Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

Gjest lidelse

Tull!

Man kan føle et tap og sørge over det, men lidelse er det ikke!

Å miste hørselen er mer enn et tap for mange. Det er noe man lever med her og nå som kan ha store ringvirkninger på livet og hvordan livet oppleves.

Det er rart for meg å oppleve voksne mennesker som ser så lite nyanser i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Å miste hørselen er mer enn et tap for mange. Det er noe man lever med her og nå som kan ha store ringvirkninger på livet og hvordan livet oppleves.

Det er rart for meg å oppleve voksne mennesker som ser så lite nyanser i ting.

Jeg ser på det som et enormt tap, men det er ikke en lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du ikke er endel av et tegnspråkmiljø og har verdifulle opplevelser der. For min del føler jeg at jeg at det er utrolig lærerrikt å være en del av to språkmiljøer (majoritet/minoritet). Uten min tilknytning til tegnspråklige miljøer (både faglig og sosialt), så hadde jeg kanskje kjent mer på en følelse av "tap"? Eller kanskje ikke - i og med at jeg alltid har vært døv?

Men det kan jo være slik at du ikke ordentlig vet hva du går glipp av? (Misforstå meg rett.)

For følelsen av å være en del av noen som kan et annet språk (tegnspråket), kan man jo også få hvis man snakker "portugisisk" i Norge.

Men det er klart det er stor forskjell om man har vært døv hele livet, eller ble det i voksen alder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg ser på det som et enormt tap, men det er ikke en lidelse.

Prøv nå å lese engang til det du har skrevet og så definisjonen av lidelse som har blitt lagt ut en link til her. Da kanskje ser du at du har dummet deg ut og kan slutte med personangrep for å forsvare deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som et enormt tap, men det er ikke en lidelse.

Ingen tvinger DEG til å se på det som rammer DEG som en lidelse, men andre må få oppfatte det som rammer dem som en lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Ingen tvinger DEG til å se på det som rammer DEG som en lidelse, men andre må få oppfatte det som rammer dem som en lidelse.

Javel,

Se på torturofre, mennesker som er blitt utsatt for uendelige lidelser...

Å være blind eller døv føles på samme måte...;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel,

Se på torturofre, mennesker som er blitt utsatt for uendelige lidelser...

Å være blind eller døv føles på samme måte...;(

Dog derfor skrev jeg: ''Da er det en diskusjon om hvor mye man lider, og ikke om man lider.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lidelse

Jeg ser på det som et enormt tap, men det er ikke en lidelse.

Det er greit det. Du kan få se på det akkurat slik du vil i forhold til deg og ditt liv, men du kan ikke definere når andre mennesker lider. Det er ubegripelig frekt. Fatter du virkelig ikke hvor ufint det er at du sier til et annet menneske at: "Du kan ikke hevde at du lider. For jeg har definert det som et tap, men ingen lidelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lidelse

Javel,

Se på torturofre, mennesker som er blitt utsatt for uendelige lidelser...

Å være blind eller døv føles på samme måte...;(

Jeg har opplevd både store tap og lidelser, derfor har jeg blant annet diagnosen ptsd. Jeg har for eksempel vært utsatt for overgrep. Skal du definere for meg om det er et tap eller en lidelse? Jeg definerer selv hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er greit det. Du kan få se på det akkurat slik du vil i forhold til deg og ditt liv, men du kan ikke definere når andre mennesker lider. Det er ubegripelig frekt. Fatter du virkelig ikke hvor ufint det er at du sier til et annet menneske at: "Du kan ikke hevde at du lider. For jeg har definert det som et tap, men ingen lidelse."

Nei, det forstår jeg ikke.

Lidelse er ikke konstant, kroniske smerter er konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Ordet neger forbindes vel gjerne med slavetiden, og har derved en nedverdigende klang''

I enkelte arabiske land finnes det moderne slaver. Indere jobber fra morgen til kveld for 6 kr.timen. Skal vi slutte å kalle dem indere?

Jeg ser ikke helt sammenligningen din. Du snakker om indere, altså folk fra India? All den tid det ikke finnes et land som heter Negeria blir dette noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det forstår jeg ikke.

Lidelse er ikke konstant, kroniske smerter er konstant.

