Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Vel, det er en forenkling (ettersom vi ikke har tid til en doktorgradsavhandling om det ;-) ), men jeg vil påstå at (bortsett fra noe eldre mennesker) så blir ordet "neger" vanligvis brukt av folk som gjør det på "trass", og som vet utmerket godt at svarte mennesker foretrekker noe annet. See innlegget til "rose23" skrevet 22:03, for eksempel.

Intensjonen er at ordet "skal" brukes, uansett hva.

Med vennlig hilsen

Det er jo ikke et ord man bruker naar man snakker til folk, men et ord man bruker om folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

Vel, det er en forenkling (ettersom vi ikke har tid til en doktorgradsavhandling om det ;-) ), men jeg vil påstå at (bortsett fra noe eldre mennesker) så blir ordet "neger" vanligvis brukt av folk som gjør det på "trass", og som vet utmerket godt at svarte mennesker foretrekker noe annet. See innlegget til "rose23" skrevet 22:03, for eksempel.

Intensjonen er at ordet "skal" brukes, uansett hva.

Med vennlig hilsen

Det forundrer meg at du er så rask til å anta at mennesker med svart hudfarge tenker helt likt om dette, akkurat som du litt tidligere i denne tråden så ut til å mene å vite at mennesker med funksjonsnedsettelser er enige om hvilke betegnelser som er ønskverdige. Hva med variasjon og litt mindre stereotyp tenkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at du er så rask til å anta at mennesker med svart hudfarge tenker helt likt om dette, akkurat som du litt tidligere i denne tråden så ut til å mene å vite at mennesker med funksjonsnedsettelser er enige om hvilke betegnelser som er ønskverdige. Hva med variasjon og litt mindre stereotyp tenkning?

Jeg er helt sikker på at du finner svarte mennesker som synes "neger" er OK, men hvis man vet at en stor andel av gruppen ikke liker ordet, så hvorfor bruke det? Med stor sannsynlighet så vil du "ramme" noen som ikke liker det.

Og uansett, ikke bare forutsetter det at raser eksisterer, men man lurer jo på hvorfor det kun er svarte mennesker man skal etikketere med rase?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et ord man bruker naar man snakker til folk, men et ord man bruker om folk.

Jeg antar du ikke bare snakker med hvite mennesker, når du snakker om svarte eller "negre"?

Hvilken hensikt har det å bruke ordet "neger"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg antar du ikke bare snakker med hvite mennesker, når du snakker om svarte eller "negre"?

Hvilken hensikt har det å bruke ordet "neger"?

Med vennlig hilsen

Jeg antar du ikke bare snakker med hvite mennesker, når du snakker om svarte eller "negre"?

Jo

Hvilken hensikt har det å bruke ordet "neger"?

Gammel vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke dverg lengre nei, det heter vel kortvokst nå.

Det neste du skal fortelle oss er at "dvergkasting" ikke er en OK sport! :moppe:

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i USA ble jeg kalt arisk, jeg ble nesten litt svett jeg for det lyder ille her, men der var det bare ment som en beskrivelse og ingen som mente det stygt. De forsto ikke at jeg forbandt det med nynazisme

Jeg hadde heller ikke likt å bli kalt arisk. Assosierer det bare med Hitler-Tyskland under 2. verdenskrig :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg hadde heller ikke likt å bli kalt arisk. Assosierer det bare med Hitler-Tyskland under 2. verdenskrig :-/

Har aldri tenkt over at det er noe galt i aa bli kalt arisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke likt å bli kalt arisk. Assosierer det bare med Hitler-Tyskland under 2. verdenskrig :-/

Jeg fikk en uggen følelse, men det var overhode ikke ment noe rasistisk overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over at det er noe galt i aa bli kalt arisk.

Det er sikkert ikke noe galt i å bli kalt dette, men jeg er sikker på at svært mange assosierer "arisk" med noe negativt nettopp pga historien. Det er vel også derfor så mange afroamerikanere reagerer på å bli kalt "neger".Det minner dem for mye om slavetiden - iallefall iflg en debatt vist på Oprah Winfrey-show.

