Gå til innhold

Seroxat gjør din personlighet mer positiv


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest juletreet

Betyr dette at personer som ikke har en depresjon kan få en mere positiv personlighet også? I såfall kunne jeg tenke meg å lure litt i kaffen til en jeg kjenner :-).

Jeg har sett to personer som har forandret seg ganske mye etter oppstart med seroxat. Det ene av dem ganske mye. Ifra å være sur, negativ til alt, og mure seg selv inne, til å bli positiv, si ja til å være med på ting osv.

Den andre hadde svær sosialangst og torde å si ifra mye mere hva hun mente. Nå bruker hun cipralex, og jeg merker ikke samme effekten selv om den virker litt på angsten så hun får sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

Høres ut som om Seroxat kan være årets julegave til diverse svigermødre og -døtre...

Hvordan få disse til å ta sånne medisiner frivillig? Tror mange som er "storsytere" ikke ser hvordan de virker på andre. Dermed skjønner de heller ikke at de bør ta lykkepillen sin.

Det er jo heller ikke lov til å tvangsmedisinere sin svigermor, uansett hvor mye man måtte mislike henne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Høres ut som om Seroxat kan være årets julegave til diverse svigermødre og -døtre...

Ikke sundt med piller som endrer personligheten. Syntes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få disse til å ta sånne medisiner frivillig? Tror mange som er "storsytere" ikke ser hvordan de virker på andre. Dermed skjønner de heller ikke at de bør ta lykkepillen sin.

Det er jo heller ikke lov til å tvangsmedisinere sin svigermor, uansett hvor mye man måtte mislike henne :(

En familieporsjon seroxat i riskremen på julaften, kanskje? Det er ikke sikkert det er bare svigermor som trenger dosen sin, så det kan lønne seg å satse på flere kort.

Og til frudolén: Det er selvsagt bare til engangsbruk for å berge høytiden. Etter jul kan alle fortsette med å være like sure og uspiselige som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest juletreet

En familieporsjon seroxat i riskremen på julaften, kanskje? Det er ikke sikkert det er bare svigermor som trenger dosen sin, så det kan lønne seg å satse på flere kort.

Og til frudolén: Det er selvsagt bare til engangsbruk for å berge høytiden. Etter jul kan alle fortsette med å være like sure og uspiselige som før.

Ja, skal knuse både seroxat og litt antipsykotikum i riskremen til flere, både før, under og etter jul. Det er herved innført. Eller kanskje i kaffen, så slipper jeg å lage riskrem hele tiden?

Lurer på om man kan endre personligheten til psykopater også med dette? Så de blir litt snillere og ikke så stae?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig anonyym

Mannen min som var en skikkelig grinebiter og brukte meg som høggestabbe ble en helt annet menneske på zoloft. Hadde det ikke vært for dem hadde ikke vi fortsatt vært gift(21 år nå). Han har brukt dem i seks år, og sluttet to ganger. De to gangeren kom humørsvingningene tilbake i fullt monn. Han tåler dem ellers veldig godt. Lite bivirkninger. Jeg vil anbefale menn med slike humørsvingninger som går ut over hele familien og prøve ssri.

Han sluttet både med helgefyll og røyk også. Hadde ikke behov. Såp han er en solskinnshistorie når det gjelder ssri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

Mannen min som var en skikkelig grinebiter og brukte meg som høggestabbe ble en helt annet menneske på zoloft. Hadde det ikke vært for dem hadde ikke vi fortsatt vært gift(21 år nå). Han har brukt dem i seks år, og sluttet to ganger. De to gangeren kom humørsvingningene tilbake i fullt monn. Han tåler dem ellers veldig godt. Lite bivirkninger. Jeg vil anbefale menn med slike humørsvingninger som går ut over hele familien og prøve ssri.

Han sluttet både med helgefyll og røyk også. Hadde ikke behov. Såp han er en solskinnshistorie når det gjelder ssri.

