Gå til innhold

Hidi og andre.. om dere kjente meg...


Gjest muslimen..?

Anbefalte innlegg

Gjest muslimen..?

I dag er jeg trist, etter å lest tråden om hva det vil si å ha fordommer. Jeg har vært på DOL i nesten seks år. Jeg har fått gode råd om alt fra amming, skolestart, håpløse kolleger og andre store og små utfordringer i hverdagen. Etterhvert har nick som Lillemus, Jubalong, KaVa og selv du, Hidi, blitt en form for nettvenner. Mon tro om dere hadde vært det om dere visste sannheten om meg? At jeg er praktiserende muslim? Kanksje jeg ikke hadde fått så mange vennlige og gode råd da?

Jeg er en muslimsk kvinne med heltidsjobb og små barn. Jeg betaler skatt og er fredelig. Tanken på at mine barn skal vokse opp i et samfunn der de blir sett på som voldelige mordere er trist. Kanskje jeg heretter skal undertegne med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 386
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Colette

    25

  • Angustia

    6

  • Mrs. Wallace

    5

Mest aktive i denne tråden

Hidi er i mindretall når det gjelder holdninger til muslimer!

Skriv under med hva du vil,- du kommer til å fortsette å få svar i henhold til hvordan du framstår med det du skriver i selve innleggene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være redd for meg i alle fall. Bestevenninnen til jentungen er muslim, men fra et europeisk land og de er slett ikke fanatiske på noen måte. Den eneste måten jeg merker det på er at hun ikke spiser svin, men hun sier at det ikke er så farlig og det hender hun spiser en vanlig pølse. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Jeg kjenner en del muslimer via jobb jeg,

de oppfører seg helt vanlig de og en merker ikke de er muslimer, annet enn om vi har noe mat på avdelingen de ikke kan spise.

F.eks. en gang hadde vi pastasalat, og der var det skinke i.

Men ellers er de som andre folk.

Så lenge man oppfører seg som skikkelige folk har ikke religion noe å si.

Muslimer må godta at nordmenn er nordmenn,

men de må gjerne beholde kulturen og religionen sin

når de kommer til Norge.

Så lenge de ikke glemmer at det er vårt land... og ikke prøver å forandre våre skikker og regler, da kan de dra hjem igjen.

Vi hadde pent måttet innfinne oss i deres skikker om vi kom til deres land,

hadde vi bygd en kirke der hadde den nok blitt bombet for å si det sånn.

Respekt er viktig,

vi må respektere hverandre på tvers av kultur og religion.

Det er mennesket inni som teller, om man er et godt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del muslimer via jobb jeg,

de oppfører seg helt vanlig de og en merker ikke de er muslimer, annet enn om vi har noe mat på avdelingen de ikke kan spise.

F.eks. en gang hadde vi pastasalat, og der var det skinke i.

Men ellers er de som andre folk.

Så lenge man oppfører seg som skikkelige folk har ikke religion noe å si.

Muslimer må godta at nordmenn er nordmenn,

men de må gjerne beholde kulturen og religionen sin

når de kommer til Norge.

Så lenge de ikke glemmer at det er vårt land... og ikke prøver å forandre våre skikker og regler, da kan de dra hjem igjen.

Vi hadde pent måttet innfinne oss i deres skikker om vi kom til deres land,

hadde vi bygd en kirke der hadde den nok blitt bombet for å si det sånn.

Respekt er viktig,

vi må respektere hverandre på tvers av kultur og religion.

Det er mennesket inni som teller, om man er et godt menneske.

''Så lenge de ikke glemmer at det er vårt land... og ikke prøver å forandre våre skikker og regler, da kan de dra hjem igjen.''

Slik som bosatte, etniske nordmenn gjør f.eks i Spania?

''Vi hadde pent måttet innfinne oss i deres skikker om vi kom til deres land, hadde vi bygd en kirke der hadde den nok blitt bombet for å si det sånn''

"Deres land", hvor er det? Dessuten er det da kristne kirker i de fleste land der muslimer er i flertall? Har du statisitisk og annet belegg for å hevde at en kirke automatisk vil bli bombet i "deres land"?

''Jeg kjenner en del muslimer via jobb jeg, de oppfører seg helt vanlig de og en merker ikke de er muslimer, annet enn om vi har noe mat på avdelingen de ikke kan spise.''

