Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Gjest Litt irritert

En kollega av meg overser glatt regelen om å ringe inn sykdom og sykemeldinger. Hun har gjentatte ganger fått beskjed om denne prosedyren. Hun velger å sende meldinger, noe som av og til kan skape problemer, fordi meldingen ikke alltid blir sett i rett tid.

Jeg mener hun bør på en skriftlig advarsel på dette, slik at hun ser alvoret og innretter seg etter reglene som gjelder oss andre.

Er dette grunn nok til en advarsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Der jeg jobbet, og der jeg jobbet, var man helt nødt til å ringe inn sykdom selv. Det var ikke lov til å sende melding, eller la andre ringe for seg. Det ble ikke sett på som gyldig fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har fått gjentatte beskjeder om at hun ikke kan bruke tekstmelding så er det nok helt klart grunn til advarsel når hun ikke gidder bry seg om det. Om grunnen skulle være at hun har telefonskrekk eller noe annet i den duren så får hun si fra til arbeidsgiver om det.

Vi kan gjerne sende melding ang. fravær, jeg gjør gjerne det, men kan like gjerne ta en telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av om hun har mistet stemmen, eller har andre problemer som vanskeliggjør en telefonsamtale. Det er ikke alltid man orker å snakke, særlig hvis man føler at man blir mistrodd.

Jeg ville mene det er mer interessant å finne ut hvorfor hun tekster.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Som døv tekster jeg alltid i slike tilfeller. Har aldri tenkt at det skulle være noe problem.... Nå har jo jeg en veldig synlig grunn for å gjøre det slik, men kanskje din kollega har angst for å prate i telefonen e.l.? Det er vel ikke verre enn at arbeidsgiver sørger for å sjekke mobilen regelmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke kunne sende en epost eller en SMS, for øvrig?

Hos oss sender vi SMS, epost, eller ringer - etter hva vi ønsker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg sender alltid sms, aldri tenkt på det som et problem. Er jeg syk så synes jeg faktisk det er litt tungvint å skulle ringe inn.

Men hvis dere har det som en regel at alle skal ringe, og hun konsekvent ikke følger denne regelen, så synes jeg det er grunnlag for en advarsel.

Men uansett., det er en teit regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg sender alltid sms, aldri tenkt på det som et problem. Er jeg syk så synes jeg faktisk det er litt tungvint å skulle ringe inn.

Men hvis dere har det som en regel at alle skal ringe, og hun konsekvent ikke følger denne regelen, så synes jeg det er grunnlag for en advarsel.

Men uansett., det er en teit regel.

Mange har jo en jobb hvor det faktisk er viktig å finne en vikar raskt. Da syns jeg det blir litt håpløst å skulle sende sms som kanskje ikke blir lest med en gang. Nei, for min egen del også så ringer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hvorfor skal man ikke kunne sende en epost eller en SMS, for øvrig?

Hos oss sender vi SMS, epost, eller ringer - etter hva vi ønsker.

Med vennlig hilsen

Grunnen til det står vel forsåvidt i det første innlegget: sms blir ikke alltid lest i rett tid.

Husker en gang i vinter, en kollega av meg var syk og hadde sendt mail til sjefen. Men dessverre var sjefen i møte, og hadde ikke sett mailen før klokka var bortimot ti... Og ettersom vi er avhengige av å ha nok folk, ble det litt krise den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender alltid sms, aldri tenkt på det som et problem. Er jeg syk så synes jeg faktisk det er litt tungvint å skulle ringe inn.

Men hvis dere har det som en regel at alle skal ringe, og hun konsekvent ikke følger denne regelen, så synes jeg det er grunnlag for en advarsel.

Men uansett., det er en teit regel.

Jeg er enig med deg at det er en teit regel - iallfall der jeg jobber. Her er det ikke slik at man må skaffe vikarer, for det er ingen som gjør jobben min når jeg er syk - den bare hoper seg opp....;-) Likevel har vi en regel i personalhåndboka om at det skal ringes personlig, men jeg har likevel sendt noen sms'er uten at det har blitt påtalt.

I trådstarters bedrift forstår jeg det som at sms'er kan føre til problemer for de øvrige, og da er det jo annerledes. Samt at den syke jo har fått klar beskjed om å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg sender alltid sms, aldri tenkt på det som et problem. Er jeg syk så synes jeg faktisk det er litt tungvint å skulle ringe inn.

Men hvis dere har det som en regel at alle skal ringe, og hun konsekvent ikke følger denne regelen, så synes jeg det er grunnlag for en advarsel.

Men uansett., det er en teit regel.

