Gå til innhold

Toåring med lapp for øyet


mumitrollet

Anbefalte innlegg

Vi skal begynne med lapp foran øyet på lillegutt på 2 år og 4 mnd nå over nyttår. Aner ikke hvordan vi skal få til det, han kommer til å rive den av tvert! Noen som har gode råd om hvordan vi skal få det til og hvordan det skal gå for seg i barnehagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår eldste fikk lapp da hun var ca 2,6 år gammel.

Vi snakket om det først. Hun skulle bruke lappen 6 timer om dagen den første tiden.

Vi satte på lappen, og hun gråt hele den første timen, og så var det helt greit etter det.

Hun satt på fanget mitt, og jeg trøstet, samtidig som jeg gjorde det helt klart at lappen ikke kunne komme av.

Etter det var det helt greit med lappen.

I barnehagen var det ikke noe problem. Vi ga beskjed om når den skulle av, og da tok de den av :)

Vi valgte bevisst å sette lappen på fra morgenen av.

Vi var også på ferie i et varmt land mens hun brukte lappen, men for henne var det ikke noe problem. (Jeg tenkte det kanskje kom til å bli veldig klamt, men hun hadde tydeligvis vent seg til den.)

Etterhvert skulle hun bruke lappen mindre og mindre, og de siste par årene brukte hun den bare 1 time om dagen. Hun sluttet med lappen når hun var rundt 7 år gammel.

Husker hun syntes det var litt ekkelt å bruke lappen på skolen den første tiden, men det gikk også helt greit :)

Mitt råd er å være rolig selv, forklare hva lappen gjør og hvorfor den må være der, og ikke gi rom for å ta den av. Dette er noe som er uhyre viktig for barnets syn senere. Det er ikke morsomt, men det er en svært lite plagsom behandling av noe som kan bli et stort problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fikk lapp da hun var ca 2,6 år gammel.

Vi snakket om det først. Hun skulle bruke lappen 6 timer om dagen den første tiden.

Vi satte på lappen, og hun gråt hele den første timen, og så var det helt greit etter det.

Hun satt på fanget mitt, og jeg trøstet, samtidig som jeg gjorde det helt klart at lappen ikke kunne komme av.

Etter det var det helt greit med lappen.

I barnehagen var det ikke noe problem. Vi ga beskjed om når den skulle av, og da tok de den av :)

Vi valgte bevisst å sette lappen på fra morgenen av.

Vi var også på ferie i et varmt land mens hun brukte lappen, men for henne var det ikke noe problem. (Jeg tenkte det kanskje kom til å bli veldig klamt, men hun hadde tydeligvis vent seg til den.)

Etterhvert skulle hun bruke lappen mindre og mindre, og de siste par årene brukte hun den bare 1 time om dagen. Hun sluttet med lappen når hun var rundt 7 år gammel.

Husker hun syntes det var litt ekkelt å bruke lappen på skolen den første tiden, men det gikk også helt greit :)

Mitt råd er å være rolig selv, forklare hva lappen gjør og hvorfor den må være der, og ikke gi rom for å ta den av. Dette er noe som er uhyre viktig for barnets syn senere. Det er ikke morsomt, men det er en svært lite plagsom behandling av noe som kan bli et stort problem :)

Takk for godt svar. Må si jeg gruer meg. Han fikk opprinnelig briller da han var 8 mnd (!), men vi fikk overhodet ikke ham til å ha dem på et eneste sekund. Nå er han jo blitt eldre, men likevel litt liten til å foklare ham hvorfor han må ha på lappen...

Så det blir nok en kamp, men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Må si jeg gruer meg. Han fikk opprinnelig briller da han var 8 mnd (!), men vi fikk overhodet ikke ham til å ha dem på et eneste sekund. Nå er han jo blitt eldre, men likevel litt liten til å foklare ham hvorfor han må ha på lappen...

Så det blir nok en kamp, men må man så må man...

Jeg tror det beste er å være veldig bestemt, og så prøve å avlede etterhvert. Når han har vent seg til lappen, så går det nok greit :)

Bruker han briller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste er å være veldig bestemt, og så prøve å avlede etterhvert. Når han har vent seg til lappen, så går det nok greit :)

Bruker han briller nå?

Nei, som sagt, det var ikke mulig. Og på sykehuset sa de vi bare kunne avvente til neste kontroll (som var nå nylig). Han skal inn til en siste sjekk nå i janaur, men det virket rimelig sikkert at lappen måtte på plass umiddelbart deretter...

Briller blir det nok, men håper vi kan vente litt med det. Han er antakelig ikke så veldig svaksynt, bare + ca 1-3, men det ser ut til å være såpass stor forskjell mellom synet på øynene at det er derfor han må begynne med lapp for å stimulere det dårligste øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går seg til. Brukte selv lapp 12 timer hver dag i 5 år, forøvrig uten bedring.

Det var en kamp i ny og ne, kanskje spesielt fordi jeg så så dårlig på det øyet jeg ikke hadde lapp på at jeg dermed ikke så noe som helst i hverdagen - men sett ut fra de forutsetningene tror jeg ikke kampen var så hard. Jeg begynte opprinnelig for sent (3-3,5 år).

Det kan hjelpe med noen filmer om sjørøvere med lapp foran øyet, og man kan få tak i øyelapper med mønster og figurer.

Det jeg vil dere skal være spesielt oppmerksomme på dersom denne skal være på svært mange timer per dag, er opptrening av hånd-øye-koordinasjon (og for den saks skyld all annen koordinasjon som involverer synet). Lek mye med ball og be ev. helsepersonell om råd ang øvelser som går spesifikt på hånd/øye-koordinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, som sagt, det var ikke mulig. Og på sykehuset sa de vi bare kunne avvente til neste kontroll (som var nå nylig). Han skal inn til en siste sjekk nå i janaur, men det virket rimelig sikkert at lappen måtte på plass umiddelbart deretter...

Briller blir det nok, men håper vi kan vente litt med det. Han er antakelig ikke så veldig svaksynt, bare + ca 1-3, men det ser ut til å være såpass stor forskjell mellom synet på øynene at det er derfor han må begynne med lapp for å stimulere det dårligste øyet.

Jenta vår hadde 50% syn på det ene øyet og 10% på det andre. Skjønner godt at hun syntes det var leit å bare se 10% når hun hadde lappen på. Heldigvis hjalp brillene til at hun så bedre etterhvert.

Nå er hun 10 år, og med briller har hun 100% syn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag finnes det lapper med forskjellig mønstre. La barnet velge selv hvilket det vil ha på den dagen og ha en bok det kan klistre det inn i når lappen tas av :) Vi gjorde det og det fungerte utmerket :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...