Gå til innhold

Uføretrygd og stigma...


serenity777

Anbefalte innlegg

Er det greit å gå på uføretrygd, når man ikke har en synlig sykdom/handicap? Vil man sees på som en snylter? Jeg mener att folk flest spør først en ny bekjent om hva vedkommende jobber med. Man defineres av hva man er, og hva er man hvis man er ufør? Pga schizofreni o.l? Hvis man føler att det er greit å være ufør, og ikke har noen ambisjoner om å komme i jobb, bortsett fra noen frivillige greier, er man da en slask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

xxløvetannxx

Jeg tror ikke man nødvendigvis er en slask om man ikke har planer om å komme i jobb noen gang...heller motløs. Noen er nok slasker. Mennesker som sitter på gode resursser og som kunne klart å jobbe i -noen- grad, men av enkelhetens grunner velger å ikke gjøre det.

Så til spørsmålet om stigmatiseringen..noe som har vært tatt opp fler ganger her på DOL. I mine øyne er grunnen for en uførestatus en privatsak - men på noen vises det, fordi de har tydelig fysiske skader som gjør at de ikke kan utføre arbeid.

Men jeg vil tro at de fleste inne her på psykiatriforumet ikke går med en klisterlapp i panna med diagnosen sin på? Jeg gjør i hvert fall ikke det. Ikke har jeg særlig store problemer med at psykisk sykdom fortsatt er tabulagt heller.

I mine øyne er det største problemet i dagens safunn fordømmelse. Enkelt og greit. Hvis enkeltpersoner sluttet å heve seg selv ved å trykke andre ned, gjennom dagligliv, yrkesliv, media og nettforum (generelt sett), ville ikke dette vært noe tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

schizofreni er tross alt en alvorlig hjernesykdom, selvsagt er det lov å gå på uføretrygd da.

jeg syns det verre med alle de unge menneskene som får servert uføretrygd i hånda pga relativt lettere psykiske lidelser som fint kunne kommet seg ut i jobb med litt hjelp. De blir ikke akkurat friskere av å tilbringe årevis på psykiatrisk istedet for være ute i normalsamfunnet...

Ser folk bli rusmisbrukere på uføretrygd etter ha blitt lagt inn for spiseforstyrrelse for eksempel... Folk som var i full jobb og klarte det helt fint tidligere.

aldeles tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer av på hvem du spør, altså... folk flest skjønner kanskje at schizofreni er en alvorlig sykdom, og at man da ikke klarer å jobbe... men et problem med noen er at de kanskje ikke tror noe på at du er schizofren - fordi de tror at da er man jo helt "borte vekk" hele tiden. For det er jo også en fordom.

Godt poeng SMIR! Det er nemlig mange som ikke har snev av peiling på hvor forskjellige schizofrenipasienter kan være. Sykdommen kommer til uttrykk på så mange måter. Jeg husker at seksjonsoverlegen, der jeg sist var innlagt, sa noe sånt som at schizofreni var et helt spekter av "lidelser" og at videre forskning ville kunne differensiere dette og etablere forskjellige diagnoser...det var noe i den retningen...

Selv er jeg redd for at andre skal tro jeg er lat fordi de ikke kan se på meg eller merke på meg at jeg nettopp har den diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det greit å gå på uføretrygd, når man ikke har en synlig sykdom/handicap? Vil man sees på som en snylter?'' Det er greit å være ufør dersom man er fysisk/psykisk syk. Men jeg ser på det som patetisk at en snekker kan bygge et hus privat og en bilmekaniker kan fikse bilder dagen lang, men for syk til å kunne gå på jobb.

''Jeg mener att folk flest spør først en ny bekjent om hva vedkommende jobber med. Man defineres av hva man er, og hva er man hvis man er ufør? ''

Hva jobber du med er vel icebreaker nr.1 og ikke ment som noe kontrollspørsmål om din verdighet eller innsats i samfunnet. Jeg vet at mange savner jobben sin og sørger over at man ikke jobber og vet at det er mye stigma ute ang. uføretrygd. Kanskje man da tillegger mer negativitet fra spørrer enn spørreren har ment.

