Gå til innhold

Prevensjon - ikke mer hormoner på meg!


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg skrev en tråd her i desember om prevensjon når en nærmer seg 40. Vel - vi er ikke kommet lenger. Mannen min hadde ikke anledning til å være med på legetimen i januar, så jeg gikk alene. Der ble jeg anbefalt enten hormonspiral eller sterilisering av mannen. Legen min sa at det var veldig sjelden kvinnen ble sterilisert.

Vel - fikk ikke gehør for noe prating rundt dette da, heller ikke nå i påsken... Så nå har jeg bestemt meg, at jeg ikke vil bruke mer hormonpreparater når jeg er ferdig med de to p-pillebrettene jeg har igjen. Han vil ikke prate om det, og vil ikke forholde seg til det - og da får det bli kondom på oss inntil vi bestemmer oss for noe annet.

Jeg er 39 år nå, og har kanskje 10 år igjen før overgangsalderen. Har brukt p-piller i 20 år. Har lyst på noen år nå, som er upåvirket av hormoner. Er det egoistisk å tenke slik? Blir så irritert over at han ikke vil prate om det i det hele tatt.

Jeg ønsker selvsagt at han skal sterilisere seg. Han ønsker det ikke. Trolig ender det med at jeg steriliserer meg. Men jeg synes det er urettferdig. Har hatt 3 graviditeter og 1 operasjon som en følge av den ene fødselen. Har gått på p-piller i 20 år...

Er jo selvsagt redd for at kondom ikke skal være nok - ønsker ikke å bli gravid nå. Men det skal jo være ganske så sikkert det da.... men tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinnelig sterilisering er ikke noe stort inngrep altså! Du ankommer sykehuset om morgenen (evt. om kvelden før dersom inngrepet skjer tidlig) på fastende mage. Legges i narkose, inngrepet tar ikke lange stunden ettersom de går inn via navlen. Du våkner fra narkosen og ligger noen timer på overvåking før du sendes hjem samme dag. Blir sykemeldt 2-3 dager kanskje om nødvendig.

Jeg har ikke angret ett sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Kvinnelig sterilisering er ikke noe stort inngrep altså! Du ankommer sykehuset om morgenen (evt. om kvelden før dersom inngrepet skjer tidlig) på fastende mage. Legges i narkose, inngrepet tar ikke lange stunden ettersom de går inn via navlen. Du våkner fra narkosen og ligger noen timer på overvåking før du sendes hjem samme dag. Blir sykemeldt 2-3 dager kanskje om nødvendig.

Jeg har ikke angret ett sekund!

OK. Det er jo et alternativ...

Ville tro at det kunne være en fordel for mannen min også at jeg ikke proppet meg med hormoner... Innbiller meg i alle fall at sexlysten ville bli større uten hormonprevensjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Det er en prosedyre som utføres der en har sterke mensbldøninger, og det er utskraping av livmorslimhinnen. Som en "bivirkning" av dette blir man som regel steril.

Kanskje et alternativ som er mindre drastisk enn steriliseringsoperasjonen? Usikker på om det kan bli nødvendig å bruke kondom etterpå for å være 100%, men da skal det ihvertfall være absolutt trygt.

''Inngrepet er et såkalt minimalt invasivt kirurgisk inngrep (kikkhullskirurgi) og utføres vanligvis dagkirurgisk. Det erstatter fjerning av livmoren (hysterektomi), som er et mer krevende og belastende inngrep. TCRE påvirker verken hormonproduksjonen i kroppen (eggstokkene) eller den normale underlivsanatomi.''

http://www.unn.no/generell-gynekologi/kirurgisk-fjerning-av-livmorslimhinne-article37764-15500.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er en prosedyre som utføres der en har sterke mensbldøninger, og det er utskraping av livmorslimhinnen. Som en "bivirkning" av dette blir man som regel steril.

Kanskje et alternativ som er mindre drastisk enn steriliseringsoperasjonen? Usikker på om det kan bli nødvendig å bruke kondom etterpå for å være 100%, men da skal det ihvertfall være absolutt trygt.

''Inngrepet er et såkalt minimalt invasivt kirurgisk inngrep (kikkhullskirurgi) og utføres vanligvis dagkirurgisk. Det erstatter fjerning av livmoren (hysterektomi), som er et mer krevende og belastende inngrep. TCRE påvirker verken hormonproduksjonen i kroppen (eggstokkene) eller den normale underlivsanatomi.''

http://www.unn.no/generell-gynekologi/kirurgisk-fjerning-av-livmorslimhinne-article37764-15500.html

''Kanskje et alternativ som er mindre drastisk enn steriliseringsoperasjonen? Usikker på om det kan bli nødvendig å bruke kondom etterpå for å være 100%, men da skal det ihvertfall være absolutt trygt.