Dette er dine egne, høyst private, tolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg har opplevd både store tap og lidelser, derfor har jeg blant annet diagnosen ptsd. Jeg har for eksempel vært utsatt for overgrep. Skal du definere for meg om det er et tap eller en lidelse? Jeg definerer selv hva som er hva.

'' Jeg definerer selv hva som er hva.''

Uansett hva du har opplevd, så kan du ikke selv lage egne definisjoner.

Man kan lide under en en voldtekt, men en voldtekt er ikke en lidelse...

Har du vært utsatt for overgrep, så ring politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lidelse

Nei, det forstår jeg ikke.

Lidelse er ikke konstant, kroniske smerter er konstant.

''Lidelse er ikke konstant, kroniske smerter er konstant.''

Det nytter jo ikke å diskutere med mennesker som lager sine helt egne definisjoner og forventer at det er greit å bruke dem som allmenne definisjoner. Det er jo bare tull det du skriver. Det er da slett ikke enighet i at kroniske smerter er konstante heller. Om du vil ha link kan du få, men du er vel ikke interessert. Du vil lage ditt eget definisjonssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lidelse

'' Jeg definerer selv hva som er hva.''

Uansett hva du har opplevd, så kan du ikke selv lage egne definisjoner.

Man kan lide under en en voldtekt, men en voldtekt er ikke en lidelse...

Har du vært utsatt for overgrep, så ring politiet!

Herregud da! Det er jo du som lager egne definisjoner. Jeg har lagt ut link om dette, og kan også legge ut link om kroniske smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Herregud da! Det er jo du som lager egne definisjoner. Jeg har lagt ut link om dette, og kan også legge ut link om kroniske smerter.

Jeg leser gjerne link;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lidelse

'' Jeg definerer selv hva som er hva.''

Uansett hva du har opplevd, så kan du ikke selv lage egne definisjoner.

Man kan lide under en en voldtekt, men en voldtekt er ikke en lidelse...

Har du vært utsatt for overgrep, så ring politiet!

Sakset fra lommelegen:

''Hva kjennetegner kroniske smerter?

Kroniske smerter er langvarige smerter. Det er ingen enighet om hvor lenge smerter må vare før de kalles kroniske, noen definerer kroniske smerter som smerter med varighet på minst 7 uker og mens andre mener at smertene må vare 1 år før de er kroniske. Det er også noe uenighet om begrepet kronisk innebærer at tilstanden er konstant tilstede. kan man f.eks si at en person som stadig har nye anfall av korsryggssmerter, men som enkelet ganger er helt bra innimellom anfallene, har en kronisk rygglidelse?

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jeg tror jeg har lest like mye histore som gjennomsnittsnordmannen (nordmann er muligens blitt forbudt?).

Men jeg kan lett forstå og akseptere at du forbinder neger med slavetiden.

''Men jeg kan lett forstå og akseptere at du forbinder neger med slavetiden.''

Om du kan akseptere at *jeg* tenker slik, kan du da akseptere at de gjør det? Og akseptere at de ikke ønsker det ordet i bruk? Dette handler da ikke om meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo være slik at du ikke ordentlig vet hva du går glipp av? (Misforstå meg rett.)

For følelsen av å være en del av noen som kan et annet språk (tegnspråket), kan man jo også få hvis man snakker "portugisisk" i Norge.

Men det er klart det er stor forskjell om man har vært døv hele livet, eller ble det i voksen alder.

Med vennlig hilsen

Joda, helt klart :)

Samtidig opplever man mange artige episoder som døv. Du aner ikke hvor forutintatte folk kan være og det kan man ha mye moro med ;)

Dessuten tror jeg samholdet blant døve generelt er sterkere enn hos andre språklige minoriteter - sikkert fordi vi har utrolig mange felles erfaringer omkring det å ha tegnspråk som morsmål osv. Samholdet over landegrensene er også stort. For noen uker siden var jeg i Estland sammen med to venner og på flyplassen ble jeg møtt av en døv russer. Hun og hennes estiske venninne var sammen med oss i alle de tre dagene vi var der borte. I starten kommuniserte vi noe kronglete, men etterhvert hadde vi dypere samtaler omkring kommunisme, norsk kultur kontra russisk/estisk kultur, skattepolitikk osv. Helt utrolig at vi greide det på tross av to helt ulike språk!

Dette tror jeg er ganske unikt for tegnspråklige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...