Gå til innhold

Dette gjør pus hjemme alene


morsan

Anbefalte innlegg

''I serien «forskning for folk med meget sære interesser» er vi i dag kommet fram til spørsmålet: Hva gjør katta di når du er ute av huset?

For å finne svaret ble 50 katter utstyrt med bærbare kameraer, som tok bilder hvert 15. minutt, melder dyrematprodusenten Friskies i en rapport (pdf).

Det resulterte i 777 bilder, som ble lastet opp på flickr og gransket av ekspertene.

Og tallenes tale er klar:

21,6 prosent av tida: Titte ut av vinduet

11,8 prosent: Samkvem med andre dyr

7 prosent: Klatring

6,1 prosent: Sove

6,1 prosent: Se på tv, data, bøker, dvd...

5 prosent: Lek

4 prosent: Spise/stirre på mat

1,7 prosent: Oppholde seg i vasken/badekaret

- Det som overrasket meg mest var hvor aktive kattene er. Jeg trodde at mine tre katter sov hele dagen, sier Jill Villareal, katteforskeren som analyserte bildene i undersøkelsen.''

http://www.dagbladet.no/2009/12/05/nyheter/dyrenes_nyheter/katt/9372509/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Nå har vi ikke katt, men om vi hadde hatt det, ville den høyst sannsynlig vært eneste dyret vi hadde. Dermed ville jeg stusset veldig over denne, og lurt på om det var edderkopper eller fluer den koste seg med:

''11,8 prosent: Samkvem med andre dyr''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi ikke katt, men om vi hadde hatt det, ville den høyst sannsynlig vært eneste dyret vi hadde. Dermed ville jeg stusset veldig over denne, og lurt på om det var edderkopper eller fluer den koste seg med:

''11,8 prosent: Samkvem med andre dyr''

Ja, jeg kan ikke skjønne annet enn at den prosenten må være misvisende uansett. Har man f eks to katter, ville jeg tro at "samkvem med andre dyr" er adskillig mer enn 11%, og har man bare én katt og ingen andre dyr, sier det seg selv at prosenten blir temmelig mye lavere...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan ikke skjønne annet enn at den prosenten må være misvisende uansett. Har man f eks to katter, ville jeg tro at "samkvem med andre dyr" er adskillig mer enn 11%, og har man bare én katt og ingen andre dyr, sier det seg selv at prosenten blir temmelig mye lavere...:-)

De andre dyrene vi har er fisk, og jeg kan ikke helt se for meg hvordan fisken skulle komme helskinnet unna det samkvemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre dyrene vi har er fisk, og jeg kan ikke helt se for meg hvordan fisken skulle komme helskinnet unna det samkvemet.

:-)

Og hvis det er bare å stirre på akvariet - noe katten sikkert gjør - så er det mer å sammenligne med å se på tv eller titte ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig:-)

Spise/stirre på mat, ja, hehe. Men hvordan kan de se på tv, bøker, data, dvd? Noen har kanskje satt på tv før de dro hjemmefra eventuelt(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig:-)

Spise/stirre på mat, ja, hehe. Men hvordan kan de se på tv, bøker, data, dvd? Noen har kanskje satt på tv før de dro hjemmefra eventuelt(?)

Ja, antar det. Har lest en gang at mange både hunder og katter liker å se på Animal Planet.

Jeg leste også om et slags daghjem for husdyr der dyrene hadde tilgang til denne tv-kanalen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, antar det. Har lest en gang at mange både hunder og katter liker å se på Animal Planet.

Jeg leste også om et slags daghjem for husdyr der dyrene hadde tilgang til denne tv-kanalen:-)

Det får vel nesten gå under samkvem med andre dyr:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Vel.. Noen har tydeligvis hatt litt lite å gjøre:-)

Og dette er sikkert "veldig" interessant for andre, men jeg vet altså mye om hva min pus gjør når den er alene hjemme:-)

Yndlingsstedet er spisebordet. Ho hopper opp og legger seg midt på bordet, oppå duken, og ligger der og nyter varmen fra varmepumpa, og titter samtidig ut av vinduet. Har kjempeutsikt derifra, siden spisebordet står i 2. etg. Dette vet jeg fordi jeg har sett den der ganske ofte utenfra... og om morgenen når jeg står opp.

