotisk. Du får be han ta seg en tur på lungeavdelingen på nærmeste sykehus, og observere KOLS-pasientene der som er så dårlige at de må ha hjelp til absolutt alt i løpet av dagen bare for å ha pust nok til å få i seg mat. Han får ta med seg denne legen sin i samme slengen.

Er han glad i å være bonde? Han kommer ikke til å være i stand til å fortsette med det spesielt lenge dersom han ikke tar sykdommen sin på alvor!

Lykke til videre med å nå inn til han!

Takk for støtten. Det er samme lege hele vegen, og han var til og med diffus på diagnosene nå!

Det er liksom litt diffust, sånn mellom asmabronkitt og emfysem, sa legen. Idiot sier jeg, forstørrede lunger er emfysen, som igjen er på veg til/er (som du sier) Kols.

Jeg vet veldig godt hva Kols er, og redselen for dette var det som fikk meg til å stoppe selv for vel tre og et halvt år siden.

Har familiemedlemmer med Kols og har vært på lungeavdeling og sett og hørt ting jeg aldri glemmer.

Dette har jeg selvsakt forklart ham og fortalt ham alt om.

Forbannede lege. Jeg har prøvd å få ham til å slutte lenge, men han har hele tiden hvilt på legens ord om at "det har ikke skjedd noen forandring på lungene siden i fjor" "Hvis du har det bedre med deg selv når du røyker så fortsett med det uten dårlig samvittighet" osv.

Takk og lov har flere av min kjæres venner sluttet de siste årene. Og jeg røyker jo heller ikke nå. Røyk er ikke tillatt inni huset og ikke i min bil ol Dette kan jo gjøre ting litt lettere for ham. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fandens lege

Det første som slår meg er at denne legen er storrøyker selv og ikke klarer å slutte og overfører sine egne forsvarstaler til pasientene sine.

Det er vel liten vits å ta dette opp med kommunelege / fylkeslege?

Ang. det du sier om at han sitter og skravler langt utover oppsatt time om alt og ingenting - det er sikkert koselig, men fy søren så respektløst overfor neste pasient som da må sitte og vente!

Legen røyker faktisk ikke selv, annet enn en og annen sigar i godt selskap etter som jeg vet!

Men han er veldig sånn "mann til mann" type. Derfor også de lange samtalene.

Som du sier så er det jo greit å kakle, men jeg synes heller ikke det er greit at det blir snakket om alle forskjellige ting og at dette går langt over vanlig pasienttid.

Som du sier, det sitter jo andre der ute og venter. Og jeg mener personlig at legen vår som våre foreldre ikke skal være en venn, men en omsorgsperson som skal gi oss tryggheten i at "de vet best og ønsker oss det beste"

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fandens lege

Ja, den legen høres håpløs ut! Jeg ville bare si at når det er lungene som er problemet til din mann, vil f.eks. nikotin-tyggis eller snus være en god erstatning hvis han syns det er vanskelig å slutte. Ingen av delene er skadelig for lungene, i hvert fall, selv om man opprettholder avhengigheten til nikotin.

Lykke til, uansett!

Takk for støtten.

Vi har sittet i dag på morgenen og snakket om røykeslutthjelp

Takk og lov så røyker jo ikke jeg lenger, ingen er tillatt å røyke i huset, bilen min er helt røykfri og har alltid vært det osv. Så dette gjør vel ting forhåpentligvis lettere for ham.

Han spurte om snus og jeg har sakt at han godt kan vurdrer litt småhjelp (plaster, snus ol) Men at han skal jobbe med det mentale for det er der det sitter. Jeg tror at han (og andre) ved å lesse seg ned med hjelpemidler, unngå situasjoner osv, bare forteller seg selv at "dette kommer til å bli forferdelig vanskelig så her må hard skyts til" Og allerede da så senker folk sin mentale styrke, og det er ikke bra.

Men jeg har også sakt til ham at det viktigste er at han klarer det og at han må finne sin måte å gjøre det på og at jeg støtter den måten hva nå enn det blir.

Men jeg støtter ikke opp om at han kan bruke evigheter på å slutte. Han bør finne en dato rimelig nær og bestemme seg, innse at det var ikke hans lott i livet å kunne sitte som en frisk åttiåring med røyken i munnviken. Greit å innse først som sist.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han har fått en såpass alvorlig "diagnose," så ville jeg insistert på at han også gikk til time hos en annen lege som kunne gi en "second opinion" og evt komme opp med sitt forslag til tiltak / behandling

Gjerne privat, hos en som hadde ekspertise på akkurat dette området.

Dette kan du ganske sikkert finne vedå søke på internett.

Det høres ut som den gamle legen hans har blitt litt vel mye "kompis" som er mere opptatt av å ha en god tone med sine pasienter, enn av å stille krav og gi behandling som kan gjøre dem friske.

Joda, han har riktignok rett i at kropp og sjel henger sammen, og at røykeslutt kan oppleves såpass stressende at det kan være en tilleggsbelastning i en vanskelig livs-situasjon.

Men når det har kommet til et punkt at røykingen har gjort stor skade på helsen hans, så burde det vel være legens klare plikt å ihvertfall anbefale at han slutter å røyke så snart som mulig.

Noe annet virker direkte uansvarlig fra en lege.

På lengre sikt vil jo tilstanden til mannen din bli enda værre hvis han skal slite med store fysiske plager i tillegg til det psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten.

Vi har sittet i dag på morgenen og snakket om røykeslutthjelp

Takk og lov så røyker jo ikke jeg lenger, ingen er tillatt å røyke i huset, bilen min er helt røykfri og har alltid vært det osv. Så dette gjør vel ting forhåpentligvis lettere for ham.

Han spurte om snus og jeg har sakt at han godt kan vurdrer litt småhjelp (plaster, snus ol) Men at han skal jobbe med det mentale for det er der det sitter. Jeg tror at han (og andre) ved å lesse seg ned med hjelpemidler, unngå situasjoner osv, bare forteller seg selv at "dette kommer til å bli forferdelig vanskelig så her må hard skyts til" Og allerede da så senker folk sin mentale styrke, og det er ikke bra.

Men jeg har også sakt til ham at det viktigste er at han klarer det og at han må finne sin måte å gjøre det på og at jeg støtter den måten hva nå enn det blir.

Men jeg støtter ikke opp om at han kan bruke evigheter på å slutte. Han bør finne en dato rimelig nær og bestemme seg, innse at det var ikke hans lott i livet å kunne sitte som en frisk åttiåring med røyken i munnviken. Greit å innse først som sist.

:)

Det er faktisk ikke så vanskelig å bytte ut sigg med snus, man får i seg den nikotinen man trenger så abstinensene uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' men det er nå en kjensgjerning av 32% av bønder som har kols - er ikkerøykere.

''

Men da er vel 68% av bønder med kols røykere?

Ja, det stemmer. Men 32% som er ikke-røykere er ganske mye, synes jeg. Siden røyking stort sett får skylden for alt som heter kols. Og det er nok kanskje mer sammensatt enn som så, i mange tilfeller.

Jeg kjenner kun en person som har kols, og han er riktignok røyker. Men i tillegg så har han jobbet i de mest trafikkerte gatene i Oslo i alle år. Han har drevet med asfaltsaging uten beskyttelsesustyr. Og det er vel ikke småtteri han har dratt inn i lungene av forurenset støv og andre partikler gjennom mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...