Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest speer

"Det var først etter at hun byttet til en skole på Oslos vestkant at Mari Morken (16) turte å bli blond igjen.

- Hvorfor er det rasisme hvis vi kaller dem «mørke», og ikke rasisme hvis de kaller oss «hvite»?

- Jeg kalte aldri noen for «neger» eller «svart» eller noe sånt. Derimot måtte vi som var hvite tåle å bli snakket nedsettende om. Det var negativt å være hvit, kristendommen og norsk kultur var negativt, og skjellsordene var mange, sier Mari Morken (16) og ramser opp: «Hviting, potet og hvitost»"

I flere år så har man vært opptatt av diskriminering og rasisme som skjer mot elever med utenlandsk bakgrunn i den norske skolen. Men når skal man rette fokus mot den rasismen og diskriminering som skjer mot etniske norske elever? Er vi i ferd med å bli fremmende i vårt eget land?

http://www.klassekampen.no/artikler/utenriks/57468/article/item/null/mobbet-fordi-hun-er-hvit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Det er ca 10% innvandrere i Norge. De fleste er svenske, tyske, danske. Kanskje 20% av innvandrerne har mørk hud, dvs. 2% av hele Norges befolkning.

Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye man kan tro at disse 2% kan mobbe 98%.

Alle er enige i at mobbing er en uting, uansett hvilken vei det går. Det blir ikke verre eller bedre over at noen har funnet et eksempel på en hvit person som blir mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er ca 10% innvandrere i Norge. De fleste er svenske, tyske, danske. Kanskje 20% av innvandrerne har mørk hud, dvs. 2% av hele Norges befolkning.

Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye man kan tro at disse 2% kan mobbe 98%.

Alle er enige i at mobbing er en uting, uansett hvilken vei det går. Det blir ikke verre eller bedre over at noen har funnet et eksempel på en hvit person som blir mobbet.

De 10% er konsentrert på visse områder. Det er sikkert slik at det finnes eksempler på at de "hvite" "norske" "ariske" osv. blir mobbet, men jeg har tilgode å se alle eksemplerane om brunostene i avisene. Når ser du somaliske foreldre stå frem med sine historier? Og jeg kan love at de er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

'' Er vi i ferd med å bli fremmende i vårt eget land?''

Neida, det er ingen fare for det - bare se på tallene for innvandring og evt for religionstilhørighet, så blir du nok beroliget.

Det er forferdelig når noen blir plaget eller holdt utenfor på grunn av sin etnisitet, kultur eller religion, uansett hva denne er. At ungdommer med ikke-norsk etnisitet av og til holder noen utenfor eller mobber, akkurat som såkalte norsk-etniske barn/ungdommer, er vel ikke noen bombe - folk er folk, uansett hvor de kommer fra eller hvor de lever (eller når de lever, for den saks skyld).

Jeg synes det er bra at sjikanehistorier kommer for en dag, men det er synd at de blir skrevet på en så tendensiøs og uprofesjonell måte som denne saken (det er nesten så jeg tror det er en skoleelev i praksis fra nevnte skole som har kladdet den sammen).

Jeg synes også det er rart at sjikane av såkalt hvite fremstilles som noe helt ellevilt og uhørt, når diskrimimering av ikke-hvite (av absolutt alle sjatteringer og sjangre) foregår daglig, over en lav sko. Men det har åpenbart ikke samme nyhetsverdi.

For ordens skyld: All diskriminerne atferd bør slåes ned på, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

send de dit de kommer fra!!!!

De er allerede der de kommer fra (Oslo, osv.)

Eller tenker du at hvis en elev (med besteforeldre fra Trøndelag) mobber noen på en skole i Oslo, så skal de sendes til Trøndelag?

Eller har du bare ikke tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trekommafjorten

De er allerede der de kommer fra (Oslo, osv.)

Eller tenker du at hvis en elev (med besteforeldre fra Trøndelag) mobber noen på en skole i Oslo, så skal de sendes til Trøndelag?

Eller har du bare ikke tenkt?

''De er allerede der de kommer fra (Oslo, osv.)

Eller tenker du at hvis en elev (med besteforeldre fra Trøndelag) mobber noen på en skole i Oslo, så skal de sendes til Trøndelag?

Eller har du bare ikke tenkt?''