På barnas lekerom pleier ho av og til å ta seg noen runder med å leke med ting som ruller, eller herje med litt gavebånd, eller ho hopper opp i vinduet og river ned noen pyntegjenstander som står der

Noen ganger får ho lyst til å gjemme seg eller leke på rommet til en av ungene. Da hopper ho først opp i overkøya, og deretter opp på klesskapet, og opp i ei eske som stårder. Gjemmer ho seg legger ho seg ned i eska og ligger helt i ro, leker ho, begynner ho å bite i eska og rive av pappbiter

Maten står fremme hele tiden og ho småspiser litt gjennom hele dagen. Spiser både vått og tørt, men drikker først opp fløteskvetten som ble fylt på et fat før de andre dro så klart... Etterpå må ho kanskje på toalettet og stillerseg ved døra og mjauer. Ingen som åpner. Ok, da får jeg prøve ei annen dør tenker nok katten og løper seg et par runder opp og ned trappen for å se om noen åpnerde andre dørene. Må jo sjekke for å være sikker, og fårseg jo samtidig litt trim. Bra trim å løpe trapper ikke sant...

Ho pleier også å åpne døra inn til gjesterommet og legge seg oppi senga der, for der er det stille og fredelig og ho får sove i fred. Blir ho skremt hopper ho opp på klesskapet der inne på gjesterommet og holder seg der til ho får lyst til å komme ned igjen.

Blir nøden for stor slik at ho virkeli MÅ på toalettet, så går ho på kassen sin som er gjemt i et lite kott (uten dør) i tilknytning til gangen nede. Men går ho dit da er det virkelig KRISE, og gjør så sitt fornødne og prøver etter beste evne å grave over etterpå...Det kan være en aktivitet som tar la oss si 5 minutter

Ho pleier å ta en runde å åpne klesskapene inne på matmor sitt rom, for kanskje er det noe spennende der, eller ei spennende hule ho kan gjemme seg i...

Og når ho hører vi kommer hjem avhenger det ho gjør av hvor dotrtrengt ho er. Har ho greid å holdeseg til vi kommer hjem står ho på matta og venter idet nøkkelen stikkes i døra, og idet døra åpnes spretter ho ut. Hvis ho har gjort fra seg i kassen i løpet av dagen ligger ho nå og og sover, enten på gjesterommet, eller på matmor sitt rom. Gjerne på sammested som da matmor dro

Nå er pusen gammel og har sluttet med kunststykkene ho pleide å gjøre da ho var riktig ung. Et av glansnumrene hennes var å gå nesten borttil ei åpen dør inne, ta sats, og hoppe opp og sette seg oppå døra. Det var faktisk ganske imponerende å se treffsikkerheten og spensten hennes da ho var ungpus. Hoppet altså to meter rett opp for å lande på ei flate som er ca 3 cm bred.Og om døra flyttet på seg etter landingen haddedet ingenting å si. Hadde ho tenkt å være oppå døra så ble ho der til ho bestemteseg for å hoppe ned igjen. Men det er minst 6 år siden sist ho har prøvd seg på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trooghåp

heheeh du trodde de sov hele dagen?

jeg sier sånn: Når folkene er borte...danser kattene på bordet.0)

utrolige herlige nusselige puser:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheeh du trodde de sov hele dagen?

jeg sier sånn: Når folkene er borte...danser kattene på bordet.0)

utrolige herlige nusselige puser:0)

''heheeh du trodde de sov hele dagen?''

Ja ikke jeg da, men hun damen som uttaler seg i avisartikkelen. Jeg har ikke katt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

kan jo forklare de sporadiske trollingene her på DOL - det er små pusekatter som kjeder seg hjemme alene ;-)

Når vi kommer så langt at vi får opp juletre tror iallfall min katt på 13,5 år at juletreet er satt opp for at ho skal ha noe å leke med. ikke så ofte ho rører detnår noen er hjemme, men når ho er alene derimot...

Avslører seg ved at vi finner juletrekuler spredt litt rundtomkring;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jo forklare de sporadiske trollingene her på DOL - det er små pusekatter som kjeder seg hjemme alene ;-)

;-) He he , ja punktet om se på data, bøker og dvd var spesielt! TV kan jeg forstå, men de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-) He he , ja punktet om se på data, bøker og dvd var spesielt! TV kan jeg forstå, men de andre...

Katten har vel sittet og sett på bokhylla, pc'n og dvd-samlingen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten har vel sittet og sett på bokhylla, pc'n og dvd-samlingen. :o)

..men da kunne de jo like gjerne ha telt alle gangene pusen ser på plantene, møblene og taket også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme baat

Vel.. Noen har tydeligvis hatt litt lite å gjøre:-)

Og dette er sikkert "veldig" interessant for andre, men jeg vet altså mye om hva min pus gjør når den er alene hjemme:-)

Yndlingsstedet er spisebordet. Ho hopper opp og legger seg midt på bordet, oppå duken, og ligger der og nyter varmen fra varmepumpa, og titter samtidig ut av vinduet. Har kjempeutsikt derifra, siden spisebordet står i 2. etg. Dette vet jeg fordi jeg har sett den der ganske ofte utenfra... og om morgenen når jeg står opp.

