Gå til innhold

Hvor kaldt bør jeg ha det inne?


Gjest Fet og gammel?

Anbefalte innlegg

Gjest Fet og gammel?

Kan jeg ha 15-17 grader så lenge jeg ikke fryser? Har en del hoste,men regner med at det er mat som har havnet feil.Det jeg hoster opp har ingen spesiell farge bare hvit.Ser ut som spytt med brødsmuler i.Bruker raggasokker og superundertøy inne.Synes det mest behagelige er 17-18 grader.Fatter ikke at folk orker å ha 20-25 C inne hele vinteren,ser på det som bortkastede penger.Når det blir -10 ute,skal jeg fyre opp i peisovnen min,jeg har mye ved.

Er det feil å tenge økonomi når det gjelder helsa? Jeg er 51 år veier 140 kg har høyt blottrykk og forhøyet kolesterol.Jeg vil heller sulte enn å trimme,er det også feil? Hender jeg spiser "frokost" kl 13 hvis jeg spiste god middag,og mye "godis" utover kvelden og natta,jeg tenker da på marsipan,potetgull og cola.Men såpass mye fatt,salt og sukker,er det vel ikke rart jeg blir sent sulten.

Min fastlege anbefaler 4-5 måltider per dag,mens jeg helst vil ha 2-3.Orker ikke mat om jeg ikke er sulten.Før hadde jeg problemer med å spise en hel Grandiosa,nå går en lørdagspizza ned fint kl 18- 20,om frokosten var kl 13-15.

Årsaken til at jeg ikke trimmer,er gjerne været og kneet.Jeg trimmer om sommeren,1-2 km gange med blå støttebandasje på h kne.

Akkupunktør sier jeg har "typisk sjaførkne" Man holder jo gassen inne men ikke helt i bånn,fikk ofte krampe i h ben,men ikke nå som jeg har byttet bil.

Jeg kan være en ordentlig soffagris men merker på snømåking at jeg har dårlig kondis.Måtte ha pause 2 ganger i går,da jeg ble andpusten.

Har noen komentar til temperatur,hoste,matvaner og trim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er overvektig er det vel naturlig at man svetter lettere enn dersom man er normaltvektig? Jeg har iallefall hørt at fettet i kroppen gjør at man holder på varmen.

De fysiske plagene dine kommer antagelig pga overvekten. Det virker som du har kjørt deg fast i et dårlig mønster når det gjelder matinntaket. Det er helt klart veldig dumt å spise bare tre ganger for dag. Blodsukkeret ditt bør være stabilt for at forbrenningen din skal holde seg oppe/øke. Når du spiser så sjeldent vil blodsukkeret synke kraftig, for så å øke kraftig når du spiser. det vil med andre ord gå i bølger hele dagen og forbrenningen vil holde seg på lavbluss.

Du sier du ikke orker mat til bestemte tider. Da må du forsøke å finne mat du kan orke å spise. Ha frukt og grønnsaker stående framme, lag deg smoothie av frosne bær, juice, havregryn (viktig for å få i seg fiber som er bra for magen) etc. Spis wokede grønnsaker med kylling og fisk. Stek ikke i smør, men bruk f.eks. litt rapsolje. Tørket frukt kan du spise når du blir fysen på noe søtt. Det er også kjempegodt med epleskiver med kanel.

Forsøk å få struktur på dagene (gjerne beinhard struktur i starten - dvs. klokka da og da=mat, klokka da og da= ut på tur etc.).

Jeg vil tro du kommer til å merke enormt stor bedring på helsa di dersom du starter å leve sunnere. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvanene dine er under enhver kritikk dersom det er vanlig at du kjører i deg potetgull, sjokolade og brus langt utover natta og ikke gidder spise frokost før kl. 13. Brus, sjokkis og potetgull hører helgene til og da skal du ikke drøye helga fra kl. 16 på fredag til du går inn døra på jobb mandag morgen! Du skal heller ikke spise bare det i helgene, men litt av det kan du unne deg.

Å sulte seg fremfor å trene litt og dermed tro man går ned i vekt på en sunn måte er helt feil. Litt trim har kroppen din bare godt av uansett. Trenger ikke være 7 økter på helsestudio i uka, men gå en tur noen ganger i uka f.eks. til å begynne med.

