Gå til innhold

Trenger hjelp til pinnekjøtt


Gjest Ingen pinnekjøttkvinne

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen pinnekjøttkvinne

Trenger hjelp dere, har aldri laget pinnekjøtt før

Har en pose med kjøtt, skal ha potet og grønnsak til, steksaus

(jada, vet at det er merkelig tilbehør, hi hi)

Har ikke kjele med rist. Kan jeg legge pinnekjøttet over langpanne på rista der og dampe under sølvfolie?

Hvor mye vann tar jeg i og hvor lenge skal kjøttet dampe og på hvor høy varme?

Noen tips utenom dette? (Det skal ligge i vann i 24 timer, vannet byttes en gang?)

Blir spennende å se om det blir noe middag ut av dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • hidi, the scorpion

    8

  • candyqueen_83

    6

  • Maximia

    4

Mest aktive i denne tråden

Kan du ikke spørre om noen har en trykk-koker noen kan låne deg så går det kjempefort. Den er det rist i også.

Det er en sånn ting eldgamle tanter rundt 70+ har og noen få andre som enten har arvet den eller gjort en investering og endel utlending, indere og søreuropere har ofte.

Jeg er virkelig ikke noen ekspert på pinnekjøtt, men jeg fyller vann opp til rista og fyller den med pinnekjøtt og lar den koke i trykkkokeren i 25-30 minutter. Etterpå skal kjøttet grilles i 5-10 minutter på rist i ovnen.

Jeg lager maten på lillejulaften så jeg koker da og griller de på julaften før vi skal spise. Skyen ligger da under rista i trykkokeren og det varmer jeg opp igjen hvis jeg har laget dagen før. Men vi spiser ikke poteter ved siden av, bare kålrabistappe og koser oss med rødvin ved siden av. Dattera mi er ikke voksen enda og drikker ikke øl og aquavit, det gjorde jeg da jeg var 24 ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kan du ikke spørre om noen har en trykk-koker noen kan låne deg så går det kjempefort. Den er det rist i også.

Det er en sånn ting eldgamle tanter rundt 70+ har og noen få andre som enten har arvet den eller gjort en investering og endel utlending, indere og søreuropere har ofte.

Jeg er virkelig ikke noen ekspert på pinnekjøtt, men jeg fyller vann opp til rista og fyller den med pinnekjøtt og lar den koke i trykkkokeren i 25-30 minutter. Etterpå skal kjøttet grilles i 5-10 minutter på rist i ovnen.

Jeg lager maten på lillejulaften så jeg koker da og griller de på julaften før vi skal spise. Skyen ligger da under rista i trykkokeren og det varmer jeg opp igjen hvis jeg har laget dagen før. Men vi spiser ikke poteter ved siden av, bare kålrabistappe og koser oss med rødvin ved siden av. Dattera mi er ikke voksen enda og drikker ikke øl og aquavit, det gjorde jeg da jeg var 24 ;o)

Må man ikke ha "pinner" i bunnen av gryta, da? Jeg trodde de bidro til den spesielle smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pinnekjøtt på julaften, så dette kan jeg :)

Vi bruker bjørkepinner i bunnen av en STOR kjele. Du kan bruke andre pinner også, men ta av barken først. Mange dagligvarebutikker har ferdige pinner til salgs for en 20-30,-.

Legg pinnene i 2-3 lag i bunnen av kjelen, fyll på vann til det er kant i kant med de øverste pinnene.

Legg i pinnekjøttet på kryss og tvers. Ha på lokk og kok opp.

Når det koker, skrur du plata ned slik at det fortsatt koker godt, men ikke fosskoker.

Etterfyll med vann etterhvert.

Hos oss står pinnekjøttet på i minst 3-4 timer.

Krafta som er igjen, bruker vi som saus. Er den veldig salt vannes den ut med vann.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke ha "pinner" i bunnen av gryta, da? Jeg trodde de bidro til den spesielle smaken.

