Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Hei,

Du skriver: "Generelt synes jeg at det ropes alt for mye rasisime i tide og utide."

Hmm... Gjør det? Det ropes i hvert fall alt for mye om at det ropes om rasisme, når ingen har nevnt rasisme.

Jeg vil heller si at det ropes alt for mye rasistisk, uten at noen roper om rasisme (når vi burde).

Med vennlig hilsen

Jo, det ropes rasisme i hytt og pine, også om ting som ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. F.eks. relegionskritikk.

Det gjør at hele begrepet uthules og blir temmelig ubrukelig for de situasjonene man virkelig har bruk for det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

Jo, det ropes rasisme i hytt og pine, også om ting som ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. F.eks. relegionskritikk.

Det gjør at hele begrepet uthules og blir temmelig ubrukelig for de situasjonene man virkelig har bruk for det.

mvh

Hvor ropes det? Hvem roper?

Rasisme er ikke bare diskriminering på grunn av rase, men også på grunnlag av folkegruppe (derunder "jøder", "muslimer", osv).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart senker freden seg...

Men så er det ingen likhetstegn mellom det å være "psykiatrisk pasient" og "kortvokst" heller da ;)

Helt enig i det :-) Det var heller ikke poenget mitt. Dessverre kan jeg ikke skryte på meg gode formuleringer :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nei, man er ikke kortvokst når en er over 1.50. Hun er lav, eller kort, men kortvokst er et begrep som brukes om de som er under, og det synes jeg bør respekteres. For det er et begrep som er definert.

''Hun er lav, eller kort''

En som er lav eller kort er kortvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Er det ikke derfor du har kalt deg Lillemus?''

Det var et oppnavn en veldig kjær venn av meg på gymnaset ga meg. :o) Det var aldri noe seksuelt mellom oss, men han var en veldig spesiell gutt som fremdeles gjør meg varm i hjertet når jeg tenker på ham.

Jeg regner med at han ga deg navnet fordi du er kortvokst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nei, jeg er ikke kortvokst, kvinner må være under 150 cm for å regnes som kortvokste og jeg er over det. :o) Jeg er liten, men har ikke "diagnosen" kortvokst.

Jeg ser du har rett i det, selv om du nok vil regnes for litt kortvokst , ser jeg at grensen er slik du sier.

Men man kan heller ikke si at alle under 1.50 er dverger.

Fortsatt at kortvokst ikke er et godt nok ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at han ga deg navnet fordi du er kortvokst:-)

Men jeg er ikke kortvokst, kortvokst er en diagnose. Han ga meg oppnavnet etter figuren i Askepott og Lillemus-meg, antagelig fordi jeg er liten ja. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men jeg er ikke kortvokst, kortvokst er en diagnose. Han ga meg oppnavnet etter figuren i Askepott og Lillemus-meg, antagelig fordi jeg er liten ja. :o)

Ok, så er du litt over grensen for å kalles kortvokst :o)

Men det jeg vil frem til er at man er kortvokst om man er dverg, men man er ikke nødvendigvis dverg om man er kortvokst.

http://nhi.no/symptomsjekk/barn/kortvoksthet-veiviser-1137.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Kortvoksthet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så er du litt over grensen for å kalles kortvokst :o)

Men det jeg vil frem til er at man er kortvokst om man er dverg, men man er ikke nødvendigvis dverg om man er kortvokst.

http://nhi.no/symptomsjekk/barn/kortvoksthet-veiviser-1137.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Kortvoksthet

''Men det jeg vil frem til er at man er kortvokst om man er dverg, men man er ikke nødvendigvis dverg om man er kortvokst.''

Det er jeg helt enig i. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Men det jeg vil frem til er at man er kortvokst om man er dverg, men man er ikke nødvendigvis dverg om man er kortvokst.''

Det er jeg helt enig i. :o)

Og derfor er ikke ordet kortvokst et godt dekkende ord som kan erstatte ordet dverg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor er ikke ordet kortvokst et godt dekkende ord som kan erstatte ordet dverg:-)

Hva skal man si i dagligtale da tro, om man har behov for å få det frem? At vedkommende er kortvokst med dvergvekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva skal man si i dagligtale da tro, om man har behov for å få det frem? At vedkommende er kortvokst med dvergvekst?

Ikke vet jeg og det er vel derfor noen av fremdeles sier dverg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest definisjoner

''Hun er lav, eller kort''

En som er lav eller kort er kortvokst.

