Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på en Gud som...


Sør

Anbefalte innlegg

Hvordan kan noen tro på, og tilbe, en Gud som dreper titusenvis av uskyldige barn i tsunamier?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 395
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    158

  • hidi, the scorpion

    23

  • Oldbjørg

    5

  • ShitDiddelyDo

    4

Gjest solfryd

Det er grusomt med alle naturkatastrofene som skjer. Jeg må ærlig si at jeg ikke vet hvorfor Gud tillater at tusener på tusener av uskyldige blir drept i naturkatastrofer. Men det jeg setter min lit til, er at han har kontrollen. Og at vi en dag vil forstå. Vår hjerne er så begrenset i forhold til Gud sin.

Men jeg ar lyst il å stille deg som ateist et motspørsmål: Hvordan kan du tro at verden er blitt til av seg selv? At det ikke finnes noen Skaper som står bak alt sammen?

Du vet vel hvor fantastisk naturen er satt sammen? Og et menneske? Helt utrolig hvis man kan bli til et tenkende individ som kan skille rett fra galt bare ut av noen amøber for millioner av år siden. For meg er det faktisk vanskeligere å tro enn at det finnes en Gud.

Ei venninne av meg tar medisin grunnfag nå, og hun sier at menneskekroppen er for fantastisk innrettet til å ikke være skapt av en Gud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Gjorde Han?

Gud har overlatt jorden til oss, vi skal passe på den, men plutselig er Gud skyld i alt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Gjorde Han?

Gud har overlatt jorden til oss, vi skal passe på den, men plutselig er Gud skyld i alt...?

Vil tro at en allmektig gud er ansvarlig for naturkatastrofer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusomt med alle naturkatastrofene som skjer. Jeg må ærlig si at jeg ikke vet hvorfor Gud tillater at tusener på tusener av uskyldige blir drept i naturkatastrofer. Men det jeg setter min lit til, er at han har kontrollen. Og at vi en dag vil forstå. Vår hjerne er så begrenset i forhold til Gud sin.

Men jeg ar lyst il å stille deg som ateist et motspørsmål: Hvordan kan du tro at verden er blitt til av seg selv? At det ikke finnes noen Skaper som står bak alt sammen?

Du vet vel hvor fantastisk naturen er satt sammen? Og et menneske? Helt utrolig hvis man kan bli til et tenkende individ som kan skille rett fra galt bare ut av noen amøber for millioner av år siden. For meg er det faktisk vanskeligere å tro enn at det finnes en Gud.

Ei venninne av meg tar medisin grunnfag nå, og hun sier at menneskekroppen er for fantastisk innrettet til å ikke være skapt av en Gud!

Hvis du synes Verden i dag er for fantastisk til å ha utviklet seg selv, hvor sannsynlig er det da at en Gud skal ha utviklet seg selv?

Denne guden (som må ha oppstått) er mektig nok til å lage universet, må jo være mye mer usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vil tro at en allmektig gud er ansvarlig for naturkatastrofer.

Hvorfor vil du tro det?

Er ikke vi mennesker skyldige for det vi gjør med jordkloden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde Han?

Gud har overlatt jorden til oss, vi skal passe på den, men plutselig er Gud skyld i alt...?

Ja, ettersom han skal være både allvitende og allmektig, så er han selvsagt 100% ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du tro det?

Er ikke vi mennesker skyldige for det vi gjør med jordkloden?

Tsunamier eksisterte lenge før menneskene gjorde noe med naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Hvis du synes Verden i dag er for fantastisk til å ha utviklet seg selv, hvor sannsynlig er det da at en Gud skal ha utviklet seg selv?

Denne guden (som må ha oppstått) er mektig nok til å lage universet, må jo være mye mer usannsynlig.

Siden jeg tror at "ingenting er umulig for Gud" er det heller ikke umulig at Gud alltid har vært, er og vil være. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg tror at "ingenting er umulig for Gud" er det heller ikke umulig at Gud alltid har vært, er og vil være. :-)

Men da er det jo enklere å si at Universet alltid har vært der. Da trenger man ikke komplisere det med en gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, ettersom han skal være både allvitende og allmektig, så er han selvsagt 100% ansvarlig.

For hva da?

Han skapte menneskene;)

Ga oss fri vilje, og vi tok "den frie vilje" ellers hadde vi jo bare vært "puppet om a string" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Tsunamier eksisterte lenge før menneskene gjorde noe med naturen.

Har aldri sagt at naturkatastrofer kommer fra Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hva da?

Han skapte menneskene;)

Ga oss fri vilje, og vi tok "den frie vilje" ellers hadde vi jo bare vært "puppet om a string" ;)

Gud er allmektig. Han kunne når om helst ha forhindret tsunamien, og reddet titusenvis av småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Gud er allmektig. Han kunne når om helst ha forhindret tsunamien, og reddet titusenvis av småbarn.

Absolutt! Han kunne reddet 6 millioner jøder også.

Men Han kan ikke gripe inn, fordi vi har fri vilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvem ellers har makt til å stoppe det?

Vi!

Vi har makt til å stoppe enhver urettferdig handling.

I stedet, blir vi maktesløse, fordi rike mennesker vil forbli rike....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Absolutt! Han kunne reddet 6 millioner jøder også.

Men Han kan ikke gripe inn, fordi vi har fri vilje!

''Men Han kan ikke gripe inn, fordi vi har fri vilje!''

Jo, jeg mener bestemt at han kunne ha grepet inn og at han kan gripe inn når han vil, for Gud er allmektig!

men han valgte/velger å ikke gjøre det bestandig. Hvorfor, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Men Han kan ikke gripe inn, fordi vi har fri vilje!''

Jo, jeg mener bestemt at han kunne ha grepet inn og at han kan gripe inn når han vil, for Gud er allmektig!

men han valgte/velger å ikke gjøre det bestandig. Hvorfor, vet ikke jeg.

''men han valgte/velger å ikke gjøre det bestandig. Hvorfor, vet ikke jeg.''

Da er vi uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er hva jeg mener og tror

Gud dreper ingen.

Vi er satt her på jorden som aldri ble lovet oss å være perfekt. Derfor vil det skje tsunamier og annet elende.

Gud gjør ikke dette, verden "lever sitt eget liv", men Gud sitter "der bak" og er der hvis vi trenger ham, det er styrke vi skal få av ham. Og trøst.

De som tross dette uperfekte livet er Gud hengiven, er de som vil bli Guds barn, men å være Guds barn menes ikke nødvendigvis å være hans fremtidige disipler/komme til himmelen/Paradis. Det er kun 40.000 som skal bli det og det er ikke folk som deg og meg, men slike som vier sitt hele liv fra hjerte, til Gud, og som er en barmhjertig samaritan for folket på jorden.

Vi har skydsengler som er Guds hjelpere, men det er ikke alle som er dem bevisst. De passer på oss og prøver å lede oss på riktige veger gjennom livet.

Så Gud er ikke stygg, det er det menneskeheten som er, han styrer ikke hva som skjer på jordkloden. Gud sitter der og er trist over alt elende vi får til, men er klar til å holde hånden over oss hvis vi har åpent hjerte for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''men han valgte/velger å ikke gjøre det bestandig. Hvorfor, vet ikke jeg.''

Da er vi uenige.

Men du mener vel at Gud er allmektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...