Gå til innhold

Svineinfluensaen - En medisinskandale?


Gjest firepile

Anbefalte innlegg

Hmm, da lurer jeg på hvor du bor? ;)

Jeg bare vet at "alle kalt alt" for svineinfluensa en stund.Og hvis jeg la godviljen til så hadde jeg det sikkert i romjula, jeg også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Colette

    45

  • morsan

    9

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Bor litt for langt utpå bøgda da ;O))

Ja, heldigvis så slipper jeg å bo i blokk i Oslo. Det fikk jeg nok av for mange år siden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 100% overbevist, skjønner jeg:-) Samme hvor mye man framhever at i andre land, hvor vaksineringen har vært ned i 5%, så gikk det også bra. Det ble ingen ny spanskesyke med millioner døde:-) Ikke engang en ny Asiasyke.

Døde av svineinfluensa: http://norskeforhold.bloggnorge.com/2009/12/18/faerre-dode-av-svineinfluensa/ (ca. 10 000 på verdensbasis)

Døde av f.eks. Asiasyken som herjet i slutten av 50-årene:http://no.wikipedia.org/wiki/Asiasyken (mellom 1 og 2 mill. på verdensbasis)

Spanskesyken: http://no.wikipedia.org/wiki/Spanskesyken

Forstår du hysteriet som har foregått?

Jeg er kanskje like overbevist som du er på at vi har blitt lurt trill rundt ;)

Det er helt sikkert mange som har latt hysteriet ta overhånd, men det blir ganske søkt å skjære alle under en kam. For de aller fleste av oss har nok valget om vaksinasjon vært en veloverveid bestemmelse.

Jeg skjønner ikke helt enkelte vaksinemotstanderes behov for å ta opp denne saken gang på gang. De som har vaksinert seg har vaksinert seg og de som ikke har gjort det har ikke gjort det. Enkelt og greit. Noen ganger lurer jeg på om de vaksinemotstanderne som hele tiden må grave i denne saken gjør det fordi de innerst inne er usikre på om de har tatt det rette valget og febrilsk leter etter svar på at de hadde rett - rett og slett for å berolige seg selv? Akkurat nå synes jeg "hysteriet" ligger på vaksinemotstandernes side. De fleste av oss som har tatt vaksinen er "ferdige" med saken og grubler nok ikke mer over dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, heldigvis så slipper jeg å bo i blokk i Oslo. Det fikk jeg nok av for mange år siden:-)

Finnes en mellomting tydeligvis. Selv om ikke DU har hørt om noen var MANGE styggdårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare vet at "alle kalt alt" for svineinfluensa en stund.Og hvis jeg la godviljen til så hadde jeg det sikkert i romjula, jeg også:-)

Det er jeg klar over, men vaksinen var et lite stikk som kosta 50 kroner, så da spiller det liten rolle for meg om jeg var i faresonen for smitte eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje like overbevist som du er på at vi har blitt lurt trill rundt ;)

Det er helt sikkert mange som har latt hysteriet ta overhånd, men det blir ganske søkt å skjære alle under en kam. For de aller fleste av oss har nok valget om vaksinasjon vært en veloverveid bestemmelse.

Jeg skjønner ikke helt enkelte vaksinemotstanderes behov for å ta opp denne saken gang på gang. De som har vaksinert seg har vaksinert seg og de som ikke har gjort det har ikke gjort det. Enkelt og greit. Noen ganger lurer jeg på om de vaksinemotstanderne som hele tiden må grave i denne saken gjør det fordi de innerst inne er usikre på om de har tatt det rette valget og febrilsk leter etter svar på at de hadde rett - rett og slett for å berolige seg selv? Akkurat nå synes jeg "hysteriet" ligger på vaksinemotstandernes side. De fleste av oss som har tatt vaksinen er "ferdige" med saken og grubler nok ikke mer over dette :)

Dette har med mer å gjøre enn "vaksinemotstand". Det har med politikk på høyt nivå å gjøre, og er et eksempel på hvordan vår verden holder på å utvikle seg. Til det beste for samfunnsøkonomien, og ikke for mennesker.

Sorry...men det er min faste overbevisning. Men for at dette systemet skal fungere så må de fleste av oss godta den informasjonen som blir tildelt oss, uten innsigelser eller spørsmål. Og det ser ut til å fungere alldeles "utmerket":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes en mellomting tydeligvis. Selv om ikke DU har hørt om noen var MANGE styggdårlige.

