Gå til innhold

Prevensjon - ikke mer hormoner på meg!


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen mannfolk er utrolig pysete ;-)

Med mindre mannen din tenker at han kunne ønsket seg flere barn om livssituasjonen ble en annen, så synes jeg det grenser til egoisme å nekte å sterilisere seg...

På den annen side kan ingen tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg droppa prevensjon selv og gitt klar beskjed om at mannen fikk ta ansvar for å kjøpe inn kondomer. Å sterilisere en mann er vel det enkleste prevensjonsmiddelet som finnes, og når han ikke vil benytte seg av dette, så kan han ta ansvar for prevensjonen? Det er vel du som har tatt ansvar for dette i årene dere har bak dere? Rett og rimelig at det er hans tur nå.

Det kan jo tenkes at mannen kommer på andre tanker etter en tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket...

Noen mannfolk er utrolig pysete ;-)

Med mindre mannen din tenker at han kunne ønsket seg flere barn om livssituasjonen ble en annen, så synes jeg det grenser til egoisme å nekte å sterilisere seg...

På den annen side kan ingen tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg droppa prevensjon selv og gitt klar beskjed om at mannen fikk ta ansvar for å kjøpe inn kondomer. Å sterilisere en mann er vel det enkleste prevensjonsmiddelet som finnes, og når han ikke vil benytte seg av dette, så kan han ta ansvar for prevensjonen? Det er vel du som har tatt ansvar for dette i årene dere har bak dere? Rett og rimelig at det er hans tur nå.

Det kan jo tenkes at mannen kommer på andre tanker etter en tid ;)

Jeg er veldig glad for at det var min manns ex som steriliserte seg og ikke ham...at han var så "egoistisk" at det var hun som gjorde det. Det er et faktum at en del folk skiller lag, og at at mannen kan få barn i neste forhold, og at kvinnen ofte virkelig er ferdig med å få barn...

Nå, derimot - er det min mann som er sterilisert - han er definitivt ikke klar for å få evt. et tredje kull barn - uansett hva som skjer med oss to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at det var min manns ex som steriliserte seg og ikke ham...at han var så "egoistisk" at det var hun som gjorde det. Det er et faktum at en del folk skiller lag, og at at mannen kan få barn i neste forhold, og at kvinnen ofte virkelig er ferdig med å få barn...

Nå, derimot - er det min mann som er sterilisert - han er definitivt ikke klar for å få evt. et tredje kull barn - uansett hva som skjer med oss to.

Dette var også et viktig poeng når mannen min valgte å sterilisere seg 35 år gammel. Vi hadde fått de tre barna vi ønsket oss og jeg ba ham tenke nøye over om han virkelig var 100 % sikker på at han ikke ville ha flere barn selv om livssituasjonen skulle endre seg drastisk. Han var så sikker på dette at valget var enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt for en kvinne å sterilisere seg. Inn og ut igjen på samme dag. Et sting i navlen og et sting ved lysken.

Det gjorde jeg. Og har aldri angret.

Hvorfor gidde å gjøre prinsippsak av dette. Just do it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra slik som du har lagt fram dette så må jeg virkelig si jeg synes du har gjort ditt når det gjelder å sørge for prevensjon til dere jeg altså. Jeg ville sagt at enten er det mannens tur nå, eller så blir det kondom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt kondomer i 8 år nå, det fungerer det også. Grunnen var den samme som hos dere: Jeg ønsket ikke å bruke mer hormonpreventiver, min mann ønsket ikke å sterilisere seg. For meg blir det feil å prøve å presse ham til å sterilisere seg, samtidig som jeg har hatt nok inngrep i egen kropp. Jeg vil ikke kuttes i unødvendig.

Du blir ikke kuttet i. Det er kikkehull. Altså to sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan ikke tvinge noen til slikt

''Jeg ønsker selvsagt at han skal sterilisere seg. Han ønsker det ikke. Trolig ender det med at jeg steriliserer meg. Men jeg synes det er urettferdig. Har hatt 3 graviditeter og 1 operasjon som en følge av den ene fødselen. Har gått på p-piller i 20 år..''

