Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Du er sikker på at du ikke hadde blitt lei når du hadde fortalt det tusen ganger?

Næsj... Blir omtrent som når folk spør meg om det å være døv. Jeg blir aldri lei av å svare på det ;)

Det eneste jeg kan bli litt lei av er når folk hele tida terper på at det ikke er mulig å høre at jeg er døv og at jeg ikke kan ha vært døv siden fødselen og hvordan det er mulig å prate så bra (som om jeg kan svare på det?) ;) Skjønner jo at de lurer, så jeg svarer så godt jeg kan uten å irritere meg over det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Jeg avskriver ingen for min del, og det er ikke viktig i den sammenhengen me døve at du har mørkhudete barn som snakker to språk.

OK :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er imponert :-)

Jeg antar forøvrig at enkelte, uavhengig av dialekt, er vanskeligere å munnavlese enn andre? Kanskje John Major - som ikke bare har stiff overlip i overført betydning?

Jeg studerte med en trondhjemmer som var veldig lite distinkt når han snakket - det var nesten så det bare ramlet ut en lang rad med vokaler. Noen østlendinger trodde de ikke skjønte dialekta, men problemet var altså mer 'snøvling'.

Tror du at dem du synes er vanskelig å munnavlese er de samme som hørende kan synes er vanskelig å forstå?

Ja, jeg er sikker på at de som er vanskelige å oppfatte for dere som hører, også er vanskelige å munnavlese for oss døve. I tillegg skaper f.eks. utrimma bart og skjegg ekstra problemer for oss ;)

Jeg synes f.eks. "vanlig" trønderdialekt er lett å forstå, men kommer du fra Fosenhalvøya blir det hakket verre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, det synes jeg. Men nå bryr ikke jeg meg om noen spør hvor jeg kommer fra, som det blir skrevet nedover her så synes jeg det er strålende å være norsk og være fra Grünerløkka. Jeg er født her, faren min, besteforeldrene mine og oldeforeldrene mine. Jeg har alle adressene også. Tippoldeforeldrene mine giftet seg i Grønland kirke i 1850.

Det er jo "hipt" å være fra Grünerløkka idag, men muligens litt mer "flaut" for tyve år siden? Uansett burde ingen skjemmes over hvor de kommer fra :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo "hipt" å være fra Grünerløkka idag, men muligens litt mer "flaut" for tyve år siden? Uansett burde ingen skjemmes over hvor de kommer fra :-/

Nei, jeg flyttet tilbake hit for 22 år siden og det gjorde jeg fordi jeg ville bo her og ikke i en av drabantbyene som jeg da gjorde. Da hadde jeg hatt lyst til å flytte hit i flere år men det var dyrt allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at det er en venn av meg;-)

*Nysgjerrig* Han driver med hest, det var der han fungerte som turleder for oss. Utrolig trivelig kar som var enormt kunnskapsrik. Fornavnet hans begynte på E...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

*Nysgjerrig* Han driver med hest, det var der han fungerte som turleder for oss. Utrolig trivelig kar som var enormt kunnskapsrik. Fornavnet hans begynte på E...

Fornavnet begynner på E.... og farsnvanet på R...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavnet begynner på E.... og farsnvanet på R...?

Nei, nå husket jeg feil, måtte sjekke på hjemmesiden deres - hans fornavn begynner på S og farsnavnet på E. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, nå husket jeg feil, måtte sjekke på hjemmesiden deres - hans fornavn begynner på S og farsnavnet på E. :o)

Det er ikke han jeg tenkte på, men jeg vet antageligvis hvem du snakker om;-) Forholdene er små.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo påtrengende og frekt og noe helt annet enn et uskyldig "hvor kommer du fra". Fra min side er det ment som en icebreaker og ikke en åpning for et 3. gradsforhør om genetikk. Det skal samtidig sies at jeg stort sett møter på normenn som ikke ser på et slikt spørsmål som påtrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke han jeg tenkte på, men jeg vet antageligvis hvem du snakker om;-) Forholdene er små.....

Forbauser meg ikke. :o) Utfra det lille jeg rakk å kjenne ham har jeg bare godt å si i alle fall. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...