Gå til innhold

Hva er vanlig på foreldremøter i klassen?


Gjest med eller uten lærer

Anbefalte innlegg

Gjest med eller uten lærer

Er det vanlig at læreren er med på hele foreldremøtet, eller er det vanlig at en del av foreldremøtet er kun med foreldrene uten lærer?

Lurer på hvordan man ellers vil kunne få diskutert hva foreldrene egentlig syns om læreren og undervisningen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kun hatt foreldremøter med lærer. Møtene er da initiert fra skolens side.

Dersom foreldrene har behov for møter uten lærere, burde det ikke være noe problem for foreldregruppen å initiere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med lærere

Et foreldremøte som skolen har innkalt til er primært skolens informasjonskanal til foreldrene. Og der er læreren tilstede.

Hvis foreldrene av en eller annen grunn skulle ha behov for en skjermet diskusjonsarena om kvaliteten ved undervisning/lærer/skole, så får de ta initiativ til det selv gjennom klasse kontakt el.

Det er forunderlig at det skal være nødvendig å stille et slikt spørsmål. Om foreldre var misfornøyde med en fotballtrener, så ville vel ingen ha forventet at klubben skulle innkalle foreldrene for at de skulle få diskutere seg i mellom om de er fornøyde eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et foreldremøte som skolen har innkalt til er primært skolens informasjonskanal til foreldrene. Og der er læreren tilstede.

Hvis foreldrene av en eller annen grunn skulle ha behov for en skjermet diskusjonsarena om kvaliteten ved undervisning/lærer/skole, så får de ta initiativ til det selv gjennom klasse kontakt el.

Det er forunderlig at det skal være nødvendig å stille et slikt spørsmål. Om foreldre var misfornøyde med en fotballtrener, så ville vel ingen ha forventet at klubben skulle innkalle foreldrene for at de skulle få diskutere seg i mellom om de er fornøyde eller ikke.

''Om foreldre var misfornøyde med en fotballtrener, så ville vel ingen ha forventet at klubben skulle innkalle foreldrene for at de skulle få diskutere seg i mellom om de er fornøyde eller ikke.''

;-)

Men ringer du kundeservice eller brukerstøtte el lign til ymse, så får man ofte en "hvor fornøyd er du med svaret"-mail etterpå. Kanskje man skulle innført faste, anonyme brukerundersøkelser i skoleen også? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med lærere

''Om foreldre var misfornøyde med en fotballtrener, så ville vel ingen ha forventet at klubben skulle innkalle foreldrene for at de skulle få diskutere seg i mellom om de er fornøyde eller ikke.''

;-)

Men ringer du kundeservice eller brukerstøtte el lign til ymse, så får man ofte en "hvor fornøyd er du med svaret"-mail etterpå. Kanskje man skulle innført faste, anonyme brukerundersøkelser i skoleen også? ;-)

Ja, kanskje det ;)

Jeg er ellers veldig for at foreldrene engasjerer seg i skolen og hva slags undervisning barna får. Det er mange som ikke har forstått enda at det er primært foreldrene som har ansvar for barnas undervisning - selv om de fleste har satt bort oppgaven til skolen. Det er altfor lite foreldreengasjement per i dag, og altfor mange som bare vil kritisere skolen uten å brette opp ermene og gå inn i de utfordringene som må løses.

Og jeg syns det er litt slappt å forvente at skolen skal måtte invitere foreldrene til engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Om foreldre var misfornøyde med en fotballtrener, så ville vel ingen ha forventet at klubben skulle innkalle foreldrene for at de skulle få diskutere seg i mellom om de er fornøyde eller ikke.''

;-)

Men ringer du kundeservice eller brukerstøtte el lign til ymse, så får man ofte en "hvor fornøyd er du med svaret"-mail etterpå. Kanskje man skulle innført faste, anonyme brukerundersøkelser i skoleen også? ;-)

På den skolen barna mine går er det en anonym foreldreundersøkelse hvert år for å evaluere hva som er bra og hva som kan gjøres bedre.

Dette er i regi av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den skolen barna mine går er det en anonym foreldreundersøkelse hvert år for å evaluere hva som er bra og hva som kan gjøres bedre.

Dette er i regi av skolen.

Vi har også svart på slike undersøkelser, men tror ikke de er årlige (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det ;)

Jeg er ellers veldig for at foreldrene engasjerer seg i skolen og hva slags undervisning barna får. Det er mange som ikke har forstått enda at det er primært foreldrene som har ansvar for barnas undervisning - selv om de fleste har satt bort oppgaven til skolen. Det er altfor lite foreldreengasjement per i dag, og altfor mange som bare vil kritisere skolen uten å brette opp ermene og gå inn i de utfordringene som må løses.