Da vet jeg enda en som får seg en i kaffen til jul :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få disse til å ta sånne medisiner frivillig? Tror mange som er "storsytere" ikke ser hvordan de virker på andre. Dermed skjønner de heller ikke at de bør ta lykkepillen sin.

Det er jo heller ikke lov til å tvangsmedisinere sin svigermor, uansett hvor mye man måtte mislike henne :(

"Artig" at du fleiper med dette temaet, og at du ønsker å posjonere det ut over "venner, familie og kjente". Not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

"Artig" at du fleiper med dette temaet, og at du ønsker å posjonere det ut over "venner, familie og kjente". Not.

Nei, selvsagt skal man ikke fleipe med noe som er så alvorlig, unnskyld.

For meg og min lille familie har vel det å fleipe litt blitt en slags måte å overleve på. Lik dette, eller la det være. Det er ikke meningen å hinte til noe annet enn det som skjer i mitt liv, ikke ment til alle andre som sliter.

Dessuten sliter jeg ganske mye selv, og jeg vet jeg har en galgenhumor som er skrekkelig, så unnskyld enda en gang om jeg har tråkket noen på tærne. Det var ikke meningen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt skal man ikke fleipe med noe som er så alvorlig, unnskyld.

For meg og min lille familie har vel det å fleipe litt blitt en slags måte å overleve på. Lik dette, eller la det være. Det er ikke meningen å hinte til noe annet enn det som skjer i mitt liv, ikke ment til alle andre som sliter.

Dessuten sliter jeg ganske mye selv, og jeg vet jeg har en galgenhumor som er skrekkelig, så unnskyld enda en gang om jeg har tråkket noen på tærne. Det var ikke meningen ihvertfall.

''Nei, selvsagt skal man ikke fleipe med noe som er så alvorlig, unnskyld.''

I så fall skal jeg også beklage, for det var jeg som la opp til dette. Sorry hvis noen ble støtt.

''For meg og min lille familie har vel det å fleipe litt blitt en slags måte å overleve på.''

Samme her. Ingenting er for alvorlig til å spøke med, forutsatt at det ikke er ondsinnet ment. Og det er ikke til å komme bort fra at det finnes en del mennesker som endrer seg mye ved juletider. Om ikke personlighet, så går stemningsleiet i motsatt retning av resten av familien. Jul er tid for ettertanke, og det er ikke alle som har det like godt med seg selv ved sånne anledninger. Og når de kommer tett oppå folk de kanskje ikke føler seg helt bekvemme med og trygge på. Derfor var mitt hint til svigerdøtre og mødre av alle kjønn og aldre at enhver kan tenke på å gjøre noe for å gjøre personligheten mer positiv - om ikke nødvendigvis med medisin for alle. Men i noen tilfeller må det også til. Og da er det bra det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvsagt skal man ikke fleipe med noe som er så alvorlig, unnskyld.

For meg og min lille familie har vel det å fleipe litt blitt en slags måte å overleve på. Lik dette, eller la det være. Det er ikke meningen å hinte til noe annet enn det som skjer i mitt liv, ikke ment til alle andre som sliter.

Dessuten sliter jeg ganske mye selv, og jeg vet jeg har en galgenhumor som er skrekkelig, så unnskyld enda en gang om jeg har tråkket noen på tærne. Det var ikke meningen ihvertfall.

Takk :). Det er jo en vesensforskjell på å være syk ( = ufrivillig) og det å bare være i dårlig humør/kjip personlighet ( man kan skjerpe seg hvis man vil). Da skjønte jeg i allefall litt bedre hvorfor du skrev som du gjorde :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Nå er jeg for lat til å lese hele tråden, men jeg synes det høres skummelt ut om folk begynner å ta piller for å endre personligheten sin som eneste grunn for det. Det virker som en alt for lettvint løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det også slik at jo mer Seroxat jeg bruker, jo mer positiv blir personlighetens? Avhenger det av dosene?

Jeg tror det. Etter at jeg økte dosen med seroxat fikk jeg en del bemerkninger om hvor forandret jeg var, at jeg snakket mer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...