Gå til innhold

Ukepenger 10 / 11-åringer


laban

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om et nytt forsøk på faste ukepenger for junior i 2010. Han blir 11 litt utpå nyåret.

Hvor mye får deres unger på omtrent samme alder? Beløpet skal ikke dekke noe "ordentlig", dvs. vi betaler kontantkort, lørdagsgodt etc. utenom.

Han gjør ingen kjempeinnsats i heimen, så dette er lommepenger. De gangene han evt. gjør en større husarbeidsjobb jeg setter bort, ordner vi en tilleggsgodtgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Sønnen på 11 har mulighet for å få 500 kr pr. mnd. Skal han ha det må han stå opp innen en viss tid om morgenen, lage frokost og nistepakke selv, tømme oppvaskmaskin og rydde rom når jeg ber om det. Han får alltid god tid på seg til å rydde rommet.

En forglemmelse gir ett kryss og minus 50 kr. Det samme hvis han nekter å tømme oppvaskmaskinen uten god grunn. Svært dårlig oppførsel gir også kryss.

Jeg synes lista gjør det enklere for meg når jeg ber han om noe. Han protesterer ikke om han ikke har en god grunn. Han har vært med på å lage reglene selv.

Kryssene han får er vanligvis forsovelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre (10 og snart 9) får 50,- i uka. Pengene kan de bruke på hva de vil. Vi kjøper det de trenger (også lørdagsgodt osv.).

Betingelsen er at rommet er ryddig innen barne-TV på lørdag og at de gjør forefallende arbeid de blir spurt om hjemme (gå ut med søpla, dekke på og rydde av bordet osv).

For større jobber kan de få penger utenom (5,- for å støvsuge kjøkken og stue f.eks.)

Dette fungerer greit for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Frøkna mi på 12 får ikke ukepenger. Hun får fast 200 kr på mobilen hver mnd, og ellers penger etter behov. Men hun spør ikke etter så mye da, så det går som regel greit. Og hun spør sjelden om penger til snop, det er mer penger til andre ting, svømmehallen, kino i ny og ne, hårpynt og litt sånn småtteri. Men nå har vi bare ett hjemmeboende barn, og da er det lettere å gjøre det slik. Da guttene var små og bodde hjemme fikk de 50 kr hver, for en del oppgaver som skulle gjøres, tømme oppvaskmaskinen, rydde rommet, gå tur med hunden, tømme søpla o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir eldste 60 kr uka og mellomste 30 kr uka.

Det var etter tips herfra tror jeg, at jeg valgte akkurat den summen.

Begynte altså med 10 kr i 1. klasse, 20 i andre klasse osv..

(Mulig vi endrer litt når eldste begynner på ungd.skolen og kan ta litt mer ansvar, både få mer penger og sørge for at pengene rekker til bl.a. kino, buss, klær..)

Det har fungert veldig greit hos oss. Ukepenger kan de (nesten) uten innblanding bruke på hva de vil. Det er ekstra penger som de bruker til å kjøpe ting i ferier, ekstra godteri iblant eller de sparer opp til noe de har lyst på, sammen med penger fra bursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring får 20,-. Og dersom ho rydder og støvsuger rommet i løpet av helgen så får ho 50,-.

Ho får penger til kino og slike ting i tillegg. Men dersom ho skal kjøpe seg noe lørdagsgodt i tillegg til det jeg setter på bordet så må ho fikse det selv.

Ho har også kjøpt julepresanger av egen lomme i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen på 13 får 75 i uka, gitt at hun følger opp ihvertfall sånn delvis periodens husplikt. Nå tømmer hun oppvaskmaskina hver dag, eller henter lillevill i barnehagen en gang i løpet av uka og passer henne en time omtrent til vi kommer hjem. Ja, det er ihvertfall sånn teorien er.

Rene lommepenger her også, vi kjøper det hun trenger og mobilen er mest til pynt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kutta ut _uke_lønn fordi vi alltid glemte å ta ut kontanter når ungene skulle få ukelønna si ;) Nå får de to eldste (9 og 12) 200 kroner hver i månedslønn. Pengene bruker de som de selv ønsker. Hvis de skal på kino, kjøpe blader etc., så får de det av oss. Tolvåringen ville se Twilight for andre gang på kino og da betalte hun billetten selv den andre gangen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med et opplegg i desember, med at ungene kan velge hvilke oppgaver de skal gjøre, og så får de betalt pr uke ut fra hvor mye de gjør. Prisene på oppgavene er fra 1 kr, 3 kr og 5 kr - og er små og store oppgaver i heimen (hente posten, hente ved, støvsuge gang og trapp, ta ut av oppvaskmaskinen, sette inn i oppvaskmaskinen osv)

De var kjemepgiret de to forste ukene, og tjente mellom 20 og 60 kr. Men den siste uka har vært slapp. jeg er heller ikke helt enig med meg selv om jeg vil at ungene skal få betalt før slike oppgaver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...