Gå til innhold

Brødmat e.l. uten hvetemel


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg elsker Ryvita. Dessverre kom Ryvita særskilt dårlig ut i en oversikt over 'matvarer med mest akrylamid' jeg leste i avisa for et års tid siden.. Andre 'vanlige' knekkebrød kom ikke så ille ut i det hele tatt. Skal vi se, lista ligger her:

http://www.aftenposten.no/helse/article319045.ece

Tror nok ikke det er så farlig å spise det av og til da, men det er kanskje greit å ikke ha det som basis i kostholdet, ihvertfall. Det meste blir jo usunt hvis man spiser for mye av det.. :-D

Huff, ikke særlig hyggelig lesning :-/

Jeg spiser endel Rugsprø fra Wasa, men den sto ikke på lista....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    5

  • Dorthe

    5

  • -På Dol av og til

    5

  • jubalong70

    4

Pannekaker, vafler ol blir også gode med glutenfritt mel.

Du finner tips på www.ncf.no - velg diskusjonsforum.

Takk for link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei, men han skulle unngå hvetemel, ikke gluten nødvendigvis.

Nå tenkete jeg på hun kusina(?) di med cøliaki, dersom hun spiser det.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg trodde poenget her var å få et hvetefritt kosthold, ikke glutenfritt - det er mange som faktisk er ganske intolerante for hvete, mens spelt går bra. Energiløshet og dårlig fordøyelse, for eksempel.

Mulig jeg misforsto, men tok det for gitt at hun mente glutenfritt, siden det jo finnes flere varianter av brød uten hvetemel. Rugbrød, f.eks. Og jeg regnet med at togli visste om dette, og at spørsmålet da handlet om mer enn det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkete jeg på hun kusina(?) di med cøliaki, dersom hun spiser det.. :-)

Niesa - hun spiser selvfølgelig ikke det :) Men takk for at du tenkte på henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg misforsto, men tok det for gitt at hun mente glutenfritt, siden det jo finnes flere varianter av brød uten hvetemel. Rugbrød, f.eks. Og jeg regnet med at togli visste om dette, og at spørsmålet da handlet om mer enn det. :-)

:-) Tror tråden viser at det var mange som tolket det både som deg og som meg..

Har en som er hveteintolerant i nær familie, derfor var det lett for meg å tolke det som at hvete var problemet her. Imidlertid vil alle jeg nevner intoleransen for anta at jeg mener glutenintoleranse - så det er en nokså vanlig slutning.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi vet egentlig ingenting ennå, så vi må nok bare prøve oss fram mht gluten, hvete osv. I første omgang prøver han å kutte ut hvetemel for å se om det kan hjelpe på. Hvis ikke, så må vi nok tenke mer på glutenet...

Det er sikkert noen som har nevnt det før, men en god ting kan ikke sies for ofte; Ikke kutt ut gluten uten å ha vært veien innom helsevesenet for en cøliaki-utredning først! Cøliaki-diagnose gir støtte til fordyret kosthold og skulle han kutte ut gluten, bli mye bedre og siden ønske å utrede for cøliaki, så må han spise glutenholdig mat i mange måneder før det kan utredes/undersøkes om det foreligger cøliaki. Tro du meg, det er _ikke_ morsomt å måtte spise/tvinge i seg mat man blir uvel av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som har nevnt det før, men en god ting kan ikke sies for ofte; Ikke kutt ut gluten uten å ha vært veien innom helsevesenet for en cøliaki-utredning først! Cøliaki-diagnose gir støtte til fordyret kosthold og skulle han kutte ut gluten, bli mye bedre og siden ønske å utrede for cøliaki, så må han spise glutenholdig mat i mange måneder før det kan utredes/undersøkes om det foreligger cøliaki. Tro du meg, det er _ikke_ morsomt å måtte spise/tvinge i seg mat man blir uvel av!

Ok, takk! Skal legge meg dette på minnet :)

Han har forøvrig begynt å ta Omega 3 og har ikke vært friskere enn på lenge.... Aldri spist fisk, så jeg lurer rett og slett på om kroppens fettsyrelager har gått på et dundrende underskudd- og at dette har vært en medvirkende årsak til problemene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...