Gå til innhold

blir uvel av hår i sluket/vasken, vanlig?


Gjest Sinus Sinara

Anbefalte innlegg

Gjest Sinus Sinara

jeg er en forøvrig rotete person som ikke må ha det plettfritt rundt meg. men det er noe som skaper problemer for meg, og det er hvis det er hår i sluket der jeg skal dusje, eller matvarer i oppvaskkummen. Ofte har jeg bare unngått å dusje, vaske opp etc når det er sånn, jeg blir for uvel.

Er det vanlig å føle avsky ovenfor slike ting, og til og med la være å dusje hvis du er på fremmede steder pga du ser noe vemmelig?

Er dette en variant av det vanlige, eller bør jeg stille spm til Dr Dahl på psykiatri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle med glede ha bytta fobi med deg ;-)

Tar du imot litt edderkoppfobi?

Fra spøk til alvor: Det er vel de fleste som synes masse hår i sluken osv kan være litt ekkelt? Jeg husker da mannen min og jeg leide vår første leilighet i Oslo. Vi skulle vaske ned badet og måtte tilkalle svigermor fordi vi ikke makta å tømme sluken for ekle hår fra mannen som bodde der før oss! Svigermor tok på hansker og måtte brekke seg noen ganger før hun var ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

å skulle rense sluket for gamle hårrester o.l er noe av det verste jeg også vet. Brekker meg ikke, men kvier meg for hver gang det må gjøres. Og føler meg skitten selv om jeg har brukt hansker...

Matrester i vasken derimot er jeg såpass vant med at det gjør meg ingenting, iallfall ikke hjemme.

Er det store biter bruker jeg bare godt med tørkepapir for å få det fjernet, er det flytende eller mos slik at det har en konsistensa som gjør det mulig å skylles vekk, bruker jeg oppvaskbørsten og vann til jeg har fått det til å forsvinne ned i åpningen... og borte er det....

Særlig apetittlig er vel ingen av delene, og det er forskjell på hvor tander man er på slike ting. så jeg tror det er normalt å reagere på slikt. Men man kan likevel presse seg. feks så er det noen som blir kvalm av å tørke opp spy. Men om man da har et barn som har spydd i senga eller på gulvet, så kan man jo ikke akkurat la være å fli opp bare fordi man er litt tander selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

De fleste synes vel slikt er ekkelt, men om en ikke har noen til å ta det for seg, forsvinner det jo ikke av seg selv. Dermed må en bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinus Sinara

De fleste synes vel slikt er ekkelt, men om en ikke har noen til å ta det for seg, forsvinner det jo ikke av seg selv. Dermed må en bare.

Jeg ordner opp i mitt eget sluk, der er det svært sjelden hår. Problemet er når jeg skal dusje andre steder som har en annen standard. Har store problemer med å rydde opp etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ordner opp i mitt eget sluk, der er det svært sjelden hår. Problemet er når jeg skal dusje andre steder som har en annen standard. Har store problemer med å rydde opp etter dem.

Ja, andres hår er enda mye eklere enn eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delikat er det ikke, men jeg kan ikke si at jeg føler meg hemmet av at det finnes hår i dusjslulen eller matrester i kjøkkensluken, slik at jeg avstår fra dusjing eller oppvask. Det er jo bare å fjerne det med en real dose papir i nevan:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, hvorfor skrive dette innlegget mon tro?

Ok, nevn en sammenheng hvor dette er et såpass stort problem at det blir naturlig å spørre en pyskiater om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, hvorfor skrive dette innlegget mon tro?

