Gå til innhold

Når får barna spillkonsoll?


Gjest bare en mor

Anbefalte innlegg

Gjest bare en mor

Hvor gammelt var ditt barn da det fikk en spillkonsoll? Når er det for tidlig å kjøpe en sånn konsoll? Er det stort press hos dere når barnet ennå ikke har nådd skolealder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Snuppa på 4 år får Nintendo DS Lite nå til jul. De andre var vel litt eldre da de fikk. 6-åringen får også det samme til jul. Hun blir snart 7 år.

Den minste har veldig god kontroll på pc-spill, så jeg regner med at gaven vil falle i smak. Det hender hun på 6 år må få hjelp av lillesøster.

De to eldste fikk playstation da de var ca 10 år. Gameboy noen år før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppen på 6 år får DS til jul. Han har ønsket seg det i over 1år nå. Ei venninne av han fikk det i fjor til jul.

Vi er mye på turer med denne familien, og når begge de andre ungene har DS, skjønner jeg det er kjipt for vår gutt at han ikke har... Så et visst press er det jo, han hadde nok ikke ønsket seg, eller visst om DS om det ikke var for disse andre ungene. Hehe!

Men om han ikke er snill, tar jeg DSèn selv. Himla moro. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden fikk Gameboy hos pappan da han var 7-8 år. For to år siden kjøpte de hver sin DS lite hos meg, sparte selv! Da var de 7 og 9 år. Utover det har de "bare" tilgang til pc, men nissen har mumlet noe om noe under treet i år så vi får se. ;o)

Så vi er visst helt ute når det kommer til spillkonsoller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre fikk DS til jul da de var 5 og 6 år gamle. De fikk tidlig god kontroll og glede av den.

Minstemann fikk til bursdagen sin i høst, han ble 4.

Han ble utrolig glad for den, men bruker den lite. Tror det er mest pga at spillene er litt vanskelige? Kjøpte den med tanke på at vi skal ut på lang reise i vinterferien.

Ser at i barnehagen har de fleste 4-åringene DS...

Playstation kjøpte vi når jentene var 6 og 7 - og de har brukt den endel.

Wii kjøpte vi til hele familien for ca 1 år siden. Superkjøp!!! Ungene er nå 10, snart 9 og 4 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre gutter på 5 og 8 har ingenting av slikt og det har faktisk ikke vært spurt etter heller. Tror faktisk det er fåtallet av kamerater som har, ellers regner jeg med at det ville vært spørsmål om noe slikt her i heimen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine fikk Gameboy da de var ca. 6 år.

De fikk Playstation 2 da de var 6 og 8, da hadde de ønsket seg det en god stund og fikk det som "premie" for å lære å svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kom playstation i hus et par måneder FØR sønnen vår ble født-...

Jeg satt hjemme midt på vinteren og var høygravid, så mannen min tenkte at jeg skulle ha noe å holde på med mens vi ventet.

Men så har jeg alltid likt å spille selv også da.. Så det er ikke bare barna som har hatt glede av diverse spillkonsoller gjennom tidene.

Såvidt jeg kan huske begynte sønnen min å spille så smått da han var 4-5 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen fikk DS når han var 4-5 år, og Wii når han var 7. Ikke noe press, jeg liker å spille, dermed så er det like mye for min del som for hans at vi har det i hus.

DSen er super på tur, Wiien er moro for hele familien. Bowling og tennisturneringer i heimen er blitt en slager. Jeg liker det at det nå er mange spill som krever at vi rører oss, og dermed ikke bare sitter i ro og spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine fikk ds/Gameboy da de var hhv 4 og 5 år.

Vi kjøpte Wii da de var 6 og 8 tror jeg.

Også kjøpte vi PS3 i fjor, men den brukes ikke til spill.

Hva bruker dere PS3 til da, hvis den ikke brukes til spill?

Vi lurer på om barna skal få PS3 til jul, men jeg lurer på hva som er fordelen. De har PS2, og jeg syns fortsatt det er en del OK barnespill tilgjengelig til PS2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre fikk DS til jul da de var 5 og 6 år gamle. De fikk tidlig god kontroll og glede av den.

Minstemann fikk til bursdagen sin i høst, han ble 4.

Han ble utrolig glad for den, men bruker den lite. Tror det er mest pga at spillene er litt vanskelige? Kjøpte den med tanke på at vi skal ut på lang reise i vinterferien.

Ser at i barnehagen har de fleste 4-åringene DS...

Playstation kjøpte vi når jentene var 6 og 7 - og de har brukt den endel.

Wii kjøpte vi til hele familien for ca 1 år siden. Superkjøp!!! Ungene er nå 10, snart 9 og 4 år gamle.

