Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Nei, Gud bor ikke inni de som ikke har tatt imot Ham. Selv om alle mennesker er Guds barn fordi de skapt av Ham, er det på langt nær alle som har tatt imot identiteten om å være Hans barn.

Det er ikke snakk om snille eller slemme, men om de som har tatt imot og de som ikke har. På langt nær alle som kaller seg kristne på papiret eller heter kristen fordi de er medlemmer av en "kristen" institusjon eller er døpt og konfirmert har tatt imot Gud. Det vet jo du.

Noe som forøvrig ikke betyr at de som har tatt imot Jesus er perfekte. Så lenge vi bor på jorda vil vi fristes og falle for fristelse til å gjøre det som ikke er bra. Da er det godt å vite at vi har nåde fra Gud og Han tilgir oss så vi kan starte med blanke ark!

Men du ser jo at logikken er helt "håpløs".

Hvis noen gjør noe bra, så må det være på grunn av Gud.

Hvis noen gjør noe slemt, så må det være på grunn av Satan, mennesket, osv.

Det er ikke rart at guden stilles i et godt lys!

Husk at denne guden har drept titusenvis av uskyldige i GT. Det er overhodet ikke noen snill gud på noen måte. (Og det er jo samme guden nå, selv om guden har moderert seg litt.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Men du ser jo at logikken er helt "håpløs".

Hvis noen gjør noe bra, så må det være på grunn av Gud.

Hvis noen gjør noe slemt, så må det være på grunn av Satan, mennesket, osv.

Det er ikke rart at guden stilles i et godt lys!

Husk at denne guden har drept titusenvis av uskyldige i GT. Det er overhodet ikke noen snill gud på noen måte. (Og det er jo samme guden nå, selv om guden har moderert seg litt.)

Med vennlig hilsen

Rene Ringenes Herre teologien vet du; kampen mellom det gode og det onde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene Ringenes Herre teologien vet du; kampen mellom det gode og det onde!

Joda, men poenget er at kun noen ganske få filmfanatikere tror at Ringenes Herre er virkelighet! :-)

Vi har lover som er basert på kristen dogma, og det er da det er farlig. Kristne i Uganda har fått gjennom dødsstraff for homofili, fordi det står i Bibelen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men poenget er at kun noen ganske få filmfanatikere tror at Ringenes Herre er virkelighet! :-)

Vi har lover som er basert på kristen dogma, og det er da det er farlig. Kristne i Uganda har fått gjennom dødsstraff for homofili, fordi det står i Bibelen.

Med vennlig hilsen

Ja. Jeg måtte bare lette litt på trykket... godt å fjase litt innimellom.

Dødsstraffen for homofile i Uganda er bare trist, og jeg tror ikke det er Jesus sin vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg måtte bare lette litt på trykket... godt å fjase litt innimellom.

Dødsstraffen for homofile i Uganda er bare trist, og jeg tror ikke det er Jesus sin vilje.

Hei,

Greit nok (vi får jo aldri vite hva han hadde ment om det), men poenget er mer at tro på "en gammel bok" gjerne fører til slikt, dessverre. Det er i kirken(e) (og ikke blant humanister) at kvinner ikke har samme rettigheter, at homofile diskrimineres, at alenemødre ble fordømt.

Kan du se for deg en leder for humanistene som sier at humanister bare må bruke kondom med hull i enden?

(Og lignende for islam, hinduisme, judaisme, osv.)

Tro på "hellige bøker" (som ikke kan oppdateres) skaper veldig mange problemer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hei,

Greit nok (vi får jo aldri vite hva han hadde ment om det), men poenget er mer at tro på "en gammel bok" gjerne fører til slikt, dessverre. Det er i kirken(e) (og ikke blant humanister) at kvinner ikke har samme rettigheter, at homofile diskrimineres, at alenemødre ble fordømt.

Kan du se for deg en leder for humanistene som sier at humanister bare må bruke kondom med hull i enden?

(Og lignende for islam, hinduisme, judaisme, osv.)

Tro på "hellige bøker" (som ikke kan oppdateres) skaper veldig mange problemer.

Med vennlig hilsen

''Greit nok (vi får jo aldri vite hva han hadde ment om det), men poenget er mer at tro på "en gammel bok" gjerne fører til slikt, dessverre. Det er i kirken(e) (og ikke blant humanister) at kvinner ikke har samme rettigheter, at homofile diskrimineres, at alenemødre ble fordømt.