Jeg er klar over at jeg virket litt krass i min forrige kommentar og jeg beklager det. De fleste har noen rare greier de ikke takler, men jeg synes ikke man skal lage det større enn det det er. Det finnes så mye annet å bekymre seg for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg virket litt krass i min forrige kommentar og jeg beklager det. De fleste har noen rare greier de ikke takler, men jeg synes ikke man skal lage det større enn det det er. Det finnes så mye annet å bekymre seg for :-)

Helt greit svar det vel!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sinus Sinara

Jeg er klar over at jeg virket litt krass i min forrige kommentar og jeg beklager det. De fleste har noen rare greier de ikke takler, men jeg synes ikke man skal lage det større enn det det er. Det finnes så mye annet å bekymre seg for :-)

jeg er klar over at det er mye annet å bekymre seg for. Akkurat nå ligger nabodama i koma, og jeg aner ikke om hun våkner igjen. Så ja det skjer mye annet i verden, men utelukker det at jeg kan spørre om mine ting?

Men det at jeg lurer på hvor vanlig problem dette her gir meg også et pekepinn på om dette har noe med tvangslidelse å gjøre eller bare en generell vemmelse mot sånt. Jeg synes det er ille når jeg omtrent ikke klarer å dusje i offentlige dusjanlegg, eller dropper å dusje hos familiemedlemmer på vei til fjellet pga disse hårene i sluket. Jeg forstår ikke helt hva det er som gir meg en så stor vemmelse, og det kunne jeg tenke meg å finne mer ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

jeg er klar over at det er mye annet å bekymre seg for. Akkurat nå ligger nabodama i koma, og jeg aner ikke om hun våkner igjen. Så ja det skjer mye annet i verden, men utelukker det at jeg kan spørre om mine ting?

Men det at jeg lurer på hvor vanlig problem dette her gir meg også et pekepinn på om dette har noe med tvangslidelse å gjøre eller bare en generell vemmelse mot sånt. Jeg synes det er ille når jeg omtrent ikke klarer å dusje i offentlige dusjanlegg, eller dropper å dusje hos familiemedlemmer på vei til fjellet pga disse hårene i sluket. Jeg forstår ikke helt hva det er som gir meg en så stor vemmelse, og det kunne jeg tenke meg å finne mer ut av.

Når det gjelder offentlige dusjanlegg så tenker jeg ikke egentlig spesielt over det med hår, men i sommer dusjet jeg i et offentlig anlegg med ungene(har jo gjort det både før og etter også da) det som så skjedde var at det ene barnet mistet øredobben sin. Vi lette på gulvet i dusjen og fant med en gang bakstykket, men ikke fronten,og trodde selve øredobben var borte vekk(det var store åpninger i sluket som øredobben lett kunne ha blitt skylt nedi. Så kom jeg til å tenke på kanten rundt, og satte meg ned for å se litt grundigere der, og da fikk jeg problemer., for innimellom andre folks hud og hårrester og annet gørr i den lille fordypningen rundt kanten lå øredobben og gliste mot oss. Jeg plukket den opp mens jeg rysjet i kropp... Jenta ble selvsagt glad for at den ble funnet, men vi måtte hjem og koke den før ho fikk sette den i igjen. Vask av øredobben med andre midler følte jeg at ikke gjorde den ren nok... Æsj

Og etterpå har jeg kjent den vemmelige følelsen har dukket opp når jeg ser hva som ligger i sluket i dusjanlegget i feks svømmehallen...

Men hjemme hos andre folk har jeg heldigvis ikke opplevd slike følelser enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg virket litt krass i min forrige kommentar og jeg beklager det. De fleste har noen rare greier de ikke takler, men jeg synes ikke man skal lage det større enn det det er. Det finnes så mye annet å bekymre seg for :-)

På dusjen vår renner ikke vannet ned om vi ikke fjerner hår o.l ukentlig. Synes det er noe herk. Men det må jo gjøres. Jeg gjorde det aldri når vi hadde badekar. Så vi har nok for godt dusjsluk nå, som overlater drittjobben til meg. Det er nok oss i familien med langt hår som skaper disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinus Sinara

Ok, nevn en sammenheng hvor dette er et såpass stort problem at det blir naturlig å spørre en pyskiater om dette?

problemet er hvis man har trent et sted, skal dusje og ikke klarer å dusje pga man får hetta når man ser hårene i sluket. Eller om man er til fjells eller andre steder og skal dusje et sted, og må gå hjem med forurettet sak. Det er ofte jeg ikke klarer å vaske opp etc fordi det ligger noe i sluket på kjøkkenet. Ikke klarer jeg å lage meg mat heller. Må bare bort derifra. Føler meg så kvalm.