Jeg ser at de fleste er enig med deg, men jeg skjønner det overhodet ikke. Du kan selvfølgelig ikke tvinge mannen til å sterilisere seg. Akkurat som han ikke kan tvinge deg til å sterilisere deg. Jeg ville aldri latt noen vinge meg til å sterilisere deg. Ønsker du ikke flere hormoner (som selvfølgelig er helt forståelig) så får det bli kondom. Det er da slett ikke sikkert mannen er sikker på at han aldri mer vil ha flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ønsker selvsagt at han skal sterilisere seg. Han ønsker det ikke. Trolig ender det med at jeg steriliserer meg. Men jeg synes det er urettferdig. Har hatt 3 graviditeter og 1 operasjon som en følge av den ene fødselen. Har gått på p-piller i 20 år..''

Jeg ser at de fleste er enig med deg, men jeg skjønner det overhodet ikke. Du kan selvfølgelig ikke tvinge mannen til å sterilisere seg. Akkurat som han ikke kan tvinge deg til å sterilisere deg. Jeg ville aldri latt noen vinge meg til å sterilisere deg. Ønsker du ikke flere hormoner (som selvfølgelig er helt forståelig) så får det bli kondom. Det er da slett ikke sikkert mannen er sikker på at han aldri mer vil ha flere barn.

Hun har vel ikke skrevet at hun vil tvinge ham heller? Det tror jeg uansett ikke hun vil lykkes med, all den tid han ikke en gang vil diskutere annen prevensjon med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt for en kvinne å sterilisere seg. Inn og ut igjen på samme dag. Et sting i navlen og et sting ved lysken.

Det gjorde jeg. Og har aldri angret.

Hvorfor gidde å gjøre prinsippsak av dette. Just do it..

''Det er veldig enkelt for en kvinne å sterilisere seg. Inn og ut igjen på samme dag. Et sting i navlen og et sting ved lysken. Det gjorde jeg. Og har aldri angret.

Hvorfor gidde å gjøre prinsippsak av dette. Just do it..''

Enig, hadde gjort det for flere år siden om det ikke kosta ca 30.000 kr i mitt fylke, sterilisering av mann koster ca 4.000 til sammenligning..

Da jeg hadde et inngrep i underlivet kort tid tilbake, spurte jeg om de kunne utføre sterilisering til redusert pris "i samme slengen". Det kunne de ikke.

Ergo er det for noen, inkludert meg selv, et økonomisk spørsmål :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er veldig enkelt for en kvinne å sterilisere seg. Inn og ut igjen på samme dag. Et sting i navlen og et sting ved lysken. Det gjorde jeg. Og har aldri angret.

Hvorfor gidde å gjøre prinsippsak av dette. Just do it..''

Enig, hadde gjort det for flere år siden om det ikke kosta ca 30.000 kr i mitt fylke, sterilisering av mann koster ca 4.000 til sammenligning..

Da jeg hadde et inngrep i underlivet kort tid tilbake, spurte jeg om de kunne utføre sterilisering til redusert pris "i samme slengen". Det kunne de ikke.

Ergo er det for noen, inkludert meg selv, et økonomisk spørsmål :-/

''Enig, hadde gjort det for flere år siden om det ikke kosta ca 30.000 kr i mitt fylke''

Kvinnelig sterilisering koster i overkant av 6000,-. Hvor i all verden har du 30.000,- fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du blir ikke kuttet i. Det er kikkehull. Altså to sting.

''Du blir ikke kuttet i. Det er kikkehull. Altså to sting.''

Jeg er klar over at det er laproskopi. Jeg har alt utført to laproskopi via navlen tidligere. Begge gangene ble jeg svært dårlig etterpå. Jeg tåler dårlig narkose, og den luften/gassen som sprøytes inn stiger oppover og gir smerter i skulderområdet i flere dager. Så jeg vet hva det dreier seg om, det er langt mer enn bare to sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig, hadde gjort det for flere år siden om det ikke kosta ca 30.000 kr i mitt fylke''

Kvinnelig sterilisering koster i overkant av 6000,-. Hvor i all verden har du 30.000,- fra?