Så langt har du ikke visst bedre, men nå er det folk her som prøver å fortelle deg at det er begreper som er definerte. Slik at en lettere kan snakke sammen og vite hva folk legger i ting. Hvorfor skal du lage ditt eget definisjonssystem da? Kan du ikke bare si at du ikke visste det, men at nå vet du det? Og heretter kalle de under 1.50 som kortvokste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Så langt har du ikke visst bedre, men nå er det folk her som prøver å fortelle deg at det er begreper som er definerte. Slik at en lettere kan snakke sammen og vite hva folk legger i ting. Hvorfor skal du lage ditt eget definisjonssystem da? Kan du ikke bare si at du ikke visste det, men at nå vet du det? Og heretter kalle de under 1.50 som kortvokste.

Les svaret mitt Lillemus heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Ok. Det er mulig du har rett, og tilsvarende ville da vært kaukasier. Wikipedia sier: "Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara."

I begrepet rasistisk legger jeg at det inngår en verdi/kvalitetsvurdering knyttet til rase - ikke bare en stadfesting av at det finnes ulike raser.

Siden det for meg ikke ligger noe "verdisyn" i ordet neger - kun en nøytral beskrivelse, vil jeg fortsette å bruke begrepet selv om andre ikke måtte like det. Om andre da mener jeg er rasist, mener jeg at det er deres problem og ikke mitt.

Ordet neger forbindes vel gjerne med slavetiden, og har derved en nedverdigende klang.

Det kan vel selv du forstå, eller er du komplett historieløs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket dvergvekst er det en del som sier de synes er ok. Det finnes jo kortvokste både med og uten dvergvekst (og de latiske uttrykkene på de sykdommene dette omfatter er altfor vanskelige for de fleste av oss å huske). Jeg leste for en tid tilbake hjemmesiden til datteren til Tom Shakespeare (som er en av verdens fremste funksjonshemmingsforskere og har achondroplasia), og hun mente at det var greit - men ikke optimalt- å benytte uttrykket dvergvekst).

Det samme har jeg hørt og tilsvarende sier visst mennesker med albinisme. De ønsker ikke å kalles for "albino", men man kan si at de lider av "albinisme". Forresten kjenner jeg at det skriker i meg når man sier at noen "lider" av f.eks. "albinisme"... Jeg hadde blitt oppgitt om noen sa jeg "led" av døvhet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det :-) Det var heller ikke poenget mitt. Dessverre kan jeg ikke skryte på meg gode formuleringer :-D

Evt formulerte du deg så bra at jeg egentlig ikke helt skjønte hva du mente? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det samme har jeg hørt og tilsvarende sier visst mennesker med albinisme. De ønsker ikke å kalles for "albino", men man kan si at de lider av "albinisme". Forresten kjenner jeg at det skriker i meg når man sier at noen "lider" av f.eks. "albinisme"... Jeg hadde blitt oppgitt om noen sa jeg "led" av døvhet ;)

Jeg ble kalt albino/blekansikt da jeg var yngre, pga min hvite hud og mitt hvite hår ...:) (Jeg har blå øyne...;)) Ble ikke så veldig fornærmet. Jeg var jo hvit med hvitt hår;) Blekansikt forbandt jeg med han kjekke hvite i Sølvpilen....

Det plaget meg lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Altså, jeg har bodd i Sør Afrika, og det går fint uten å si "neger", så jeg lurer på hvorfor du har behov for å si "neger" i Norge?

For meg er ikke neger et negativt ladet ord. Og det er ikke veldig viktig for meg å si det. Tar selvfølgelig hensyn til hva personen ønsker å bli kalt dersom det er en jeg kjenner.

Når jeg sier neger så sier jeg det for å forklare hvem jeg mener hvis jeg feks har glemt navnet på vedkommende. Jeg kan ikke se hvilket land de ulike kommer fra. Noen reagerer på å si mørkhudet, andre reagerer dersom man sier farget, andre reagerer på neger, - hva skal man si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke neger et negativt ladet ord. Og det er ikke veldig viktig for meg å si det. Tar selvfølgelig hensyn til hva personen ønsker å bli kalt dersom det er en jeg kjenner.

Når jeg sier neger så sier jeg det for å forklare hvem jeg mener hvis jeg feks har glemt navnet på vedkommende. Jeg kan ikke se hvilket land de ulike kommer fra. Noen reagerer på å si mørkhudet, andre reagerer dersom man sier farget, andre reagerer på neger, - hva skal man si?

Du kan jo si det samme som du ville sagt hvis begge var hvite?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...