Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Det er vanlig i USA å svare på hvilken rase man tilhører på samme måte som hvilket kjønn. Ingen opplever det negativt og jeg har aldri tenkt på det som støtende å krysse av for Caucasian/White, eller krysse av for female. Derimot er det støtende å bruke ordet neger fordi det kommer fra "negro" som ble brukt i slavetiden i USA. Negro betyr svart i flere språk, opprinnelig fra latin. Å henvise til at afro-amerikanere er mindreverdige enn euro-amerikanere er nedsettende og feil.

Jeg har flere venner i USA som kommer fra det sørlige Stillehavet. De er ikke afrikanere.

Jeg skulle ønske at vi kunne diskutere ulikheter mellom raser uten å diskriminere. Som en åtteårig somaler spurte meg i går "hvorfor blir dere røde i ansiktet når dere synes noe er flaut, det blir ikke vi".

Hei,

Jeg er enig med deg, men jeg tror det toget er gått for lengst, og tror det blir mange år før ting blir "normale" nok til å kunne snakke nøytralt om slikt. Det er for betent for for mange.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

En hijab kommer inn under menneskerettighetene, på samme måte som hvis en arbeidsgiver ikke vil ansette svarte, fordi hudfargen ikke står til uniformen.

En arbeidsgiver har ikke, og skal ikke ha, frihet til å diskriminere slikt. Selvsagt.

Med vennlig hilsen

Det er ikke en menneskerett å utøve sin religion i arbeidstiden.

En hijab kan du ta av når det måtte passe deg, hvis du da ikke har mannlige slektninger som dreper deg om du gjør det. Hudfargen er det litt vanskeligere å kvitte seg med. Det blir en syk sammenligning.

Hvis nå noen ansatte sier de ikke kan bruke arbeidsuniformen fordi de av religiøse grunner ikke kan bruke striper. (Jehovas vitne hadde forbud mot dette en periode.) Andre kan ikke ha knapper, (f.eks. Amish) Noen må ha et digert dødninghode på brystet. Stakkars arbeidsgivere.

Skal man tillate en særrettighet, må man si ja til alle de andre som krever et eller annet. Hvis ikke bedriver man i hvert fall diskrimminering.

Men uansett hvor mye du hyler menneskeretter, hjelper det ingen ting så lenge arbeidsgiver foretrekker å ansette noen uten absurde religiøs/politiske særkrav. Arbeidsgiveren har heldigvis fortsatt rett til å velge hvem h*n setter på lønningslisten.

Og hvis de forlanger bønnerom, eller fri på bestemte tidspunkt for å be eller å ikke jobbe sammen med det motsatte kjønn er det også en menneskerett.

Myndighetene og andre som jobber for å på religiøst grunnlag overkjøre arbeidsgivere mhp hvordan de driver sin bedrift, gjør mange minoritetsgrupper en bjørnetjeneste.

Det fører til skepsiss også mot dem som respekterer sin arbeidsgivers rett til å bestemme f.eks. arbeidsantrekk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en menneskerett å utøve sin religion i arbeidstiden.

En hijab kan du ta av når det måtte passe deg, hvis du da ikke har mannlige slektninger som dreper deg om du gjør det. Hudfargen er det litt vanskeligere å kvitte seg med. Det blir en syk sammenligning.

Hvis nå noen ansatte sier de ikke kan bruke arbeidsuniformen fordi de av religiøse grunner ikke kan bruke striper. (Jehovas vitne hadde forbud mot dette en periode.) Andre kan ikke ha knapper, (f.eks. Amish) Noen må ha et digert dødninghode på brystet. Stakkars arbeidsgivere.

Skal man tillate en særrettighet, må man si ja til alle de andre som krever et eller annet. Hvis ikke bedriver man i hvert fall diskrimminering.

Men uansett hvor mye du hyler menneskeretter, hjelper det ingen ting så lenge arbeidsgiver foretrekker å ansette noen uten absurde religiøs/politiske særkrav. Arbeidsgiveren har heldigvis fortsatt rett til å velge hvem h*n setter på lønningslisten.

