Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

Gjest Shira :o)

Når du ser på denne tråden så forsvant nesten alle fort ut av den da jeg opplyste at jeg er født og oppvokst på Island. Jeg gidder ikke diskutere dette lenger og går over til andre tråder.

Nå er også klokka bikket halv 12 på en søndag, det kan også ha noe med at folk forsvinner.

Og her står man fritt til å forlate tråder akkurat når man vil, så det må du gjerne gjøre.

Jeg har ikke mer å diskutere jeg, jeg har opplyst deg om at det er mange skoler som har korrekte opplysninger, og lærere som viderformidler de rette opplysninger, og det er vel en bra ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser på denne tråden så forsvant nesten alle fort ut av den da jeg opplyste at jeg er født og oppvokst på Island. Jeg gidder ikke diskutere dette lenger og går over til andre tråder.

Ja, for nå er du tom for argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det har vært hevdet i flere årtiere hvor det er islendinger tilstede, og det er mange barn og ungdommer i norsk skole som er følsomme overfor det.

Det er nok bare litt vennskaplig mobbing;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er nok bare litt vennskaplig mobbing;)

Mobbing er aldri vennskapelig, og barna har ikke opplevd dette positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest wiggum

Hvis du er yngre enn mine barn.

Kan du ikke skanne inn denne siden og legge den ut? Eller "finner" du ikke boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Nei tenk det var både i den islandske og norske media. Hvorvidt du tror at dette er oppspinn spiller ingen rolle for meg.

''Nei tenk det var både i den islandske og norske media.''

Da burde det ikke være vanskelig å finne en link. Siden du ennå ikke har klart det kan man enkelt konkludere med at du lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker, og også at svartedøden aldri kom til Island som er feil.

Alle kinesere lærte i mange år at man kunne se den kinesiske mur fra månen. Da de hadde sin første astronaut i rommet var et av hans oppdrag å bekrefte/avkrefte den myten. Han kunne ikke se muren, så alle kinesiske historiebøker ble byttet ut. Det er mange år siden.

I fjor lærte mitt barn på skolen at man kan se den kinesiske mur fra månen... Så selv om ting står i norske historiebøker, så skal man ikke ta det for å være den absolutte sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.daria.no/skole/?tekst=740

Vi fikk i oppgave i norsken å skrive en særoppgave om en kjent norsk forfatter. Jeg fikk skrive om Snorre Sturlason selv om han ikke er norsk på grunn av hans sterke tilknytning til Norge, og det faktum at vi nordmenn regner ham nesten som norsk. Jeg valgte Snorre fordi jeg synes det er interessant med vikinger og jeg har sett ”Spelet på Stiklestad” flere ganger og synes det er gøy. Siden det er Snorre som har skrevet om Olav den Hellige og de andre norske kongene, regnet jeg med at også han selv var en interessant kar.

Ifølge dette var han ikke norsk pga. hans sterke tilknytning til Norge. Jeg har hørt dette mange ganger at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk, og begge deler er feil. Snorre var ikke norsk statsborger, ikke halvt norsk og ikke nesten norsk;-)

''Snorre var ikke norsk statsborger''

Fantes det overhodet "statsborgere" på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker''

Virkelig? I så fall må dette ha endret seg siden jeg gikk på skolen, i hvert fall hva gjelder Snorre.

''I så fall må dette ha endret seg siden jeg gikk på skolen, i hvert fall hva gjelder Snorre.''

Samme her.

Jeg husker at jeg jo tok det for gitt at Snorre var norsk da jeg var liten og hørte faren min snakke om Snorres kongesagaer. For da jeg siden hadde om det på skolen, ble jeg overrasket over å lære at han var islandsk. Så jeg er 100% sikker på at lærebøker og/eller lærere den gangen sa klart og tydelig at Snorre var islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha hørt påstått at han var norsk.

''Kan ikke huske å ha hørt påstått at han var norsk.''

Ikke jeg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Fordi jeg antar at jeg vet mye mer om islandsk historie enn du gjør.

Mens jeg vet hva norske barn lærer om Snorre Sturlason, noe du åpenbart ikke gjør. Vi lærer blant annet at han er islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. Så enkelt er det. I tillegg har jeg ikke på link hvor ofte jeg har fått de kommentarene at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk. Hva tror du er grunnen til det?

''Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. ''

Kan du ikke bare legge ut navn og tittel på boken, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Snorre Sturlason (norrøn: Snorri Sturluson) (født 1178/79, død 23. september 1241) var en islandsk høvding, forfatter og skald. Han er mest kjent som forfatter av Heimskringla, Snorres kongesagaer.''

''Snorre ble født på Hvamm (Kvam) på Island 1178/79. Foreldrene var Sturla Þórðarson og Guðný Böðvarsdóttir, men Snorre ble oppfostret i lærdom hos sin fosterfar Jón Loftsson (1124–97) – datidens fremste høvding, og omtalt som Islands klokeste mann. Han kom fra en mektig familie som stammer tilbake til Halvdan Svarte, og bodde da på gården Odde, som var et sentrum for kultur på Island. Der lærte Snorre å lese og skrive, og fikk opplæring i latin, teologi, geografi og islandske lover. I 1206 flyttet han til gården Reykholt.''

''Snorre var høvding og en av Islands mektigste personer i sin tid. Han var representant i det islandske Alltinget i periodene 1215–18 og 1222–31. Han hadde det høyeste embetet på Alltinget, som lovseiemann. Han bodde hele tiden på Island bortsett fra årene 1218–20 og 1237–39, da han var i Norge.''

''Snorre var i Norge to ganger. Første gang var i 1218–1220.... Andre gang han var i Norge var i 1237–39.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlason

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hvordan i alle dager skulle jeg vite det? Uansett har jeg bedrevet litt effektiv søking på Google og kan ikke finne andre sider enn den du linket til å Daria. Så om noen hevdet dette i en diskusjon på 90-tallet tror jeg vi kan konkludere med at dette ikke er en utbredt oppfattning.

http://no.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlason

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

http://www.daria.no/skole/?tekst=740

Vi fikk i oppgave i norsken å skrive en særoppgave om en kjent norsk forfatter. Jeg fikk skrive om Snorre Sturlason selv om han ikke er norsk på grunn av hans sterke tilknytning til Norge, og det faktum at vi nordmenn regner ham nesten som norsk. Jeg valgte Snorre fordi jeg synes det er interessant med vikinger og jeg har sett ”Spelet på Stiklestad” flere ganger og synes det er gøy. Siden det er Snorre som har skrevet om Olav den Hellige og de andre norske kongene, regnet jeg med at også han selv var en interessant kar.

Ifølge dette var han ikke norsk pga. hans sterke tilknytning til Norge. Jeg har hørt dette mange ganger at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk, og begge deler er feil. Snorre var ikke norsk statsborger, ikke halvt norsk og ikke nesten norsk;-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlason

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Mens jeg vet hva norske barn lærer om Snorre Sturlason, noe du åpenbart ikke gjør. Vi lærer blant annet at han er islandsk.

Jeg vet at mange islandske barn har kommet hjem fra skolen og sagt at læreren snakket om Snorre som norsk forfatter og nordmann. Jeg har også snakket med mange lærere og andre. Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.

Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...