Gå til innhold

Mørk, nesten svart menstruasjon.


Gjest Smånervøs ung dame

Anbefalte innlegg

Gjest Smånervøs ung dame

Jeg er en jente på 22 år, og har hatt fast partner i over ett år. Jeg skal prøve å gi deg den infoen du trenger for å gi meg et godt svar. Tiden jeg var singel hadde jeg sex med opptil 5 andre gutter, og jeg hadde klamydia 2 ganger, ble behandlet tidlig for dette. For vel over 3-4 år siden hadde jeg en spontanabort og to uker senere en utskrapning for å være sikker. Etter dette begynte jeg med p-piller og har brukt det siden. Nå bruker jeg yasminelle. Etter jeg ble sammen med min nåværende kjæreste har jeg hatt en del smerter under sex, ved dype støt og ved begynnelse av penetrering, som om jeg har sex for første gang hver gang.. Under dype støt får jeg en kraftig smerte nederst i magen, liksom i enden av skjeden. Det går over med en gang etterpå. Jeg har celleforandringer i livmorhalsen og skal til enda en sjekk i sommer. Om det fortsatt er celleforandringer da skal jeg ta en vevsprøve. Jeg har også blitt behandlet for bakteriell vaginose for litt under ett år siden, da jeg hadde blødninger utenom menstruasjon og vond lukt fra underlivet under og etter sex. Gynekologen sa smertene under sex også ville gå over ved den behandlingen jeg fikk, men jeg har fortsatt vondt. Jeg og min kjæreste har ofte sex, men jeg plages av at jeg får veldig vondt når han støter dypt inn i meg. Vi har ikke voldsom sex. Jeg går som sagt på p-piller, og forrige mnd hoppet jeg rett over på neste brett uten å ha mensen, fordi jeg ville ikke ha det akkurat da, jeg pleier å gjøre det noen ganger, og har hørt av legen min at det ikke er farlig. Nå har jeg hatt mensen igjen, men denne gangen var det annerledes. Dagen jeg fikk mensen var blødningen min nesten svart, og en klump med svart "gelè" lå i trusa mi. Jeg tenkte det var bare i begynnelsen av perioden, men det har vært mørkebrunt blod hele tiden. Pleier som regel å ha ganske friskt blod under mens, men ikke nå. Ingen unormale mens-smerter, jeg har alltid litt vondt i begynnelsen og helt på slutten. Det er heller ingen vond lukt. Jeg lurer på hva dette kan komme av, og jeg har lest litt på nettet om endometriose, og noe av det jeg leste kjente jeg meg igjen i, som feks smerter under samleie og den mørke blødningen. Ellers har jeg lest at det kan forekomme mørke blødninger under graviditet, men jeg har ingen symptomer på at jeg er gravid. Om det skulle ha noe å si holdt jeg på å besvime i dusjen for noen uker siden, jeg hadde nettopp stått opp og dusjet med varmt vann, det kan være det, men det har aldri skjedd meg før, og blodtrykket mitt var fint dagen etterpå, og jeg har sjekket blodprosent og jern i blodet mitt, og det var også veldig bra. Da jeg holdt på å besvime så jeg bare svart og jeg ble veldig kvalm, men det var ikke så ille for jeg dro på jobb en time senere. Jeg skal til gynekolog for å sjekke smertene jeg har under sex, men det er flere uker til jeg har time. Så jeg tenkte å høre med deg om hva du synes jeg bør gjøre. Bør jeg ta en graviditetstest? Hva burde jeg si til gynekologen når jeg skal dit? Jeg er også redd for at jeg ikke kan få barn (når den tid kommer..) På forhånd, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var et langt brev. For å ta dine konkrete spørsmål først. Hvis du har hatt en annerledes menstruasjon, synes jeg du skal ta engravidite test. Unormal blødning og besvimelsestendens kan i verste fall bety graviditet utenfor livmor.

Med hensyn til hva du skal si til gynekologen, så m på forklare hva som gir smerter, at du har smerter både ved inntrengning og ved dype støt. Den første type samleiesmerter kan skyldes det man betegner ’vulvodyni’, mens smerter ved dype støt kan ses ved endometriose. Endometriose kan bare påvises ved laparoskopi (kigghullsoperasjon i narkose). Første behandling som forsøkes ved endometriose er p-pille uten pause eller gestagen, for eksempel p-sprøyte. Det bør du forsøke før man tenker på laparoskopi. Bakteriell vaginose og celleforandringer er andre forhold som ikke gir smerter. Med hensyn til fruktbarhet, synes jeg ikke du skal tenke på det. Selv med endometriose er de fleste fruktbare (60-70%).

Jeg håper dette var svar på dine spørsmål og at det kan berolige deg litt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...