''Kvinnelig sterilisering koster i overkant av 6000,-. Hvor i all verden har du 30.000,- fra?''

Vel, da jeg spurte mitt sykehus som tilhører nåværende Helse Sør-Øst for 6 år siden, fikk jeg til svar at det kosta kr 28.000 i vår region - to år senere hadde det steget til kr 29 000. Spurte om fritt sykehusvalg og fikk til svar at det varierte fra kr 17 000 til 30 000.

Mulig prisene har endra seg de siste to åra, har ikke sjekka det, men positivt i så fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kvinnelig sterilisering koster i overkant av 6000,-. Hvor i all verden har du 30.000,- fra?''

Vel, da jeg spurte mitt sykehus som tilhører nåværende Helse Sør-Øst for 6 år siden, fikk jeg til svar at det kosta kr 28.000 i vår region - to år senere hadde det steget til kr 29 000. Spurte om fritt sykehusvalg og fikk til svar at det varierte fra kr 17 000 til 30 000.

Mulig prisene har endra seg de siste to åra, har ikke sjekka det, men positivt i så fall!

Mulig at kostnaden på en sterilisering er oppunder 30 000, men kun deler av dette skal betales av pasienten selv. Egenandelen på sterilisering for kvinner der det ikek finnes medisinsk indikasjon, er 6097 kroner.

http://www.helfo.no/PRIVATPERSON/EGENANDELER/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kvinnelig sterilisering koster i overkant av 6000,-. Hvor i all verden har du 30.000,- fra?''

Vel, da jeg spurte mitt sykehus som tilhører nåværende Helse Sør-Øst for 6 år siden, fikk jeg til svar at det kosta kr 28.000 i vår region - to år senere hadde det steget til kr 29 000. Spurte om fritt sykehusvalg og fikk til svar at det varierte fra kr 17 000 til 30 000.

Mulig prisene har endra seg de siste to åra, har ikke sjekka det, men positivt i så fall!

Høh? Jeg ble sterilisert i 2003 og da kostet det i overkant av 6000,-. Her er en lenke fra nettdoktor som sier det samme:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/steriliseringkvinner.php

Så jeg vet ikke hva det sykehuset du nevner snakker om for den prisen er nok lik over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Jeg ble sterilisert i 2003 og da kostet det i overkant av 6000,-. Her er en lenke fra nettdoktor som sier det samme:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/steriliseringkvinner.php

Så jeg vet ikke hva det sykehuset du nevner snakker om for den prisen er nok lik over hele landet.

Egenandelen er på rundt det du sier. Operasjonen koster selvfølgelig mye mer. ;) Men pasienten må altså ikke ut med mer enn rundt 6000, slik du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også der du er. Min mann ville sterilisere seg etter at yngstemann ble født, men ombestemte seg. Vi hopper av, og satser på sikre perioder. Det har fungert godt for oss i to år. Og hvis jeg blir gravid, så tar jeg abort. Sånn er det med den saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også der du er. Min mann ville sterilisere seg etter at yngstemann ble født, men ombestemte seg. Vi hopper av, og satser på sikre perioder. Det har fungert godt for oss i to år. Og hvis jeg blir gravid, så tar jeg abort. Sånn er det med den saken!

Jeg kommer ikke til å kunne klare å ta abort dersom jeg hadde blitt gravid.

Jeg hadde veldig lyst på barn nr 4 for 3-4 år siden, men mannen min ville ikke. Nå har yngstemann blitt 6 år, og jeg synes det holder med barn. Men jeg ville likevel ikke klare å ta abort.

Vi har kommet så langt nå at han har forstått at jeg nå bare har ett brett med p-piller igjen, og at vi nå fremover skal bruke kondom inntil vi bestemmer oss for noe annet.

Er litt spent på dette... Håper bare for all del at kondomen holder tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen er på rundt det du sier. Operasjonen koster selvfølgelig mye mer. ;) Men pasienten må altså ikke ut med mer enn rundt 6000, slik du sier.

Det ante meg, men hvorfor i all verden skulle sykehuset si til pasienten at sterilisering koster 30.000,- når pasitenten betaler bare 1/5 av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...