Håper og tror at dette er forklaringen på det "oppklarende" svaret ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del muslimer via jobb jeg,

de oppfører seg helt vanlig de og en merker ikke de er muslimer, annet enn om vi har noe mat på avdelingen de ikke kan spise.

F.eks. en gang hadde vi pastasalat, og der var det skinke i.

Men ellers er de som andre folk.

Så lenge man oppfører seg som skikkelige folk har ikke religion noe å si.

Muslimer må godta at nordmenn er nordmenn,

men de må gjerne beholde kulturen og religionen sin

når de kommer til Norge.

Så lenge de ikke glemmer at det er vårt land... og ikke prøver å forandre våre skikker og regler, da kan de dra hjem igjen.

Vi hadde pent måttet innfinne oss i deres skikker om vi kom til deres land,

hadde vi bygd en kirke der hadde den nok blitt bombet for å si det sånn.

Respekt er viktig,

vi må respektere hverandre på tvers av kultur og religion.

Det er mennesket inni som teller, om man er et godt menneske.

Jøss! Det var et fryktelig kunnskapsløst svar. Tror du virkelig at det ikke er kirker i muslimske land? :daane: Det er flere kristne i Pakistan enn i Norge, for eksempel.

For det andre, nordmenn er en nasjonalitet, islam er en religion. Det er fint mulig å være nordmann og muslim, eller pakistaner og kristen.

Videre, muslimer som er norske statsborgere er akkurat like norsk som deg og meg, så ikke snakk om "vårt land".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær stolt av den du er.

Den typen fordommer som Hidi gir uttrykk for er ekstreme, selv om det finnes mange med mildere fordommer, selvsagt. Det eneste vi kan gjøre er å være sterke, og opplyse om at dette er fordommer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær stolt av den du er.

Den typen fordommer som Hidi gir uttrykk for er ekstreme, selv om det finnes mange med mildere fordommer, selvsagt. Det eneste vi kan gjøre er å være sterke, og opplyse om at dette er fordommer.

Med vennlig hilsen

''Det eneste vi kan gjøre er å være sterke, og opplyse om at dette er fordommer.''

Helt enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det eneste vi kan gjøre er å være sterke, og opplyse om at dette er fordommer.''

Helt enig med deg :-)

Takk. Og det er også veldig viktig å nevne at det ikke bare er muslimene som har oppgaven med å sloss mot slike fordommer, men alle sin jobb. Alle burde skrive motsvar mot slike innlegg som det hidi skrev (ikke bare hennes, selvsagt).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg skulle ønske flere som deg var åpne om at dere var muslimer, for da kan dere være med på å røske opp i folks fordommer! Det største problemet i dagens samfunn er at så mange ikke kjenner muslimer annet enn fra mediene, og da blir jo hele bildet riv ruskende galt...

Vær stolt av den du er! Det er ikke du som er problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Og det er også veldig viktig å nevne at det ikke bare er muslimene som har oppgaven med å sloss mot slike fordommer, men alle sin jobb. Alle burde skrive motsvar mot slike innlegg som det hidi skrev (ikke bare hennes, selvsagt).

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig med deg. Men det koster litt krefter/følelser å gå inn i slike diskusjoner.

Ingenting provoserer meg mer enn generaliseringer og lettvinte løsninger på kompliserte spørsmål:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men du vil vel bedras

Jøss! Det var et fryktelig kunnskapsløst svar. Tror du virkelig at det ikke er kirker i muslimske land? :daane: Det er flere kristne i Pakistan enn i Norge, for eksempel.

For det andre, nordmenn er en nasjonalitet, islam er en religion. Det er fint mulig å være nordmann og muslim, eller pakistaner og kristen.

Videre, muslimer som er norske statsborgere er akkurat like norsk som deg og meg, så ikke snakk om "vårt land".

Med vennlig hilsen

Jeg synes du Sør, glorifiserer muslimer for mye. Klart Norge er "vårt land", vi som er etnisk norske.

Ditt syn på innvandrere generelt og muslimer spseielt er på grensen til å være naiv.

Du skulle bare visst hva mørkhudete innvandrere fra land som f.eks. Pakistan, India, Iran, Irak tenker og mener om lyse, europeiske mennesker. For dem er vi ikke annet enn "horer" og "dumskaller" og det viktigste: Lette å lure og å utnytte.

