Gå til innhold

Glemmekryss av glemsk lærer.


jubalong70

Anbefalte innlegg

Vår eldste går i 5. klasse. De fikk ny lærer i høst. Denne læreren er ganske streng, og gjør endel ting jeg reagerer på, men som jeg godt kan overse.

Det som irriterer meg ganske mye, er måten han bruker glemmekryss.

Barna får glemmekryss for glemte lekser, glemt gymtøy osv. Helt flott. Får de 5 glemmekryss får de med melding hjem som skal signeres av foreldre. Også supert.

Men, læreren glemmer å gi elevene tilbake bøker de trenger til lekser (og elevene får glemmekryss), han glemmer å signere meldingsbøker og levere dem tilbake (slik at vi foreldre kan skrive meldinger i dem). Glemmer å levere ut lapper (vi har fått lapp om foreldremøte dagen før møtet skal være - han beklaget det på møtet).

Og han gir også glemmekryss for ting elevene skal gjøre på skolen (levere inn bøker til lærer etter endt time f.eks.)

Jenta vår glemmer litt innimellom, og vi snakker om det. Hun har skjerpet seg betraktelig, men blir så lei seg når hun får melding med hjem.

Hun blir også irritert når læreren glemmer mye, og det ikke får noen konsekvenser for ham.

Skal jeg ta opp dette? Og i så fall, på hvilken måte.

Jeg føler det vanskelig å ta glemmekryssene seriøst slik det blir praktisert av ham. Og jeg er tilhenger av glemmekryss generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på. Hvis ikke vi som voksne våger å innrømme vår svakhet, hvordan skal barna da lære seg det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på. Hvis ikke vi som voksne våger å innrømme vår svakhet, hvordan skal barna da lære seg det da?

Hva med å ta dette opp i foreldremøte, eller med foreldrekontakten? Det går jo an på en høflig måte å påpeke at han faktisk er et dårlig forbilde, og at elevene lærer at det er ok å glemme når man er voksen. Hos oss praktiseres også glemmekryss,, men her kan de få glemmekryss for de underligste ting. Jenta på 12 hadde som hjemmelekse å tegne en tegning til en tekst i boka. Piken med svovelstikkene. De skulle gjøre seg flid med tegningen og vise at de hadde brukt tid. Jenta fant frem en bok vi har her hjemme med eventyret i og tegnet tegningen på frihånd, og brukte lang tid. Dagen etter fikk hun glemmekryss fordi læreren mente at hun ikke hadde jobbet nok med oppgaven. Jeg så seøv tegningen og syns den var fin, og vet at hun satt i nesten 45 minutter med den tegningen. Jeg forventer meg et brev snart på 5 glemmekryss, for min lille vimsekopp har fire nå, men da skal jeg protestere for det syns jeg var dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Hva med å ta dette opp i foreldremøte, eller med foreldrekontakten? Det går jo an på en høflig måte å påpeke at han faktisk er et dårlig forbilde, og at elevene lærer at det er ok å glemme når man er voksen. Hos oss praktiseres også glemmekryss,, men her kan de få glemmekryss for de underligste ting. Jenta på 12 hadde som hjemmelekse å tegne en tegning til en tekst i boka. Piken med svovelstikkene. De skulle gjøre seg flid med tegningen og vise at de hadde brukt tid. Jenta fant frem en bok vi har her hjemme med eventyret i og tegnet tegningen på frihånd, og brukte lang tid. Dagen etter fikk hun glemmekryss fordi læreren mente at hun ikke hadde jobbet nok med oppgaven. Jeg så seøv tegningen og syns den var fin, og vet at hun satt i nesten 45 minutter med den tegningen. Jeg forventer meg et brev snart på 5 glemmekryss, for min lille vimsekopp har fire nå, men da skal jeg protestere for det syns jeg var dårlig gjort.

Den forrige skulle selvfølgelig til jubalong70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på. Hvis ikke vi som voksne våger å innrømme vår svakhet, hvordan skal barna da lære seg det da?

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt villt om læreren gir glemmekryss dersom de ikke har gjort lekser fordi de ikke har fått igjen bøkene! På tide at læreren skjerper seg også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på. Hvis ikke vi som voksne våger å innrømme vår svakhet, hvordan skal barna da lære seg det da?

''Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på''

Stusser over at mange mener at lærer bør tildele seg selv glemmkryss.

Selvfølgelig bør lærer som deler ut glemmekryss være streng med seg selv og gjøre sitt beste for å foregå som et godt eksempel.

Men jeg synes godt barna kan lære at læreren har en egen rolle overfor elevene og ikke er en av dem. Det er annerledes regler som gjelder for lærer og elev, og ikke nødvendigvis "likt for alle". Tror lærer må finne andre måter å vinne elevenes respekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å glemme mye selv er ikke lærer akkurat et godt eksempel for barna. Gjør han først et nummer av å glemme ting ved å dele ut glemmekryss bør han starte med seg selv og foregå som et godt eksempel! De aller fleste kan skjerpe seg ved god planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pratet med lærer selv, enten ved at du tropper opp på skolen helt uformelt når skoledagen er over, eller ved at du ber om et lite møte.

Ta opp det du har hørt og spør om det stemmer (uten å være anklagende, selvsagt!)

Si at barna føler det urettferdig å få glemmekryss når de ikke har fått utlevert de riktige leksebøkene.

Nevn de tingene som er urimelig i forhold til glemmkryss for elevene.

Jeg ville ikke tatt opp lærers egen glemming av ting, som ikke går utover elevenes glemmekryss.

Ta utgangspunkt i ditt barn, og gi gjerne et bilde av det generelle inntrykket du tror også flere barn/foreldre kan ha.

Dersom flere andre foreldre reagerer på dette med glemmekryssene, oppfordre de til å ta direkte kontakt med lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på''

Stusser over at mange mener at lærer bør tildele seg selv glemmkryss.

Selvfølgelig bør lærer som deler ut glemmekryss være streng med seg selv og gjøre sitt beste for å foregå som et godt eksempel.

Men jeg synes godt barna kan lære at læreren har en egen rolle overfor elevene og ikke er en av dem. Det er annerledes regler som gjelder for lærer og elev, og ikke nødvendigvis "likt for alle". Tror lærer må finne andre måter å vinne elevenes respekt på.

Enig med deg, men det er en viktig ting jeg syns det går an å gi en skikklig tilbakemelding på:

''Men, læreren glemmer å gi elevene tilbake bøker de trenger til lekser (og elevene får glemmekryss),''

Det er totalt uhørt, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de virkelig får glemmekryss fordi de ikke har gjort lekser de ikke har mulighet for å gjøre, fordi læreren har glemt å gi dem leksene eller bøkene, bør dette opphøre øyeblikkelig. Det undergraver hele ordningen. Ta det opp på den mest effektive måten.

Andre ting, som at beskjeder kommer i siste liten, er vanskeligere å gjøre noe med. Si på foreldremøte / utviklingssamtale at det er veldig fint når dere får planer og ranselpost i god tid, og at det gjør det lettere å følge opp deres del av forpliktelsene - og nevn evt. også et eksempel på en gang det ble vanskelig fordi ting kom for sent - så kanskje det hjelper på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på''

Stusser over at mange mener at lærer bør tildele seg selv glemmkryss.

Selvfølgelig bør lærer som deler ut glemmekryss være streng med seg selv og gjøre sitt beste for å foregå som et godt eksempel.

Men jeg synes godt barna kan lære at læreren har en egen rolle overfor elevene og ikke er en av dem. Det er annerledes regler som gjelder for lærer og elev, og ikke nødvendigvis "likt for alle". Tror lærer må finne andre måter å vinne elevenes respekt på.

Helt enig med deg. Det er forbausende mange foreldre som mener at det skal gjelde de samme reglene for lærer og elev. Selvfølgelig er det ikke slik og jeg får litt fnatt av foreldre som gir barna disse holdningene. Jeg tror det er de samme type foreldrene som mener at barna på lik linje med foreldrene skal få bestemme hva vi har til middag, for vi har vel demokrati, eller....?:-)

Jeg jobber selv som lærer og har hørt foreldre klage over at barna ble lei seg over at lærere satt på lærerrommet og spiste kake (en bursdag), for barna fikk jo ikke ha med seg kake på skolen...og det finnes flere eksempler av dette slaget:-)

Når det er sagt så forsvarer jeg ikke denne læreren som setter glemmekryss til elever som faktisk ikke har hatt noen mulighet til å gjøre leksene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på''

Stusser over at mange mener at lærer bør tildele seg selv glemmkryss.

