Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

''Uten at jeg skal påstå at jeg er 100% oppdatert, så er vel variasjonen i DNA innenfor individer av samme "rase" større enn forskjellen av gjennomsnittene mellom to raser''

En del av de som er oppdatert, sier at dette noe overraskende ikke nødvendigvis ser ut til å stemme.

Jeg mente øst afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

Her er jeg helt enig. Vi ikke støte de som har kortvoksthet som en sykdom. På den annen side er kortvokst og dverg langt fra synonyme. Mange er kortvokste innenfor en naturlig spredning i lengde. Kortvoksthet som en sykdom er noe annet. For den tilstanden kjenner jeg intet annet norsk ord enn dverg. Skeletal dysplasi er kanskje ikke forståelig for så mange.

Nei, ordet dverg hører eventyrverdenen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte jeg jo funnet en annen måte å skille dem på, men hvis en er det som vel heter svart og en annen er det man vel kaller hvit, så er jo det den mest greie måten å beskrive dem på, da..?

Hvis du har 2 pudler fram for deg - en svart og en hvit, og skal beskrive den ene, så begynner du vel ikke å snakke om hvilken type halsbånd de har...

For meg ligger det ikke noen nedvurdering i disse begrepene, og jeg bruker det ikke offentlig, og har oppdratt mine barn til heller ikke å gjøre det.

For det første synen jeg, på generell basis, at det er "ugreit" å ha ord man kan bruke om folk bak deres rygg.

Men når du sammenligner med svarte og hvite pudler, så blir det jo veldig historieløst. Det er liksom en grunn til at dette er et betent tema, og det er neppe stor diskriminering mellom svarte og hvite pudler.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriylysi

Her er jeg helt enig. Vi ikke støte de som har kortvoksthet som en sykdom. På den annen side er kortvokst og dverg langt fra synonyme. Mange er kortvokste innenfor en naturlig spredning i lengde. Kortvoksthet som en sykdom er noe annet. For den tilstanden kjenner jeg intet annet norsk ord enn dverg. Skeletal dysplasi er kanskje ikke forståelig for så mange.

Jeg liker aller helst å bli kalt kortvokst.

Men har blitt spurt om jeg er dverg mange ganger. Jeg blir ikke såret eller fornærmet. Men pleier å ta det med et smil og si at nei jeg er bare kortvoks Og det at han brukte ordet neger betyr ikke at han er rasist. Husker jeg hørte på politiradio hvor de lette etter en neger med hettegenser.

Jeg ser poenget om å ikke bruke ord som andre krenkes av. Men så har det gått så utrolig langt. Bare hvordan man skal referes til mennesker med funksjonshemninger. Det endret stadig og en kan ikke forvente at vanlige mennesker klarer å henge med på hva som til enhver tid er den rette betegnelsen.

Nå elsker jeg Ringenes Herre så kan komme med kommentarer at vet du ikke at kvinnelige dverger har skjegg etc. Har også fått høre ordet hobbitt og det tar jeg som et kompliment ; ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du er litt over 1.50 og at du ikke har noen diagnose. Likevel er du jo litt kortvokst:)

Er det ikke derfor du har kalt deg Lillemus?

''Er det ikke derfor du har kalt deg Lillemus?''

Det var et oppnavn en veldig kjær venn av meg på gymnaset ga meg. :o) Det var aldri noe seksuelt mellom oss, men han var en veldig spesiell gutt som fremdeles gjør meg varm i hjertet når jeg tenker på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart senker freden seg...

Hjelpes meg, med alle normer som eksisterer der ute kan jeg snart ikke ferdes fritt uten å bli halshugd for feil ordbruk. Hadde ikke ofret dette en eneste tanke samme hvem som hadde sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snart senker freden seg...

Kortvokste liker ikke å bli kalt "dverg". "Dverger" tilhører eventyrene og er vel egentlig et "oppkonstruert" begrep laget fordi kortovokste og evetyrenes dverger lignet hverandre?

http://www.ta.no/nyheter/article2875579.ece

Jeg som går under beskrivelsen "psykiatrisk pasient" hadde vært eventyrlig glad over å bli assosiert med et eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest definisjoner

Jeg har fatt med meg det, men det er mange som er kortvokste uten aa vaere dverg.