På barnas lekerom pleier ho av og til å ta seg noen runder med å leke med ting som ruller, eller herje med litt gavebånd, eller ho hopper opp i vinduet og river ned noen pyntegjenstander som står der

Noen ganger får ho lyst til å gjemme seg eller leke på rommet til en av ungene. Da hopper ho først opp i overkøya, og deretter opp på klesskapet, og opp i ei eske som stårder. Gjemmer ho seg legger ho seg ned i eska og ligger helt i ro, leker ho, begynner ho å bite i eska og rive av pappbiter

Maten står fremme hele tiden og ho småspiser litt gjennom hele dagen. Spiser både vått og tørt, men drikker først opp fløteskvetten som ble fylt på et fat før de andre dro så klart... Etterpå må ho kanskje på toalettet og stillerseg ved døra og mjauer. Ingen som åpner. Ok, da får jeg prøve ei annen dør tenker nok katten og løper seg et par runder opp og ned trappen for å se om noen åpnerde andre dørene. Må jo sjekke for å være sikker, og fårseg jo samtidig litt trim. Bra trim å løpe trapper ikke sant...

Ho pleier også å åpne døra inn til gjesterommet og legge seg oppi senga der, for der er det stille og fredelig og ho får sove i fred. Blir ho skremt hopper ho opp på klesskapet der inne på gjesterommet og holder seg der til ho får lyst til å komme ned igjen.

Blir nøden for stor slik at ho virkeli MÅ på toalettet, så går ho på kassen sin som er gjemt i et lite kott (uten dør) i tilknytning til gangen nede. Men går ho dit da er det virkelig KRISE, og gjør så sitt fornødne og prøver etter beste evne å grave over etterpå...Det kan være en aktivitet som tar la oss si 5 minutter

Ho pleier å ta en runde å åpne klesskapene inne på matmor sitt rom, for kanskje er det noe spennende der, eller ei spennende hule ho kan gjemme seg i...

Og når ho hører vi kommer hjem avhenger det ho gjør av hvor dotrtrengt ho er. Har ho greid å holdeseg til vi kommer hjem står ho på matta og venter idet nøkkelen stikkes i døra, og idet døra åpnes spretter ho ut. Hvis ho har gjort fra seg i kassen i løpet av dagen ligger ho nå og og sover, enten på gjesterommet, eller på matmor sitt rom. Gjerne på sammested som da matmor dro

Nå er pusen gammel og har sluttet med kunststykkene ho pleide å gjøre da ho var riktig ung. Et av glansnumrene hennes var å gå nesten borttil ei åpen dør inne, ta sats, og hoppe opp og sette seg oppå døra. Det var faktisk ganske imponerende å se treffsikkerheten og spensten hennes da ho var ungpus. Hoppet altså to meter rett opp for å lande på ei flate som er ca 3 cm bred.Og om døra flyttet på seg etter landingen haddedet ingenting å si. Hadde ho tenkt å være oppå døra så ble ho der til ho bestemteseg for å hoppe ned igjen. Men det er minst 6 år siden sist ho har prøvd seg på det

Velding morsomt å høre om, Brilleslangen! Jeg syns jeg ser henne for meg. Jeg er også katteelsker, og har hatt mange katter oppigjennom årene.

Håper alt står bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme baat

;-) He he , ja punktet om se på data, bøker og dvd var spesielt! TV kan jeg forstå, men de andre...

De katter jeg har hatt, pleide også å se på bøker -men bare hvis jeg var hjemme og satt og ville lese. Da kom de og la seg OPPÅ boken (eller avisen eller hva det var), virket som de var sjalu på oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De katter jeg har hatt, pleide også å se på bøker -men bare hvis jeg var hjemme og satt og ville lese. Da kom de og la seg OPPÅ boken (eller avisen eller hva det var), virket som de var sjalu på oppmerksomhet!

Men er det selve boka de var interessert i? eller det at du da satt der og var tilgjengelig for kos?

Vi hadde hund da jeg var barn, og når min mor satt i telefonen (ikke trådløse telefoner den gangen), kom hunden alltid bort til henne for kos. Den visste at matmor da satt der med én ledig hånd og at hun ikke skulle noen andre steder eller gjøre noe annet da...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig :D

Haha se på tv og bøker? Hvis eieren ikke er hjemme så står vel ikke tven på? Og hvorfor i alle dager ser de på bøker?

Og hvor ble det av punktet "vasker seg"`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...