Ja...det er bare det at når vanlig influensa går, så hører jeg om mange:-) Jeg har til og med fått den selv innimellom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har med mer å gjøre enn "vaksinemotstand". Det har med politikk på høyt nivå å gjøre, og er et eksempel på hvordan vår verden holder på å utvikle seg. Til det beste for samfunnsøkonomien, og ikke for mennesker.

Sorry...men det er min faste overbevisning. Men for at dette systemet skal fungere så må de fleste av oss godta den informasjonen som blir tildelt oss, uten innsigelser eller spørsmål. Og det ser ut til å fungere alldeles "utmerket":-)

Ja, jeg vet hvordan du tenker om dette :)

Det er greit å være kritisk, men å stadig vekk komme med "stikk" til de som har tatt vaksinen blir litt for dumt. De aller fleste er oppegående nok til å tenke selv :)

Jeg er 100 % overbevist om at det var riktig av deg å ikke ta vaksinen og like 100 % overbevist om at det var riktig av meg å ta vaksinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, men vaksinen var et lite stikk som kosta 50 kroner, så da spiller det liten rolle for meg om jeg var i faresonen for smitte eller ikke :)

Det er jo ikke stikket eller kostnaden det er snakk om for hver enkelt av oss jeg snakker om. Det er hele politikken som ligger bak, som er det alvorlige. Hvordan muligens norske helsemyndigheter lar seg manipulere av WHO/ medisinindustrien, til å kjøpe inn 3 ganger så mange doser med vaksiner som de trenger bla.a. Det er tross alt snakk om mye penger!

Se på Karita Bekkemellom.....og hvor vill hun blir når hun konfronteres med sin egen bransje. Hun snakker som en programmert robot:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet hvordan du tenker om dette :)

Det er greit å være kritisk, men å stadig vekk komme med "stikk" til de som har tatt vaksinen blir litt for dumt. De aller fleste er oppegående nok til å tenke selv :)

Jeg er 100 % overbevist om at det var riktig av deg å ikke ta vaksinen og like 100 % overbevist om at det var riktig av meg å ta vaksinen :)

Det har egentlig ikke noe med stikk/vaksine å gjøre, togli:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

Du hadde jo sannsynligvis ikke tatt vaskinen hvis det ikke var for at den ble mer reklamert for enn noe annet produkt i en periode. Men "reklamen" kom fra såkalt seriøse organisajoner, og demed oppfattes det ikke som "reklame". Det er jo en kjent sak at vi påvirkes mer av reklame enn det vi er klar over selv...

Jeg kjenner ingen - absolutt ingen- som fikk svineinfluensa.

''Jeg kjenner ingen - absolutt ingen- som fikk svineinfluensa.''

Det er nesten litt rart, siden jeg som innflytter i din kommune kjenner mange. 3 tilfeller i mitt ene barns klasse ble innlagt på sykehus, og det sto om livet for 2 av dem. I mitt andre barns klasse var 2/3 av klassen borte med svineinfluensa da det sto på som verst. Jeg vet ikke om noen av dem havnet på sykehuset, men jeg vet at flere var hardt rammet av høy feber over flere dager.

Via venninner som jobber på sykehuset vet jeg om enda mange flere tilfeller. Så det er litt merkelig at du som har bodd her mye lenger enn meg ikke vet om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du selger skinnet før bjørnen er skutt. Det sagt, det kan virke som om (basert på hvordan du skriver) at du kommer til å skrike om "konspirasjon" hvis de konkluderer med at alt foreløp helt fint.''

Det er du som har kommet trekkende med begrepet "konspirasjon" opptil flere ganger nå, ikke jeg.

Ellers registrer jeg at du ikke svarte på hva jeg spurte om.

Det er vel muligvis fordi du ikke spurte om noe i innlegget ditt ovenfor?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, for ingen VET hvor ille det kan bli, eller ei. Derfor må man forbrede seg.''

Det var absolutt ingen ting på det tidspunktet som tydet på at det ville bli så ille. Dette var unødvendig skremselspropaganda.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3334974.ece

15000 (av en langt mindre befolkning) døde av Spanskesyken.

Slike ting vet man bare ikke FØR, og siden beløpene er så latterlig små (under en halv milliard) så er det faktisk helt på sin plass å bruke vaksine som forsikring.

Så kan du heller si "jammen, huset brant jo ikke" etterpå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Svært mange av de syke i de landene fikk vaksine.''

I Frankrike har mindre en 5% av befolkningen vaksinert seg.