Og jeg syns det er litt slappt å forvente at skolen skal måtte invitere foreldrene til engasjement.

''Og jeg syns det er litt slappt å forvente at skolen skal måtte invitere foreldrene til engasjement.''

Helt enig i det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt skolebarn i 5 år nå, og lærerne har vært tilstede på hvert eneste foreldremøte.

Vanligvis har klassekontaktene en liten bolk som de styrer (da har det hendt at lærerne har gått ut en tur), og de skriver referatene fra møtene.

Vi har aldri hatt behov for å diskutere noe som ikke lærerne kan høre på, og vi har absolutt diskutert undervisningsopplegget på foreldremøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om foreldre var misfornøyde med en fotballtrener, så ville vel ingen ha forventet at klubben skulle innkalle foreldrene for at de skulle få diskutere seg i mellom om de er fornøyde eller ikke.''

;-)

Men ringer du kundeservice eller brukerstøtte el lign til ymse, så får man ofte en "hvor fornøyd er du med svaret"-mail etterpå. Kanskje man skulle innført faste, anonyme brukerundersøkelser i skoleen også? ;-)

He he, godt sagt. Det viser vel egentlig bare at noen synes man kan legge folkeskikken til side når det gjelder lærere. Dette gjelder heldigvis ikke det store flertall av foreldre da;-)

Klart man kan stille spørsmål ved undervisningen, måten den organiseres på osv. Men man har faktisk ingen rett til å sitte i en gruppe og diskutere lærer som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, godt sagt. Det viser vel egentlig bare at noen synes man kan legge folkeskikken til side når det gjelder lærere. Dette gjelder heldigvis ikke det store flertall av foreldre da;-)

Klart man kan stille spørsmål ved undervisningen, måten den organiseres på osv. Men man har faktisk ingen rett til å sitte i en gruppe og diskutere lærer som person.

'' Men man har faktisk ingen rett til å sitte i en gruppe og diskutere lærer som person.''

Heldigvis er vel det absolutt store flertallet av lærere flinke, men det finnes da en og annen som burde vært luket ut for lenge siden også! Jeg var selv med, på gymnaset, på å få luket bort en lærer fra lærergjerningen for livstid og heldigvis for det for da slapp h*n å ødelegge utdanningen for enda flere ungdommer.

Det mennesket hadde ingenting bak et kateter å gjøre! Vedkommende var ikke i nærheten av å være psykisk frisk i det hele tatt, h*n var mer eller mindre utilregnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, godt sagt. Det viser vel egentlig bare at noen synes man kan legge folkeskikken til side når det gjelder lærere. Dette gjelder heldigvis ikke det store flertall av foreldre da;-)

Klart man kan stille spørsmål ved undervisningen, måten den organiseres på osv. Men man har faktisk ingen rett til å sitte i en gruppe og diskutere lærer som person.

''Men man har faktisk ingen rett til å sitte i en gruppe og diskutere lærer som person.''

Hvorfor ikke det? Om det nå er en som er helt, helt uegnet. Og det har jeg opplevd med begge mine barn. Det er først når det blir alt for ille at noen orker å ta tak i det og gjøre noe med det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men man har faktisk ingen rett til å sitte i en gruppe og diskutere lærer som person.''

Hvorfor ikke det? Om det nå er en som er helt, helt uegnet. Og det har jeg opplevd med begge mine barn. Det er først når det blir alt for ille at noen orker å ta tak i det og gjøre noe med det, dessverre.

Da tar man rett og slett tak i _undervisningen_. Er lærer totalt uegnet så tviler jeg på at undervisningen holder et høyt nivå. Ser man at barna ikke får den undervisning de har krav på så ber man om et møte med lærer og diskuterer dette. Fører ikke det frem så snakker man med rektor.

Men at 25 mødre skal sitte og plapre om lærer som person, fører sjelden noe godt med seg. Om man forsøker gjøre noe konstruktivt med problemet så har du all min støtte, sladremøter har jeg ingenting til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med eller uten lærer

Takk for svar. Dere har naturligvis rett.

Problemet er, at læreren til barna skriver utrolig mange skrivefeil. Da mener jeg utrolig mange, og elementære feil. Flere av oss er bekymret for at barna våre skal lære direkte feilskriving av læreren pga dette. Noen av oss lurer på om læreren har dysleksi, slik at det er grunnen, men det kan godt være at det ikke er det.