Når du sier "spørre en psykiater" så tenker du sikkert å oppsøke en psykiater for å gå i terapi, medisiner etc. Jeg er mest interessert i hvor denne avskyen min kommer i fra, når jeg først finner ut det kan det være lettere å finne ut hvordan jeg kan jobbe med den på egen hånd. jeg har ikke råd til å betale 800 kroner eller mer for å diskutere dette i terapi. Men kanskje dette problemet har noen sammenheng med andre ting jeg sliter med, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er hvis man har trent et sted, skal dusje og ikke klarer å dusje pga man får hetta når man ser hårene i sluket. Eller om man er til fjells eller andre steder og skal dusje et sted, og må gå hjem med forurettet sak. Det er ofte jeg ikke klarer å vaske opp etc fordi det ligger noe i sluket på kjøkkenet. Ikke klarer jeg å lage meg mat heller. Må bare bort derifra. Føler meg så kvalm.

Når du sier "spørre en psykiater" så tenker du sikkert å oppsøke en psykiater for å gå i terapi, medisiner etc. Jeg er mest interessert i hvor denne avskyen min kommer i fra, når jeg først finner ut det kan det være lettere å finne ut hvordan jeg kan jobbe med den på egen hånd. jeg har ikke råd til å betale 800 kroner eller mer for å diskutere dette i terapi. Men kanskje dette problemet har noen sammenheng med andre ting jeg sliter med, hva vet jeg.

Ok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ofte har jeg bare unngått å dusje, vaske opp etc når det er sånn, jeg blir for uvel.''

Det er ikke uvanlig å ha små "fobier" for ting. Men hvis det hemmer deg i det daglige, at du har strategier for å unngå det som gir deg ubehag, så er det vel på grensen til en tvangslidelse. Klarer du å dusje i en ekkel dusj, med fremmed hår i sluket, hvis du MÅ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er hvis man har trent et sted, skal dusje og ikke klarer å dusje pga man får hetta når man ser hårene i sluket. Eller om man er til fjells eller andre steder og skal dusje et sted, og må gå hjem med forurettet sak. Det er ofte jeg ikke klarer å vaske opp etc fordi det ligger noe i sluket på kjøkkenet. Ikke klarer jeg å lage meg mat heller. Må bare bort derifra. Føler meg så kvalm.

Når du sier "spørre en psykiater" så tenker du sikkert å oppsøke en psykiater for å gå i terapi, medisiner etc. Jeg er mest interessert i hvor denne avskyen min kommer i fra, når jeg først finner ut det kan det være lettere å finne ut hvordan jeg kan jobbe med den på egen hånd. jeg har ikke råd til å betale 800 kroner eller mer for å diskutere dette i terapi. Men kanskje dette problemet har noen sammenheng med andre ting jeg sliter med, hva vet jeg.

''når jeg først finner ut det kan det være lettere å finne ut hvordan jeg kan jobbe med den på egen hånd.''

Det fins effektiv behandling mot sånt. Det kalles eksponeringsterapi, tror jeg. Det går ut på at man må gjøre det man syns er ubehagelig, og "stå i ubehaget". Gjenta og gjenta. Det var nettopp en dokumentar om det på NRK. Bl.a. en kar som ikke klarte å gå ut av et rom uten å sjekke at lyset var av, vannkranen var av og døren låst. Han sjekket ikke en eller to ganger, men hele dagen gikk til å sjekke dette, og han var uføretrygdet. Han måtte gå ut av alle rommene i et hus, skru av lyset, låse døren etc., uten å sjekke (litt enkelt forklart). Dette pågikk i 2-3uker tror jeg. Han ble helt bra.

Du kan f.eks. gå i svømmehallen og på Elixia og eksponere deg for det ekle. Letter sagt enn gjort, sikkert men... Google litt på eksponeringsterapi, så finner du en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...