''

Eh, en prevensjonsmetode som evt. fordrer bruk av kondom i tillegg er vel neppe helt ideelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

''Kanskje et alternativ som er mindre drastisk enn steriliseringsoperasjonen? Usikker på om det kan bli nødvendig å bruke kondom etterpå for å være 100%, men da skal det ihvertfall være absolutt trygt.

''

Eh, en prevensjonsmetode som evt. fordrer bruk av kondom i tillegg er vel neppe helt ideelt :-)

Nei, det må være helt sikkert, ellers så kan vi jo bare bruke kondom likevel, uten det inngrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Legen min sa at det var veldig sjelden kvinnen ble sterilisert.''

Eh - det er i hvert fall ikke fordi det er komplisert. Det har kanskje med pris å gjøre.

Jeg tror "veldig sjelden" er en sannhet med modifikasjoner. Jeg vet da om opptil flere som har gjort dette - i tillegg til meg selv - og det er ikke SÅ mange jeg snakker om sånt med.

Når det er sagt, forstår jeg godt at du kunne tenkt deg en annen løsning. Mannen min ville heller ikke sterilisere seg, han var nok redd for at noe skulle kjennes annerledes ut etterpå.

Jeg ville gjerne slippe å tenke på prevensjon etter å ha strevd i mange år for å få barn - var redd for at vi skulle være slappe siden vi tydeligvis hadde tungt for det, og i verste fall ende opp i en situasjon som ikke hadde noen lykkelig løsning. Har ikke angret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Vi har brukt kondomer i 8 år nå, det fungerer det også. Grunnen var den samme som hos dere: Jeg ønsket ikke å bruke mer hormonpreventiver, min mann ønsket ikke å sterilisere seg. For meg blir det feil å prøve å presse ham til å sterilisere seg, samtidig som jeg har hatt nok inngrep i egen kropp. Jeg vil ikke kuttes i unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi har brukt kondomer i 8 år nå, det fungerer det også. Grunnen var den samme som hos dere: Jeg ønsket ikke å bruke mer hormonpreventiver, min mann ønsket ikke å sterilisere seg. For meg blir det feil å prøve å presse ham til å sterilisere seg, samtidig som jeg har hatt nok inngrep i egen kropp. Jeg vil ikke kuttes i unødvendig.

Oi - i 8 år... Høres tungvint ut, men en blir kanskje vant til det. Kjipt hvis en plutselig har lyst, og er tom for kondomer da...

Ja, jeg skal si det til ham i klartekst en gang til, kanskje også på sms (!) slik at han skjønner at vi nå må tenke prevensjon på en annen måte. Ofte virker skriftlige beskjeder lenger inn i hjernen enn muntlige :-)

Har så lyst til å finne ut hvordan kroppen fungerer uten å proppe den med hormoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Oi - i 8 år... Høres tungvint ut, men en blir kanskje vant til det. Kjipt hvis en plutselig har lyst, og er tom for kondomer da...

Ja, jeg skal si det til ham i klartekst en gang til, kanskje også på sms (!) slik at han skjønner at vi nå må tenke prevensjon på en annen måte. Ofte virker skriftlige beskjeder lenger inn i hjernen enn muntlige :-)

Har så lyst til å finne ut hvordan kroppen fungerer uten å proppe den med hormoner....

Du kan bli veldig gledelig overrasket, det ble jeg :-)

Kondomer er noe herk, men det fungerer. Som du sier, det blir en vanesak. Vi sørger for å aldri gå tom for kondomer hjemme, og har noen på lur i vesker, lommer osv. Har aldri opplevd å måtte stå over en "impulsomgang" fordi vi manglet beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Kanskje et alternativ som er mindre drastisk enn steriliseringsoperasjonen? Usikker på om det kan bli nødvendig å bruke kondom etterpå for å være 100%, men da skal det ihvertfall være absolutt trygt.

''

Eh, en prevensjonsmetode som evt. fordrer bruk av kondom i tillegg er vel neppe helt ideelt :-)

Vel, det var bare et forslag og alternativ som kan passe dem som vil bli kvitt blødningene i tillegg. Jeg bidrar med det jeg vet, ingen vits å bli bedrevitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det er jo et alternativ...

Ville tro at det kunne være en fordel for mannen min også at jeg ikke proppet meg med hormoner... Innbiller meg i alle fall at sexlysten ville bli større uten hormonprevensjon....