Du er jo kortvokst, men du er ikke dverg.

Jeg kan ikke komme maa noe ord som erstatter ordet dverg.

Nei, man er ikke kortvokst når en er over 1.50. Hun er lav, eller kort, men kortvokst er et begrep som brukes om de som er under, og det synes jeg bør respekteres. For det er et begrep som er definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synen jeg, på generell basis, at det er "ugreit" å ha ord man kan bruke om folk bak deres rygg.

Men når du sammenligner med svarte og hvite pudler, så blir det jo veldig historieløst. Det er liksom en grunn til at dette er et betent tema, og det er neppe stor diskriminering mellom svarte og hvite pudler.

Med vennlig hilsen

Det var nå for å forklare at det ville være ganske spesielt å prøve å finne et eller annet annet enn hudfarge å skille de to Cole'ne fra hverandre på...når akkurat den forskjellen er så åpenbar...

Men, jeg tror ikke du skal bruke energien din på meg, altså - jeg er _veldig_ lite rasistisk :-)

Du synes det er feil av meg å bruke begreper bak deres rygg, og det ville jeg vært enig i at det var, hvis jeg hadde ment at "neger" var et stygt ord, og brukt det deretter. Det er det ikke for meg, for meg sitter begrepet "svart" mer fast i halsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, og har du unger født utenom ekteskapet er de lausunger eller horeunger...

Men du kaller ikke en spade for en spade med ordet neger. Det blir mer som å kalle en spade en rusten spiker. Og selv om du er vant til å gjøre det og mange skjønner cirka hva du mener, koster det jo ikke så mye å si spade i stedet.

Hva mener du forresten når du sier neger? Afrikansk opprinnelse? - Kan ha alle hudfarger. Mørk hudfarge? - Kan komme fra Australia. Kan også være en blanding av veldig mange ulike etnisiteter.

Neger er faktisk et veldig upresist begrep foruten at det begynte og fortsatt er et skjellsord.

mvh

Neger er en person som er mørk/svart i huden. Ordet har eksistert i hundrevis av år, men de siste tyveårene har det blitt et negativt ladet ord fordi det har vært omtalt for ofte i negative sammenhenger.

Er ikke en same en same? J.... same er blitt et skjellsuttrykk. Men hva skal vi da begynne å kalle samene? Urbefolket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er en person som er mørk/svart i huden. Ordet har eksistert i hundrevis av år, men de siste tyveårene har det blitt et negativt ladet ord fordi det har vært omtalt for ofte i negative sammenhenger.

Er ikke en same en same? J.... same er blitt et skjellsuttrykk. Men hva skal vi da begynne å kalle samene? Urbefolket?

Det må man jo spørre samene om, men ettersom man har et "Sameting" så er det nærliggende å tro at "same" er helt akseptabelt.

Hvorfor man støtt og stadig skal dele folk opp på den måten er dog et annet spørsmål.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som går under beskrivelsen "psykiatrisk pasient" hadde vært eventyrlig glad over å bli assosiert med et eventyr.

Men så er det ingen likhetstegn mellom det å være "psykiatrisk pasient" og "kortvokst" heller da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er en person som er mørk/svart i huden. Ordet har eksistert i hundrevis av år, men de siste tyveårene har det blitt et negativt ladet ord fordi det har vært omtalt for ofte i negative sammenhenger.

Er ikke en same en same? J.... same er blitt et skjellsuttrykk. Men hva skal vi da begynne å kalle samene? Urbefolket?

Lapp er skjeldsordet for same. Same er det samene har valgt å kalle seg selv. Om noen er tåpelige nok til å bruke same som skjeldsord, sier det mest om dem.

Ordet neger har helt andre historiske røtter enn ordet same. Neger er knyttet til slavetiden, til nedverdigelse og undertrykkelse.

Er en inder med mørk hud også en neger? Eller en Aboriginer?

Om det er viktig å beskrive hudfargen, hvorfor ikke bare beskrive den med fargen: lys brun, nøttebrun, sortbrun, griserosa?

