Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Jeg leste bare en og en halv setning av innlegget ditt. Hvis du tror at lærerne er tidligere skolflinke elever så har du svært dårlig oversikt. Lærerstudiet har i mange år vært det aller enkleste studiet å komme inn på, det man tar om man ikke kommer inn på noe annet.

Jeg snakker om skoleflinke på barneskolen. Taperne går ikke på universitet eller høyskole. Jeg kan godt omformulere meg og si rimelig skoleflinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest kvinnelig lærer

Jeg leste bare en og en halv setning av innlegget ditt. Hvis du tror at lærerne er tidligere skolflinke elever så har du svært dårlig oversikt. Lærerstudiet har i mange år vært det aller enkleste studiet å komme inn på, det man tar om man ikke kommer inn på noe annet.

Nei gi deg da, haha :) Lærerstudiet har mangesteder i landet hatt et snitt på over 4,5 for å komme inn :) Det er ikke akkurat et lavt snitt heller. Unntaket er muligens i Finnmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overgitt

Jeg snakker om skoleflinke på barneskolen. Taperne går ikke på universitet eller høyskole. Jeg kan godt omformulere meg og si rimelig skoleflinke.

Det høres ikke ut som du vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jeg snakker om skoleflinke på barneskolen. Taperne går ikke på universitet eller høyskole. Jeg kan godt omformulere meg og si rimelig skoleflinke.

Skoleflink på barneskolen?? Og det har hvilken relevans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Som kvinnelig lærer i den norske skolen kjenner jeg meg ikke igjen.

Jeg har lest nær sagt all min faglitteratur på engelsk og snakker endatil engelsk med autentisk britisk aksent, ettersom jeg har gått på britisk skole i tre år.

Jeg har bodd over 10 år i utlandet.

Jeg blander meg aldeles ikke bort i hva elevene har på matpakka si - men kommer elevene gjentatte ganger uten matpakke? Ja da blander jeg meg inn.

Jeg sier som de andre her, du generaliserer, men kanskje er det sånn du kjenner dine kolleger over 50? De kvinnelige lærerne i 30-åra som jeg kjenner er ihvertfall ikke i nærheten av det du beskriver...

Mine kollegaer har ikke vært over 50 alle sammen, og jeg synes ikke de er tredveårene er noe annerledes enn for 20 år siden.

Hvorvidt du snakker engelsk med britisk aksent er ikke interessant. På høyskolen og til og med på mastersnivå i pedagogikk blir lærebøkene oversatt eller skrevet på norsk. Det er mange norske lærere som klager over at de ikke mestrer engelsk godt nok. Selvfølgelig har jeg møtt unntak som har bodd i andre land. Jeg snakker om stor andel av norske lærere.

Når du kommer med slike kommentarer som at de unge i dag er helt annerledes enn de voksne så tar jeg det ikke seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei gi deg da, haha :) Lærerstudiet har mangesteder i landet hatt et snitt på over 4,5 for å komme inn :) Det er ikke akkurat et lavt snitt heller. Unntaket er muligens i Finnmark...

Overgitt har helt rett. Det har i åresvis vært slik at det kreves ikke noe særlig karakterer fra videregående for å komme inn på lærerstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Skoleflink på barneskolen?? Og det har hvilken relevans?

At de har ikke erfaring av hvordan det er å være i den situasjonen å forstå hvordan tapere har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det høres ikke ut som du vet hva du snakker om.

For deg kanskje, men jeg vet godt hva jeg snakker om. Jeg har ikke noe grunnlag til å vite om du har forutsetninger itl å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg er helt enig i at det er for få mannlige lærere. Spesielt for gutter, tror jeg. Grunnen til at gutter sakter akterut nå, tror jeg kommer av for få mannlige lærere.''

''Bråkete gutter hadde spesielt behøvd mannlige lærere som kan sette dem plass.''

Hvor gammel er du? 192 år?

Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?

Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?

Med vennlig hilsen

Det har vært en myte i alle år at menn er flinkere til å sette seg i respekt. Forbildene på autoriteter har vært menn og er det fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

At de har ikke erfaring av hvordan det er å være i den situasjonen å forstå hvordan tapere har det.