Og hvis de forlanger bønnerom, eller fri på bestemte tidspunkt for å be eller å ikke jobbe sammen med det motsatte kjønn er det også en menneskerett.

Myndighetene og andre som jobber for å på religiøst grunnlag overkjøre arbeidsgivere mhp hvordan de driver sin bedrift, gjør mange minoritetsgrupper en bjørnetjeneste.

Det fører til skepsiss også mot dem som respekterer sin arbeidsgivers rett til å bestemme f.eks. arbeidsantrekk.

mvh

Nei, arbeidsgiver kan bli trukket for retten hvis han/hun diskriminerer i ansettelsesprosessen. Selvsagt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står på Sunnaas sykehus sine sider

Kortvoksthet er ingen diagnose, men en beskrivelse av lav total kroppshøyde. Dette kan være en normalvariant – for eksempel en følge av at man kommer fra en familie der medlemmene er korte. Kortvoksthet kan også være forårsaket av en medisinsk tilstand

Hehe, du er akkurat lite anti å bli puttet inn i bås som alle oss andre, da skjønner du hvorfor slike båser ikke burde bli brukt og at ingen liker å bli puttet inn i dem.

Hadde jeg vært 149 cm så hadde jeg jo gått som kortvokst, men jeg er 3,5 cm lengre og dermed er jeg ikke det. Verre er det ikke. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hei,

Jeg er enig med deg, men jeg tror det toget er gått for lengst, og tror det blir mange år før ting blir "normale" nok til å kunne snakke nøytralt om slikt. Det er for betent for for mange.

Med vennlig hilsen

Jeg er enig i at dette er betent, men for mange barn er det viktig å diskutere ulikheter i forskjeller som den lille somaleren som jeg traff i går. Han har bodd kort tid i Norge og trenger å tenke igjennom at han nå er den eneste mørkhudete i klassen sin. Broren hans har blitt kalt "brunosten" i sin klasse så vi er ikke kommet til veis ende.

Det er ikke noe negativt i ordet brunost når det brukes om det vi spiser, men i dette tilfellet er det klart negativt og ondskapsfull mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville gått til en psykiater som hjalp meg med mine psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dagens definisjon av "neger" er den samme som før.''

Dagens definisjon av "neger" har ingen ting med rase å gjøre. Kun med utseende/hudfarge å gjøre.

Seks av ti nordmenn synes forøvrig det er greit å si "neger". Så flertallet er nok enig med meg.

''Seks av ti nordmenn synes forøvrig det er greit å si "neger". ''

På hvilken måte ble de spurt, tro?

Jeg synes ikke det er greit å si neger offentlig, (siden det er opplest og vedtatt at en del blir såret av ordet) men helt personlig synes jeg det er et greit ord, og synes det er trist at det føles som et skjellsord. Synes på en måte at det å tabu-belegge ordet gjør at man stadfester diskriminering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hørselstap har ikke gitt meg noenting. Det har bare vært tap.

Fordi du ikke er endel av et tegnspråkmiljø og har verdifulle opplevelser der. For min del føler jeg at jeg at det er utrolig lærerrikt å være en del av to språkmiljøer (majoritet/minoritet). Uten min tilknytning til tegnspråklige miljøer (både faglig og sosialt), så hadde jeg kanskje kjent mer på en følelse av "tap"? Eller kanskje ikke - i og med at jeg alltid har vært døv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette er betent, men for mange barn er det viktig å diskutere ulikheter i forskjeller som den lille somaleren som jeg traff i går. Han har bodd kort tid i Norge og trenger å tenke igjennom at han nå er den eneste mørkhudete i klassen sin. Broren hans har blitt kalt "brunosten" i sin klasse så vi er ikke kommet til veis ende.

Det er ikke noe negativt i ordet brunost når det brukes om det vi spiser, men i dette tilfellet er det klart negativt og ondskapsfull mobbing.

Jeg hadde en (meget mørk) kamerat fra Sri Lanka på skolen i Storbritannia, og han sa alltid til læreren at han (altså, kameraten) skulle melde seg inn i British Nationalist Party når han ble stor!