15-17 grader inne hadde ikke jeg orket å ha, men dersom du ikke fryser ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle kunne ha det. Men med høyt kolesterol og høyt blodtrykk er det livet du lever med dine mat- og trimvaner en russisk rulett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert58

Når man er overvektig er det vel naturlig at man svetter lettere enn dersom man er normaltvektig? Jeg har iallefall hørt at fettet i kroppen gjør at man holder på varmen.

De fysiske plagene dine kommer antagelig pga overvekten. Det virker som du har kjørt deg fast i et dårlig mønster når det gjelder matinntaket. Det er helt klart veldig dumt å spise bare tre ganger for dag. Blodsukkeret ditt bør være stabilt for at forbrenningen din skal holde seg oppe/øke. Når du spiser så sjeldent vil blodsukkeret synke kraftig, for så å øke kraftig når du spiser. det vil med andre ord gå i bølger hele dagen og forbrenningen vil holde seg på lavbluss.

Du sier du ikke orker mat til bestemte tider. Da må du forsøke å finne mat du kan orke å spise. Ha frukt og grønnsaker stående framme, lag deg smoothie av frosne bær, juice, havregryn (viktig for å få i seg fiber som er bra for magen) etc. Spis wokede grønnsaker med kylling og fisk. Stek ikke i smør, men bruk f.eks. litt rapsolje. Tørket frukt kan du spise når du blir fysen på noe søtt. Det er også kjempegodt med epleskiver med kanel.

Forsøk å få struktur på dagene (gjerne beinhard struktur i starten - dvs. klokka da og da=mat, klokka da og da= ut på tur etc.).

Jeg vil tro du kommer til å merke enormt stor bedring på helsa di dersom du starter å leve sunnere. Lykke til :)

Det er vel heller slik at jeg plager meg selv fordi jeg ikke fortjener å ha det bra.

Siden jeg er deprimert og manisk i perioder,styrer depresjonen meg mest.Den forteller meg at alt er bare min feil og at jeg nå høster fruktene av mine dårlige valg.

Jeg er selvdestruktiv fordi jeg ikke kan si takk og farvel fordi jeg har barn.Uten barn hadde jeg aldri blitt 50,kanskje 45.

Som enebarn og ensom har jeg gitt opp ett normalt liv for lenge siden.

Jeg plager meg selv fordi jeg ønsker en mellomting mellom døden og livet.

Jeg vet ikke lenger "hvem av oss" som er normal,og har en spaltet tilværelse hvor jeg presanterer den snille,positive og greie delen som vil leve for familie og venner,når jeg kommer hjem,er jeg gal og selvdestruktiv.

Jeg synes det er greit å fryse så lenge jeg ikke blir syk,for da kan jeg bli fanget av helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etterlatt29

Det er vel heller slik at jeg plager meg selv fordi jeg ikke fortjener å ha det bra.

Siden jeg er deprimert og manisk i perioder,styrer depresjonen meg mest.Den forteller meg at alt er bare min feil og at jeg nå høster fruktene av mine dårlige valg.

Jeg er selvdestruktiv fordi jeg ikke kan si takk og farvel fordi jeg har barn.Uten barn hadde jeg aldri blitt 50,kanskje 45.

Som enebarn og ensom har jeg gitt opp ett normalt liv for lenge siden.

Jeg plager meg selv fordi jeg ønsker en mellomting mellom døden og livet.

Jeg vet ikke lenger "hvem av oss" som er normal,og har en spaltet tilværelse hvor jeg presanterer den snille,positive og greie delen som vil leve for familie og venner,når jeg kommer hjem,er jeg gal og selvdestruktiv.

Jeg synes det er greit å fryse så lenge jeg ikke blir syk,for da kan jeg bli fanget av helsevesenet.

Jeg tror du vet godt hva som er bra for deg og ikke.

Du må eventuelt velge å behandle deg selv bra. Om du ikke klarer å ta det valget for din egen del, så kan du velge noe positivt for dine barns skyld.

Er du medisinert for bipolar lidelse og får du hjelp til å lære å takle sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert58

Jeg tror du vet godt hva som er bra for deg og ikke.

