Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Visst hadde Snorre sterk tilknytning til Norge. Du sier jo selv at det ble gjort et unntak, at du av den grunn fikk skrive om han selv om han ikke er norsk. Det er et veldig langt sprang å bruke det som et bevis på at nordmenn skulle regne ham som norsk.

Jeg har grunn til å anta at jeg vet mer om Snorre Sturlason enn du gjør. Du har også misforstått grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

Gjest wiggum

Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker, og også at svartedøden aldri kom til Island som er feil.

''Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker"

Da må kvalitetskontrollen være meget slett nufortiden. Det stod ikke i mine lærebøker i sin tid.

Har du forøvrig en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du mener at han trodde at islendinger hadde aldri sett noen av Snorres skriv selvom han var islending.....jaha det var en tanke selvom den var utrolig søkt.

Det er ikke alle nordmenn som har lest alt av kjente, norske forfattere heller.

Dessuten er Snorres Kongesager om norske konger, og dermed viktigere for nordmenn enn for islendinger. Ikke så rart om ikke de har lest den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Jeg har grunn til å anta at jeg vet mer om Snorre Sturlason enn du gjør. Du har også misforstått grundig.

''Jeg har grunn til å anta at jeg vet mer om Snorre Sturlason enn du gjør.'

Så du jobber som forfatter av lærebøker i historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg har grunn til å anta at jeg vet mer om Snorre Sturlason enn du gjør. Du har også misforstått grundig.

Hvordan kan du anta det? Bare litt arrogant, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

'' Jeg antar at han var normand.''

Jeg antar han var relativt kunnskapsløs.

''Jeg kan ta flere slike eksempler på rad og rekke.''

Kom med dem. Det holder med en link.

Det er ikke så lett å komme med linker når det dreier seg om muntlige kommentarer. Det har vært skrevet en del artikler om emnet og på nittitallet var det en diskusjon om Leiv Eiriksson var norsk eller islandsk. Amerikanere vet at han var islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skrukklemark

Hvordan kan du anta det? Bare litt arrogant, kanskje?

Det er bare tomprat. Den eneste linken hun har klart å hoste opp en en særoppgave skrevet av en ungdomsskoleelev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg har grunn til å anta at jeg vet mer om Snorre Sturlason enn du gjør.'

Så du jobber som forfatter av lærebøker i historie?

Jeg har faktisk vært medforfatter til en del lærebøker;-) I tillegg til å vite mer om iislandsk historie enn de fleste dolere, og like mye om norsk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker, og også at svartedøden aldri kom til Island som er feil.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvordan kan du anta det? Bare litt arrogant, kanskje?

Fordi jeg antar at jeg vet mye mer om islandsk historie enn du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Jeg har faktisk vært medforfatter til en del lærebøker;-) I tillegg til å vite mer om iislandsk historie enn de fleste dolere, og like mye om norsk historie.

''Jeg har faktisk vært medforfatter til en del lærebøker''

Det forklarer jo både det ene og det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Link?

Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. Så enkelt er det. I tillegg har jeg ikke på link hvor ofte jeg har fått de kommentarene at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk. Hva tror du er grunnen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Det er ikke så lett å komme med linker når det dreier seg om muntlige kommentarer. Det har vært skrevet en del artikler om emnet og på nittitallet var det en diskusjon om Leiv Eiriksson var norsk eller islandsk. Amerikanere vet at han var islandsk.

''Det er ikke så lett å komme med linker når det dreier seg om muntlige kommentarer. ''

Jo, den var god. Jeg tenker vi sier at det ikke er lett å komme med linker når det hele bare er oppspinn.

Syntes du skal være så voksen at du innrømmer du tok feil.

''Det har vært skrevet en del artikler om emnet og på nittitallet var det en diskusjon om Leiv Eiriksson var norsk eller islandsk. ''

I den lokale barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk vært medforfatter til en del lærebøker;-) I tillegg til å vite mer om iislandsk historie enn de fleste dolere, og like mye om norsk historie.

Ja, da er det kanskje ikke så rart om det står at Snorre var norsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg har faktisk vært medforfatter til en del lærebøker''

Det forklarer jo både det ene og det andre...

Javel. Kanskje det forklarer for deg hvorfor jeg vet mye om hva islendinger blir spurt om i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269809937' post='4330952]

''Likevel mener nordmenn at han var norsk forfatter.''

Jeg tar norskfag nå og for en stund siden hadde vi om Snorre, vi lærte, og det stod i våre norske lærebøker at han var islandsk.

Så bra. Jeg håper at læreren ikke fulgte opp med å si at han var nesten norsk og snakket gammel norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Javel. Kanskje det forklarer for deg hvorfor jeg vet mye om hva islendinger blir spurt om i Norge?

'' Kanskje det forklarer for deg hvorfor jeg vet mye om hva islendinger blir spurt om i Norge?''

Nei, det forklarer hvorfor lærebøkene inneholder feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Så bra. Jeg håper at læreren ikke fulgte opp med å si at han var nesten norsk og snakket gammel norsk.

Nei, tenk han gjorde ikke det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er ikke alle nordmenn som har lest alt av kjente, norske forfattere heller.

Dessuten er Snorres Kongesager om norske konger, og dermed viktigere for nordmenn enn for islendinger. Ikke så rart om ikke de har lest den da.

For noe tull. Snorre skrev mye, mye mer enn kongesagaene og den er like godt kjent på Island som det andre han har skrevet. Du vet utmerket godt hvorfor jeg vet mye om hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker, og også at svartedøden aldri kom til Island som er feil.

''Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker''

Virkelig? I så fall må dette ha endret seg siden jeg gikk på skolen, i hvert fall hva gjelder Snorre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...