Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.

Jeg kan dog til en viss grad forstå at sms ikke er helt heldig dersom arbeidsgiver er nødt til å finne vikar for den som er syk. Men ellers ser jeg ikke problemet.

’’Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig’’

Synes du ja.. men hos oss anses det ikke som en uting. Tvert i mot bruker vi det flittig.

Jeg synes sms er både personlig OG skriftlig! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest Litt irritert

Det avhenger jo av om hun har mistet stemmen, eller har andre problemer som vanskeliggjør en telefonsamtale. Det er ikke alltid man orker å snakke, særlig hvis man føler at man blir mistrodd.

Jeg ville mene det er mer interessant å finne ut hvorfor hun tekster.

Med vennlig hilsen

''Det er ikke alltid man orker å snakke, særlig hvis man føler at man blir mistrodd.''

Personlig er nok faren for å bli mistrodd av meg større om man lar vær å ringe enn om man ringer.... Det er litt av grunnen til at man skal ringe, terskelen for sykdom blir høyere da enn om man bare sender en sms og slipper å forholde seg til sine kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt irritert

Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.

Jeg kan dog til en viss grad forstå at sms ikke er helt heldig dersom arbeidsgiver er nødt til å finne vikar for den som er syk. Men ellers ser jeg ikke problemet.

’’Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig’’

Synes du ja.. men hos oss anses det ikke som en uting. Tvert i mot bruker vi det flittig.

''Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.''

Hos oss funker dette av ulike grunner ikke fint, og derfor har vi altså denne ringe regelen. Er vel ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Se for deg en annen type regel i personalhåndboka som en av personalet bryter mens resten følger, er det grunn til oppsigelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

''Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.''

Hos oss funker dette av ulike grunner ikke fint, og derfor har vi altså denne ringe regelen. Er vel ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Se for deg en annen type regel i personalhåndboka som en av personalet bryter mens resten følger, er det grunn til oppsigelse?

I mitt første innlegg skriver jeg følgende:

''Men hvis dere har det som en regel at alle skal ringe, og hun konsekvent ikke følger denne regelen, så synes jeg det er grunnlag for en advarsel.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig kleint om den som har førstevakt og skal åpne sender en mail til de resterende ansatte om at man er borte den dagen.

Det er garantert ingen andre som åpner mail en time før man trenger å stå opp for å sjekke om noen andre er syke den dagen.

Sms er det ikke sikkert man våkner av, eller leser i tide - og så får man ikke satt inn tilstrekkelig personell.

Det avhenger selvsagt om man skal ha vikarer eller ei, men personen som har mobiltelefonen kan jo like gjerne sette høy tone på SMS om på ringing. Det er ikke noen grunn til at man skal våkne av ringesignal men ikke SMS-signal.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er ikke alltid man orker å snakke, særlig hvis man føler at man blir mistrodd.''

Personlig er nok faren for å bli mistrodd av meg større om man lar vær å ringe enn om man ringer.... Det er litt av grunnen til at man skal ringe, terskelen for sykdom blir høyere da enn om man bare sender en sms og slipper å forholde seg til sine kollegaer.

Nettopp.

Årsaken er at man skal mistenkeliggjøre den syke.

Hvis jeg er så syk at jeg er borte fra jobb så orker jeg i hvert fall ike snakke med noen der.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt irritert

Nettopp.

Årsaken er at man skal mistenkeliggjøre den syke.

Hvis jeg er så syk at jeg er borte fra jobb så orker jeg i hvert fall ike snakke med noen der.

Med vennlig hilsen

''Årsaken er at man skal mistenkeliggjøre den syke.''

Hallo? Årsaken til at man ringer er jo at rett person skal få rett beskjed til rett tid. Man har jo forpliktelser overfor arbeidsgiver og kollegaer når man er i jobb. Og da anser jeg det som rett å rimelig å gi skikkelige beskjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Årsaken er at man skal mistenkeliggjøre den syke.''

Hallo? Årsaken til at man ringer er jo at rett person skal få rett beskjed til rett tid. Man har jo forpliktelser overfor arbeidsgiver og kollegaer når man er i jobb. Og da anser jeg det som rett å rimelig å gi skikkelige beskjeder.

Men du skrev jo selv: "Personlig er nok faren for å bli mistrodd av meg større om man lar vær å ringe enn om man ringer.... Det er litt av grunnen til at man skal ringe, terskelen for sykdom blir høyere da enn om man bare sender en sms og slipper å forholde seg til sine kollegaer."

Nemlig at "terskelen for sykdom blir høyere"!

Det er mistenkeliggjøring - altså, at folk egentlig ikke er syke (for da er de like syke om de sender SMS eller ringer).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt irritert

Men du skrev jo selv: "Personlig er nok faren for å bli mistrodd av meg større om man lar vær å ringe enn om man ringer.... Det er litt av grunnen til at man skal ringe, terskelen for sykdom blir høyere da enn om man bare sender en sms og slipper å forholde seg til sine kollegaer."

Nemlig at "terskelen for sykdom blir høyere"!

Det er mistenkeliggjøring - altså, at folk egentlig ikke er syke (for da er de like syke om de sender SMS eller ringer).

Med vennlig hilsen

Det er klart at det å måtte ringe inn også har betydning i forhold til å få ned sykefraværet. Men jeg ser ikke problemet med å ringe inn om man virkelig er syk, men at det blir ikke blir like lett å ringe inn "falsk" sykdom.