Som jeg sa, jeg er ingen ekspert så jeg bruker rista som tilhører trykk-kokeren og venninna mi som var vant til pinnekjøtt til julaften, pleide å låne min før hun kjøpte seg sin egen trykkkoker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke ha "pinner" i bunnen av gryta, da? Jeg trodde de bidro til den spesielle smaken.

Nei, pinnene er først og fremst for at ikke selve kjøttet skal ligge nedi vannet og koke. Man kan like gjerne bruke rist.

Og etter hva jeg har hørt gidder ikke google fram en evt link) så har ikke pinnekjøtt navnet sitt etter disse pinnene, men pga fasongen på ribbestykkene...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye lettere å lage pinnekjøtt enn ribbe. Ikke så mye som kan gå galt, men jeg synes det er vanskelig å få det sprøtt på slutten selv om det settes i stekovn på høy varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å lage pinnekjøtt enn ribbe. Ikke så mye som kan gå galt, men jeg synes det er vanskelig å få det sprøtt på slutten selv om det settes i stekovn på høy varme.

Du har ikke grill i stekovnen, da? Det synes jeg gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er mye lettere å lage pinnekjøtt enn ribbe. Ikke så mye som kan gå galt, men jeg synes det er vanskelig å få det sprøtt på slutten selv om det settes i stekovn på høy varme.

Spiser dere den sprøstekte svoren da? Det er jo rent fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke grill i stekovnen, da? Det synes jeg gjør susen.

Joda, men vi bruker bare å sette ovnen på 250 grader. Det blir dog ikke særlig sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men vi bruker bare å sette ovnen på 250 grader. Det blir dog ikke særlig sprøtt.

Setter grillen på full guffe og etter fem minutter hviver vi pinnekjøttet inn. Det blir sprøtt nok for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei, pinnene er først og fremst for at ikke selve kjøttet skal ligge nedi vannet og koke. Man kan like gjerne bruke rist.

Og etter hva jeg har hørt gidder ikke google fram en evt link) så har ikke pinnekjøtt navnet sitt etter disse pinnene, men pga fasongen på ribbestykkene...;-)

Hæ?? Helt fra jeg var liten, har jeg trodd at pinnekjøtt het pinnekjøtt pga formen på ribbestykkene. MEN da jeg var ca 20, fikk jeg vite at NEI DA - navnet kom av pinnene det skal kokes på.

Er du SIKKER på at du har rett??? Og fremfor alt, har JEG hatt rett hele tiden???

Du MÅ simpelthen finne frem den linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Er det svor på pinnekjøtt? Jeg mente at hele greia skal bli litt crispy.

Crispy pinnekjøtt? Nei, pinnekjøttet skal være mykt, og saftig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen pinnekjøttkvinne

Vi har pinnekjøtt på julaften, så dette kan jeg :)

Vi bruker bjørkepinner i bunnen av en STOR kjele. Du kan bruke andre pinner også, men ta av barken først. Mange dagligvarebutikker har ferdige pinner til salgs for en 20-30,-.

Legg pinnene i 2-3 lag i bunnen av kjelen, fyll på vann til det er kant i kant med de øverste pinnene.

Legg i pinnekjøttet på kryss og tvers. Ha på lokk og kok opp.

Når det koker, skrur du plata ned slik at det fortsatt koker godt, men ikke fosskoker.

Etterfyll med vann etterhvert.

Hos oss står pinnekjøttet på i minst 3-4 timer.

Krafta som er igjen, bruker vi som saus. Er den veldig salt vannes den ut med vann.

Lykke til :)

Flott forklart oppskrift. Takk :)

Men alle snakker om å steke dem sprø etterpå, hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du må se i tråden, vetø;-) Ikke bare på 100 nyeste:-)

''Det er mye lettere å lage pinnekjøtt enn ribbe. Ikke så mye som kan gå galt, men jeg synes det er vanskelig å få det sprøtt på slutten selv om det settes i stekovn på høy varme.''

Ikke så godt å vite hva som først eller sist:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...