Gå til innhold

påkledning og aktivitetsnivå


linko

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som har to barn (10 og 8 år) som er overvektige, noe mor selv er åpen om. Hun er fortvilet fordi de prøver å gjøre noe med det, men at "ingenting hjelper". Barna er i tillegg ekstremt bestemte mht hvilke klær de skal ha på seg, noe som innebærer at de ikke bruker stillongs, ull-underklær, boblebukser osv. og mor gir etter og orker ikke ta denne diskusjonen. Jeg innbiller meg imidlertid at det kan være en sammenheng, hvor aktiv er du i friminutter og hvor ofte er du ute i aktiv lek på ettermiddagen i vinterhalvåret dersom du står og fryser i en ola-bukse (uten noe innenfor). Det inviterer ikke akkurat til aking, skigåing, og annen lek med snø som andre barn holder på med på den alderen og som kunne hatt betydning mht overvekten.

Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men kanskje med et håp om at noen som trenger en liten tankevekker leser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er 9 og 11 og heldigvis er de som meg - de elsker ullundertøy! Som stemora sa om poden forleden dag:"Når han har fått på seg ulltrøya i oktober så sitter den på til våren kommer!" :o)

Men det hadde ikke vært aktuelt å gå utenfor døra uten en eller annen longs under buksa. Sånn er det bare. Trenger jo ikke være ull, det finnes så masse annet fint også, men selv sverger jeg til ull eller helst Devolds med microfiber innside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som aldri fryser og ikke vil ha på seg mye tøy for da blir han så varm at det renner av ham og han blir helt rød i ansiktet. Men han er skikkelig aktiv av seg og tynn som en strek. Han har vært sånn hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både for mye og for lite kan bli feil. Jeg synes mange kler på barna altfor mye. Man blir ikke mer aktiv hvis man er svett før man har kommet seg ut i skolegården.

Men det er forskjell på barn - og på voksne. Hadde jeg vært en frysepinne selv, hadde jeg kanskje vært strengere. Jeg prøver å få til at det f.eks. ligger en overtrekksbukse i skolesekken, i tilfelle det blir pøsregn / sludd en dag. Det skal være _veldig_ dårlig vær om morgenen for at junior vil ha den på seg allerede på (den relativt korte) skoleveien.

Imidlertid er det en måte med alt. Det er selvsagt ikke snakk om å gå uten longs om vinteren, eller i noe som blir klissvått ved minste kontakt med f.eks. et fuktig trappetrinn, på en regntung dag. Her i landet får vi kle oss etter årstidene og været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

kan det også være en annen sammenheng her? At barna vegrer seg for å delta i fysisk lek i friminuttene og fo å ha en unnskyldning klar , så er de for dårlig kledd?

at klassekamerater ikke akkurat iverer etter å inkludere noen i leken som overhodet ikke er kledd for en slik lek?

eller kan det også tenkes at mye klær får en person som er overvektig fra før til å føle seg som en rullende ball?

Nå kjenner jeg ikke disse barna, men hva om mor la opp til aktiivteter de tre kunne gjøre sammen og som barna også likte? Kunne de dratt i svømmehallen, kanskje på en tid hvor det ikke var alt for mange der? Kunne barna vært interessert i å ri, stelle hest etc , så fremt mor har råd til det? Det gjelder å gripe tak i barnas interessert her og få fokuset bort fra maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo bli for mye av det gode også da...

Er det minusgrader er det kjekt med en strømepbukse el. lignende under. Jeg krever ikke ull under med mindre det er skikkelig kaldt, eller de skal være ute hele dagen.

Når mine går til skolen, de er 8 og 10 år gamle, så velger de selv hva de har på seg.

I dag er det minus 3 ute, og det blåser litt.

De har da bomullstrøye og bomullsgenser, bomullsstrømpebukse og jeans på. Utenpå har de boblejakke, og med seg har yngste boblebukse. Eldste leker ikke så mye i snøen på skolen lenger, men har overtrekksbukse på skolen i tilfelle fristelsen skulle bli for stor. (De er jo store nå kan skjønne...)

Lue og votter har de også.

Dette holder for dem, og de sier selv de er varme.

Skal vi ut på tur på vinteren og være ute lenge, anbefaler jeg ullundertøy og kanskje ull under ytterklærne også - kommer an på temperaturen.

Mine barn er ikke overvektige. Eldste har en tendens til å fryse, men vet nå hva hun trenger å ha på seg for ikke å gjøre det når hun er på skolen.

Husk at overvektige har et ekstra polstrende lag med fett som isolerer. Kanskje det ikke er for lite påkledning som gjør at de ikke er aktive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...