''Innbiller meg i alle fall at sexlysten ville bli større uten hormonprevensjon....''

*Gliser bredt og nikker ivrig* Kan faktisk ikke sammenlignes overhodet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Nei, det må være helt sikkert, ellers så kan vi jo bare bruke kondom likevel, uten det inngrepet.

De aller fleste blir sterile.

Om man skulle bli gravid er det uansett ikke mulig å bære frem barnet, men det vil bety litt ubehag ifm abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Du kan bli veldig gledelig overrasket, det ble jeg :-)

Kondomer er noe herk, men det fungerer. Som du sier, det blir en vanesak. Vi sørger for å aldri gå tom for kondomer hjemme, og har noen på lur i vesker, lommer osv. Har aldri opplevd å måtte stå over en "impulsomgang" fordi vi manglet beskyttelse.

....og man slipper alt sølet..... Stor fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

De aller fleste blir sterile.

Om man skulle bli gravid er det uansett ikke mulig å bære frem barnet, men det vil bety litt ubehag ifm abort.

Jeg tenkte ikke på det at det ikke ville mulig å bære frem et evt foster når slimhinnen var borte.

Mente absolutt ikke å være bedreviter, jeg har ikke hørt om inngrepet du fortalte om før, så det var fint du fortalte det. Jeg hang meg imidlertid opp i det med å bruke kondom for sikkerhets skyld i ettertid, men jeg ser jo da at det ikke er helt nødvendig, siden livmoren ikke er intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Innbiller meg i alle fall at sexlysten ville bli større uten hormonprevensjon....''

*Gliser bredt og nikker ivrig* Kan faktisk ikke sammenlignes overhodet for min del.

Jeg har så lyst til å kjenne den lysten igjen - det er så sjelden mellom hver gang nå at det er jeg som tar initiativ... - så jeg har absolutt lyst til å prøve et sexliv uten hormoner ja!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jeg tenkte ikke på det at det ikke ville mulig å bære frem et evt foster når slimhinnen var borte.

Mente absolutt ikke å være bedreviter, jeg har ikke hørt om inngrepet du fortalte om før, så det var fint du fortalte det. Jeg hang meg imidlertid opp i det med å bruke kondom for sikkerhets skyld i ettertid, men jeg ser jo da at det ikke er helt nødvendig, siden livmoren ikke er intakt.

Det med kondom nevnte jeg siden du er så klar på at du :ikke_ vil ta noen sjangser. Og det var ikek deg jeg svarte ang å være bedrevitende, det var Elextras "Eh"-kommentar.

Jeg kommer til å få utført dette inngrepet fordi jeg ikke ønsker hormoner, og heller ikke flere barn. Synes i grunn det høres genialt ut, så vil bare spre informasjonen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst til å kjenne den lysten igjen - det er så sjelden mellom hver gang nå at det er jeg som tar initiativ... - så jeg har absolutt lyst til å prøve et sexliv uten hormoner ja!!!!!

''Jeg har så lyst til å kjenne den lysten igjen - det er så sjelden mellom hver gang nå at det er jeg som tar initiativ... ''

Det burde jo motivere din bedre halvdel til å ta sin del av "jobben"! :-)

Spøk til side: Jeg har argumentert for sterilisering av mann flere ganger, kjenner mange som har gjort det og ingen av dem har angret på annet enn at de ikke gjorde det før. Det hjelper imidlertid ikke deg, da, siden mannen din er så steil.

Å bruke kondom er definitivt ingen krise, personlig synes jeg det er et kjempesnedig prevensjonsmiddel siden jeg ikke tåler sæd så veldig godt. Det kan dog hende at din kjære synes det blir i overkant upraktisk, særlig hvis du overlater til han å sørge for å holde varelageret inntakt. Og enda mer særlig hvis du nå får samme virkning som mange av oss andre når du slutter med hormoner, nemlig at lysten kommer tilbake i fullt mon. Da kan det jo hende at han synes det er kjedelig å ikke kunne være med på notene fordi han ikke har kondomen tilgjengelig... :-)

Det høres litt kjipt ut å ha en mann som overhode ikke vil snakke om det...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vel, det var bare et forslag og alternativ som kan passe dem som vil bli kvitt blødningene i tillegg. Jeg bidrar med det jeg vet, ingen vits å bli bedrevitende.

Ikke meningen å være "bedrevitende" her, det har jeg ingen forutsetninger for heller, jeg fremmet bare mitt synspunkt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...