Kan du se for deg en leder for humanistene som sier at humanister bare må bruke kondom med hull i enden?

(Og lignende for islam, hinduisme, judaisme, osv.)

Tro på "hellige bøker" (som ikke kan oppdateres) skaper veldig mange problemer.''

Nå snakker vi samme språk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Greit nok (vi får jo aldri vite hva han hadde ment om det), men poenget er mer at tro på "en gammel bok" gjerne fører til slikt, dessverre. Det er i kirken(e) (og ikke blant humanister) at kvinner ikke har samme rettigheter, at homofile diskrimineres, at alenemødre ble fordømt.

Kan du se for deg en leder for humanistene som sier at humanister bare må bruke kondom med hull i enden?

(Og lignende for islam, hinduisme, judaisme, osv.)

Tro på "hellige bøker" (som ikke kan oppdateres) skaper veldig mange problemer.

Med vennlig hilsen

Jeg er faktisk av den oppfatning at alle styresett skulle være sekulære, men med full religionsfrihet innenfor landet.

FN's menneskerettighetserklæring kan gjerne være retningsgivende, og all religiøse praksis som går på bekostning av menneskerettigheten skulle vært forbudt.

Men jeg mener at alle mennesker har rett til å praktisere sin egen religion, deriblant oppdra sine barn slik de har tro for, så fremt det ikke innebærer brudd på menneskerettighetene. Derfor er jeg for privatisering av skoler og barnehager, og imot et statlig styresett som begrenser menneskets frihet til å velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk av den oppfatning at alle styresett skulle være sekulære, men med full religionsfrihet innenfor landet.

FN's menneskerettighetserklæring kan gjerne være retningsgivende, og all religiøse praksis som går på bekostning av menneskerettigheten skulle vært forbudt.

Men jeg mener at alle mennesker har rett til å praktisere sin egen religion, deriblant oppdra sine barn slik de har tro for, så fremt det ikke innebærer brudd på menneskerettighetene. Derfor er jeg for privatisering av skoler og barnehager, og imot et statlig styresett som begrenser menneskets frihet til å velge selv.

Du finner få på DOL som har skrevet flere innlegg FOR religionsfrihet enn det jeg har! :-) Tro det eller ei.

Jeg er enig i det du skriver, bortsett fra den siste setningen. Dette fordi private skoler/bhg vil føre til isolerte grupper, og misbruk som ikke blir fanget opp. Barn kan gjerne tro hva de vil, men jeg mener at bhg/skole bør være offentlig, for å redusere sjansen for misbruk. (Og da tenker jeg ikke bare på religiøse, men alle andre som mener at de har en god grunn til å skjule ungene fra myndighetene.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner få på DOL som har skrevet flere innlegg FOR religionsfrihet enn det jeg har! :-) Tro det eller ei.

Jeg er enig i det du skriver, bortsett fra den siste setningen. Dette fordi private skoler/bhg vil føre til isolerte grupper, og misbruk som ikke blir fanget opp. Barn kan gjerne tro hva de vil, men jeg mener at bhg/skole bør være offentlig, for å redusere sjansen for misbruk. (Og da tenker jeg ikke bare på religiøse, men alle andre som mener at de har en god grunn til å skjule ungene fra myndighetene.)

Med vennlig hilsen

Jeg er enig i selve argumentet ditt om isolerte grupper, men jeg er ikke for et statskontrollert samfunn som mistror alle som ikke tenker nøyaktig som dem!

Derfor er jeg for private institusjoner, men med en statsgodkjent paragraf, gjerne et sted der staten kan ha god innsyn i hva som bedrives der.

Som kristen vil jeg si at jeg lever i lyset og har ingen ting å skjule - men jeg vil gjerne få undervise barna om Jesus i barnehage og skole ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i selve argumentet ditt om isolerte grupper, men jeg er ikke for et statskontrollert samfunn som mistror alle som ikke tenker nøyaktig som dem!

Derfor er jeg for private institusjoner, men med en statsgodkjent paragraf, gjerne et sted der staten kan ha god innsyn i hva som bedrives der.