Hva er vitsen med å være så spydig, Sør? Her er nok deg som bommer. "synes jeg" tenkte selvfølgelig på at de mørkhudede som mobber hvite vanligvis kommer fra land langt vekk. Uten at jeg skal forsvare en utsending fra Norge på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De er allerede der de kommer fra (Oslo, osv.)

Eller tenker du at hvis en elev (med besteforeldre fra Trøndelag) mobber noen på en skole i Oslo, så skal de sendes til Trøndelag?

Eller har du bare ikke tenkt?''

Hva er vitsen med å være så spydig, Sør? Her er nok deg som bommer. "synes jeg" tenkte selvfølgelig på at de mørkhudede som mobber hvite vanligvis kommer fra land langt vekk. Uten at jeg skal forsvare en utsending fra Norge på det grunnlaget.

Hvordan ser du på en "mørkhudet" om de er født i Oslo, eller kommer "langt vekke fra"?

Og om de var født "langt vekke fra" (og dette var egentlig noe av penget) skal de de spesialbehandles og tvinges til å flytte til utlandet, når vi ikke gjør noe slikt med etnisk norske mobbere?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trekommafjorten

''- Hvorfor er det rasisme hvis vi kaller dem «mørke», og ikke rasisme hvis de kaller oss «hvite»?''

Fordi det er politisk korrekt. Betegnelsen "rasisme" brukes ofte ikke i sin opprinnelige mening, men heller som et skjellsord og stempel på meningsmotstandere som vil begrense innvandring til et håndterbart nivå og stoppe utbredelsen av islamisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''- Hvorfor er det rasisme hvis vi kaller dem «mørke», og ikke rasisme hvis de kaller oss «hvite»?''

Fordi det er politisk korrekt. Betegnelsen "rasisme" brukes ofte ikke i sin opprinnelige mening, men heller som et skjellsord og stempel på meningsmotstandere som vil begrense innvandring til et håndterbart nivå og stoppe utbredelsen av islamisme.

Angrep er det beste forsvar?

Man hyler opp om "rasisme" uten at noen faktisk har brukt ordet?

Men ja, selvsagt er det rasisme når man KUN skriver om de gangene hvite blir mobbet, men ikke nevner at langt flere svarte blir mobbet hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trekommafjorten

'' Er vi i ferd med å bli fremmende i vårt eget land?''

Neida, det er ingen fare for det - bare se på tallene for innvandring og evt for religionstilhørighet, så blir du nok beroliget.

Det er forferdelig når noen blir plaget eller holdt utenfor på grunn av sin etnisitet, kultur eller religion, uansett hva denne er. At ungdommer med ikke-norsk etnisitet av og til holder noen utenfor eller mobber, akkurat som såkalte norsk-etniske barn/ungdommer, er vel ikke noen bombe - folk er folk, uansett hvor de kommer fra eller hvor de lever (eller når de lever, for den saks skyld).

Jeg synes det er bra at sjikanehistorier kommer for en dag, men det er synd at de blir skrevet på en så tendensiøs og uprofesjonell måte som denne saken (det er nesten så jeg tror det er en skoleelev i praksis fra nevnte skole som har kladdet den sammen).

Jeg synes også det er rart at sjikane av såkalt hvite fremstilles som noe helt ellevilt og uhørt, når diskrimimering av ikke-hvite (av absolutt alle sjatteringer og sjangre) foregår daglig, over en lav sko. Men det har åpenbart ikke samme nyhetsverdi.

For ordens skyld: All diskriminerne atferd bør slåes ned på, uansett.

''Jeg synes også det er rart at sjikane av såkalt hvite fremstilles som noe helt ellevilt og uhørt, når diskrimimering av ikke-hvite (av absolutt alle sjatteringer og sjangre) foregår daglig, over en lav sko. Men det har åpenbart ikke samme nyhetsverdi. ''

Mitt inntrykk er motsatt - mobbing/trakassering/rasisme overfor hvite nokså sjelden omtales i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trekommafjorten

Angrep er det beste forsvar?

Man hyler opp om "rasisme" uten at noen faktisk har brukt ordet?

Men ja, selvsagt er det rasisme når man KUN skriver om de gangene hvite blir mobbet, men ikke nevner at langt flere svarte blir mobbet hver eneste dag.

''Angrep er det beste forsvar?

Man hyler opp om "rasisme" uten at noen faktisk har brukt ordet?

Men ja, selvsagt er det rasisme når man KUN skriver om de gangene hvite blir mobbet, men ikke nevner at langt flere svarte blir mobbet hver eneste dag.''