Men det er da vel slik at "taperne" generel, og heldigvis, er i fåtall. At det på samme måte skal være et fåtall av lærere som har opplevd å være tapere, vil jeg derfor anse som naturlig.

Å være skoleflink er dessuten ingen garanti mot å være taper på andre områder, de sosiale f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men det er da vel slik at "taperne" generel, og heldigvis, er i fåtall. At det på samme måte skal være et fåtall av lærere som har opplevd å være tapere, vil jeg derfor anse som naturlig.

Å være skoleflink er dessuten ingen garanti mot å være taper på andre områder, de sosiale f.eks.

Det går an å være taper på mange områder, og kvinnelige lærere er "tapere" på en del områder. Det er f.eks. liten som ingen respekt for læreryrket i moderne samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få mannlige lærere

''Jeg er helt enig i at det er for få mannlige lærere. Spesielt for gutter, tror jeg. Grunnen til at gutter sakter akterut nå, tror jeg kommer av for få mannlige lærere.''

''Bråkete gutter hadde spesielt behøvd mannlige lærere som kan sette dem plass.''

Hvor gammel er du? 192 år?

Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?

Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?

Med vennlig hilsen

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

''Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.''

Det har jo med personen og engasjementet å gjøre, ikke om det er en mann eller en kvinne. En kvinne kan da brenne like mye for faget sitt som en mann. :)

''Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.''

Det du nevner her er jo fullstendig avlegs og helt uakseptabelt: Men igjen er det tilfeldig at det var en kvinnlig lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

''Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.''

Det forekommer deg ikke at det skyldes DIN egen holdning til kjønnene (som har smittet over på ungene)?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe spesifikt for *norske* lærere?

Jeg vil tippe det er få japanske lærere som har bodd i utlandet, eller spanske lærere, eller kanadiske....

At lærerstanden til en viss grad tilhører en av samfunnsklassene er nok korrekt, i og med at de selvsagt må ha en høyere utdanning. Siden lønnen tradisjonelt har vært lav, har dette ofte vært et slags "kall".

Med vennlig hilsen

''Er dette noe spesifikt for *norske* lærere?

Jeg vil tippe det er få japanske lærere som har bodd i utlandet, eller spanske lærere, eller kanadiske....''

- Og er det spesifikt for _lærere_ at mange av dem ikke har bodd utenlands? ;-) Blant alle jeg kjenner er det desidert mest vanlig at man IKKE har bodd i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er dette noe spesifikt for *norske* lærere?

Jeg vil tippe det er få japanske lærere som har bodd i utlandet, eller spanske lærere, eller kanadiske....''

- Og er det spesifikt for _lærere_ at mange av dem ikke har bodd utenlands? ;-) Blant alle jeg kjenner er det desidert mest vanlig at man IKKE har bodd i utlandet.

Jeg vil tippe at yrkene som har størst "bodd i utlandet" andel i Norge er drosjesjåfører og renholdsarbeidere! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at yrkene som har størst "bodd i utlandet" andel i Norge er drosjesjåfører og renholdsarbeidere! ;-)

Med vennlig hilsen

*Knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

''Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

''

Hos oss er det omvendt.

Til det om din sønn opplevelse, her er det omvendt:

Guttungen har kvinnelig lærer, mye ute i naturen, i det hele tatt, klassen gjør mye, hun har god kontroll på hele klassen (endel utfordringer der).

Har akkurat fulgt en sak i hjemfylket mitt som gikk på at det manglet mannlige lærere på en skole. Konklusjonen ble til slutt at elevene var like mye aktive, like mye ute i skauen, like mye "under kontroll" som da det var flere mannlige lærere.

Så jeg tror ikke at det er en fasit lengre i blandt dagens utdannede lærere.

Selvsagt er det ønskelig med flere lærere som er mannlige, det beste er nok på flere plan at det er begge kjønn på skolen, men jeg vil ikke være like kategorisk som deg, siden jeg har motsatt erfaring.

Kan det være ett skille nå kanskje? At det var mer slik du opplever det før? For dine erfaringer er jo dine, men jeg opplever det annerledes. (erfaring både fra guttungen sin skole, men jeg har mange lærere i omgangskretsen). Kan det ha med at noen fremdeles underviser etter en modell som kanskje ikke er så oppdatert? Mtp på det du sa om delte jente og guttegrupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...