Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen

Hva så med alle de døpte ungene i kirken? Er ikke de kristne?

Hva er de da? Muslimer? Hinduer? Ateister?

Med vennlig hilsen

De er rett og slett ikke religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Da kan du umulig være kristen.

Jeg er kristen og har full støtte for det mange steder. Denne definisjonen hører ikke hjemme i et liberalt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ikke sant, og jeg anser dem for kristne :)

Det er jeg helt enig i og synes du kan være stolt av. Dette er barn som greier å bruke den kristne troen til å uttrykke sine følelser og det er det viktigste med religion;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Jeg er kristen og har full støtte for det mange steder. Denne definisjonen hører ikke hjemme i et liberalt samfunn.

Men det er jo hele basisen for kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

De er rett og slett ikke religiøse.

Jeg liker ikke din sortering av mennesker. Dette er det samme som norsk-ikke norsk, eller sko-ikke sko før i tiden. (Nå er det 100sko-mindre enn 100sko).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kristendom

Du er ikke kristen bare fordi du er døpt, dette er noe en må ta standpunkt til selv.

At du i voksen alder velger å ikke melde deg ut av statskirken vil ikke si det samme som at du er kristen.

Å være kristen vil si at du har valgt en kristen trosretning.

Du tror på Jesus osv... det finnes ulike former for kristendom pga mange meninger om tolkning av bibelen, det er derfor vi har ulike kirkesamfunn, sekter osv.

En kommentar til dette med troen, dåpen og det å være kristen. Man blir kristen i dåpen etter den lutherske tro. Det har jeg fra min far som er prest i den norske kirke. Alle eksempler på overgang til troen i nytestamente er knyttet til dåp. Så kan en selvsagt gå vekk fra denne ved eget valg, men dette er den kristne lære, den lutherske lære som alle prester bekjenner seg til. Katolikkene(den katolske lære) er forøvrig også enige i dette.

Paulus er kanskje det beste eksempel på dette, da han fikk sitt syn utenfor Damaskus, ble omvendt, går til en sjelesørger for råd og får følgende; Bli døpt og få den hellige ånds gave.

Men man kan selv velge bort troen, om man er aldri så mye døpt. I dåpen er det forøvrig Gud som handler, og da spiller det liten rolle om en er et spedbarn eller voksen.

Hva ulike frimeningheter mener er noe ulikt, men den norske kirke har altså dette synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ikke sant, og jeg anser dem for kristne :)

Barn tror jo på alt. Se bare på julenissen.

Derfor burde slik opplæring komme noe senere - den dagen barnet selv er i stand til å ta stilling til sin tro. Å prakke sånt på hjelpesløse barn er hjernevasking.

Før du vet ordet av det har du en rallende avholdsmann av en sønn med Fear God på t-skjorta i stedet for en kronisk øldrikkende og fornuftig fotballfan med You'll Never Walk Alone prydende i herlig rødt og hvit over senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"ikke religiøse" blir jo ikke døpt.

Mener du at et barn på 6 måneder (eller når de blir døpt ...) er i stand til å ta stilling til tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i og synes du kan være stolt av. Dette er barn som greier å bruke den kristne troen til å uttrykke sine følelser og det er det viktigste med religion;-)

Takk, segunda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at et barn på 6 måneder (eller når de blir døpt ...) er i stand til å ta stilling til tro?

Nei, men barn som er døpt teller som "kristne". Det er klart at en 1-åring ikke tror på stort.

For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.

For meg blir det litt sånn - "hvem er tilhenger av den mellomste bukkendebruse?" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er foreldrene som er de religiøse.

Vel, jeg tviler på at du får de religiøse foreldrene og presten til å være enig med deg i at ungene deres er ateister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nei, men barn som er døpt teller som "kristne". Det er klart at en 1-åring ikke tror på stort.

For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.

For meg blir det litt sånn - "hvem er tilhenger av den mellomste bukkendebruse?" ;-)

Jo, det blir jo ganske absurd, men det er morsomt å se hvor uenige kristne er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Vel, jeg tviler på at du får de religiøse foreldrene og presten til å være enig med deg i at ungene deres er ateister...

Men det ville jo vært minst like dumt å si at barnet er ateist.

Saken er at barnet ikke er noe (i forhold til religion). De fleste på den alderen har mer enn nok med ikke å rape på pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn tror jo på alt. Se bare på julenissen.

Derfor burde slik opplæring komme noe senere - den dagen barnet selv er i stand til å ta stilling til sin tro. Å prakke sånt på hjelpesløse barn er hjernevasking.

Før du vet ordet av det har du en rallende avholdsmann av en sønn med Fear God på t-skjorta i stedet for en kronisk øldrikkende og fornuftig fotballfan med You'll Never Walk Alone prydende i herlig rødt og hvit over senga.

LOL, men dette var ingen opplæring :) Han eldste går med T-skjorte med et stygt bilde og teksten "Fuck me Jesus". Need I say more?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Vel, jeg tviler på at du får de religiøse foreldrene og presten til å være enig med deg i at ungene deres er ateister...

Jeg har ikke sagt barnet er ateist. Men det å være religiøs er en bevisst handling. Eller mener du at alle født i muslimske land er muslimer ved fødselen siden "barn fødes 'naturlig' til Islam" (fra koranen.no)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ville jo vært minst like dumt å si at barnet er ateist.

Saken er at barnet ikke er noe (i forhold til religion). De fleste på den alderen har mer enn nok med ikke å rape på pappa.

Som ateist og humanist er jeg enig med deg. Du kan ikke engang melde deg inn i Humanetisk Forbund før du er 15 år, tror jeg.

Men når man er døpt så påstår altså disse at ungene deres er kristne også. Siden, som du påpeker i den andre tråden, at de krangler fælt om hva det vil si, så blir det meningsløst å krangle med dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ville jo vært minst like dumt å si at barnet er ateist.

Saken er at barnet ikke er noe (i forhold til religion). De fleste på den alderen har mer enn nok med ikke å rape på pappa.

Unnskyld meg, har ikke noe innlegg annet at du får meg skrattle uansettt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...