Det er nå engang slik at man nesten må høre litt på menneskene som tilhører den bestemte gruppen for å skjønne hvordan de føler å bli kalt akkurat DET ordet ;)

Selv har jeg ingen følelser rundt begrepet "neger" siden jeg neppe ville blitt assosiert med denne gruppen uansett - og av den grunn tenker jeg at jeg helst ønsker å bruke det begrepet denne gruppen selv føler er ok å bruke.

Mange sier fortsatt "døvstum" om døve og mener de er i sin fulle rett å kalle døve for døvstumme selv om det ikke er feil på døves taleorganer. For min del kjennes det nedverdigende at enkelte "hørende" hevder de har rett til å kalle døve hva de selv føler er "riktig" å kalle dem. Man skal selvsagt ikke kalle døve for noe de selv føler er negativt ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en uggen følelse, men det var overhode ikke ment noe rasistisk overhodet.

Jeg tenker heller ikke at det er rasistisk å kalle noen for arisk. Jeg føler vel mer at det å være arisk assosieres med å føle seg "overlegen" og "bedre enn andre", noe jeg ikke ønsker å være en del av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er sikkert ikke noe galt i å bli kalt dette, men jeg er sikker på at svært mange assosierer "arisk" med noe negativt nettopp pga historien. Det er vel også derfor så mange afroamerikanere reagerer på å bli kalt "neger".Det minner dem for mye om slavetiden - iallefall iflg en debatt vist på Oprah Winfrey-show.

Det er nå engang slik at man nesten må høre litt på menneskene som tilhører den bestemte gruppen for å skjønne hvordan de føler å bli kalt akkurat DET ordet ;)

Selv har jeg ingen følelser rundt begrepet "neger" siden jeg neppe ville blitt assosiert med denne gruppen uansett - og av den grunn tenker jeg at jeg helst ønsker å bruke det begrepet denne gruppen selv føler er ok å bruke.

Mange sier fortsatt "døvstum" om døve og mener de er i sin fulle rett å kalle døve for døvstumme selv om det ikke er feil på døves taleorganer. For min del kjennes det nedverdigende at enkelte "hørende" hevder de har rett til å kalle døve hva de selv føler er "riktig" å kalle dem. Man skal selvsagt ikke kalle døve for noe de selv føler er negativt ladet.

En doev er jo heller ikke stum fordi om han er doev:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En doev er jo heller ikke stum fordi om han er doev:)

Sant det :)

Kanskje ikke en "perfekt" sammenligning, men du skjønte poenget mitt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at du er så rask til å anta at mennesker med svart hudfarge tenker helt likt om dette, akkurat som du litt tidligere i denne tråden så ut til å mene å vite at mennesker med funksjonsnedsettelser er enige om hvilke betegnelser som er ønskverdige. Hva med variasjon og litt mindre stereotyp tenkning?

Jeg kan forstå sør og tror også det kan ligge en politikk bak ordet neger. Det har jo blitt debattert at ordet neger liker ikke mørkhudede å bli kalt, så hvorfor tråkke over deres grenser når det er dem det gjelder. Før kalte man psykisk syke for sinnsyke og psykiatriske sykehus for sinnsykehus eller mentalsykehus. Jeg er glad for at man i dag bruker andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Dette synes jeg blir ullent. Det er ingenting i det du refererer som tyder på at han er rasist. Er det rasistisk å si pakistaner om pakistanere?

Noen av oss sier fortsatt neger fordi vi holder fast ved at dette er en objektiv beskrivelse uten nedsettende betydning på samme måte som "hvit", og fordi vi ikke ønsker å føye oss etter all verdens politisk korrekt tullballeri. I samme gate har du tater/reisende og sigøyner/romfolk.

''Noen av oss sier fortsatt neger fordi vi holder fast ved at dette er en objektiv beskrivelse uten nedsettende betydning på samme måte som "hvit", og fordi vi ikke ønsker å føye oss etter all verdens politisk korrekt tullballeri. I samme gate har du tater/reisende og sigøyner/romfolk.''

Helt enig med deg. Skal man være politisk korrekt er det nesten ikke noe man kan si. Tror ikke Pippi Langstrømpes negerkonge hadde blitt trykket i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et ord man bruker naar man snakker til folk, men et ord man bruker om folk.

Bare det kan antyde rasisme, at man ikke tør å vise at man er rasist ovenfor dem det gjelder, men kan vise overfor de som er like en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...