Ja?

Frankrike har et helt annet klima enn Norge, med langt mindre smitte.

Uansett om H1N1 faktisk hadde vært temmelig skadesløs, så visste man ikke det FØR den kom.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det er vel muligvis fordi du ikke spurte om noe i innlegget ditt ovenfor?

Med vennlig hilsen

''Det er vel muligvis fordi du ikke spurte om noe i innlegget ditt ovenfor?''

Det var et indirekte spørsmål som du glatt overså.

''Med vennlig hilsen''

Helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har egentlig ikke noe med stikk/vaksine å gjøre, togli:-(

For meg handla det om et stikk/en vaksine, verken mer eller mindre. Jeg gidder ikke kaste bort tida mi på å gruble over hvorvidt norske helsemyndigheter ble lurt osv så lenge man fikk stansa utbredelsen av svineinfluensaen.

Mener du virkelig at ingen av oss burde vaksinert oss? Når man jobber med barn som f.eks. har dårlig immunforsvar pga alvorlige sykdommer, når man har daglig kontakt med spedbarn som ikke kan vaksineres, astmatikere som ikke har kunnet ta vaksinen - er det også da feil å vaksinere seg? Jeg antar de fleste nordmenn har jevnlig kontakt med mennesker som ikke ville tålt svineinfluensaen eller vaksinen, så jeg skjønner rett og slett ikke de som hele tiden messer om at det var feil å vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner ingen - absolutt ingen- som fikk svineinfluensa.''

Det er nesten litt rart, siden jeg som innflytter i din kommune kjenner mange. 3 tilfeller i mitt ene barns klasse ble innlagt på sykehus, og det sto om livet for 2 av dem. I mitt andre barns klasse var 2/3 av klassen borte med svineinfluensa da det sto på som verst. Jeg vet ikke om noen av dem havnet på sykehuset, men jeg vet at flere var hardt rammet av høy feber over flere dager.

Via venninner som jobber på sykehuset vet jeg om enda mange flere tilfeller. Så det er litt merkelig at du som har bodd her mye lenger enn meg ikke vet om noen.

Hei igjen, østlandsbeboer:-) Jeg er bare ikke så sikker på at det er svineinfluensa som har plaget alle?

Nå bor ikke jeg i byen der hvor du bor, men i ei bygd utenfor. Men det bor da noen hundre mennesker her også, så noen tilfeller burde det jo ha vært? Men neida...

Heia KIL forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forundret, togli. Du virker som en oppegående dame på alle områder. Men du stoler tydeligvis blindt på WHO/FHI og medisinindustrien? Det er disse som har formidlet propaganda, og ingen andre.

Jeg tror vi skal være åpne for at det er mange andre ting som står på agendaen enn folks helse i mange situasjoner. Det er penger og inntekter vi snakker om her. Og tror du det er tilfeldig at dette skjedde akkurat når verden var preget av en finanskrise? Det tror ikke jeg.

Nå tror jeg man skal legge konspirasjonsteoriene til side, Colette.

Og husk at medisinalindustrien tjener LANGT mer på at folk blir syke enn å vaksinere dem for å holde dem friske!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde jo sannsynligvis ikke tatt vaskinen hvis det ikke var for at den ble mer reklamert for enn noe annet produkt i en periode. Men "reklamen" kom fra såkalt seriøse organisajoner, og demed oppfattes det ikke som "reklame". Det er jo en kjent sak at vi påvirkes mer av reklame enn det vi er klar over selv...

Jeg kjenner ingen - absolutt ingen- som fikk svineinfluensa.

Jeg kjenner mange. Og en god del av de ble ordentlig syke.

Jeg tar sesonginfluensavaksine hvert år, og hadde selvsagt tatt H1N1 også.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde jo sannsynligvis ikke tatt vaskinen hvis det ikke var for at den ble mer reklamert for enn noe annet produkt i en periode. Men "reklamen" kom fra såkalt seriøse organisajoner, og demed oppfattes det ikke som "reklame". Det er jo en kjent sak at vi påvirkes mer av reklame enn det vi er klar over selv...

Jeg kjenner ingen - absolutt ingen- som fikk svineinfluensa.

''Jeg kjenner ingen - absolutt ingen- som fikk svineinfluensa.''

På fjerde trinn hvor sønnen min går var det 25 fraværende av 45 elever den ene uken. Det har aldri skjedd før på den skolen. Et par av dem fikk påvist svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...