Pga schizofreni o.l? Hvis man føler att det er greit å være ufør, og ikke har noen ambisjoner om å komme i jobb, bortsett fra noen frivillige greier, er man da en slask? Ja! Man er ufør fordi man ikke greier å være en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pga schizofreni o.l? Hvis man føler att det er greit å være ufør, og ikke har noen ambisjoner om å komme i jobb, bortsett fra noen frivillige greier, er man da en slask? Ja! Man er ufør fordi man ikke greier å være en jobb.''

Tror ikke du helt vet hva schizofreni (eller andre alvorlige psykiske lidelser) kan gjøre med psyken...

Beklager, jeg la ikke merke til at det stod scizofreni der. Jeg svarte på ang. de som er ufør, men egentlig hadde klart å jobbe, men synes det er behagelig med uføretrygd. Med snart halve nasjonen på trygd, må det være lov å fundrer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk til alle som svarte. Ja, jeg er schizofren, og det er grunnen til uføretrygd, jeg har jobbet litt i gode perioder, men jeg tror min neste innsats for samfunnet blir frivillig ubetalt arbeid, for eldre. Det som er med schizofreni er att man kan ha gode perioder, men så kommer det fort en dårlig som kan vare leenge. Jeg har feks i flere jobber gått fra å være en mønsteransatt, til en som slutter på dagen, grunnet psykose og angst, for aldri å komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fibrodama

Jeg er uføretrygda og er absolutt ingen slask! Jeg ble vel tvert imot sjuk fordi jeg jobba unødvendig hardt den gang jeg jobbet. Så hadde jeg vært bittelitt slask den gangen, så hadde jeg kanskje berget meg fra sykmelding.

Folk mener det de vil. Det tok meg flere år å drite i det, for å si det på en enkel måte. Jeg omskrev 'uføretrygda' på de mest fantasifulle måter, men nå sier jeg det rett ut, og gidder ikke sjekke reaksjonene engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til alle som svarte. Ja, jeg er schizofren, og det er grunnen til uføretrygd, jeg har jobbet litt i gode perioder, men jeg tror min neste innsats for samfunnet blir frivillig ubetalt arbeid, for eldre. Det som er med schizofreni er att man kan ha gode perioder, men så kommer det fort en dårlig som kan vare leenge. Jeg har feks i flere jobber gått fra å være en mønsteransatt, til en som slutter på dagen, grunnet psykose og angst, for aldri å komme tilbake.

Jeg synes du har en god plan. Engasjer deg i frivillig arbeid hvor det går greit å avtale for kortere perioder om gangen, og hvor "verden ikke går under" om du har en vanskelig periode og ikke orker å delta.

Hvis du så oppdager at du er stabilt fungerende i kjempelange perioder (mer enn ett år) , så kan du jo vurdere å snakke med nav om mer ordinær arbeidslivstilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP: Er det greit å gå på uføretrygd, når man ikke har en synlig sykdom/handikap?

Svar : Det går helt greit. Det er ikke alt som er så synlig for det menneskelige øye.

SP: Vil man sees på som en snylter?

Svar : Spiller ingen rolle, hvis det er noen som skulle se det slik. Ofte så får man ikke så mange valg.

SP: Man defineres av hva man er, og hva er man hvis man er ufør? Pga schizofreni o.l?

Svar : Som ufør har man redusert evne eller kapasitet, ofte pga. av en skade, fysiske eller psykiske plager, altså helsemessige grunner. Dette hindrer en til å gå ut i full stilling, ofte i en deltidsjobb også. Mer komplisert er det ikke egentlig. .

SP: Hvis man føler att det er greit å være ufør, og ikke har noen ambisjoner om å komme i jobb, bortsett fra noen frivillige greier, er man da en slask?

Svar : Det er ikke noen direkte forbindelse med å være ufør, og det å være en slask. Det jeg forbinder med slask, er en som ikke vil jobbe, ligger bare på andre, og noe til, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...