Så noen av oss har følt behov for å drøfte litt med de andre foreldrene i klassen, om hva vi bør foreta oss, eller ikke foreta oss i det hele tatt. Men jeg skjønner jo at da får vi heller ta det opp i et annet forum. På den annen side er det jo dumt å innkalle til et eget møte bare pga dette ene.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar man rett og slett tak i _undervisningen_. Er lærer totalt uegnet så tviler jeg på at undervisningen holder et høyt nivå. Ser man at barna ikke får den undervisning de har krav på så ber man om et møte med lærer og diskuterer dette. Fører ikke det frem så snakker man med rektor.

Men at 25 mødre skal sitte og plapre om lærer som person, fører sjelden noe godt med seg. Om man forsøker gjøre noe konstruktivt med problemet så har du all min støtte, sladremøter har jeg ingenting til overs for.

Det kan være veldig greit å snakke ut med andre foreldre, sånn at man faktisk tror på sin egen unge når h*n forteller at læreren er helt urimelig. I det lengste tror jeg jo på at sannheten er litt fordreid av mine håpefulle,- når jeg hører at samtlige (unntatt et par "gullunger") har samme erfaring er det nyttig å vite om det. F.eks. når lærer får raserianfall av småting, lyver om ting, aldri ber om unnskyldning når løgnen blir oppdaget osv. Jeg har selv sett denne siden av læreren - h*n klarte det kunststykke å oppføre seg på samme måte mot oss voksne,- og etter det har jeg trodd på ungene i deres karakteristikk. Denne læreren skulle aldri vært lærer,- det virker som h*n ikke trives sammen med ungdommer - og hva har h*n da å gjøre på en ungdomsskole.

Men,- jeg snakket ikke om et (av skolen) organisert "sladremøte" - jeg bare reagerte på ditt utsagn om at man ikke skulle kunne snakke om læreren som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar man rett og slett tak i _undervisningen_. Er lærer totalt uegnet så tviler jeg på at undervisningen holder et høyt nivå. Ser man at barna ikke får den undervisning de har krav på så ber man om et møte med lærer og diskuterer dette. Fører ikke det frem så snakker man med rektor.

Men at 25 mødre skal sitte og plapre om lærer som person, fører sjelden noe godt med seg. Om man forsøker gjøre noe konstruktivt med problemet så har du all min støtte, sladremøter har jeg ingenting til overs for.

Hos oss endte det hele opp med at flere av elevene var sykemeldte fra den aktuelle lærerens timer, de som ikke var det hadde rektors velsignelse til å studere på egenhånd disse timene (!) og til slutt trommet vi sammen til et foreldremøte ang. saken, uten læreren til stede. For - tro meg! - denne læreren var det overhodet ikke mulig å snakke med.

Først da foreldrene begynte å rasle med sablene og nevnte ordene VG og tabloidpresse kastet skolen seg rundt og fikk fjernet læreren. Dette var på gymnasnivå og vi var en trivelig og helt vanlig klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av flere; Foreldremøter er møter hvor lærer er tilstede. Vil man ha møte uten lærer, er det ikke vanskeligere enn at man kaller inn til det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dere har naturligvis rett.

Problemet er, at læreren til barna skriver utrolig mange skrivefeil. Da mener jeg utrolig mange, og elementære feil. Flere av oss er bekymret for at barna våre skal lære direkte feilskriving av læreren pga dette. Noen av oss lurer på om læreren har dysleksi, slik at det er grunnen, men det kan godt være at det ikke er det.

Så noen av oss har følt behov for å drøfte litt med de andre foreldrene i klassen, om hva vi bør foreta oss, eller ikke foreta oss i det hele tatt. Men jeg skjønner jo at da får vi heller ta det opp i et annet forum. På den annen side er det jo dumt å innkalle til et eget møte bare pga dette ene.

Noen synspunkter?

Hvilket fag underviser læreren i? Og hvilket alderstrinn dreier det seg om??

Men hvis dette er så alvorlig at dere vil ta det opp, så synes jeg dette er en sak for skolens ledelse.

Det er de som har ansvaret for å ansette kompetente folk, og som evt bør ta dette opp med læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dere har naturligvis rett.

Problemet er, at læreren til barna skriver utrolig mange skrivefeil. Da mener jeg utrolig mange, og elementære feil. Flere av oss er bekymret for at barna våre skal lære direkte feilskriving av læreren pga dette. Noen av oss lurer på om læreren har dysleksi, slik at det er grunnen, men det kan godt være at det ikke er det.

Så noen av oss har følt behov for å drøfte litt med de andre foreldrene i klassen, om hva vi bør foreta oss, eller ikke foreta oss i det hele tatt. Men jeg skjønner jo at da får vi heller ta det opp i et annet forum. På den annen side er det jo dumt å innkalle til et eget møte bare pga dette ene.

Noen synspunkter?

Hvis FAU er oppegående på deres skole kan du ta kontakt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...