''Kjøpte den med tanke på at vi skal ut på lang reise i vinterferien. ''

Minstemann hos oss fikk DS til 4-årsdagen av samme grunn som dere, og han hadde stor glede av Super Mario-spill. Mario-musikken minner meg fortsatt om deilig ferietid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Hva bruker dere PS3 til da, hvis den ikke brukes til spill?

Vi lurer på om barna skal få PS3 til jul, men jeg lurer på hva som er fordelen. De har PS2, og jeg syns fortsatt det er en del OK barnespill tilgjengelig til PS2.

PS3 har bluerayspiller, og kan brukes til å være på internett med, og den har harddisk som du kan lagre film, musikk og annet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en mor

Takk for svar alle sammen. Jeg er litt redd 6-åring vår vil passifiseres om han får en spillkonsoll, men jeg ser det er flere på hans alder som har allerede. Det snakkes jo så mye om at barn ikke har nok fantasi til å finne på leker selv fordi de er vant til å underholdes av film og spill. Er det ikke vanskleig å avslutte spillingen før leggetid f.eks? At man får "jeg skal bare spille ferdig først" i spill som aldri blir ferdige?

Gutten min er en litt lat type så får han spille er jeg redd han blir sittende hele dagen, eller at det blir mye kranlign når han ikke får spille. Jeg er tilhenger av at barn skal lære seg å bruke data, men spill? Litt mer usikker der. Hhan har absolutt mer godt av å komme seg ut i trær og sandkassa. Jeg får tenke litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg er litt redd 6-åring vår vil passifiseres om han får en spillkonsoll, men jeg ser det er flere på hans alder som har allerede. Det snakkes jo så mye om at barn ikke har nok fantasi til å finne på leker selv fordi de er vant til å underholdes av film og spill. Er det ikke vanskleig å avslutte spillingen før leggetid f.eks? At man får "jeg skal bare spille ferdig først" i spill som aldri blir ferdige?

Gutten min er en litt lat type så får han spille er jeg redd han blir sittende hele dagen, eller at det blir mye kranlign når han ikke får spille. Jeg er tilhenger av at barn skal lære seg å bruke data, men spill? Litt mer usikker der. Hhan har absolutt mer godt av å komme seg ut i trær og sandkassa. Jeg får tenke litt til.

''Jeg er litt redd 6-åring vår vil passifiseres om han får en spillkonsoll,''

Med mindre det skal være helt fritt fram tror jeg absolutt man bør ha klare regler for bruk av Wii/PS og DS.

Hos oss (barn 6 og 8) får de bare unntaksvis spille på hverdager. Da skal definitivt lekser være unnagjort først. De får aldri spille mer enn en time i strekk. Noen ganger får de spille i stedet for Barne-TV (interessert i TV også, men enkelte ting synes de er litt kjedelig).

Samme gjelder DS, de får kun spille på i helgene, og da bare én time hver dag fredag, lørdag og søndag, og timene kan ikke samles opp. I ferier er det mer fritt fram, men heller ikke da får de spille timevis i strekk, noe som heldigvis sjelden er ønsket heller.

Hos oss var det mer press i begynnelsen, nå er ovennevnte rikelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg er litt redd 6-åring vår vil passifiseres om han får en spillkonsoll, men jeg ser det er flere på hans alder som har allerede. Det snakkes jo så mye om at barn ikke har nok fantasi til å finne på leker selv fordi de er vant til å underholdes av film og spill. Er det ikke vanskleig å avslutte spillingen før leggetid f.eks? At man får "jeg skal bare spille ferdig først" i spill som aldri blir ferdige?

Gutten min er en litt lat type så får han spille er jeg redd han blir sittende hele dagen, eller at det blir mye kranlign når han ikke får spille. Jeg er tilhenger av at barn skal lære seg å bruke data, men spill? Litt mer usikker der. Hhan har absolutt mer godt av å komme seg ut i trær og sandkassa. Jeg får tenke litt til.

Husk at undersøkelser også viser at barn kan få positivt utbytte av spill.

Selvom de er "pasifiserende" rent fysisk, så utfordrer de andre egenskaper som også er "kjekke å ha".

F eks trener de opp ferdigheter som reaksjons og koordineringsevne, og får også trening i problemløsning og logisk tenkning.

Dessuten får de litt "gratis" lærdom når det gjelder f.eks engelsk, og kjennskap til begreper som går igjen i "dataverdenen"

Velger man spill som utfordrer barna på riktig måte for deres alder, så er det faktisk ikke bare underholdning, men også lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS3 har bluerayspiller, og kan brukes til å være på internett med, og den har harddisk som du kan lagre film, musikk og annet på.

OK, en mulitmedia-maskin, altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...