Gå til innhold

autisme og førerkort


Gjest lurerpåsåmye

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpåsåmye

Hei. Har en sønn som i voksen alder har fått diagnosen barneautisme/ høytfungerende autisme, som grenser til asperger. (vi har alltid visst at noe har vært galt, men alle "utdannede" vi har søkt hjelp hos har sagt at han feiler ingenting) Han har prøvd å ta billappen, han er ganske god til å kjøre, men han klarer ikke teorien. Vet ikke hvor mange ganger han har prøvd å ta teoriprøven, men han stryker med glans hver gang. Det jeg lurer på, er: har han "lov" til ha lappen, hvis han skulle klare det en gang? og da tenker jeg på diagnosen..Han tar jo ingen medisiner, men er det mulig å ha lappen når en har autisme som diagnose? (kan nevne at ting han ikke klarer å forstå; er f.eks. hvorfor det er så mye trafikk, hvorfor folk må ut og kjøre akkurat når han skal ut...) Hadde vært fint å få et fagsvar på dette. For jeg vil ikke at han skal streve mer med det, hvis han egentlig ikke har lov til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å blande inn diagnoser og førekort. Det viktigste er at han kan kjøre godt ,og selvfølgelig må han ha den nødvendige teoretiske kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Etter min vurdering fyller han ikke kravene for førerkort. Det krever en betydelig grad av kognitive ressurser forå kunne kjøre bil. Helt sikkert svar vil du få ved å spørre Helsetilsynet v/Fylkeslegen i ditt fylke.

Er enig med deg at det er meningsløst at han bruker mye penger og enerdi på dette om han likevel ikke kan få/bør ha førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min vurdering fyller han ikke kravene for førerkort. Det krever en betydelig grad av kognitive ressurser forå kunne kjøre bil. Helt sikkert svar vil du få ved å spørre Helsetilsynet v/Fylkeslegen i ditt fylke.

Er enig med deg at det er meningsløst at han bruker mye penger og enerdi på dette om han likevel ikke kan få/bør ha førerkort.

Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort, så jeg vil tro det også er mulig for en med en lettere autismediagnose å få dette (med tilrettelagt opplæring) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort, så jeg vil tro det også er mulig for en med en lettere autismediagnose å få dette (med tilrettelagt opplæring) ?

""Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort....""

Ja, dessverre, men heldigvis foregår det en innskjerping av praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

""Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort....""

Ja, dessverre, men heldigvis foregår det en innskjerping av praksis.

Ok, jeg vet ikke nok om downs til å kunne uttale meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest miljøterapeuten

Etter min vurdering fyller han ikke kravene for førerkort. Det krever en betydelig grad av kognitive ressurser forå kunne kjøre bil. Helt sikkert svar vil du få ved å spørre Helsetilsynet v/Fylkeslegen i ditt fylke.

Er enig med deg at det er meningsløst at han bruker mye penger og enerdi på dette om han likevel ikke kan få/bør ha førerkort.

jeg jobber med en voksen bruker som har Asperger syndrom+ en sanseforstyrrelse. Han håndterer bilen helt fint, men jeg skulle gjerne visst om AS går ut over evnen til å bedømme risikosituasjoner eller ikke.

Det jeg merker jeg kan bli litt bekymret over er hvis det skulle skje en ulykke og han må trå til. Han forstår ikke mye av den sosiale kommunikasjonen blant mennesker, hvordan vil dette bli i trafikken?

Eller hvordan blir det med omdirigeringer. Hvis han er vant til å kjøre en vei, og noen sier at han ikke får kjøre den veien. Blir det krise da?

Forøvrig tenker jeg at det ikke er diagnosen i seg selv som skal bestemme om man får førerkort, men en vurdering av de kognitive evnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

jeg jobber med en voksen bruker som har Asperger syndrom+ en sanseforstyrrelse. Han håndterer bilen helt fint, men jeg skulle gjerne visst om AS går ut over evnen til å bedømme risikosituasjoner eller ikke.

Det jeg merker jeg kan bli litt bekymret over er hvis det skulle skje en ulykke og han må trå til. Han forstår ikke mye av den sosiale kommunikasjonen blant mennesker, hvordan vil dette bli i trafikken?

Eller hvordan blir det med omdirigeringer. Hvis han er vant til å kjøre en vei, og noen sier at han ikke får kjøre den veien. Blir det krise da?

Forøvrig tenker jeg at det ikke er diagnosen i seg selv som skal bestemme om man får førerkort, men en vurdering av de kognitive evnene.

