Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Greier vi å lage en tråd der vi hverken går til personangrep på hverandre eller dømmer andre for den oppfatningen vi har, og bare deler oppfatninger om hva det vil si å være kristen?

Er det f.eks.nok å være døpt, så er man kristen? Hva tenker dere folk her inne? Både kristne og ikke-troende er velkommen til å svare, men det ville som sagt være veldig ok om vi greide å svare uten å krangle og hetse hverandre for den troen vi har!

Syns det er flott med kommentarer, men fint om vi kan stille hverandre høflige spørsmål.

Greier vi dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest MayLynn

Jeg definerer meg selv som kristen: Med kristen mener jeg at jeg tror på at Jesus er Guds sønn og at han døde for oss på korset for at hver den som tror på ham får tilgivelse for synd og evig liv.

Men jeg er ikke aktiv i kirke eller bedehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nei, man er naturligvis ikke kristen selv om man er døpt eller konfirmert, eller gift i kjærka for den saks skyld.

Man er kristen hvis man tror at Jesus var Guds sønn.

Eksempler (bruker hidi som eksempel): Hun er kristen. Selv om hun ikke kjøper alt som står i bibelen, ei heller er medlem av kirka.

Jeg er døpt og konfirmert, men har aldri vært kristen. Nå er jeg utmeldt av kirka, men jeg er ikke noe mindre kristen nå enn da jeg sto oppført som kristen.

(En av årsakene til at jeg meldt meg ut var disse prestene som skrev leserinnlegg om hvor kristne vi er her i Norge, og slo i bordet med tall der selv jeg sto oppført som kristen).

Her må det også skilles mellom religion og Kristendommen. Du kan fint være religiøs uten å tro på Jesus (og alt det der), men du kan ikke kalle deg kristen hvis du ikke tror at Jesus var Guds sønn. Dvs - du kan jo gjøre det, folk kaller seg alt mulig rart, men du er ikke kristen hvis du ikke tror på de mest sentrale elementene i bibelen, og Jesus (som Guds sønn) er nå engang selve kjernen i Kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være kristen, i dagligtale, er jo alle som er medlemmer i kristne menigheter, og derfor ikke muslimer, hinduer, humanister, hedninger, osv.

Utover det har man jo forskjellige definisjoner i forskjellige kirker. I Den norske Kirke er det dette som gjelder:

''

(Første trosartikkel:)

Jeg tror på Gud Fader,

den allmektige, himmelens og jordens skaper.

(Andre trosartikkel:)

Jeg tror på Jesus Kristus,

Guds enbårne sønn, vår Herre,

som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd,

født av jomfru Maria,

pint under Pontius Pilatus,

korsfestet, død og begravet,

fór ned til dødsriket,

stod opp fra de døde tredje dag,

fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,

skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

(Tredje trosartikkel:)

Jeg tror på Den Hellige Ånd,

en hellig, allmenn kirke,

de helliges samfunn,

syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse

og det evige liv.

Amen.

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man er naturligvis ikke kristen selv om man er døpt eller konfirmert, eller gift i kjærka for den saks skyld.

Man er kristen hvis man tror at Jesus var Guds sønn.

Eksempler (bruker hidi som eksempel): Hun er kristen. Selv om hun ikke kjøper alt som står i bibelen, ei heller er medlem av kirka.

Jeg er døpt og konfirmert, men har aldri vært kristen. Nå er jeg utmeldt av kirka, men jeg er ikke noe mindre kristen nå enn da jeg sto oppført som kristen.

(En av årsakene til at jeg meldt meg ut var disse prestene som skrev leserinnlegg om hvor kristne vi er her i Norge, og slo i bordet med tall der selv jeg sto oppført som kristen).

Her må det også skilles mellom religion og Kristendommen. Du kan fint være religiøs uten å tro på Jesus (og alt det der), men du kan ikke kalle deg kristen hvis du ikke tror at Jesus var Guds sønn. Dvs - du kan jo gjøre det, folk kaller seg alt mulig rart, men du er ikke kristen hvis du ikke tror på de mest sentrale elementene i bibelen, og Jesus (som Guds sønn) er nå engang selve kjernen i Kristendommen.

Problemet er jo at alle kan kalle seg "kristne", for det er ingen kontrollører! ;-)

Så folk kan si de er kristne, selv om de ikke tror Jesus gjenoppstod fra de døde, eller at Jomfru Maria var jomfru.

Alt i alt blir det rimelig meningsløst, med mindre man bruker definisjoner (som trosbekjennelser) fra større menigheter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Problemet er jo at alle kan kalle seg "kristne", for det er ingen kontrollører! ;-)

Så folk kan si de er kristne, selv om de ikke tror Jesus gjenoppstod fra de døde, eller at Jomfru Maria var jomfru.

Alt i alt blir det rimelig meningsløst, med mindre man bruker definisjoner (som trosbekjennelser) fra større menigheter.

Med vennlig hilsen

Og siden hvem som helst kan kalle seg kristne, bruker ofte kirken innmeldte som tall på hvor mange kristne vi er i Norge.

