Gå til innhold

Noen spørsmål om AP.


Gjest from Norway

Anbefalte innlegg

Gjest from Norway

1. Hvor mange år er det siden denne medisinen ble oppfunnet?

2. Jeg regner med at det er mange som har stått på langvarig medisinering, kanskje hele livet ut, med sånne medisiner? Vet at rykninger og stivhet kan være et problem, men er dette noe alle utvikler etter lang tids bruk?

3. Jeg bruker selv trilafon og den virker bedre enn noe annet jeg har prøvd, har heller ingen bivirkninger. Tror ikke jeg noen gang tørr å slutte med denne medisinen. Ettersom denne medisinen er "gammel" vil jeg anta at man nå har sett om alle utvikler bivirkninger, om det sitter mange pasienter på sykehjem og "rister" osv?

4. Er veldig takknemlig om noen kan svare på dette så jeg kan slappe av siden jeg nå har det meget bra :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ap kom på 50.-talllet. og det var en "velsignelse" for psykiatrien. Det er vanlig å gå på det livet ut. Den største risikoen ved å bruke trillafon, er tardive dyskenieser. Risikoen for dette er mindre på de nye som feks zyprexa, som er ett annengenerasjons AP. Men har du det fint på trillafon, er det ingen grunn til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest from Norway

Ap kom på 50.-talllet. og det var en "velsignelse" for psykiatrien. Det er vanlig å gå på det livet ut. Den største risikoen ved å bruke trillafon, er tardive dyskenieser. Risikoen for dette er mindre på de nye som feks zyprexa, som er ett annengenerasjons AP. Men har du det fint på trillafon, er det ingen grunn til å slutte.

Det er vel ikke alle som får tardive dyskenisier? Hvor stor er den sjansen egentlig tro? Foresten kan jeg rykke ganske mye bare jeg har en sånn "fred" som jeg har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vel ikke alle som får tardive dyskenisier? Hvor stor er den sjansen egentlig tro? Foresten kan jeg rykke ganske mye bare jeg har en sånn "fred" som jeg har nå :)

Hvor mange? Det er et spørsmål om hvor en legger listen. Om en tar med de aller mildeste, nesten usynlige tegn, er det ca 2% per år.

I dag bruker vi ofte lavere doser. Det gir sannsynligvis lavere forekomst enn det som er vist i eldre studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest from Norway

Hvor mange? Det er et spørsmål om hvor en legger listen. Om en tar med de aller mildeste, nesten usynlige tegn, er det ca 2% per år.

I dag bruker vi ofte lavere doser. Det gir sannsynligvis lavere forekomst enn det som er vist i eldre studier.

Da betyr vel det at jeg kan slappe av og nyte at jeg har det bra? :). Hadde du vært bekymret selv om du måtte bruke en sånn type medisin kanskje resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Da betyr vel det at jeg kan slappe av og nyte at jeg har det bra? :). Hadde du vært bekymret selv om du måtte bruke en sånn type medisin kanskje resten av livet?

Nei, ingen bekymring for Trilafon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest from Norway

Nei, ingen bekymring for Trilafon

Takk, da skal jeg sette et stort kryss i taket for at jeg endelig etter snart 8 år har funnet en medisin jeg kan bruke og som virker :). Da var det verdt strevet å "holde ut" likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...