Sitat: "Forøvrig tenker jeg at det ikke er diagnosen i seg selv som skal bestemme om man får førerkort, men en vurdering av de kognitive evnene."

Dette er sagt om Asperger syndrom.

Det blir feil å si at fordi du har etellerannet syndrom, så kan du ikke få lov til å kjøre bil.

En av barna mine sine ungdomsvenner har dette syndromet.

Han er høyt fungerende, og har tatt universitetsutdannelse og jobber i et yrke som krever at han er løsningsorientert og fleksibel, han har kone og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miljøterapeuten

Sitat: "Forøvrig tenker jeg at det ikke er diagnosen i seg selv som skal bestemme om man får førerkort, men en vurdering av de kognitive evnene."

Dette er sagt om Asperger syndrom.

Det blir feil å si at fordi du har etellerannet syndrom, så kan du ikke få lov til å kjøre bil.

En av barna mine sine ungdomsvenner har dette syndromet.

Han er høyt fungerende, og har tatt universitetsutdannelse og jobber i et yrke som krever at han er løsningsorientert og fleksibel, han har kone og barn.

Jeg tror ikke det å få førerkort har noe med intelligens å gjøre. jeg kjenner mange mennesker som ikke har klart seg gjennom videregående, men som har klart førerprøven uten problemer. Så har du også de som er veldig intelligente men som kan slite med oppmerksomheten og det å skulle vurdere en situasjon på kort tid. Å forstå trafikkbildet kan også være vanskelig for mange.

Det blir kjørelærer evnt kjøreskolen som må vurdere om personen er egnet til å kjøre bil. Da må de gå grundig i gjennom alle deler av den praktiske opplæringen. Ikke bare om personen teknisk sett kan kjøre bil, men også hvordan personen vurderer ulike situasjoner i trafikken.

Selv sliter jeg med å ta lappen. Har tatt kjøretimer i over ett år. Det er ikke noe i veien med min intelligens, men jeg sliter en del med oppmerksomhet og konsentrasjon. Så jeg er veldig i tvil om det vil hemme meg veldig hvis jeg en gang klarer å ta lappen. Jeg er redd for at jeg ikke vil oppfatte en fare raskt nok.Men så er jeg typen som veldig lett bekymrer meg også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener du dette?

""Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort....""

Ja, dessverre, men heldigvis foregår det en innskjerping av praksis.

''""Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort....""

Ja, dessverre, men heldigvis foregår det en innskjerping av praksis.''

Mener du dette? Skjære alle over èn kam? Det finnes da mange meget godt fungerende personer med Downs syndrom som fint kan kjøre. Og det finnes de dårligere fungerende som absolutt ikke klarer å håndtere kjøring.

Det må da taes hensyn til den enkeltes fungering og ikke kategorisk etter diagnose.

Både blandt Downs og Aspergere mener jeg det finnes de som klarer dette helt fint, og det finnes dem som ikke vil klare å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpåsåmye

Etter min vurdering fyller han ikke kravene for førerkort. Det krever en betydelig grad av kognitive ressurser forå kunne kjøre bil. Helt sikkert svar vil du få ved å spørre Helsetilsynet v/Fylkeslegen i ditt fylke.

Er enig med deg at det er meningsløst at han bruker mye penger og enerdi på dette om han likevel ikke kan få/bør ha førerkort.

Takk for svar, jeg skal ta kontakt med helsetilsynet og forhåpentligvis få svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpåsåmye

""Det finnes jo mennesker med Downs som får førerkort....""

Ja, dessverre, men heldigvis foregår det en innskjerping av praksis.

Er enig med deg her. Har sett personer med Downs som har lappen, og da forstår jeg enda mindre at ikke min sønn kan klare det.

Min sønn har blitt vurdert, og testet, og har en intelligens som viser at han er lettere psykisk utviklingshemmet.

Ingen kan se på han at han har autisme. Det er når han snakker, eller svarer, at en finner ut at noe er galt. Han kan noen dager virke helt som en normal person, og svare som en forventer av en person på hans alder. Mens de fleste dager er han "autist". Et eksempel: hvis noen tar ham i hånden, og sier takk for sist. Så kan han svare: jo, værsågod.

Det er også slik at jeg lurer på at hvis han har lov å ha lappen, og skulle klare det. hva hvis en ulykke skjer, eller et dyr eller menneske overraskende løper ut i veien? Hvordan vil han takle det? Skal som sagt, ta kontakt med helsetilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Asperger syndrom og har kjørt bil (problemfritt) i 25 år.

Om en kan (bør) kjøre bil eller ikke, er etter mitt syn, helt individuelt og uavhengig av diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...