Det er ikke en teit regel i det hele tatt, det handler om kontroll på fravær.

I bedrifter hvor man må ha vikar, så er man avhengig av å vite at det blir gitt beskjed i tide - f.eks hos oss hvor noen må åpne barnehagen. Det er også en ekstra terskel å ringe, å sende sms er veldig lettvint. Det blir litt dørstokk på å melde inn fravær når man må ringe og snakke med noen, fremfor å bare sende en sms.

Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hvorfor skal man ikke kunne sende en epost eller en SMS, for øvrig?

Hos oss sender vi SMS, epost, eller ringer - etter hva vi ønsker.

Med vennlig hilsen

Det er utrolig kleint om den som har førstevakt og skal åpne sender en mail til de resterende ansatte om at man er borte den dagen.

Det er garantert ingen andre som åpner mail en time før man trenger å stå opp for å sjekke om noen andre er syke den dagen.

Sms er det ikke sikkert man våkner av, eller leser i tide - og så får man ikke satt inn tilstrekkelig personell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja.

Men det forutsetter at dere har et reglement på dette, og at hun har fått muntlig informasjon om dette utover reglementet tidligere.

Dersom det bare er en meningsytring, og ikke et reglement - så kan de ikke gjøre noe om det. Da må de innføre regler før de kan gjøre noe.

Vi har det i personalreglementet vårt, og i arbeidskontrakten - nettopp fordi noen MÅ være tilstede til angitte tidspunkt, og da er ikke sms tilstrekkelig. Som du sier, man våkner kanskje ikke av det, man hører den ikke, man har ikke tid til å sjekke - osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en teit regel i det hele tatt, det handler om kontroll på fravær.

I bedrifter hvor man må ha vikar, så er man avhengig av å vite at det blir gitt beskjed i tide - f.eks hos oss hvor noen må åpne barnehagen. Det er også en ekstra terskel å ringe, å sende sms er veldig lettvint. Det blir litt dørstokk på å melde inn fravær når man må ringe og snakke med noen, fremfor å bare sende en sms.

Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig.

Ditt svar er tydelig preget av dine egne erfaringer mht bransje og type arbeid, samt kanskje også dine erfaringer mht 'terskelen' for å sykemelde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ditt svar er tydelig preget av dine egne erfaringer mht bransje og type arbeid, samt kanskje også dine erfaringer mht 'terskelen' for å sykemelde seg?

Nei, det har vært samme regel på to av stedene jeg har jobbet også - og de er ikke i samme bransje.

Vi har "ingen sms"-regel i barnehagen, men i et konsulentfirma jeg jobbet i var det ennå strengere - der kommuniserte man ikke via sms på noe som helst, og i et annet selskap gjaldt regelen på samme måte som i bhg; man gir beskjed via telefon om man er syk, forsinket eller må endre møtetid eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Om det er grunn til advarsel kommer helt an på hvor klart dette har vært kommunisert tidligere. Om det ikke har vært klart kommunisert (og en har dokumentasjon for dette) at melding om sykdom skal gis på annen måte, kan en ikke gå rett på advarsel, synes jeg.

Generelt anbefals regler om at sykdom skal meldes over telefon til overordnede. Dette må selvfølgelig klart kommuniseres til alle ansatte og bør stå nedfelt i en personalhåndbok.

Her jeg jobber aksepteres ikke sms-melding, men e-post går bra. Avhengig av type jobb (og selvfølgelig også sykdom) forventes at man følger opp med mail/telefon om avvikling av arbeidet/forventet tilbakekomst etc. i løpet av dagen eller dagen etter, om fraværet vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det er ikke en teit regel i det hele tatt, det handler om kontroll på fravær.

I bedrifter hvor man må ha vikar, så er man avhengig av å vite at det blir gitt beskjed i tide - f.eks hos oss hvor noen må åpne barnehagen. Det er også en ekstra terskel å ringe, å sende sms er veldig lettvint. Det blir litt dørstokk på å melde inn fravær når man må ringe og snakke med noen, fremfor å bare sende en sms.

Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig.

Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.

Jeg kan dog til en viss grad forstå at sms ikke er helt heldig dersom arbeidsgiver er nødt til å finne vikar for den som er syk. Men ellers ser jeg ikke problemet.

’’Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig’’

Synes du ja.. men hos oss anses det ikke som en uting. Tvert i mot bruker vi det flittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Ditt svar er tydelig preget av dine egne erfaringer mht bransje og type arbeid, samt kanskje også dine erfaringer mht 'terskelen' for å sykemelde seg?

Det virker litt sånn ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...