At så mange som vil komme inn under betegnelsen "neger" ikke ønsker å bli kallt det, er grunn nok i seg selv til å finne på noe smartere å si.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lapp er skjeldsordet for same. Same er det samene har valgt å kalle seg selv. Om noen er tåpelige nok til å bruke same som skjeldsord, sier det mest om dem.

Ordet neger har helt andre historiske røtter enn ordet same. Neger er knyttet til slavetiden, til nedverdigelse og undertrykkelse.

Er en inder med mørk hud også en neger? Eller en Aboriginer?

Om det er viktig å beskrive hudfargen, hvorfor ikke bare beskrive den med fargen: lys brun, nøttebrun, sortbrun, griserosa?

At så mange som vil komme inn under betegnelsen "neger" ikke ønsker å bli kallt det, er grunn nok i seg selv til å finne på noe smartere å si.

mvh

''At så mange som vil komme inn under betegnelsen "neger" ikke ønsker å bli kallt det, er grunn nok i seg selv til å finne på noe smartere å si.

''

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette, og sier ikke neger selv. Men jeg er svært kritisk til at man uten videre tillegger mennesker som benytter betegnelsen neger rasisitiske holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortvokste liker ikke å bli kalt "dverg". "Dverger" tilhører eventyrene og er vel egentlig et "oppkonstruert" begrep laget fordi kortovokste og evetyrenes dverger lignet hverandre?

http://www.ta.no/nyheter/article2875579.ece

Uttrykket dvergvekst er det en del som sier de synes er ok. Det finnes jo kortvokste både med og uten dvergvekst (og de latiske uttrykkene på de sykdommene dette omfatter er altfor vanskelige for de fleste av oss å huske). Jeg leste for en tid tilbake hjemmesiden til datteren til Tom Shakespeare (som er en av verdens fremste funksjonshemmingsforskere og har achondroplasia), og hun mente at det var greit - men ikke optimalt- å benytte uttrykket dvergvekst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At så mange som vil komme inn under betegnelsen "neger" ikke ønsker å bli kallt det, er grunn nok i seg selv til å finne på noe smartere å si.

''

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette, og sier ikke neger selv. Men jeg er svært kritisk til at man uten videre tillegger mennesker som benytter betegnelsen neger rasisitiske holdninger.

Men hvem er det som gjør det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er det som gjør det?

Med vennlig hilsen

F.eks.

''Det er en gruppe i Norge med en politisk agenda som ønsker å fortsette. Dette er det samme i Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

– Sør''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks.

''Det er en gruppe i Norge med en politisk agenda som ønsker å fortsette. Dette er det samme i Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

– Sør''

Ja, det finnes slike grupper. Det betyr da ikke at enhver som sier "neger" er i en slik gruppe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At så mange som vil komme inn under betegnelsen "neger" ikke ønsker å bli kallt det, er grunn nok i seg selv til å finne på noe smartere å si.

''

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette, og sier ikke neger selv. Men jeg er svært kritisk til at man uten videre tillegger mennesker som benytter betegnelsen neger rasisitiske holdninger.

''Men jeg er svært kritisk til at man uten videre tillegger mennesker som benytter betegnelsen neger rasisitiske holdninger.''

Det er jeg helt enig i. Generelt synes jeg at det ropes alt for mye rasisime i tide og utide.

Jeg blir derimot forundret over at enkelte insiterer på å fortsette å bruke ordet neger når de vet det er et betent begrep og det dessuten finnes andre ord som er langt mer dekkende for det man vil si.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg er svært kritisk til at man uten videre tillegger mennesker som benytter betegnelsen neger rasisitiske holdninger.''

Det er jeg helt enig i. Generelt synes jeg at det ropes alt for mye rasisime i tide og utide.

Jeg blir derimot forundret over at enkelte insiterer på å fortsette å bruke ordet neger når de vet det er et betent begrep og det dessuten finnes andre ord som er langt mer dekkende for det man vil si.

mvh

Hei,

Du skriver: "Generelt synes jeg at det ropes alt for mye rasisime i tide og utide."

Hmm... Gjør det? Det ropes i hvert fall alt for mye om at det ropes om rasisme, når ingen har nevnt rasisme.

Jeg vil heller si at det ropes alt for mye rasistisk, uten at noen roper om rasisme (når vi burde).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...