Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

Min 9-åring har også endel hår på både armer og ben. Hun har spurt om å fjerne dem, for hun har fått et par kommentarer. Jeg har sagt nei.

Fordi: Hun er et barn. Jeg vil ikke gi henne rett i at det er noe "feil" med henne. Hva blir det neste? En tattovering for å pynte opp ved anklen? Nesejobb fordi hun ikke er fornøyd med den? Nei. Jeg vil at barn skal være barn, uten fokus på at man må rette opp skavanker.

Vi har hatt noen runder på dette med hår på kroppen, og når jeg sa at det å få hår både her og der er en del av det å bli ungdom og etterhvert voksen, så har hun godtatt det. Hårene har blitt lysere nå i sommer, og de som kom med kommentarene har fått klar beskjed om at hun er på vei inn i ungdomstiden - og at de også nok vil få litt hår etterhvert. :-)

Jeg hadde altså ikke begynt å barbere leggene til en 7-åring. Eller 9-åring for den saks skyld.

Bra svart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

mariaflyfly

Jeg hadde ikke barbert leggene på ei så lita jente.

La barn være barn og gi dem heller styrke nok til å heve seg over dumme kommentarer.

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Fortell henne hvor usedvanlig teite venninner hun har som ikke ser at hun er penest som hun er.

Og rent praktisk kan du vise henne herket med stive hår som gror ut og som må fjernes hver eneste dag. Og lager "prikkete" legger. Hva gjør hun når venninnene synes det er stygt og?

Jeg er skulle finne på ganske mange fantasifulle og lange forklaringer før jeg fant frem en høvel i alle fall!

Enig med deg!! Det er altfor tidlig å barbere leggene på en 8 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er jeg enig med alle nedover i tråden om at "gi henne styrke til å heve seg over teite kommentarer" etc.

Men i praksis er det jaggu ikke lett, når du ser ei jente plages av noe som er så lett å gjøre noe med, som hårvekst! Unger kan være så ubarmhjertig ekle mot hverandre :-( Hun vil kanskje ikke gå i sommerklær heller, om hun får flere kommentarer?

Jeg hadde tatt bort problemet med høvelen, om hun spurte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er jeg enig med alle nedover i tråden om at "gi henne styrke til å heve seg over teite kommentarer" etc.

Men i praksis er det jaggu ikke lett, når du ser ei jente plages av noe som er så lett å gjøre noe med, som hårvekst! Unger kan være så ubarmhjertig ekle mot hverandre :-( Hun vil kanskje ikke gå i sommerklær heller, om hun får flere kommentarer?

Jeg hadde tatt bort problemet med høvelen, om hun spurte igjen.

Problemet er jo a) at man ikke fjerner problemet, siden hårene jo vokser ut igjen (og alle vet at de da kjennes ut som skjegg, det kan jo bare gjøre problemet enda større) og B) gir jenta et signal om at hun ikke er bra nok som hun er.

Jeg synes det må være lov å la unger være unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo a) at man ikke fjerner problemet, siden hårene jo vokser ut igjen (og alle vet at de da kjennes ut som skjegg, det kan jo bare gjøre problemet enda større) og B) gir jenta et signal om at hun ikke er bra nok som hun er.

Jeg synes det må være lov å la unger være unger.

Jeg memorerer svaret ditt, Mammantil3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo a) at man ikke fjerner problemet, siden hårene jo vokser ut igjen (og alle vet at de da kjennes ut som skjegg, det kan jo bare gjøre problemet enda større) og B) gir jenta et signal om at hun ikke er bra nok som hun er.

Jeg synes det må være lov å la unger være unger.

''(og alle vet at de da kjennes ut som skjegg, det kan jo bare gjøre problemet enda større)''

Noe sier meg at jeg ikke har nok hårvekst til å ha erfart dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''(og alle vet at de da kjennes ut som skjegg, det kan jo bare gjøre problemet enda større)''

Noe sier meg at jeg ikke har nok hårvekst til å ha erfart dette...

He-he, det kan jo være derfor du er positiv til barbering i utgangspunktet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

I teorien er jeg enig med alle nedover i tråden om at "gi henne styrke til å heve seg over teite kommentarer" etc.

Men i praksis er det jaggu ikke lett, når du ser ei jente plages av noe som er så lett å gjøre noe med, som hårvekst! Unger kan være så ubarmhjertig ekle mot hverandre :-( Hun vil kanskje ikke gå i sommerklær heller, om hun får flere kommentarer?

Jeg hadde tatt bort problemet med høvelen, om hun spurte igjen.

Jeg er enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg

Godt å vite at jeg ikke er mutters alene ;-)

Jeg ser jo helt klart minusene med å la henne fjerne hår så tidlig - men alternativet, som i visse tilfeller nok grenser til mobbing, er verre.

Unger mener nok at hårfjerning er normalt, siden "alle" gjør det, og at de sikkert har observert foreldre med barberutstyr på badet. Jeg ville allikevel ikke ha _foreslått_ det overfor ungen. Det må være ungen som ser hårene som veldig mørke/problematiske og maser om å ta dem bort.

Hadde ikke hatt hjerte til å nekte akkurat det, jeg. *ikke EU-standarisert dol-mamma* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at jeg ikke er mutters alene ;-)

Jeg ser jo helt klart minusene med å la henne fjerne hår så tidlig - men alternativet, som i visse tilfeller nok grenser til mobbing, er verre.