Som kristen vil jeg si at jeg lever i lyset og har ingen ting å skjule - men jeg vil gjerne få undervise barna om Jesus i barnehage og skole ;-)

"Staten" er oss. Vi er i et demokrati.

Man er noen få timer per dag på skolen (og ikke lørdag eller søndag), så det må jo være masse tid å undervise ungene utenom.

Og det jeg skriver er ikke bare "anti-religions-skoler", men alle mulige isolerings-mekanismer/sekter. Å gjøre noe slikt risikerer å gi ungene en varig "funksjonshemning" resten av livet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Staten" er oss. Vi er i et demokrati.

Man er noen få timer per dag på skolen (og ikke lørdag eller søndag), så det må jo være masse tid å undervise ungene utenom.

Og det jeg skriver er ikke bare "anti-religions-skoler", men alle mulige isolerings-mekanismer/sekter. Å gjøre noe slikt risikerer å gi ungene en varig "funksjonshemning" resten av livet.

Med vennlig hilsen

Der er jeg ikke enig med deg! det er ikke en funksjonshemming å få flere nyanser og perspektivet i livet! ;-)

Jeg har selv jobbet på en privat, kristen skole i flere år, og den var som skoler flest, bare at vi la mer vekt på fellesskap, sosiale aktiviteter og lytet til elevene som hadde spørsmål og undring ang.tro. I tillegg var vi som voksne tydelige om vår tro overfor elevene, og vi feiret påske og jul litt ekstra og ganske tydelig kristent.

Det var ingenting lukket og sekterisk ved skolen vår, og mesteparten av innholdet var som i den offentlige skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke enig med deg! det er ikke en funksjonshemming å få flere nyanser og perspektivet i livet! ;-)

Jeg har selv jobbet på en privat, kristen skole i flere år, og den var som skoler flest, bare at vi la mer vekt på fellesskap, sosiale aktiviteter og lytet til elevene som hadde spørsmål og undring ang.tro. I tillegg var vi som voksne tydelige om vår tro overfor elevene, og vi feiret påske og jul litt ekstra og ganske tydelig kristent.

Det var ingenting lukket og sekterisk ved skolen vår, og mesteparten av innholdet var som i den offentlige skolen.

Joda, og jeg sier ikke at absolutt alle religiøse skoler pumper ut elever som løper rett til LRA eller Al Qaida (fordi Taliban er for demokratisk for dem! ;-) )

Og problemet er ikke engang direkte religionen som sådann, men at man kan få en isolasjon fra samfunnet. Fordi det blir jo ikke bare de "gode private skolene" (jeg har også gått på privat skole i flere år), men også de sekteriske som vil komme.

Legg også merke til at mange av de som ønsker privat religiøs skole ønsker det ikke nødvendigvis for å få enda mer islam/kristendom osv, i hverdagen, men å holde sine barn vekke fra andre religioner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteste alternativ

Hvorfor ikke bruke Bibelens egen definisjon av hva det vil si å være kristen i stedet for å se på alle andre mulige alternativer?

For å sitere Bibelen:

Apostlenes gjerninger 11,25 ''Han dro så til Tarsos for å oppsøke Saulus, 26 som han fant og tok med seg til Antiokia. Et helt år var de sammen i menigheten der og ga mange mennesker opplæring i troen. Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt «kristne».''

Altså er kristne tilhengere av Kristus, eller Jesus om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke bruke Bibelens egen definisjon av hva det vil si å være kristen i stedet for å se på alle andre mulige alternativer?

For å sitere Bibelen:

Apostlenes gjerninger 11,25 ''Han dro så til Tarsos for å oppsøke Saulus, 26 som han fant og tok med seg til Antiokia. Et helt år var de sammen i menigheten der og ga mange mennesker opplæring i troen. Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt «kristne».''

Altså er kristne tilhengere av Kristus, eller Jesus om du vil.

Ja det har flere av oss her inne forsøkt å forklare flere andre i gjentatte tråder ;-)

Takk for bidraget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har flere av oss her inne forsøkt å forklare flere andre i gjentatte tråder ;-)

Takk for bidraget!

Det er jo en slags null-definisjon - for "alle" som har en vag "kobling" til Jesus i livssynet sitt kan jo påstå at det er de som er de kristne, og de andre som har misforstått lærdommen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...