Selvfølgelig bør lærer som deler ut glemmekryss være streng med seg selv og gjøre sitt beste for å foregå som et godt eksempel.

Men jeg synes godt barna kan lære at læreren har en egen rolle overfor elevene og ikke er en av dem. Det er annerledes regler som gjelder for lærer og elev, og ikke nødvendigvis "likt for alle". Tror lærer må finne andre måter å vinne elevenes respekt på.

stusser du over det? Hvordan mener du de voksne skal kunne lære barna å innrømme feil om ikke voksne kan gjøre det?

Dessuten tror jeg at barn få mye større respekt for voksne som innrømmer at de også kan gjøre feil. Mange lærere burde kurses i det å kunne si ynnskyld til elever som de har trakkasert. Jeg får helt fnatt av lærere som later som de er så perfekte og som ikke kan si ynnskyld. En slik lærer vil jeg ikke at mine barn skal ha ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang læreren glemmer noe som går ut over din datters hjemmearbeid etc., så skriver du beskjed i meldingsboka og ber datteren din overbringe til læreren (evt sender du en sms). Klart hun ikke skal få glemmekryss for ting hun ikke kan gjøre noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stusser du over det? Hvordan mener du de voksne skal kunne lære barna å innrømme feil om ikke voksne kan gjøre det?

Dessuten tror jeg at barn få mye større respekt for voksne som innrømmer at de også kan gjøre feil. Mange lærere burde kurses i det å kunne si ynnskyld til elever som de har trakkasert. Jeg får helt fnatt av lærere som later som de er så perfekte og som ikke kan si ynnskyld. En slik lærer vil jeg ikke at mine barn skal ha ihvertfall.

Elextra sier jo at en lærer også bør være streng mot seg selv, og gå foran som et godt eksempel. Men det er ikke det samme som å sette seg ned på elevenes nivå og late som om det er de samme reglene som gjelder. En lærer skal huske for 100 elever mens en elev skal ta ansvar for seg selv. Ja det _er_ stor forskjell og det bør det være.

En lærer skal selvsagt kunne be om unnskyldning når det er på sin plass, men elevene skal ikke læres opp i å tro at de samme regler gjelder for han/henne og læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stusser du over det? Hvordan mener du de voksne skal kunne lære barna å innrømme feil om ikke voksne kan gjøre det?

Dessuten tror jeg at barn få mye større respekt for voksne som innrømmer at de også kan gjøre feil. Mange lærere burde kurses i det å kunne si ynnskyld til elever som de har trakkasert. Jeg får helt fnatt av lærere som later som de er så perfekte og som ikke kan si ynnskyld. En slik lærer vil jeg ikke at mine barn skal ha ihvertfall.

Det er forskjell på å tildele seg selv glemmekryss og å kunne beklage at h*n har glemt noe;)

Ellers helt enig i at alle voksne må stå fram som gode eksempler og vise barna at de kan si unnskyld når de har gjort en feil. Først da vil barna kunne gjøre det samme. Det ser vi godt her hjemme. Jeg har tre barn som er gode på å si unnskyld og det skal både pappaen og jeg ha æren for ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stusser du over det? Hvordan mener du de voksne skal kunne lære barna å innrømme feil om ikke voksne kan gjøre det?

Dessuten tror jeg at barn få mye større respekt for voksne som innrømmer at de også kan gjøre feil. Mange lærere burde kurses i det å kunne si ynnskyld til elever som de har trakkasert. Jeg får helt fnatt av lærere som later som de er så perfekte og som ikke kan si ynnskyld. En slik lærer vil jeg ikke at mine barn skal ha ihvertfall.

''Hvordan mener du de voksne skal kunne lære barna å innrømme feil om ikke voksne kan gjøre det?''

