Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Men det heter jo "Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon".... ;-)

Hvilken frase bruker du, om noen?

Med vennlig hilsen

Det som er PK er å si mennesker med funksjonsnedsettelser, men jeg tror at de fleste ikke vil bli puttet i en felles sekk så jeg tror f.eks døv, rullestolbruker, +++ er det som foretrekkes hos de fleste.

Hemmet er ikke aktuelt å si, det er et skjellsord.

Ikke lett å være PK bestandig, vet du ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

Det som er PK er å si mennesker med funksjonsnedsettelser, men jeg tror at de fleste ikke vil bli puttet i en felles sekk så jeg tror f.eks døv, rullestolbruker, +++ er det som foretrekkes hos de fleste.

Hemmet er ikke aktuelt å si, det er et skjellsord.

Ikke lett å være PK bestandig, vet du ;o)

Jeg har egentlig ikke noe forhold til PK-konseptet. Enten er det et skjellsord, som bare betyr "han mener noe annet enn meg", eller så er det så vagt at det ikke betyr noe.

Vi overlever nok likevel, vi to! ;-)

Alt godt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jo, begge er ord som gruppen de brukes om, ikke liker. Neger er så likt nigger at det er åpenbart hvorfor, og krøpling er nedsettende (selv om noen funksjonshemmede bruker det om hverandre, slik noen svarte bruker nigger om hverandre).

Poenget her er ikke hvorvidt de er akkurat like ille, men at gruppen ikke liker ordene.

Med vennlig hilsen

Hoff!, jeg sier som Nhd. Dette er tullballeri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, siden du sikkert har hatt sex før du giftet deg, så er du da i følge "gamle regler" en hore.

En spade er en spade, så da regner jeg med at du synes det er OK at folk kaller deg det?

Eller gjelder slike regler bare for andre?

Tenk deg om!

Tiltredes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Synes det er helt på tryne at neger er blitt et fy-ord.

Jeg kommer aldri til å slutte å bruke det ordet, og er heller ikke rasist. En spade er en spade uansett.

Jada, og har du unger født utenom ekteskapet er de lausunger eller horeunger...

Men du kaller ikke en spade for en spade med ordet neger. Det blir mer som å kalle en spade en rusten spiker. Og selv om du er vant til å gjøre det og mange skjønner cirka hva du mener, koster det jo ikke så mye å si spade i stedet.

Hva mener du forresten når du sier neger? Afrikansk opprinnelse? - Kan ha alle hudfarger. Mørk hudfarge? - Kan komme fra Australia. Kan også være en blanding av veldig mange ulike etnisiteter.

Neger er faktisk et veldig upresist begrep foruten at det begynte og fortsatt er et skjellsord.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i sammenheng med om at jeg trengte å ha dårlig samvittighet for å ikke være sosial med naboer hvor han svarte at du er jo ikke neger eller paksitaner, da kunne du blitt kastet ut.

Jeg ville for det første ikke tolket det som et forsøk på å gi deg dårlig samvittighet, men en utfordring til å tenke annerledes og sette ting i perspektiv.

Det resterende forstår jeg som en påpekelse av at det er andre som opplever langt større fordommer og langt mer stigmatisering enn det du gjør.

Finner ingen ting rasistisk i det du refererer i det hele tatt. Bruken av ordet neger synes jeg er litt klønete.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aksepterer at du ikke nødvendigvis bruker "neger" nedsettende/rasistisk, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk bruker det når det er åpenbart at mange i gruppen ikke liker betegnelsen?

For meg har det ikke engang stort med politikk å gjøre, men vanlig høflighet. Hvis de ønsker å bruke "svarte" så sier jeg svarte, for det gjør ikke noen forskjell for meg.

Tilsvarende, hvis folk i rullestol foretrekker funksjonshemmet fremfor handicappet (eller "krøpling" (enda eldre)), så går ikke jeg rundt og kaller dem "krøpling", på samme måte som jeg ikke kaller folk "neger", når jeg vet at de fleste ikke liker det.

Med vennlig hilsen

Ser prinsippet i det du sier.

Folk som bruker rullestol kaller jeg rullestolbruker i de sammenhengene det er relevant å nevne at de tar seg fram i en rullestol. For øvrig kaller jeg dem Per eller Kari, trønder eller sørlinding.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det heter jo "Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon".... ;-)

Hvilken frase bruker du, om noen?

Med vennlig hilsen

Jeg forsøker å vente med å kalle folk noe som helst til jeg hører hva de kaller seg selv...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff!, jeg sier som Nhd. Dette er tullballeri:)

I stedet for å skrive slikt, kanskje du kan forklare HVA som er "tullballeri" med det?

Jeg antar du har fått med deg at de fleste svarte foretrekker "svart" fremfor "neger". Hvorfor skal du da insistere på å bruke "neger" når du vet de ikke liker det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser prinsippet i det du sier.