Du må eventuelt velge å behandle deg selv bra. Om du ikke klarer å ta det valget for din egen del, så kan du velge noe positivt for dine barns skyld.

Er du medisinert for bipolar lidelse og får du hjelp til å lære å takle sykdommen?

Ja,men det fordrer at jeg tror på psykiatrien som like god eller bedre enn det somatiske helsevesen,noe jeg ikke gjør.Psykiaterte har den aller laveste status av samtlige leger.Tror hjernekirurker er på topp.Selv om det somatiske helsevesen sikkert helbreder 95% eller fler,tror jeg nok at psykiatrien ligger på under 80. Depresjon

og selvmord er ikke avskaffet enda.De som lykkes aller best innen rehabilitering kan være frivillige organisasjoner,der Fontenehuset (www.fontenehuset.no) sin filosofi står sterkest hos meg.Man er ikke pleiepasienter,men intelligente mennesker med mye av alt utenom vilje.Vilje til å først late som man er frisk,og siden å tro på det.Det er mye sorg,redsel,traumer og dopskader som egentlig ikke hører innunder psykiatrien,men som man har opparbeidet seg noe kompetanse på.Jenter kan ha blitt voldtatt,gutter kan ha brukt LSD,cokain eller anabole steroider.Noen muslimske jenter kan ha blitt truet til tvangsgifte og har måttet kutte ut familien for å overleve. Æresdrap finnes enda i disse miljøene.Vi er ca 1 million nordmenn som en gang i livet har hatt mer eller mindre problemer.Det er t.o.m 3-5 stk som har tatt sitt liv de siste 5 år.Tore Tønne var jo en helseminister som ikke orket mer.Vi bør tørre å være mer åpne om død og liv,og ikke la oss knuse av motgang,selv om det kan bli litt mye noen ganger.

Det ser nesten ut som jeg har "skrevet mitt eget gode svar" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel heller slik at jeg plager meg selv fordi jeg ikke fortjener å ha det bra.

Siden jeg er deprimert og manisk i perioder,styrer depresjonen meg mest.Den forteller meg at alt er bare min feil og at jeg nå høster fruktene av mine dårlige valg.

Jeg er selvdestruktiv fordi jeg ikke kan si takk og farvel fordi jeg har barn.Uten barn hadde jeg aldri blitt 50,kanskje 45.

Som enebarn og ensom har jeg gitt opp ett normalt liv for lenge siden.

Jeg plager meg selv fordi jeg ønsker en mellomting mellom døden og livet.

Jeg vet ikke lenger "hvem av oss" som er normal,og har en spaltet tilværelse hvor jeg presanterer den snille,positive og greie delen som vil leve for familie og venner,når jeg kommer hjem,er jeg gal og selvdestruktiv.

Jeg synes det er greit å fryse så lenge jeg ikke blir syk,for da kan jeg bli fanget av helsevesenet.

Du får vel hjelp for dette problemet? For at livet skal bli bra må man lære å bli glad i seg selv. Hvorfor er du ikke glad i deg selv? Hvem har fått deg til å tro at du ikke fortjener å ha det bra? Det er trist å høre at du har det slik :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert58

Du får vel hjelp for dette problemet? For at livet skal bli bra må man lære å bli glad i seg selv. Hvorfor er du ikke glad i deg selv? Hvem har fått deg til å tro at du ikke fortjener å ha det bra? Det er trist å høre at du har det slik :-(

Jeg er ett typisk mobbeoffer,som ble fleip/mobbet av far.Så mobbet på skolen,så militæret,diverse jobber,og kona gjennom 10 år.

Selv om jeg sikkert så bra ut som ungdom,var jeg utrolig usikker på meg selv.At man er enebarn gjør ikke saken bedre,ei heller at jeg var "nøkkelbarn" f.o.m 4 klasse.Jeg fikk allerede i 2 eller 3 klasse beskjed om å koke poteter.Husker en gang jeg var veldig ensom at jeg gikk en times tida bare for å treffe mamma på jobben.