Jeg har da ikke på noen måte sagt at voksne ikke skal innrømme feil. Å kunne innrømme feil er en god og viktig egenskap. Men ikke dermed sagt at samme regler skal gjelde for voksne og barn, en voksen kan godt innrømme feil uten dermed å skulle sette "glemmekryss på seg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang læreren glemmer noe som går ut over din datters hjemmearbeid etc., så skriver du beskjed i meldingsboka og ber datteren din overbringe til læreren (evt sender du en sms). Klart hun ikke skal få glemmekryss for ting hun ikke kan gjøre noe med!

God ide :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Jeg mener at da bør også læreren gi glemmekryss til seg selv så barna ser på''

Stusser over at mange mener at lærer bør tildele seg selv glemmkryss.

Selvfølgelig bør lærer som deler ut glemmekryss være streng med seg selv og gjøre sitt beste for å foregå som et godt eksempel.

Men jeg synes godt barna kan lære at læreren har en egen rolle overfor elevene og ikke er en av dem. Det er annerledes regler som gjelder for lærer og elev, og ikke nødvendigvis "likt for alle". Tror lærer må finne andre måter å vinne elevenes respekt på.

En lærer som praktiserer glemmekryss i en slik utstrekning, bør være et unikum i forhold til glemming selv - dvs det bør knapt skje. Når læreren glemmer så mye som jubalong70 beskriver, så undergraver han autoriteten sin så grundig i utgangspunktet, at det nesten hadde vært en fordel om han virkelig tok konsekvensen av det og gav seg selv glemmekryss. Da hadde han signalisert at han tok sin egen glemming like alvorlig som barna sin.

Å be om unnskyldning gang etter gang, blir bare dumt, og fører til at unnskyldningen blir tømt for innhold etterhvert. Alle barna vet at DE ordene verken betyr noe eller forplikter.

Jeg synes ikke at lærere og barn skal ha samme regler på alle områder, men da bør man heller ikke lage regler for barn som man ikke er i nærheten av å klare å overholde selv. Når man glemmer gang på gang, glemmer at man glemmer, og straffer barna fordi man selv har glemt, og umuliggjør barnas oppgaver, slik denne læreren gjør, bør han absolutt git seg selv glemmekryss for å opprettholde et skinn av ære og autoritet - og ikke minst for å faktisk opprettholde inntrykket om at det er viktig å huske å ta med seg, gjøre lekser osv osv osv.... Enda en unnskyldning blir ingenting verd i en slik situasjon som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta dette opp i foreldremøte, eller med foreldrekontakten? Det går jo an på en høflig måte å påpeke at han faktisk er et dårlig forbilde, og at elevene lærer at det er ok å glemme når man er voksen. Hos oss praktiseres også glemmekryss,, men her kan de få glemmekryss for de underligste ting. Jenta på 12 hadde som hjemmelekse å tegne en tegning til en tekst i boka. Piken med svovelstikkene. De skulle gjøre seg flid med tegningen og vise at de hadde brukt tid. Jenta fant frem en bok vi har her hjemme med eventyret i og tegnet tegningen på frihånd, og brukte lang tid. Dagen etter fikk hun glemmekryss fordi læreren mente at hun ikke hadde jobbet nok med oppgaven. Jeg så seøv tegningen og syns den var fin, og vet at hun satt i nesten 45 minutter med den tegningen. Jeg forventer meg et brev snart på 5 glemmekryss, for min lille vimsekopp har fire nå, men da skal jeg protestere for det syns jeg var dårlig gjort.

Glemmekryss på det nivået synes jeg er noe stort tull! Det undergraver jo hele meningen med glemmekryss - mener jeg.

Meningen, slik jeg tolker det, er at barna skal lære seg at det får konsekvenser om de glemmer å gjøre ting. Slik er det jo for oss voksne i jobbsituasjonen, og slik er det for eldre elever og studenter.

Men når barna gjør sitt beste, og gjør seg flid med hjemmeleksen, for så å få kritikk og glemmekryss - da tar man jo motet av barna! Hva i alle dager skulle hun gjøre anderledes - være like flink til Munch til å tegne???

Tror jeg må ta opp dette på neste foreldremøte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...