Unger mener nok at hårfjerning er normalt, siden "alle" gjør det, og at de sikkert har observert foreldre med barberutstyr på badet. Jeg ville allikevel ikke ha _foreslått_ det overfor ungen. Det må være ungen som ser hårene som veldig mørke/problematiske og maser om å ta dem bort.

Hadde ikke hatt hjerte til å nekte akkurat det, jeg. *ikke EU-standarisert dol-mamma* ;-)

Tror vi tar det på bdet i kveld - ho blir ikke mobba, men plages med kommentarer, Huff, vanskelig :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mary Poppins

Godt å vite at jeg ikke er mutters alene ;-)

Jeg ser jo helt klart minusene med å la henne fjerne hår så tidlig - men alternativet, som i visse tilfeller nok grenser til mobbing, er verre.

Unger mener nok at hårfjerning er normalt, siden "alle" gjør det, og at de sikkert har observert foreldre med barberutstyr på badet. Jeg ville allikevel ikke ha _foreslått_ det overfor ungen. Det må være ungen som ser hårene som veldig mørke/problematiske og maser om å ta dem bort.

Hadde ikke hatt hjerte til å nekte akkurat det, jeg. *ikke EU-standarisert dol-mamma* ;-)

Som sagt, jeg er helt enig :-)

Jeg synes mobbing eller ekle kommentarer (som jo er på grensen til mobbing det og), er et verre alternativ, så jeg ville hjulpet barnet med barbering dersom hun virkerlig følte at det var så ille. Kanskje når de andre jentene begynner å få hår så vil barnet føle at det er ok og ha hår også, og man kan sette barberingen litt på hold i noen år.

Og ang det at håret blitt tykkere, mørkere og vokser fortere når man barberer seg - vel det tror jeg er veldig individuelt. Det er i hvert fall ikke tilfelle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er jeg enig med alle nedover i tråden om at "gi henne styrke til å heve seg over teite kommentarer" etc.

Men i praksis er det jaggu ikke lett, når du ser ei jente plages av noe som er så lett å gjøre noe med, som hårvekst! Unger kan være så ubarmhjertig ekle mot hverandre :-( Hun vil kanskje ikke gå i sommerklær heller, om hun får flere kommentarer?

Jeg hadde tatt bort problemet med høvelen, om hun spurte igjen.

Signerer denne i måten du konkluderer på. Jeg _tror_ jeg hadde konkludert på samme måte om jeg hadde hatt en datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!"

Det der er visst en myte da.

Nåh, nei det er da ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil3små

Du sa det selv...tåpelig...

Men det er farlig hvor tidlig man påvirkes av hva andre sier til deg.

Jeg fikk mange bemerkninger ang hår på leggene da jeg vokste opp,men brydde meg ikke,var fornøyd med meg selv og skjønte ikke helt poenget med å barbere.

Husker jeg fikk mange rare blikk i USA på en ferie,da var jeg 17 år. Begynte å barbere ett år etter,tror jeg,fordi jeg kjøpte en tights som gikk halvveis oppover leggen og fant ut at det ikke så pent ut med hår under den romantiske tightsen...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det selv...tåpelig...

Men det er farlig hvor tidlig man påvirkes av hva andre sier til deg.

Jeg fikk mange bemerkninger ang hår på leggene da jeg vokste opp,men brydde meg ikke,var fornøyd med meg selv og skjønte ikke helt poenget med å barbere.

Husker jeg fikk mange rare blikk i USA på en ferie,da var jeg 17 år. Begynte å barbere ett år etter,tror jeg,fordi jeg kjøpte en tights som gikk halvveis oppover leggen og fant ut at det ikke så pent ut med hår under den romantiske tightsen...

Lykke til!

Tusen takk for godt innspill. MorTil3små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene i denne tråden er litt merkelige. De fleste i denne tråden barberer vel leggene selv?

Jeg synes ikke man skal tvinge barna til å være forkjempere får vår idealisme. For meg er barbering en like vanlig del av personlig hygiene som deodorant og hårvask. Hvis hun hadde kviser hun ønsket hjelp med, hadde du sagt at det er ingenting galt med henne og hun må lære seg å takle stygge kommentarer om utseendet sitt, så nei?

Ved å si ja til barbering sier du ikke at det er noe galt med henne. Du sier i stedet at det viktigste for deg er at hun føler seg komfortabel med sin egen kropp og kan bestemme selv, så lenge det ikke er direkte skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Svarene i denne tråden er litt merkelige. De fleste i denne tråden barberer vel leggene selv?

Jeg synes ikke man skal tvinge barna til å være forkjempere får vår idealisme. For meg er barbering en like vanlig del av personlig hygiene som deodorant og hårvask. Hvis hun hadde kviser hun ønsket hjelp med, hadde du sagt at det er ingenting galt med henne og hun må lære seg å takle stygge kommentarer om utseendet sitt, så nei?

Ved å si ja til barbering sier du ikke at det er noe galt med henne. Du sier i stedet at det viktigste for deg er at hun føler seg komfortabel med sin egen kropp og kan bestemme selv, så lenge det ikke er direkte skadelig.

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...