Folk som bruker rullestol kaller jeg rullestolbruker i de sammenhengene det er relevant å nevne at de tar seg fram i en rullestol. For øvrig kaller jeg dem Per eller Kari, trønder eller sørlinding.

mvh

eller så kan vi bare rope "j*vla idiot" etter dem! Det funker alltid!

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser prinsippet i det du sier.

Folk som bruker rullestol kaller jeg rullestolbruker i de sammenhengene det er relevant å nevne at de tar seg fram i en rullestol. For øvrig kaller jeg dem Per eller Kari, trønder eller sørlinding.

mvh

Nettopp. Og takk! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

....sier du også mongo og dverg du da?

Jeg sier ikke mongo, men jeg sier Snøhvit og de syv dverger.

Jeg sier også handicap i visse sammenhenger f. eks "handicapplass" på parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Men Mary, det sier jo kanskje mer om deg, enn om ordet?

Med vennlig hilsen

Blir du støtt av at noen kaller deg arisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir du støtt av at noen kaller deg arisk?

Jeg blir ikke støtt av at det er en betegnelse som (i Europa) nesten kun brukes av nazister.

Når man i tillegg vet at den vitenskapelige forankringen for rase-begrepet forlengst er forkastet, så blir det bare enda verre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å skrive slikt, kanskje du kan forklare HVA som er "tullballeri" med det?

Jeg antar du har fått med deg at de fleste svarte foretrekker "svart" fremfor "neger". Hvorfor skal du da insistere på å bruke "neger" når du vet de ikke liker det?

Med vennlig hilsen

'' Hvorfor skal du da insistere på å bruke "neger" når du vet de ikke liker det?

''

Jeg finner det underlig hvordan du hele tiden understreker _de_ som gruppe. Du bidrar til kategorisering og polarisert tenkning rundt mennesker med denne argumentasjonen. Hvem er disse _de_? Hvem putter du inn i denne båsen? Og hvordan vet du hvordan bølingen din tenker eller hva de ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke støtt av at det er en betegnelse som (i Europa) nesten kun brukes av nazister.

Når man i tillegg vet at den vitenskapelige forankringen for rase-begrepet forlengst er forkastet, så blir det bare enda verre.

Med vennlig hilsen

'¨'Når man i tillegg vet at den vitenskapelige forankringen for rase-begrepet forlengst er forkastet, så blir det bare enda verre.

''

Paradokset er at dette ikke er så opplest og vedtatt som de fleste av oss har trodd i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg blir ikke støtt av at det er en betegnelse som (i Europa) nesten kun brukes av nazister.

Når man i tillegg vet at den vitenskapelige forankringen for rase-begrepet forlengst er forkastet, så blir det bare enda verre.

Med vennlig hilsen

Jeg bruker aldri begrepet arisk selv, men jeg ville ikke tatt meg nær av det dersom noen sa jeg var av arisk rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg blir ikke støtt av at det er en betegnelse som (i Europa) nesten kun brukes av nazister.

Når man i tillegg vet at den vitenskapelige forankringen for rase-begrepet forlengst er forkastet, så blir det bare enda verre.

Med vennlig hilsen

Og bare sånn til info, jeg bruker aldri ordet neger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for det første ikke tolket det som et forsøk på å gi deg dårlig samvittighet, men en utfordring til å tenke annerledes og sette ting i perspektiv.

Det resterende forstår jeg som en påpekelse av at det er andre som opplever langt større fordommer og langt mer stigmatisering enn det du gjør.

Finner ingen ting rasistisk i det du refererer i det hele tatt. Bruken av ordet neger synes jeg er litt klønete.

mvh

Ja, alt har med tolkning å gjøre, men jeg skal høre med han hva han mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i sammenheng med om at jeg trengte å ha dårlig samvittighet for å ikke være sosial med naboer hvor han svarte at du er jo ikke neger eller paksitaner, da kunne du blitt kastet ut.

Det er vel egentlig de andre (etnisk norske) naboene dine dette er mest fordomsfullt mot.

Jeg tolker det slik at han mener at hvis en som både er hvit og forøvrig "helnorsk", holder seg unna sosiale sammenhenger (av typen julegrantenningen / sommerfesten / vårdugnaden), så vil de andre beboerne godta det. Men dersom en med mørkere hud og utenlandsk bakgrunn (i egen eller tidligere generasjoner) gjør det samme, vil naboene kunne "benytte anledningen" til å få vedkommende ut.

(Sånn, nå håper jeg virkelig jeg klarte å beskrive hva jeg mente, uten å bruke noen tabubelagte ord.)

Det synes jeg mest av alt antyder at du har rasistiske og fordømmende naboer. Dessuten aner jeg et element av nedsettende syn på folk som bor i blokk generelt (et av mine yndlings-diskusjonstemaer) - sånn "blokkbeboere er stort sett enkle trygdemottakere som stemmer FrP".

Det å få kastet ut noen av en leilighet er forøvrig ikke så lett som han muligens tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...