Bestemor var liksom ikke helt det samme,ei heller venner.Jeg har en dyp sorg over at jeg aldri har hatt søsken og forbannet jordmoren som tok meg imot da jeg ble født hjemme hos henne på Ask(øy)Det fantes bare båt den gangen og det var sikkert på natten det hendte,tipper at de tok drosje ut dit november 1958.

Min andre forbannelse er at jeg har meget god hukkommelse.

Jeg kan skrive 5 bøker om mitt liv.Bind 1 1958-68.Det var ett lite vann like ved huset der hun bodde.Men noen kaller det Strømsnes,andre Ask.Som kristen ble jeg mobbet på jobben,men klagre aldri,noe jeg skulle gjort,slik at jeg slapp 20 års mobbing også på jobben.Jeg ble sent voksen,og tok skjelden eller aldri igjen.Jeg var en teddybjørn i nesten 30 år før jeg utviklet meg mer imot en grizzlybjørn.Har etterhvert måttet roe meg ned for å beholde jobb og venner,men jeg føler en gang i året en vulkan i mitt indre som er på vei opp halsen liksom.

Har vel brukt over 40 år på å måtte innrømme at jeg ikke altid MÅ være den lille snille gutten.Men inrømmer helst feil bare overfor familie eller menn som er større en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ett typisk mobbeoffer,som ble fleip/mobbet av far.Så mobbet på skolen,så militæret,diverse jobber,og kona gjennom 10 år.

Selv om jeg sikkert så bra ut som ungdom,var jeg utrolig usikker på meg selv.At man er enebarn gjør ikke saken bedre,ei heller at jeg var "nøkkelbarn" f.o.m 4 klasse.Jeg fikk allerede i 2 eller 3 klasse beskjed om å koke poteter.Husker en gang jeg var veldig ensom at jeg gikk en times tida bare for å treffe mamma på jobben.

Bestemor var liksom ikke helt det samme,ei heller venner.Jeg har en dyp sorg over at jeg aldri har hatt søsken og forbannet jordmoren som tok meg imot da jeg ble født hjemme hos henne på Ask(øy)Det fantes bare båt den gangen og det var sikkert på natten det hendte,tipper at de tok drosje ut dit november 1958.

Min andre forbannelse er at jeg har meget god hukkommelse.

Jeg kan skrive 5 bøker om mitt liv.Bind 1 1958-68.Det var ett lite vann like ved huset der hun bodde.Men noen kaller det Strømsnes,andre Ask.Som kristen ble jeg mobbet på jobben,men klagre aldri,noe jeg skulle gjort,slik at jeg slapp 20 års mobbing også på jobben.Jeg ble sent voksen,og tok skjelden eller aldri igjen.Jeg var en teddybjørn i nesten 30 år før jeg utviklet meg mer imot en grizzlybjørn.Har etterhvert måttet roe meg ned for å beholde jobb og venner,men jeg føler en gang i året en vulkan i mitt indre som er på vei opp halsen liksom.

Har vel brukt over 40 år på å måtte innrømme at jeg ikke altid MÅ være den lille snille gutten.Men inrømmer helst feil bare overfor familie eller menn som er større en meg.

Du har nok ikke hatt et enkelt liv, nei... Og som regel vil man trenge hjelp utenfra for å komme ut av det negative mønsteret. Jeg synes du skulle ta kontakt med fastlegen og fortelle hvordan du har det, så kanskje det skjer noe som kan hjelpe deg?

Når man roter seg inn i negative tanker så trenger man hjelp for å snu dette - man trenger hjelp til å kunne akseptere at livet som har vært ikke kan endres. Det eneste man kan endre er framtiden og tenk bare hvor verdifullt det er å ha en hel framtid man kan gjøre som man vil med :-)

Jeg vil absolutt ikke bagatellisere problemene dine, men få deg til å tenke om det er noe du selv kan gjøre for å endre den negative tankegangen din. Greier du det ikke selv, så må du få hjelp. Kan anbefale deg kognitiv terapi (sjekk på nettet så finner du en del om dette). Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Bare noen kommentarer vedr. innetemp. fra meg. Slimhinnene i luftveiene, huden osv. har det klart best når temperaturen ikke er over 20 grader. Blir det kaldt på beina osv., bruk ull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...