Dårlig dag, Sør? Du får sikkert trøst fra noen tilhengere her snart. :-) Det er selvfølgelig rasisme uansett om offerene er hvite eller mørke/svarte i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Rasismebegrepet må antagelig sees i et historisk perspektiv? Når man, historisk sett, har vært rakket ned på og/eller underkuet, så vil jeg tro terskelen for hva man kan kalle rasisme blir lavere?

Det er selvsagt ikke lov å rakke ned på andre mennesker, uansett hvordan de ser ut og/eller hvilken kulturbakgrunn/religion de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trekommafjorten

Hvordan ser du på en "mørkhudet" om de er født i Oslo, eller kommer "langt vekke fra"?

Og om de var født "langt vekke fra" (og dette var egentlig noe av penget) skal de de spesialbehandles og tvinges til å flytte til utlandet, når vi ikke gjør noe slikt med etnisk norske mobbere?

Med vennlig hilsen

''Hvordan ser du på en "mørkhudet" om de er født i Oslo, eller kommer "langt vekke fra"?

Og om de var født "langt vekke fra" (og dette var egentlig noe av penget) skal de de spesialbehandles og tvinges til å flytte til utlandet, når vi ikke gjør noe slikt med etnisk norske mobbere? ''

Gidder du i det hele tatt å lese svarene du får før du svarer? I forrige innlegg skrev jeg at jeg ikke ville forsvare utsending fra Norge på det grunnlaget (som "synes jeg" skrev). Da sier resten seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Angrep er det beste forsvar?

Man hyler opp om "rasisme" uten at noen faktisk har brukt ordet?

Men ja, selvsagt er det rasisme når man KUN skriver om de gangene hvite blir mobbet, men ikke nevner at langt flere svarte blir mobbet hver eneste dag.''

Dårlig dag, Sør? Du får sikkert trøst fra noen tilhengere her snart. :-) Det er selvfølgelig rasisme uansett om offerene er hvite eller mørke/svarte i huden.

Så snakker du om noe helt annet, for å flytte fokus. Og kommer med selvfølgeligheter ("rasisme er uavhengig av hvilken vei det går") (er det noen som ikke er enig i det?), men overser glatt at det er langt flere svarte som utsettes enn hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan ser du på en "mørkhudet" om de er født i Oslo, eller kommer "langt vekke fra"?

Og om de var født "langt vekke fra" (og dette var egentlig noe av penget) skal de de spesialbehandles og tvinges til å flytte til utlandet, når vi ikke gjør noe slikt med etnisk norske mobbere? ''

Gidder du i det hele tatt å lese svarene du får før du svarer? I forrige innlegg skrev jeg at jeg ikke ville forsvare utsending fra Norge på det grunnlaget (som "synes jeg" skrev). Da sier resten seg selv.

Du svart ikke på det første spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 15846

De er allerede der de kommer fra (Oslo, osv.)

Eller tenker du at hvis en elev (med besteforeldre fra Trøndelag) mobber noen på en skole i Oslo, så skal de sendes til Trøndelag?

Eller har du bare ikke tenkt?

Så e d på'an igjæn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så e d på'an igjæn....

Jepp! :-)

Hver gang en hvit person utsettes for noe som helst blir det hyl og spektakkel, og "send dem hjem".

Hver gang en svart person utsettes for noe, så hører vi knapt noe som helst.

Det minner egentlig foruroligende mye på situasjonen i Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''De er allerede der de kommer fra (Oslo, osv.)

Eller tenker du at hvis en elev (med besteforeldre fra Trøndelag) mobber noen på en skole i Oslo, så skal de sendes til Trøndelag?

Eller har du bare ikke tenkt?''

Hva er vitsen med å være så spydig, Sør? Her er nok deg som bommer. "synes jeg" tenkte selvfølgelig på at de mørkhudede som mobber hvite vanligvis kommer fra land langt vekk. Uten at jeg skal forsvare en utsending fra Norge på det grunnlaget.

Nei mørkhudede som mobber hvite på skolen kommer ikke fra land langt borte. De er født og oppvokst i Oslo og kan derfor ikke sendes noen steder.

Dette hylet med "send dem dit de kommer ifra" med alle som ikke har arisk utseende er så tanketomt og hjernedødt og viser så lite innsikt at det er skremmende.

Hvor skal alle hvite som mobber sendes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...