Mest for å erte læreren, som var langt til venstre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til en psykiater som hjalp meg med mine psykiske problemer.

Nå er du alt for løsningsorientert, og går glipp av mange diskusjoner! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til en psykiater som hjalp meg med mine psykiske problemer.

Så du har altså psykiske problemer. Det var det jeg visste! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg hadde en (meget mørk) kamerat fra Sri Lanka på skolen i Storbritannia, og han sa alltid til læreren at han (altså, kameraten) skulle melde seg inn i British Nationalist Party når han ble stor!

Mest for å erte læreren, som var langt til venstre.

Med vennlig hilsen

Jeg hadde en kjæreste fra Sri Lanka for noen år tilbake. Da vi gikk hånd i hånd i byen så ble det ropt etter meg om jeg hadde tenkt å la han drepe meg. Han brydde seg ikke, men jeg kokte over av raseri. Jeg har vært på Sri Lanka siden uten å være drept av alle de millionene som bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjæreste fra Sri Lanka for noen år tilbake. Da vi gikk hånd i hånd i byen så ble det ropt etter meg om jeg hadde tenkt å la han drepe meg. Han brydde seg ikke, men jeg kokte over av raseri. Jeg har vært på Sri Lanka siden uten å være drept av alle de millionene som bor der.

Grøss, har tidligere lest at det finnes slike mennesker som mobber og sårer andre uten tanke på den smerte som de påfører andre. At det finnes slike mennesker er vanskelig å forstå. Man må oppleve det selv for å fatte det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, arbeidsgiver kan bli trukket for retten hvis han/hun diskriminerer i ansettelsesprosessen. Selvsagt.

Med vennlig hilsen

En arbeidsgiver kan ansette hvem h*n vil, heldigvis.

Så får man bare passe på å ikke si de tingene som en eller annen prinsipprytter går til VG og rettsapparatet med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsgiver kan ansette hvem h*n vil, heldigvis.

Så får man bare passe på å ikke si de tingene som en eller annen prinsipprytter går til VG og rettsapparatet med.

mvh

Joda, han kan ansette hvem han/hun vil, men hvis en person kan vise at vedkommende ble diskriminert, så kan arbeidsgiveren bli dømt. Heldigvis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Da du vokste opp var "araber" på mange måter et annet ord for muslim, ettersom de fleste arabere er muslimer.

Det er ikke noe galt med å være "neger", selvsagt, men 1) ordet minner for mye om "nigger" til at det brukes, og 2) det er forskjelsbehandling å bruke rasebegrep kun mot én rase.

''Da du vokste opp var "araber" på mange måter et annet ord for muslim, ettersom de fleste arabere er muslimer.''

Nei, det var det ikke. Min far var sjømann og seilte verden rundt, men arabere var de verste menneskene han hadde møtt, de var de slueste, mest pengegriske og de største løgnerne han hadde møtt!

Og min far var ateist, men hatet løgn og urettferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg lider en del pga. mitt hørselstap, og ville lide voldsomt hvis jeg ble blind.

''Jeg lider en del pga. mitt hørselstap, og ville lide voldsomt hvis jeg ble blind.''

Å lide betyr konstant smerte.

Skjønner at hørselstap, betyr noe for hverdagen din, selvfølgelig gjør det det! Men det er _ikke_ en lidelse, men et tap.

Samme med blindhet, det er ikke en lidelse, men et stort tap, og tap sørger vi over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lidelse

''Jeg lider en del pga. mitt hørselstap, og ville lide voldsomt hvis jeg ble blind.''

Å lide betyr konstant smerte.

Skjønner at hørselstap, betyr noe for hverdagen din, selvfølgelig gjør det det! Men det er _ikke_ en lidelse, men et tap.

Samme med blindhet, det er ikke en lidelse, men et stort tap, og tap sørger vi over...

http://no.wikipedia.org/wiki/Lidelse

Det er da ikke opp til deg å definere hva lidelse er. Jeg synes det var et bedrevitende og ufint innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...