Gå til innhold

"Søtningsstoff"


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Jeg har i en periode spist mye sukkerfri pastiller og tygget extra mellom måltidene fordi jeg er plaget med munntørrhet. Jeg har vært i god tro om at dette er bra for tennene. Men så leste jeg dette : " Dersom en ofte bruker såkalte sukkerfrie pastiller med sorbitol som søtningsmiddel, kan bakteriene på tannoverflaten venne seg til sorbitolen og dermed greier de å lage syre. På den måten kan en få hull selv med brak av sukkerfrie pastiller." Betyr dette at man kan bli "immun" mot sorbitol. Eller gjelder dette kun de dagene man spiser mye av dette stoffet ? Jeg forstår ikke helt dette. Etter at jeg leste dette er jeg blitt redd for alt som inneholder sorbitol. Men sukkerfri tyggegummi uten sorbitol finnes knapt. Bortsett fra Xylident på apoteket, Men det er svært dyrt sammenlignet med extra. Jeg var hos tannlegen i forrige uke. Jeg hadde da et lite hull , men han ville ikke ta røntgen fordi jeg hadde gjort det i juni(2009) og han mente det var unødvendig. Han sa tennene mine så greie ut ellers. Jeg nevnte ikke dette med sorbitolforbruket. Kan jeg tygge extra ? Eller bør jeg kutte helt ut ? Jeg har alltid trodd at det var viktig å unngå munntørrhet og har derfor tygget sukkerfritt mellom måltidene. Hva råder du meg til å gjøre ? På forhånd takk for svar. Mvh "Usikker og frustert"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hvor du har lest dette, om du har en link?

Bare google det, så finner du ut. Har du selv hatt problemer med sorbitol og hull i tenner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Har du fått en diagnose som sier munntørrhet (testet spyttmengde) eller er det en følelse du har?

Om du har en diagnose, kan det være at du har rett på stønad fra Nav?

Det finnes andre produkter mot munntørrhet, f.eks på apoteket.

Fant en tannlegeside der det står litt om munntørrhet. http://www.lokketangen-tannlegesenter.no/tannhelseinfo.aspx?docid=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Men spiser du mye varer med sorbitol ? Eller unngår du det ?

Spiser nesten aldri pastiller og svært sjelden tyggegummi, drikker aldri sukkerfri saft, osv. Ikke pga sorbitol og kunstige søtningsstoffer, men fordi jeg ikke er særlig glad i disse produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten aldri pastiller og svært sjelden tyggegummi, drikker aldri sukkerfri saft, osv. Ikke pga sorbitol og kunstige søtningsstoffer, men fordi jeg ikke er særlig glad i disse produktene.

Ja, da er det jo ikke noe problem for deg. Jeg har liksom trodd det var lurt å spise mht. munntørrhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ja, da er det jo ikke noe problem for deg. Jeg har liksom trodd det var lurt å spise mht. munntørrhet...

Nei, men er interessert i temaet, så ville gjerne vite hvor utsagnet kom fra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...