Jeg mener man faktisk mistenkeliggjør mindre om man har ring inn reglen enn om man har lov å melde og maile inn fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er klart at det å måtte ringe inn også har betydning i forhold til å få ned sykefraværet. Men jeg ser ikke problemet med å ringe inn om man virkelig er syk, men at det blir ikke blir like lett å ringe inn "falsk" sykdom.

Jeg mener man faktisk mistenkeliggjør mindre om man har ring inn reglen enn om man har lov å melde og maile inn fravær.

Selvfølgelig, er det god skikk å ringe inn sykdom!

Det er noe alle ærlige arbeidere bør gjøre!

Finnes ingen god grunn!, for ikke å gjøre det, bare unnskyldninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det å måtte ringe inn også har betydning i forhold til å få ned sykefraværet. Men jeg ser ikke problemet med å ringe inn om man virkelig er syk, men at det blir ikke blir like lett å ringe inn "falsk" sykdom.

Jeg mener man faktisk mistenkeliggjør mindre om man har ring inn reglen enn om man har lov å melde og maile inn fravær.

Selvsagt ikke, så lenge årsaken til at man skal ringe er at noen skal sjekke om man virkelig er syk. Det er mistenkeliggjøring.

Og hvis man trordet får ned sykefraværet, så er det definitivt basert på at folk som sender SMS ikke er syke.

Og når jeg er syk så orker jeg ikke å snakke med noen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smsmsmsmsmsms

Nei, det har vært samme regel på to av stedene jeg har jobbet også - og de er ikke i samme bransje.

Vi har "ingen sms"-regel i barnehagen, men i et konsulentfirma jeg jobbet i var det ennå strengere - der kommuniserte man ikke via sms på noe som helst, og i et annet selskap gjaldt regelen på samme måte som i bhg; man gir beskjed via telefon om man er syk, forsinket eller må endre møtetid eller lignende.

Vi har også en slik regel, men ingen bryr seg heldigvis om det. Vi sender sms til en kollega de fleste av oss. Nå er det imidlertid slik at om vi ikke ikke får svar på den sms innen rimelig tid, så ringer vi jo for å forsikre oss om at arbeidsplassen får beskjed.

Nå kan du selvfølgelig si at det koster penger å svare på sms, og det bør ikke forventes av kolleger osv osv osv, men hos oss er det nå bare en stilltiende enighet om at slik gjør vi det, og alle er strålende fornøyd med det. Å svare på sms-en er en ypperlig anledning til å ønske den syke god bedring også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smsmsmsmsmsms

Det er klart at det å måtte ringe inn også har betydning i forhold til å få ned sykefraværet. Men jeg ser ikke problemet med å ringe inn om man virkelig er syk, men at det blir ikke blir like lett å ringe inn "falsk" sykdom.

Jeg mener man faktisk mistenkeliggjør mindre om man har ring inn reglen enn om man har lov å melde og maile inn fravær.

Jeg tenker at det er forskjellige typer sykdom. Noen sykdommer kan være slik at når man virkelig er syk, så blir det umulig å skulle ringe. Da er det veldig greit å ha muligheten med sms. Jeg tenker som sør, at det i det minste burde finnes ut hvorfor hun sender sms før man så firkantet bestemmer at det ikke er lov.

Men nå avhenger det selvfølgelig også av type jobb. Jeg ser jo at i noen jobber fungerer sannsynligvis ikke sms-varsling, og da må man jo bare ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjellige typer sykdom. Noen sykdommer kan være slik at når man virkelig er syk, så blir det umulig å skulle ringe. Da er det veldig greit å ha muligheten med sms. Jeg tenker som sør, at det i det minste burde finnes ut hvorfor hun sender sms før man så firkantet bestemmer at det ikke er lov.

Men nå avhenger det selvfølgelig også av type jobb. Jeg ser jo at i noen jobber fungerer sannsynligvis ikke sms-varsling, og da må man jo bare ringe.

Hei,

Rent teknisk forstår jeg heller ikke hvorfor SMS-varsling ikke skal "fungere"? Det går jo fint at han/hun som man skal ringe til har en SMS-tone som er like høy som ringetonen.

Jeg hadde en SMS-varling før som var så høy at den vekket de døde på den lokale gravlunden! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Rent teknisk forstår jeg heller ikke hvorfor SMS-varsling ikke skal "fungere"? Det går jo fint at han/hun som man skal ringe til har en SMS-tone som er like høy som ringetonen.

Jeg hadde en SMS-varling før som var så høy at den vekket de døde på den lokale gravlunden! :-)

Med vennlig hilsen

Nå er det like før du blir hyrt inn som gjest i slike spooky-programmer på TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det virker litt sånn ja..

For det er jo helt utenkelig at noen kan synes sms er et dårlig kommunikasjonsmiddel...

Om det er slik at man må ha inn en vikar i tide, så må man VITE at mottaker har fått beskjed. Det vet du ikke når du sender sms kl seks om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det avhenger selvsagt om man skal ha vikarer eller ei, men personen som har mobiltelefonen kan jo like gjerne sette høy tone på SMS om på ringing. Det er ikke noen grunn til at man skal våkne av ringesignal men ikke SMS-signal.

Med vennlig hilsen

De fleste sms gir en kortvarig lyd, mens ringetoner varer lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sms gir en kortvarig lyd, mens ringetoner varer lenger...

Det er ikke et problem å få en lang SMS-tone. Det virker som om det handler om vondt i viljen, og ikke et praktisk problem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det like før du blir hyrt inn som gjest i slike spooky-programmer på TV!

*skremt*

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...