Det var god nok grunn for meg til å melde meg ut. Jeg driter jo egentlig langt om jeg står oppført i noe sånt, men jeg likte det ikke da jeg så min ufrivillige innmelding bli brukt som argument for hvor kristne vi er her til lands. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ta ugangspunkt i barna mine: De to eldste blei døpt siden faren var katolikk. Jeg anså dem som kristne. Den eldste konfirmerte seg i kirka, den andre meldte seg ut av statskirka, ergo tenker jeg på den eldste som kristen.

Mitt andre kull mista faren sin brått og uventa for tre år siden.

Da sa den yngste på 4 år : "Da pappa var her, var det varmt og vi bada hver dag. Når han døde har det bare regna - jeg tror gud og himmelen gråter fordi pappa'n min er død".

Jeg anser henne som kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Du er ikke kristen bare fordi du er døpt, dette er noe en må ta standpunkt til selv.

At du i voksen alder velger å ikke melde deg ut av statskirken vil ikke si det samme som at du er kristen.

Å være kristen vil si at du har valgt en kristen trosretning.

Du tror på Jesus osv... det finnes ulike former for kristendom pga mange meninger om tolkning av bibelen, det er derfor vi har ulike kirkesamfunn, sekter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Må ta ugangspunkt i barna mine: De to eldste blei døpt siden faren var katolikk. Jeg anså dem som kristne. Den eldste konfirmerte seg i kirka, den andre meldte seg ut av statskirka, ergo tenker jeg på den eldste som kristen.

Mitt andre kull mista faren sin brått og uventa for tre år siden.

Da sa den yngste på 4 år : "Da pappa var her, var det varmt og vi bada hver dag. Når han døde har det bare regna - jeg tror gud og himmelen gråter fordi pappa'n min er død".

Jeg anser henne som kristen.

Det var en søt og god historie som viser hvordan barn greier å sette ord på sine følelser på en ærlig og likefrem måte;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, man er naturligvis ikke kristen selv om man er døpt eller konfirmert, eller gift i kjærka for den saks skyld.

Man er kristen hvis man tror at Jesus var Guds sønn.

Eksempler (bruker hidi som eksempel): Hun er kristen. Selv om hun ikke kjøper alt som står i bibelen, ei heller er medlem av kirka.

Jeg er døpt og konfirmert, men har aldri vært kristen. Nå er jeg utmeldt av kirka, men jeg er ikke noe mindre kristen nå enn da jeg sto oppført som kristen.

(En av årsakene til at jeg meldt meg ut var disse prestene som skrev leserinnlegg om hvor kristne vi er her i Norge, og slo i bordet med tall der selv jeg sto oppført som kristen).

Her må det også skilles mellom religion og Kristendommen. Du kan fint være religiøs uten å tro på Jesus (og alt det der), men du kan ikke kalle deg kristen hvis du ikke tror at Jesus var Guds sønn. Dvs - du kan jo gjøre det, folk kaller seg alt mulig rart, men du er ikke kristen hvis du ikke tror på de mest sentrale elementene i bibelen, og Jesus (som Guds sønn) er nå engang selve kjernen i Kristendommen.

Dette er en definisjon som ikke alle bruker. Jeg er ikke enig i den, like lite som jeg er enig i en del tolkninger som den norske statskirke står for. Det bør respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Dette er en definisjon som ikke alle bruker. Jeg er ikke enig i den, like lite som jeg er enig i en del tolkninger som den norske statskirke står for. Det bør respekteres.

Det er det som er så bra med religion: Man kan mene hva man vil, og tolke skriftene nøyaktig som man selv ønsker.

Og det benytter religiøse innenfor alle religioner seg av noe så til gangs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sentrale må være at en tror på den kristne gud.

Sier en

Tja - både jøder og muslimer tror jo på akkurat den samme guden som de kristne. De har samme skapelsesberetning, en del av de samme profetene, osv.

Hovedforskjellen er jo at kristne tror at jomfru Maria var jomfru, og at Jesus er Guds sønn. (Muslimene tror han er en profet, men ikke Guds sønn.)

Med ateistiske hilsener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er det som er så bra med religion: Man kan mene hva man vil, og tolke skriftene nøyaktig som man selv ønsker.

Og det benytter religiøse innenfor alle religioner seg av noe så til gangs. :)

Det ville ikke være noen evolusjon hvis ikke skriftene ble tolket kritisk, og jeg mener at den norske kirken mangler noe av den tvilen og kritikken.

Jeg tviler ikke på at mange tviler, men de tør ikke si det fordi da blir de ekskludert fra det såkalte "fellesskapet". Dette hører ikke hjemme i det norske demokratiet året 2010,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke kristen bare fordi du er døpt, dette er noe en må ta standpunkt til selv.

At du i voksen alder velger å ikke melde deg ut av statskirken vil ikke si det samme som at du er kristen.

Å være kristen vil si at du har valgt en kristen trosretning.

Du tror på Jesus osv... det finnes ulike former for kristendom pga mange meninger om tolkning av bibelen, det er derfor vi har ulike kirkesamfunn, sekter osv.

Hva så med alle de døpte ungene i kirken? Er ikke de kristne?

Hva er de da? Muslimer? Hinduer? Ateister?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en søt og god historie som viser hvordan barn greier å sette ord på sine følelser på en ærlig og likefrem måte;-)

Ikke sant, og jeg anser dem for kristne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...