Det er fakta for veeeeldig mange. Har innside informasjon. Har hørt dem snakke, de har sagt det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men du vil vel bedras

Ja, og hvor mange i din familien har IKKE fordommer mot nordmenn og andre europeere?

Hvor mange ganger har du ikke hørt negativ omtale av oss?

Jeg tror rasisme går begge veier. Mange ganger er det verst den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir matt

Jeg synes du Sør, glorifiserer muslimer for mye. Klart Norge er "vårt land", vi som er etnisk norske.

Ditt syn på innvandrere generelt og muslimer spseielt er på grensen til å være naiv.

Du skulle bare visst hva mørkhudete innvandrere fra land som f.eks. Pakistan, India, Iran, Irak tenker og mener om lyse, europeiske mennesker. For dem er vi ikke annet enn "horer" og "dumskaller" og det viktigste: Lette å lure og å utnytte.

Det er fakta for veeeeldig mange. Har innside informasjon. Har hørt dem snakke, de har sagt det til meg.

Lærte ikke slike som deg om generaliseringer på skolen?

''Du skulle bare visst hva mørkhudete innvandrere fra land som f.eks. Pakistan, India, Iran, Irak tenker og mener om lyse, europeiske mennesker. For dem er vi ikke annet enn "horer" og "dumskaller" og det viktigste: Lette å lure og å utnytte.

Det er fakta for veeeeldig mange. Har innside informasjon. Har hørt dem snakke, de har sagt det til meg.''

Jeg blir litt matt nesten. Så du har snakket med noen og vet.. Ja da får en håpe en kommer borti de rette folka, hvis det skal være basseringsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men du vil vel bedras

Lærte ikke slike som deg om generaliseringer på skolen?

''Du skulle bare visst hva mørkhudete innvandrere fra land som f.eks. Pakistan, India, Iran, Irak tenker og mener om lyse, europeiske mennesker. For dem er vi ikke annet enn "horer" og "dumskaller" og det viktigste: Lette å lure og å utnytte.

Det er fakta for veeeeldig mange. Har innside informasjon. Har hørt dem snakke, de har sagt det til meg.''

Jeg blir litt matt nesten. Så du har snakket med noen og vet.. Ja da får en håpe en kommer borti de rette folka, hvis det skal være basseringsnivået.

Ja, for du vet jo bedre. For du har vel snakket med maaaange flere enn meg vil jeg tro?

Dust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for du vet jo bedre. For du har vel snakket med maaaange flere enn meg vil jeg tro?

Dust!

Du har ikke vært inne på tanken at du ikke kjenner et representativt utvalg av muslimer?

Hva får deg forresten til å tro at trådstarter ikke er etnisk norsk? Det er ikke slik at alle muslimer er arabiske terrorister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvor mange i din familien har IKKE fordommer mot nordmenn og andre europeere?

Hvor mange ganger har du ikke hørt negativ omtale av oss?

Jeg tror rasisme går begge veier. Mange ganger er det verst den andre veien.

Det forekommer deg ikke at hun sannsynligvis ER nordmann?

Og uansett om mange muslimer hadde fordommer, skulle det berettige at du eller jeg skulle ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir matt

Ja, for du vet jo bedre. For du har vel snakket med maaaange flere enn meg vil jeg tro?

Dust!

Jeg baserer heldigvis ikke meningene rundt slike ting, på de jeg tilfeldigvis skulle treffe på. Så lettvint skal det ikke være for noen faktisk. Og ikke for oppegående folk i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Men det koster litt krefter/følelser å gå inn i slike diskusjoner.

Ingenting provoserer meg mer enn generaliseringer og lettvinte løsninger på kompliserte spørsmål:-(

For å sitere en eks-kollega: "Jeg diskriminerer ikke! Jeg hater ALLE!" ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men du vil vel bedras

Det forekommer deg ikke at hun sannsynligvis ER nordmann?

Og uansett om mange muslimer hadde fordommer, skulle det berettige at du eller jeg skulle ha det?

Man er IKKE nordmann hvis en ikke har norsk utseende. Det er nå iallefall min mening. Jeg blir jo ikke iraner om jeg hadde vært født og oppvokst i Iran. Eller kineser om jeg hadde vært født og oppvokst i Kina. Det skjønner vel alle. Jeg har jo norsk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...